Stierenzand en korrelgroote

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Stierenzand en korrelgroote

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 20:56

IN de vele topics over de aanleg van een rijbak ben ik veelvuldig de kreet "stierenzand" tegengekomen. Omdat dit bij velen goed lijkt te bevallen in een ( gedraineerde) buitenbak willen wij het ook in onze bak gaan gebruiken.
Maar... de loonwerker bij ons in de buurt kent de term niet en vroeg ons of wij weten wat de korrelgroote van dit zand is. Kans is groot dat er dus veel verschillende namen voor zijn ( rondzand o.a.).
Dus weet iemand die het in zijn bak heeft liggen wat de korelgroote van dit zand is of een loonwerker die mij dat kan vertellen.
Als je dan ook nog weet wat het ongeveer gekost heeft, ter prijsvergelijking wat er hier voor gevraagd wordt, dan ben ik helemaal gelukkig Haha!

DubbelFun

Re: Stierenzand en korrelgroote

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:47

Het schijnt uit de Noordzee te komen. Mijn 'zandboertje' kende het ook niet en nu heb ik Rivierzand. ALS het regent Knipoog dan is het ook zo weer de grond in gezakt.
Momenteel doet het zijn best een sahara na te doen, wat nog aardig lukt ook Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:35

Is dat een benaming voor een "sliding"bak?
Misschien dat je het dan kunt vragen aan mensen die dat soort bakken aanlegt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:38

Nee een slidingbak heeft meer met een kombinatie van harde vlakke (leem) ondergrond en een laagje fijn zand te maken.
Jos heeft meen ik stierenzand in de bak liggen.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:39

Als het uit de noordzee komt wordt het ook wel zee of strandzand genoemd. In de witner ideaal te rijden in de zomer loeizwaar. En ik heb er nog geen eens drainage onder

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:41

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 10:26

Na overleg met een bedrijf wat bakken aanlegt en zand verkoopt ben ik het volgende te weten gekomen.
Stierenzand of drainagezand, is heel grof zand en heeft een korrelgroote van 250 tot 340 ( mm denk ik) en wordt o.a. gebruikt om rond drainage buizen te leggen. Omdat het zo grof is kan het snel erg mul worden en bij ons op de droge zandgrond is het daarom minder geschikt, voor een eb/ vloed bak is het wel erg geschikt of voor erg natte grond.
Voor onze bak was een korelgroote van 180 tot 230 het meest geschikt. Dat gaan we nu dus proberen te krijgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:21

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:23

ElCid schreef:
, is heel grof zand en heeft een korrelgroote van 250 tot 340 ( mm denk ik)

Als dat in milimeters is gesteld, heb je dus geen grof zand, maar stenen Haha! Zal wellicht in micrometer worden uitgedrukt, maar dat weet ik niet zeker (navragen kan uitsluitsel geven).

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 12:24

DubbelDun schreef:
Je bedoelt µm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Korrelgrootte_(sediment)

Welk zand je ook neemt, zorg er iig voor dat het schoon zand is, want er kan gevaarlijke rotzooi tussen zitten (glas, grote keien e.d.)

Dat bedoel ik, anders zijn het wel hele grote korrels Knipoog . Schoon zand, dat weten we. We willen geen risico lopen en zullen dat de loonwerker ook op het hart drukken. Haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:27

Stierenzand komt van de Stierenplaat die (volgens mij) in de Waddenzee ligt.
Jos heeft het ook in haar binnenbak liggen, misschien kun je haar eens vragen.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:54

Bij ons verkopen ze stierezand. En ook andere zandsoorten.
Ik zal straks eens vragen wat de korrelgrote is. In ieder geval ia alles tussen de 0-4 millimeter zand. Alles daarboven is grind.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 11:10

vera schreef:
Stierenzand komt van de Stierenplaat die (volgens mij) in de Waddenzee ligt.
Jos heeft het ook in haar binnenbak liggen, misschien kun je haar eens vragen.

Dat verklaart dan de naam, maar er is vast wel zand dat qua korrel hetzelfde is.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:57

Ik heb even naar Spaansen gebelt voor je, dat is onze transporteur.
De korrelgrote is 260 mu. En de gebruikelijke naam is overal Drainagezand.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 17:30

Die had ik toevallig van de week ook al aan de telefoon gehad en van hun had ik die informatie ook al gehad. Had hun naam/ nummer via via gekregen. Maar zeker bedankt voor je moeite en het meedenken OK dan!

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:32

Waratje schreef:
ElCid schreef:
, is heel grof zand en heeft een korrelgroote van 250 tot 340 ( mm denk ik)

Als dat in milimeters is gesteld, heb je dus geen grof zand, maar stenen Haha! Zal wellicht in micrometer worden uitgedrukt, maar dat weet ik niet zeker (navragen kan uitsluitsel geven).

Haha! helder hoor Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:08

Verplaatst naar VSW omdat ze daar vast ook wel iets aan deze informatie hebben Lachen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:32

Stierenzand is idd te grof voor je bak. Ik zou het 180-230 zand gebruiken. Ook wel zandbakzand of zeezand. Maar veelal gebruikt men verschillende namen voor zand, dus het benoemen op korrelgrootte is duidelijker omdat iedereen dit snapt en je zeker weet dat je het goede zand krijgt.

De afmeting van de korrelgrootte wordt uitgedrukt in Mu, niet in mm.

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 16:05

ik ben op zoek naar wat zand voor in een kleine paddock iets van 10 x 10 en dit drainage zand klinkt erg geschikt omdat het eigenlijk alleen voor de uitloop is, en het is nu altijd nat altijd een grote plas en de rest modder dus denk dat erg mul zand het goed zou doen.
Hoeveel kost zoiets om zand te laten storten? en drainage is toch niet persé nodig?

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:19

Kan niemand me verder helpen ? Boos!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:21

Na 6 maanden was het handiger geweest hier een nieuwe topic over te openen Lachen

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:23

Ik heb eerlijk gezegd niet naar de datum gekeken maar ik dacht dat dat niet mocht een nieuw topic openen als er al een dergelijk topic bestaat?

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:45

1natascha schreef:
Ik heb eerlijk gezegd niet naar de datum gekeken maar ik dacht dat dat niet mocht een nieuw topic openen als er al een dergelijk topic bestaat?

Als je reactie een toevoegde waarde heeft aan het topic is het geen probleem. Ik laat dit topic nog even open Lachen

Het is echter niet de bedoeling om een topic na een paar uur al naar boven te schoppen, dus graag een beetje geduld voortaan. De reacties komen vanzelf wel Knipoog

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 08:16

Ik hoop van wel, want ik zit met een modderzooi in de bak bij de uitloopstal waar ze dus eten en drinken. Heb nagedacht over drainage, maar dat is lastig en vooral duur en verharden betekent ver uitgraven, gele zand storten en dan verharden en dus ook aardig aan de prijs. Ik heb aan zand gedacht, maar wist niet of dit werkte en of je dan een enorme berg moest storten. Maar ik heb dus nog nooit van zeezand gehoord. Misschien is dat (of iets anders) een optie als daar hier aan te kopen is. Ik gebruik de kleine bak waar de stal ligt niet om te rijden. Ik wil alleen dat ze droog staan met eten en drinken en nu is het een verschrikkelijke modderzooi waar je tot je enkels inzakt. Ik voer nu dus in de schuilstal, maar dan moeten ze toch door de modder naar de schuilstal en de waterbak. Huilen