Veulen hengt steigerd tegen je op. Hoe te straffen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Veulen hengt steigerd tegen je op. Hoe te straffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-02 19:42

Hoe kan je dit verhelpen? Het is behoorlijk eng en je kan hem moeilijk een knal geven als hij steigerd, mischien erna. Het is bestwel eng, want stel je voor dat ze tegen mijn hoofd aanschop ofzo.

Help vivian en mij!!!! Haha!


Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 19:58

Gewoon een tik op zijn neus, ook bij het veulen consequent zjn!
Niet aan zijn halster gaan trekken dat doet ontzettend pjn bij een paard!!!!!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-02 20:01

Word hij toch hoofdschuw van, lijkt me niet handig bij een veulen.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 20:04

Melissa schreef:
Gewoon een tik op zijn neus, ook bij het veulen consequent zjn!
Niet aan zijn halster gaan trekken dat doet ontzettend pjn bij een paard!!!!!


ehm je wilt toch dat hij het afleert Verward
kijk je geeft hem een tik om hem het afteleren
en dus door hem te straffen (en dus pijn doen ) want wie niet horen wil moet maar voelen
dus als het halster pijn doet, hoef je maar 1 misschien 2x te trekken *au*
en dan doet het paard het niet meer
toch athans lijkt mij
en ja consequent zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 20:06

Een ongelooflijke knal verkopen, en het maakt niet uit waar!! Zet daarbij een flink boze stem op en maak hem heeeeel goed duidelijk dat dit absoluut niet mag. Dit zijn heel gevaarlijke spelletjes en die moet hij zo snel mogelijk afleren. Je kunt hem beter één keer echt goed op z'n flikker geven, dan is het daarna tenminste afgelopen. Als je nu te veel over je heen laat lopen zit je straks met een onhanteerbare hengst, en dat kan heel gevaarlijke situaties opleveren.

Niet te snel iets zielig vinden in zo'n situatie, hij is ook niet zo lief voor jou. Als hij bij andere paarden in de wei staat en hij blijft drammen, zal hij ook best een keer een schop krijgen.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-02 20:08

Zal hem dan wle een halster omlaten om hem naar benen te trekken. Ebn dan een tik op de nek ofzo? Hij bijt ook erg veel. Wat een irritantje's die hengsten. Maar hoe hard slaan ik sla nu eigenlijk niet hard.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-02 20:12

Zep schreef:
Een ongelooflijke knal verkopen, en het maakt niet uit waar!! Zet daarbij een flink boze stem op en maak hem heeeeel goed duidelijk dat dit absoluut niet mag. Dit zijn heel gevaarlijke spelletjes en die moet hij zo snel mogelijk afleren. Je kunt hem beter één keer echt goed op z'n flikker geven, dan is het daarna tenminste afgelopen. Als je nu te veel over je heen laat lopen zit je straks met een onhanteerbare hengst, en dat kan heel gevaarlijke situaties opleveren.

Niet te snel iets zielig vinden in zo'n situatie, hij is ook niet zo lief voor jou. Als hij bij andere paarden in de wei staat en hij blijft drammen, zal hij ook best een keer een schop krijgen.


Okee bedankt zal ik doe, want dit is erg vervelend alleen ik ben dan bang dat hij terug gaat vechten, maar ieder geval zou ik hett met zijn 2e doen, maar ik geef hem dan wel heel erg op zijn flikker. Hij gaat volgende week lekker voor een paar jaar de wei op, heeft bunny (de moeder) ook lekker een rust, zonder zo'n irritantje want hij dekt haar ook Verward
Maar goed ik geef een behoorlijke knal Extreme duivel leert hij het vast wel af! *LOL*

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 21:11

Inderdaad: Flink straffen!
Pinky begon op zijn 11e maand met hengstenkuren en in het begin deed ik zacht (hij is zo klein en iel Verward) maar daarna kreeg hij een flinke mep of een trap onder zijn buik.

