Veelzijdigheids- of dressuurzadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roxanne_

Berichten: 2061
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Rotterdam!

Veelzijdigheids- of dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-02 21:31

Ik ga zaterdag eindelijk een nieuw zadel kopen!
Alleen er is 1 probleempje.. ik twijfel of ik een veelzijdigheidszadel of een dressuurzadel zal nemen!
Ik rijd alleen dressuur en spring héél soms eens in een les, maarja dat is echt 1x in de 3 maanden ofzo!
Dus ik dacht van dan neem ik wel een dressuurzadel, maar toen ik erover na ging denken bedacht ik me dat ik vrij lang ben (1.74 en m'n pony 1.45).
Ik ben bang dat ik op een dressuurzadel wat langer moet gaan zitten en het er dalijk niet uit ziet..
Wat zouden jullie doen?
Zal ik een dressuur- of veelzijdigheidszadel nemen?? Verward

Tattie

Berichten: 45
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 21:49

ja jemoet doen waar jij je prettig bij voelt roxie als je echt in de dressur verder wilt zou je eigenlijk gewoon een dressuurzadel nemen en ik zit ook niet mega lang ofzow op wes want ik moet mijn hakken ook nog kunnen uitdrukken Haha! maar eiegnlijk moet je doen wat jij het verstandigst vind en waar je lekker mee kan rijden en anders vraag je of je r ff op mag gaan zitten aslhij op je paard ligt dan kan je nog kiezen nou ik hoor het hoop voor je dat het een mooi zadeltje word vooronze kienie Haha! xxmij

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 11:39

Tattie schreef:
ja jemoet doen waar jij je prettig bij voelt roxie als je echt in de dressur verder wilt zou je eigenlijk gewoon een dressuurzadel nemen en ik zit ook niet mega lang ofzow op wes want ik moet mijn hakken ook nog kunnen uitdrukken Haha! maar eiegnlijk moet je doen wat jij het verstandigst vind en waar je lekker mee kan rijden en anders vraag je of je r ff op mag gaan zitten aslhij op je paard ligt dan kan je nog kiezen nou ik hoor het hoop voor je dat het een mooi zadeltje word vooronze kienie Haha! xxmij


heb er niks meer aan toe te voegen ben er gewoon helemaal mee eens!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 11:47

Wij kunnen niet zeggen wat jij moet kopen.
Netals Tattie zegt, moet je zelf kiezen.
Jij moet ermee rijden! Niet wij!
Als ik jou was koos ik een dressuurzadel. Zit 100 maal fijner en als je toch bijna nooit springt, waarom dan een veelzijdigheids?
Succes met je beslissing.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 11:49

ik zou ook voor een dressur zadel gaan, maar waarom kijk je niet voor allebij en kies je dan wat je wilt

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 11:50

Als ze toch zadels komen passen, probeer dan gewoon beide soorten... ik durf te wedden dat ik nu al weet waar je voorkeur naar uit zal gaan! Dressuur.... zit veel fijner.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 11:51

Er bestaan ook veelzijdigheidszadels gericht op dressuur. Het zweetblad is dan rechter dan bij een veelzijdigheidszadel, maar niet zo recht als bij een dressuurzadel.
Kieffer Aachen is een klotezadel vind ik, maar is wel een voorbeeld van zo'n model.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 11:58

Ik zou ook een veelzijdigheids richting dressuur kopen. Daar kun je alle kanten mee op.
Ik heb zelf een Kieffer. Bevalt me overigens prima. Maar ik heb ook een mooie gezien van Ruitergilde.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 12:09

Margreet schreef:
Er bestaan ook veelzijdigheidszadels gericht op dressuur. Het zweetblad is dan rechter dan bij een veelzijdigheidszadel, maar niet zo recht als bij een dressuurzadel.
Kieffer Aachen is een stinkmodderzadel vind ik, maar is wel een voorbeeld van zo'n model.


De Eurorider heeft ook een veelzijdigheidszadel neigend naar dressuur. Het is een prettig zadel waarop ik 3 jaar heb gereden tot ik overstapte naar een Eurorider dressuur. Nu heb ik het zadel nog om zo af en toe mee te springen. Gezien je toch in Rotterdam woont is het geen probleem langs Sta-Rho in Rhoon te gaan, een verkooppunt van Eurorider.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 12:11

ik zou dan een veelzijdigheid nemen geneigd naar dressuur.
als je jezelf wat lang voor je pony vind, kom je er alleen maar meer onderuit met lange beugels.
ik vind het echt lelijk uitzien als je op een dressuurzadel te korte beugels hebt.
maar als je dressuur veel fijner vind, zou ik dat nemen.
gewoon een aantal zadels uitproberen.

Roxanne_

Berichten: 2061
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Rotterdam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-02 14:26

Thanx voor alle reacties!
Ik ga inderdaad naar Sta-hro ja!
Ik ga kijken voor 't dressuurzadel van Eurorider en als die me niet bevalt dan kijk ik voor 't veelzijdigheidszadel daarvan!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 15:02

ik zou dressuur doen!

ik bedoel ik spring af entoe ook met mijn zadeltje!(ook een dressuur)

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 15:08

Rockygirl schreef:
Thanx voor alle reacties!
Ik ga inderdaad naar Sta-hro ja!
Ik ga kijken voor 't dressuurzadel van Eurorider en als die me niet bevalt dan kijk ik voor 't veelzijdigheidszadel daarvan!


ik heb er een maand geleden de Eurorider Luxor gekocht (je hebt ook nog een Jade en misschien nog wel meer..) en die bevalt goed. Hier in de regio zie je echt heel veel Euroriders en dat zeh=gt ook wel wat. Veel mensen vinden het een prettig zadel. Bij mijn veelzijdigheidszadel werd vaak gevraagt of het een dressuurzadel was, het heeft behoorlijk rechte bladen, maar toch voldoende wrong en ronding op mee te kunnen springen. Ik zou ze allebei even voelen daar. Het prijsverschil is ook wel iets om mee te nemen... de dressuur zijn veel duurder... (Als ik me het goed herinner zo'n 1800,- gulden de VZ en 2500.- Dressuur)
Succes, ik vond het heel moeilijk om een zadel te kiezen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 15:11

Sorry hoor, maar je doet je beugels toch niet korter omdat je anders verder met je benen onder je pony vandaan komt?

Mijn pony is ook 1.45 en ik ben 1.70 (ongeveer) en heb een dressuurzadel, ik heb mijn beugels gewoon zoals ik ze lekker vind zitten, en dat ik een stukje onder die buik vandaan kom daar heb ik lekker schijnt aan. Je moet zitten zoals jij het lekker vind, en niet voor het plaatje. Als je pony jou gewoon kan dragen is het helemaal niet zo erg als je benen eronderuit komen.

Kortom gewoon kopen wat je het lekkerst vind zitten, en offcourse wat goed ligt op je pony!

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 15:21

Ik ga helemaal met Flair mee. Gewoon doen wat het fijnst is voor jou en je pony. En ik gok dat je een dressuurzadel neemt! Hou je ons op de hoogte?

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 22:29

Rockje, houd je dit zadel? Want anders zou ik zonder twijfel een dressuurzadel nemen en dan kan je die oude altijd nog voor springen gebruiken, maar aangezien je toch nie verder gaat in springen, kan je ook gewoon met je dressuurzadel springen.
Maar verder moet je gewoon passen en uitproberen! Neem je kienie mee?? Dan kan je lekker daar in de bak alles uitproberen