dekendilemma, wat nou op doen?

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Pascha

dekendilemma, wat nou op doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-02 17:53

Mijn paard heeft sinds kort een nieuwe Rambo Rhino turnout met 200 grams vulling. Maar die is voor nu te warm. Dus als hij (zoals vandaag) naar buiten gaat, en het regent, dan heeft hij dus geen deken op.
Krijgt hij nu eerder wintervacht, of maakt dat niks uit?
Ik heb geen andere dunne waterdichte deken voor buiten, en om er nog een aan te schaffen....... Toch maar de Rhino opdoen, of daar nog maar een weekje of twee drie, mee wachten??

Gast4532

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 18:03

Iig niet deken op deken af.
daar worden ze zeker verkouden van.
ik denk toch dat de oplossing een tussen deken is.
En zo is het niet hoor.
Je wilt niet weten wat voor garderobe Kawa heeft Lachen
Hij heeft meer kleren als ik *LOL*

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 18:08

ik heb vrijdagavond ook een tussendeken gekocht
een Harry's horse, begin oktober krijgt ze die op en dan als t echt koud is krijgt ze de 200 grams op. is ze tenminste al iets gewend. en loopt ze lekker strak rond

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-02 18:13

Ik heb wel dekens genoeg, maar die zijn niet tegen water bestand....
En hij rolt altijd heel erg wild, en dan blijven de meeste dekens niet goed liggen. Ik heb wel een zomer deken, maar dat is van katoen, en dat is niet zo handig als het regent..
Marjolein, is die HH deken waterdicht en wat kost die???

Gast4532

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 18:15

Alleen een regen deken misschien?
De mijne blijft gelukkig goed liggen Lachen

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 18:15

Wanneer is het echt koud? Ik loop nu al te klapperen..
Navy heeft nu een tussendekentje, erg dun op. Wanner zal ik de 150 grams uit de kastr halen??

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-02 18:18

Ik vind het heel moeilijk, want 's nachts kan hij wel een deken op, maar overdag hoeft het nog niet echt. Ik heb hem op een pensionstal staan, en het is dus, of altijd op of niet, want ik kan niet 's morgens er even heen om hem zijn deken af te doen.
en als ik dat iemand van stal vraag, dan gebeurd het vaak niet. En dan loopt hij met de babyblauwe zomerdeken van katoen in de modder. Dat is op zich niet zo erg, maar hij is niet waterdicht, en hij blijft niet zo goed liggen als hij rolt enzo.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 18:31

pascha, ik heb hetzelfde probleem. Mirage staat sinds 2 dagen met een zomerdekentje op, voor de 200 grams is het nog veel te warm!!!
Dat het overdag dan nog 15/17 graden kan worden, ja, daar kan ik dan ook niets aan doen, ik kan ook niet 2 keer op een dag erheen voor een dekentje. Nu wordt ze ook buitengezet en dus moet er eigenlijk weer een regendeken overheen, maar ik ben bang dat dat ook weer te warm is, want dan loopt ze nu al met 2 dekentjes op, wel dunne weliswaar, maar toch.......maar ja, als ze met dat zomerdeken in de regen staat, gaat ze juist kouvatten, dus ik doe waraschijnlijk toch maar dat regendeken eroverheen........je moet toch wat.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 18:37

Wij hebben maandag nog een waterdichte zomerdeken gekocht.
Ademend, geschikt voor in de wei, en ok als hij rolt blijft de deken goed liggen!
Dit is een pagon outdoor lite, bevalt tot nu toe prima *LOL*

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 08:10

Die van mij staat nu met een 150 grams op stal met daarover een waterdichte Rambo (die van 10 grms is ook van Rambo). Hij heeft het snel koud en wil hem kort in zijn vacht houden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 08:36

Neve en Paula hebben vandaag overdag in het landje een Rhino regendeken op. Afgelopen nacht had Paula een zomerdeken op en Neve een zomerdeken onder haar Rhino regendeken. (Neve is eerder verkouden, Paula moet wat harden vanwege een vroeg veulen in 2003)

Gast746

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 08:47

Toch vind ik dat je de afspraak moet kunnen maken dat ze, de zomerdeken die je paard voor de nacht op heeft, voor je de volgende morgen als ze naar buiten gaat, voor je afdoen. Je betaald ook voor de service en helaas is het de tijd voor dekens aan het worden. Binnenkort kan je de dunne buitendeken oplaten en hoeven ze het niet meer voor je te doen.