Toen hij 2 werd was hij ECHt gemeen en toen ben ik zelfs met een zweep gaan wandelen. En dan haalde ik niet zuinig uit....

Zoek eens het topic van boogiegirl over het steigeren van passion. daar staat vast genoeg in voor je.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 21:17

jij vind het toch ook niet fijn als je een touw om je nek krijgt, waar heel hard aan getrokken word......
Je kan hem beter een harde knal verkopen dan een ruk aan het halster !

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 22:00

Zweep erbij en een flinke opdonder geven...
Dat soort gein moet je nu onderuit halen, later kun je niks meer met zo'n dier

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-02 22:08

Melissa schreef:
jij vind het toch ook niet fijn als je een touw om je nek krijgt, waar heel hard aan getrokken word......
Je kan hem beter een harde knal verkopen dan een ruk aan het halster !


Nou een knal vind ik ook niet fijn........ Haha!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-02 22:10

Pinky_girl schreef:
Inderdaad: Flink straffen!
Pinky begon op zijn 11e maand met hengstenkuren en in het begin deed ik zacht (hij is zo klein en iel Verward) maar daarna kreeg hij een flinke mep of een trap onder zijn buik.

Toen hij 2 werd was hij ECHt gemeen en toen ben ik zelfs met een zweep gaan wandelen. En dan haalde ik niet zuinig uit....

Zoek eens het topic van boogiegirl over het steigeren van passion. daar staat vast genoeg in voor je.


Ja zal ik doen hoor Extreme duivel Haha! Maar bugs ik dacht ik nog maar 3 maanden ofzo en begint nu al! Ik zal zeker zoeken naar die topics! Bedankt! Knipoog

Ik zal morgen even laten weten hoe het doe ochtend ging.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 09:17

Melissa schreef:
jij vind het toch ook niet fijn als je een touw om je nek krijgt, waar heel hard aan getrokken word......
Je kan hem beter een harde knal verkopen dan een ruk aan het halster !


Maar ik zou het ook niet fijn vinden als mijn hengst zou steigeren, en als hij de link legt tussen steigeren en pijn van dat halster dan vind ik het goed, dan houdt hij er waarschijnlijk wel mee op.
ik doe ze trouwens liever een touw achter de oren zodat ze enorme druk achter hun oren krijgen wanneer ze steigeren want die druk valt weer weg wanneer het paard naar beneden komt.
Een ram voor zijn hoofd vind ik bij een veulen wat eng, sommige kunnen daar toch kopschuw van worden en das moeilijk weer goed te krijgen.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 09:48

Gewoon een opdonder met de zweep tussen de oren of onder de buik... Dat is gevoelige plek, waar ze niet graag aangevallen willen worden.

Je spreekt jezelf tegen Cloris. De link tussen pijn en een halster vind je goed, maar hij mag niet kopschuw worden... Denk je dat een veulen ooit nog een halster om wil, als ie pijn en een halster eenmaal met elkaar in verband heeft gebracht?!?!

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 10:13

Ik sla de veulens nooit! Net zoals de andere paarden doen waar ze mee lopen geef ik ze een schop en negeer ze vervolgens. Je hoeft niet eens raak te schoppen alleen de dreiging is vaak al genoeg, zo niet dan geef ik ze wel een schop die raak is.
Ik heb 2 hengstveulens lopen 3 en 5 maanden oud en dit soort grapjes halen ze niet meer uit en ik heb ze nog nooit geslagen of raak geschopt.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 10:57

Ik ben het voor een deel met ponymens eens. Je hebt nu al last van dominatiegedrag dat je maar beter zo snel mogelijk de kop in kan drukken. Of je een veulen op z'n harsens moet slaan is een discussiepunt, zeker omdat tie nog maar zo klein is. Maar dat je moet reageren is ABSOLUUT noodzakelijk.

