hoe maak ik een automatische drinkbak schoon?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
monkey

Berichten: 302
Geregistreerd: 02-07-02
Woonplaats: westerlee GN

hoe maak ik een automatische drinkbak schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-02 15:50

Vandaag heb ik mijn paardje even op stal gezet, want morgen komt de dierenarts voor inentingen. Maar toe ik bij de drinkbak ging kijken of deze het nog goed deed, zat er nog water in van voor de weideperiode. Mijn paardje staat gewoon dag en nacht buiten. Maar nu is het geval dat dat water stonk als een riool en er gewoon bacterien in groeiden. Maar hoe maak ik hem nu schoon als mijn paardje weer een tijdje naar buiten gaat en de drinkbak niet gebruikt wordt?


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 16:02

Ik doe het elke week. Met een schuurspons en flink het water door laten spoelen. Maar als ik het van jou zo hoor, heb je hardere maatregelen nodig... Ik weet niet of het goed is om er zeep (Cif ofzo) in te doen, maar als je het doet, dan wel heeeeeeeel goed na spoelen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 16:05

Als de drinkbak idd niet veel gebruikt wordt is het misschien een diee om de DA te vragen naar ontsmettingstabletten. Dit zijn een soort bruistabletten die bacterien doden, maar het water kan wel gewoon gedronken worden.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 16:07

Ik haal iig iedere dag het hooi uit de drinkbak (als ze wel op stal staat). Verder maak ik hem schoon met wat stro en laat hem dan even goed doorspoelen. Verder kun je voor het weideseizoen ingaat al het water er uit halen. Gewoon er uit halen met een kommetje oid en de laatste restjes er met een spons 'uitzuigen'. Als ie droog is gaat ie iig minder stinken.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 17:08

maak ze ook met een schuurspons schoon,enne vergeet de klepel niet..aan de achterkant v dat ding zeg maar....

keep calm, I'm engaged!!! <3

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 17:10

Ik doe het altijd met een afwas kwast.
Dan kan ik het hele bakje water vrij maken door het er zeg maar heel snel uit te vegen.

Gaat ook snel en is veel handiger dan een spons.

Je kan ook gewoon heet water gebruiken dat doe ik altijd.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 17:11

Piaffe schreef:
Ik haal iig iedere dag het hooi uit de drinkbak (als ze wel op stal staat). Verder maak ik hem schoon met wat stro en laat hem dan even goed doorspoelen. Verder kun je voor het weideseizoen ingaat al het water er uit halen. Gewoon er uit halen met een kommetje oid en de laatste restjes er met een spons 'uitzuigen'. Als ie droog is gaat ie iig minder stinken.

Inderdaad, als je paardje naar het land gaat, en de bak dus droog is knoop er dan ook nog een plastic zak omheen dan blijft ie ook schoon.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 17:20

Ik heb een afwasborstel op stal...Bud heeft nogal eens de neiging om in zijn drinkbak te mesten Frusty Ff leeg halen, borsteltje er doorheen, flink spoelen, en dan beetje klauwen om het vieze water eruit te halen... Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 17:23

Een emmer er onder houden en met je handen het water eruit scheppen, het laatste met een grote spons.
Schoon water er in doen en alles er weer uit.
Daarna met schoonmaak/onsmettings middel (zoals cebacil oid) de bak schoonmaken, denk aan de klepel en de moeilijkere plekjes.
Weer water er doorheen en weer leeghalen.
En dan opnieuw de bak vol laten lopen en dan kan je paardje weer drinken.

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 18:45

Schuursponje en emmer.Kan je eerst de waterbak schoonmaken en dan uitknijpen in de emmer.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 18:51

zout milieu en diervriendelijk!!! en schuurt

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 19:25

Als je waterbakje zo lang niet is gebruikt moet je 'em ook doorspoelen - dus flink door laten lopen om er voor te zorgen dat ook het water in de leiding schoon is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, greendragon, herous en 93 bezoekers