uitrijdeken of zweetdeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

uitrijdeken of zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 15:57

als jullie in de winter je paard droogstappen gebruiken jullie dan een uitrijdeken of leggen jullie gewoon een zweetdeken over het zadel en gaan daarop zitten?

ik zelf heb net een uitrijdeken van bucas gekocht omdat ik het dus super irri vind om op die deken te zitten.

X yvon

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 15:59

Wij gebruiken meestal een zweetdeken. Met weer zoals nu een dunne zweetdeken, en als het echt koud wordt, een hele dikke wolle. We hebben al 5 zweetdekens, maar ik vrees dat ik binnenkort ook een uitrijdeken ga kopen. Ben nogal verslaafd aan dekens!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 15:59

Ik gebruik zelf niks Haha! Flair zweet bijna nooit, en in de winter al helemaal niet. Ze heeft nl ook altijd weinig vacht in de winter. Alleen als het heel koud is doe ik gewoon een zweetdekentje over haar heen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 16:13

Ik ga nu dit jaar ook een uitrijdeken kopen, dit omdat Imker het snel erg koud heeft, en dit gewoon makkelijker ligt op je paard en het zit voor jezelf ook lekkerder. Ook is het volgens mij fijn als je alleen maar een beetje gaat stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 17:06

Ik heb dus ook een uitrij deken.
maar wat ik zoe raar vind dat er aan de voorkant niks zit.
Dat is op een geschoren paard toch ook koud?
Dus stap ik nog vaak droog met een zweetdeken.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 17:07

Ik doe er altijd een wollen zweetdeken op. Een uitrijdeken lijkt me ook wel handig, maar als ie dan daarna de trailer op moet, moet je toch weer een zweetdeken erop gooien, ik ga dus maar gelijk voor de zweetdeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 17:29

mijn deken heb ik net even gelezen is aan de binnekant van spul dat ze ook bij luiers gebruiken. het word dus nooit nat en laat zweet door. het is lekker zacht aan de binnezijde. deze is zwart en de buitenzijde grijs en ook behoorlijk dik. moet eens kijken of ze ook geen zweetdeken vn dit materiaal hebben.

xyvon

ps. is er een site van bucas?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 19:10

Ik koop mijn zweetdekens een maatje te groot zodat ze over het zadel kunnen.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 19:12

Ik vind het jammer dat mijn uitrijdeken met zadeluitsparing niet ook aan de voorkant zit van het paard zeg maar.
Met zweetdeken is het toch wat warmer, kan ze overal langzaam afkoelen i.p.v. te snel, en met de uitrijdeken is 't in de winter veels te koud bij haar front/borst. Scheve mond

Dus gooi ik gewoon een goede ruime wollen zweetdeken over haar zadel heen, en ga daar bovenop zitten en uitstappen. Lachen
Tegen de tijd dat ze redelijk droog is en de trailer op gaat 's avonds, zadel ik haar af en gooi ik haar zweetdeken weer op, en als we thuis zijn dan gaat haar regendeken op in de herfst op stal, en in de winter deze ook maar dan met dikke onderdeken.
Wat zal ze lekker slapen... Dromen

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 20:59

runningkawa schreef:
Ik heb dus ook een uitrij deken.
maar wat ik zoe raar vind dat er aan de voorkant niks zit.
Dat is op een geschoren paard toch ook koud?
Dus stap ik nog vaak droog met een zweetdeken.


Kawa, dat komt omdat alleen kou op de lendenen erg slecht is voor de spieren van je paard. Dus misschien heeft ie het wel koud maar hij kan er geen kou door vatten.
Ik heb verschillende uitrijdekens en ik rijd er als hij geschoren is zelfs een heel uur mee, dus niet alleen in- en uitstappen.

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 21:01

ik gooi altijd gewoon mijn zweetdeken over het zadel en ga eropzitten flappen terug langs mijn benen heb ik het ook nog eens lekker warm!!
waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 23:00

Ik doe altijd een zweetdeken met hals over het zadel heen.
Vonneke, de site van Bucas is www.bucas.com.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 15:15

Kun je met een uitrijdeken niet makkelijker ECHT rijden??
Met een zweetdeken lijkt me een uur rijden ook niet echt jofel, bovendien glij je van het zadel af volgens mij. En met kans op kapotgaan van de borstssluiting??? Maar toch heb ik tot nu toe voor het uitstappen ook een zweetdeken gebruikt, maar ga nu toch twijfelen aan een uitrijdeken.....
nog meer ervaringen??

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 15:29

Wij rijden altijd buiten, en dan rijden we vaak gewoon de hele tijd met uitrijdeken. Dat de boeg en schouders niet onder het deken zitten is niet zo erg, vooral de spieren van de achterhand en de rug en lendenen moeten warm blijven!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 15:56

Ik doe altijd een (fleece) zweetdeken (met hals) bij Tiko om als hij heel erg gezweet heeft. Is hij zo droog. De deken is iets aan de grote kant en kan dus makkelijk over het zadel.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 18:52

Ik gooi er altijd gewoon een zweetdeken op.
Zoals nu een statiedekentje en strax als t kouder is een wollen zweetdeken met hals.
Ik stap en draaf er mee los (als t echt koud is) daar na gaat ie af, en met uitstappen er weer op. Ik heb er niet zon last van dat ik op de deken zit.