Je kan je dominatie niveau al peilen door te kijken hoe hij reageert als jij op zijn plek wilt staan. Duw hem maar weg en kijk maar of dat hij (spreekwoordelijk) zijn schouders ophaalt of hij juist met je het conflict aangaat. Heb je een conflict: wees duidelijk. Geef een brul, beweeg je overdreven en maak je groot. Details zijn: buig je bovenlijf iets naar voren, kijk hem dreigend en doordringend aan, ontbloot je tanden. Stapt tie dan nog in jouw lichaamsruimte wees dan nog duidelijker met je bewegingen. Eerst langzaam en groot al dreigend naar 'm toe en de laatste afstand fel en aggressief. Hou je acties flitsend en kort. Doe de oudere paarden in de wei maar na. Overval 'm, verrasing is ook een wapen. Als uiterste redmiddel (als hij echt zo dom is en nergens op reageert, de dominate kl*jo) gebruik je fysiek geweld. Slaan, schoppen, elleboog, je hele gewicht. Breng 'm uit balans, laat 'm van je wegdraaien, achteruit stappen. Uit jouw persoonlijke ruimte in iedergeval. Gebruik het feit dat tie nu nog niet zo groot is.

Onthoud wel: zodra hij reageert is het over en stop je direct je dreiging. Kijk uit met op dat moment van hem weglopen. Dan geef je aan dat jij meer respect hebt voor zijn ruimte, dan hij voor de jouwe hoeft te hebben. Beter kan je dan nonchelant langs 'm lopen en via een afbuigende boog weglopen. Gaat hij opnieuw over tot provoceren, wham er bovenop. Wees overdreven en daarmee duidelijk. Hoe duidelijker je bent hoe minder vaak je diezelfde reactie hoeft te herhalen. Knock-out is te, maar mams is ook wel eens goed duidelijk...

Een andere goede oefening voor jonge en al oudere paarden is het lopen aan het halster. Al vraag ik me af of je veulentje het al zal begrijpen. Daarbij moet hij (op enige afstand) achter je lopen en je rug blijven zien en geenszins naast je. Elke keer dat het niet achter je loopt (en jouw accepteert op de leidersplek) doe je met redelijke felheid je arm omhoog. (je maakt je groot) of zwabber/ sla met je halstertouw op z'n borst en zorg je dat hij weer achter je komt. Probeer dat zoveel mogelijk met je rug naar 'm tie te blijven staan, alsof het touw je staart is en je je aan 'm ergert zoals z'n moeder zou doen. Of je 'm moet raken hangt dus af van jouw acceptatie hoe dicht hij bij je mag komen.

Geef wel duidelijke uitgesproken signalen als 'Kom' en 'Ho'. Hij moet halthouden als jij stopt en hij moet meelopen als jij gaat. Hem aan de hand achteruit laten lopen benadrukt dominatie als tie gaat drammen. maar wederom, ik heb zelf geen ervaring met jonge veulens. Bij wat oudere twenters en nog ouder werkt het wel.

Succes

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 10:59

vanda's schreef:
Gewoon een opdonder met de zweep tussen de oren of onder de buik... Dat is gevoelige plek, waar ze niet graag aangevallen willen worden.

Je spreekt jezelf tegen Cloris. De link tussen pijn en een halster vind je goed, maar hij mag niet kopschuw worden... Denk je dat een veulen ooit nog een halster om wil, als ie pijn en een halster eenmaal met elkaar in verband heeft gebracht?!?!


Ja makkelijk, een longeerlijn gaat bij ons ook achter de oren langs en ze linken het met het steigeren, druk hoeft geen pijn te zijn maar iets wat ze absoluut niet leuk vinden ze worden als het ware naar beneden gedrukt, je hebt ook van die halsters die druk geven.
De druk achter de oren verdwijnt als het paard weer op 4 benen staat!
en wordt niet gelinkt met het halster.
Tevens linkt het paard het niet met JOU, wat hij wel degelijk doet als je hem een klap voor zijn hoofd geeft, dat is een daad die daadwerkelijk door Jou wordt uitgevoerd.
Zie het als een correctie die je een hond geeft met de riem, er is nog nooit een hond bang geworden van zijn halsband.
Dus nee ik spreek mezelf niet tegen, ik spreek uit ervaring, sorry als het er niet helemaal duidelijk stond

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-02 15:44

Vendell schreef:
Ik ben het voor een deel met ponymens eens. Je hebt nu al last van dominatiegedrag dat je maar beter zo snel mogelijk de kop in kan drukken. Of je een veulen op z'n harsens moet slaan is een discussiepunt, zeker omdat tie nog maar zo klein is. Maar dat je moet reageren is ABSOLUUT noodzakelijk.

Je kan je dominatie niveau al peilen door te kijken hoe hij reageert als jij op zijn plek wilt staan. Duw hem maar weg en kijk maar of dat hij (spreekwoordelijk) zijn schouders ophaalt of hij juist met je het conflict aangaat. Heb je een conflict: wees duidelijk. Geef een brul, beweeg je overdreven en maak je groot. Details zijn: buig je bovenlijf iets naar voren, kijk hem dreigend en doordringend aan, ontbloot je tanden. Stapt tie dan nog in jouw lichaamsruimte wees dan nog duidelijker met je bewegingen. Eerst langzaam en groot al dreigend naar 'm toe en de laatste afstand fel en aggressief. Hou je acties flitsend en kort. Doe de oudere paarden in de wei maar na. Overval 'm, verrasing is ook een wapen. Als uiterste redmiddel (als hij echt zo dom is en nergens op reageert, de dominate kl*jo) gebruik je fysiek geweld. Slaan, schoppen, elleboog, je hele gewicht. Breng 'm uit balans, laat 'm van je wegdraaien, achteruit stappen. Uit jouw persoonlijke ruimte in iedergeval. Gebruik het feit dat tie nu nog niet zo groot is.

Onthoud wel: zodra hij reageert is het over en stop je direct je dreiging. Kijk uit met op dat moment van hem weglopen. Dan geef je aan dat jij meer respect hebt voor zijn ruimte, dan hij voor de jouwe hoeft te hebben. Beter kan je dan nonchelant langs 'm lopen en via een afbuigende boog weglopen. Gaat hij opnieuw over tot provoceren, wham er bovenop. Wees overdreven en daarmee duidelijk. Hoe duidelijker je bent hoe minder vaak je diezelfde reactie hoeft te herhalen. Knock-out is te, maar mams is ook wel eens goed duidelijk...

Een andere goede oefening voor jonge en al oudere paarden is het lopen aan het halster. Al vraag ik me af of je veulentje het al zal begrijpen. Daarbij moet hij (op enige afstand) achter je lopen en je rug blijven zien en geenszins naast je. Elke keer dat het niet achter je loopt (en jouw accepteert op de leidersplek) doe je met redelijke felheid je arm omhoog. (je maakt je groot) of zwabber/ sla met je halstertouw op z'n borst en zorg je dat hij weer achter je komt. Probeer dat zoveel mogelijk met je rug naar 'm tie te blijven staan, alsof het touw je staart is en je je aan 'm ergert zoals z'n moeder zou doen. Of je 'm moet raken hangt dus af van jouw acceptatie hoe dicht hij bij je mag komen.

Geef wel duidelijke uitgesproken signalen als 'Kom' en 'Ho'. Hij moet halthouden als jij stopt en hij moet meelopen als jij gaat. Hem aan de hand achteruit laten lopen benadrukt dominatie als tie gaat drammen. maar wederom, ik heb zelf geen ervaring met jonge veulens. Bij wat oudere twenters en nog ouder werkt het wel.

Succes


Heel erg bedankt voor je verhaal Lachen Ik zal eens in zijn ruimte gaan staan en kijken wat hij doet en ik zou zo gaan reageren anders zo als je heb beschreven. Lachen
Vandaag steigerde ze eerst tegen me op toen heb ik haar aan het halster naar benenden en drukt en echt een paar flinke klappen gegeven, dat heeft in druk gemaakt ze beet, hapte zelfs niet meer!!! Totdat we waar met Bunny terug kwamen we gaan dan naar hun box vanaf buiten en ik moet het veulen tegen houden anders zou ze ook naar buiten gaan. En hij springen enzo toen heb ik haar maar niet gestraft, want mischien had ze wel dorst ofzo. Verder was ze na een hap en een tik weer bestwel ief, ik heb ook een leuke foto gemaakt dan ik op mijn hurken hem een kusje geef en hij met ijn oren naar vooren staat! Lovers
Maar heel erg bedankt ik zal het zeker p[roberen en ik zal ook ff vragen of ze mee mag naar buiten.
Volgensde weeek mag hij lekker de wei op! Lachen

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 15:46

Zo'n gruwelijk harde schop geven dat ie het zn leven niet meer vergeet. Het zal helemaal mooi worden met dat soort geintjes....dat hoeven ze echt maar 1 keer te doen bij mij. Daar heb ik goede maniertjes voor om ze dat af te leren. Dat ga ik hier niet neerzetten maar als bovenstaande niet helpt moet je maar effe PB-en. Heb dat wel vaker aan de hand gehad, ook bij oudere hengsten.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 16:03

In de winter staat m'n vz mini-hengst op stal, waarbij je alleen over straat kunt met 'm. Als hij daar gaat steigeren (naar mij) en je geeft 'm 'n rotschop, moet je die mensen dan eens horen Bloos Hoppa, dierenbescherming erbij... (is gelukkig nog niet gebeurd...)

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-02 16:05

Suzanne F. schreef:
Zo'n gruwelijk harde schop geven dat ie het zn leven niet meer vergeet. Het zal helemaal mooi worden met dat soort geintjes....dat hoeven ze echt maar 1 keer te doen bij mij. Daar heb ik goede maniertjes voor om ze dat af te leren. Dat ga ik hier niet neerzetten maar als bovenstaande niet helpt moet je maar effe PB-en. Heb dat wel vaker aan de hand gehad, ook bij oudere hengsten.


Ja dat is wel zo maar de keer dat ik daar weer kwam bleef ze tegen met steigeren ik heb met natuurlijk doodgeschrokken en wou alleeen maar dat hij ophielt nu ben ik dus wel in acti gekomen. En het heeft wel geholpen, dus ik hoop dat ik je niet hoeft te pben Lachen Bedankt idd

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 16:06

Zulke dingen leren wij ze even snel af Haha! Levensgevaarlijk zulks soort gein.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-02 16:23

Ben ik blij dat ik geen Shire veulen verzorg Haha! Jee ik moet daar toch niet aan denken

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 16:29

avantilover schreef:
Ben ik blij dat ik geen Shire veulen verzorg Haha! Jee ik moet daar toch niet aan denken


Maar die zijn meestal wel rustiger Haha! Als een mini-shet aan de kletter gaat houd de gemiddelde (?) volwassen man 'm al niet aan 'n gewoon halster, wat denk van zo'n reus?? Haha!

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-02 16:33

Kais"]
[quote="avantilover schreef:
Ben ik blij dat ik geen Shire veulen verzorg Haha! Jee ik moet daar toch niet aan denken


Maar die zijn meestal wel rustiger Haha! Als een mini-shet aan de kletter gaat houd de gemiddelde (?) volwassen man 'm al niet aan 'n gewoon halster, wat denk van zo'n reus?? Haha!
[/quote]

Die hebben d8 ik ook ijzeren halster omdat ze de andere kapot trekken Bloos Maar goed dan dat ze wel rustiger zijn zeg pfffff. Dan was ik nu echt half dood Scheve mond


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fientj en 38 bezoekers