Als je aan het eind van de middag gaat rijden of s'avonds kun je de zomer deken opdoen. Ik heb nog geen deken voor de nacht op, wel een extra laag stro in de stal. Wintervacht ontwikkelt zich ook oiv minder daglicht. Staat hij overdag toch zo lang mogelijk buiten en is er licht op stal tot een uur of 21.00 a 21.30 uur, zal zijn wintervacht niet zo snel opkomen.

Althans dat is mijn ervaring. Mijn paard ontwikkelt een hele dikke vacht als ik het laat gaan. Overdag buiten en licht tot 21.30 uur op stal houdt hem langer korter in zijn vacht. Ik vind het nog lang niet te koud voor paarden, beetje weerstand opbouwen is wel fijn voor ze. Paarden passen zich veel sneller aan dan wij met een beetje kou. Mij is ooit verteld dat paarden 12 graden de ideaalste temperatuur vinden.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 13:34

Ik zit ook steeds met dat dilemma. Gister baalde ik echt, toen heb ik zo vaak de deken verwisseld....
's nachts staat ze onder haar tussendeken, maar die is niet waterdicht dus ik had haar gistermorgen zonder in het land gezet (de zon scheen). Toen kwam er een enorme onweersbui, en daarna bleef het doorregenen. Binnengehaald dus en een zweetdeken op. Toen ze droog was de katoenen zomerdeken op. Daarna om 16 u ofzo konden ze nog even naar buiten en toen heb ik de waterdichte winterdeken maar uit de kast gehaald.....en 's avonds weer de tussendeken op.
En nog kuchte ze vanmorgen met rijden, toch kou gevat gistermorgen, verdorie.

Mijn dekengarderobe breidt zich ook grandioos uit, een waterdichte dunnen moet ik dus nog hebben, en ik wil nog dit, en nog dat....zucht.

Maar uiteindelijk heb ik geen oplossing voor je: misschien toch een dunnen waterdichte kopen? (er is nog 11 % korting op alles bij Divoza tot woensdag!)

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 14:03

Haha, Imker's garderobe is vandaag ook weer uitgebreid, huppa weer een regen-winterjas erbij (een Lami-cell 360 grams). Nu heeft hij voort 10 jassen. Ik gebruik nu vooral zijn Weather Beeta met een 200 grams vulling en dadelijk ga ik over naar een staldeken van HH met 300 grams vulling. Als hij dadelijk geschoren wordt, mag de Lami erop...

Achilles Spr. B+20 Dr. L1+21 L2+17 M1+2!!
Olivius Dr. L2+15 M1+13, M2+15, Z1+10, Z2+2, promotie naar P-paard!!!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 16:41

Ik heb er 2, een dunne en een dikke, allebei waterdicht.

Eerst gaat de dunne op, binnen en buiten (de hele dag dus), daarna als het kouder wordt (zeg maar onder de 10 graden) de dikke en als het tegen de 0-punt zit of al vriest, dan heeft zij beide dekens over elkaar op.

Ik red het in principe dus met 2 dekens om de hele winter door te komen, maar een reserve zou wel handig voor mij zijn, aangezien een deken na een hele zware regenbui niet altijd even droog meer is en er dan dus een andere opmoet.

Ze gaat zomer en winter overdag de wei in en s'avonds op stal, als het s'avonds sneller donkerder begint te worden, laat ik het licht aan op stal die ik tegen middennacht weer uitdoe.
En verder heb ik een uitrijdeken die opgaat als ik haar warm rijd en als ik haar uitstap (en nog 2 zweetdekens en 1 vliegendeken, 6 jassen dus in totaal).

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie