Peesbeschermes op het strand??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Peesbeschermes op het strand??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-02 07:41

Mensen die ervaringen hebben met het rijden op het strand en/of duinen, rijden jullie met peesbeschermers of strijklappen? Ik kan me nl zo voorstellen dat daar een bende zand tussen komt zitten. Zeker als je ook nog een beetje door het water gaan rennen, lijkt me dat niet echt prettig.

Kunnen jullie me vertellen hoe jullie hiermee omgaan? Ik ben hier nl nieuw in! Haha!

Thanx

Op zoek naar de zon!!!


Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 07:44

Als je een uurtje of zo gaat rijden is 't geen probleem hoor, tenzij je paard een extreem dun huidje heeft. 't strand/duinen is niet veel anders dan wanneer je op de Veluwe over brandgangen gaat rijden hoor.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 08:06

Ik doe het nooit, om de redenen die je zelf al aangeeft. Zand, water, schelpen. Wat bedoeld is als bescherming, wordt al snel een kwelling voor je paard.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 10:34

Lijkt mij ook dat je dan beter zonder iets kunt gaan rijden...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Qerty
Berichten: 2001
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 10:39

Ik zou het niet doen nee... Je richt veel meer schade aan dan wanneer je met ´blote benen`gaat rijden

carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 10:45

Ik doe het ook niet. Zand, schelpen... Bah! Dat lijkt me niet fijn voor een paard als dat er tussen gaat zitten. Dan kunnen de peesbeschermers heel wat meer schade aanrichten als wanneer je zonder rijdt.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-02 11:05

Oke, bedankt allemaal. Ik dacht het nl ook al, maar je weet maar nooit.

Ik bedoel, bandages zijn ook geen optie Haha!

Lekker met de blote voeten dus het water in en het strand op!!! Goed vooruitzicht!

Op zoek naar de zon!!!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 11:27

Hmm ik heb altijd beschermers om op het strand, ik heb nog nooit problemen ermee gehad, in een bak, zeker een zandbak, kan er ook troep tussenkomen, zeker met nat weer.
dat is nix verschillend m.i.

Heb nu met 3 paarden in ongeveer 25 jaar heel wat strandritten gemaakt en er heeft er nog nooit een last van gehad.
wel die ene keer dat wij het niet gedaan hadden, paarden die niet gewend zijn om op het mulle zand van het strand te lopen willen nog wel eens heel "onregelmatig" lopen, en dat deed die dus ook, lekker zichzelf ingestapt en een fikse wond aan het been.
Gewone beschermers kan je rustig omdoen naar het strand, (en ik bedoel dan die kunststoffen, niet die action dingen die rondom de benen gaan want die worden weer wat zwaar in het water en dan zit het idd niet prettig meer voor je paard Knipoog

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 11:56

Ik heb ook altijd beschermers om op het starnd.
Mijn paard is het zware zand niet gewend in de duinen dus ik heb een grotere kans dat hij zichzelf aantikt of verstapt.

Ik ben nu 2 keer over een week naar Ameland geweest de eerste week had ik nergens problemen mee de 2de keer ben ik die van voor verloren in het water (maar de volgende dag terug gevonden)
ik heb geen last van zand etc wat ertussen gaat zitten.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 11:58

Ik heb wel altijd beschermers om op het strand, Flair heeft er nooit schuurplekjes of wat dan ook door gehad, terwijl ze die wel snel heeft op haar benen. Alleen die neopreen dingen of 3 in 1 beschermers raad ik wel af, die lopen vol met water en worden idd zwaar en gaan dan afzakken.

Letizia

Berichten: 12144
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 12:21

ik heb ook altijd beschermers om naar het strand, moet ook wel want darmorah strijkt behoorlijk, ik heb er ook geen slechte ervaring mee, met troep wat er tussen komt te zitten

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 12:24

Ik denk niet dat er veel meer zand tussen gaat zitten dan in de gemiddelde bak hoor Verward
Tenzij je door de zachte duintjes rijd..... Het water is wel wat anders, maar het zand valt erg mee.
Ik rijd Isolda normaal altijd met blote benen, maar als ze ijzers onder heeft strijkt ze. Ik rijd dan met strijklappen en ik merk niets. Er komt wel zand tussen na een anderhalf uur flink rijden op het strand, maar verder... geen last.
Wel goed schoonmaken na het rijden.

Katja
Blogger

Berichten: 42164
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 12:43

Mijn paarden gaan altijd mee naar het strand om eens leker uit te rennen. Dus ik pak ze heel goed in, peesbeschermers springschoen en pijpkousen achter. Liever een schuurplekje (heb ik nog nooit gehad) dan een peesblessure.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 14:18

ik heb wel hele nare ervaringen met van die neoprene beschermers op het strand. Het paard wat ik reed had een piep klein wondje aan zijn been toen daar de beschermers overheen gingen (niet gezien). Daar is tijdens de drie uur durende rit zand en water in gekomen en lekker gaan schuren IN het wondje. Het gevolg was een 'olifantenpoot'. Een vreselijk dik been van hoefrand tot elleboog als gevolg van dat wondje (helemaal zeker weet ik het niet meer, maar het kwam neer op een soort bloedvergiftiging). Een paar flinke spuiten antibiotica en wonder boven wonder was binnen 24 uur het been weer normaal en niet lang erna kon het paard weer normaal gereden worden. Of het nu aan het strand met zand lag, aan de beschermers of het wondje zelf kan ik niet echt met zekerheid zeggen (ben ik weer lekker zeker van wat ik zelf zeg,he?), maar er was duidelijk verband tussen. Het kan gebeuren...

Maar ik ben wel met het bovenstaande eens dat onregelmatig lopen kan leiden tot aantikken en dat een peesblessure erger is schurend zand... als er maar al geen wondjes zitten...

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

Apple

Berichten: 76180
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 18:05

Met manegepaarden rijden we altijd zonder beenbescherming op het strand.
Met ons leenpaard reden we altijd met peesbeschermers en strijklappen. Zij was rondom beslagen en had nog weleens de neiging om met een zijstapje zichzelf aan te tikken. Beter met beschermers om dan zonder dus in dit geval.
Wel altijd de beschermers goed schoon gemaakt van tevoren, niet te strak (maar ook niet te los!) omgedaan. Daarmee zonder risico ritten van 2 uur kunnen maken (ook door het water).
Paard heeft er nog nooit iets aan over gehad (overigens nooit gereden als er toevallig een wondje onder de beschermer zat, is nog niet voorgekomen gelukkig).

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 18:56

Ik rij nooit met bandages/peesbeschermers ect.Het zand gaat shuren en voelt dus echt niet fijn aan voor je paard.Daarom raad ik het af.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 22:05

Er gaat inderdaad zand tussen zitten, wat kan gaan schuren. Als je een rustig paard hebt, wat zichzelf niet snel aantikt, zou ik ze niet omdoen. Dat het wat zwaarder loopt op het strand is eigenlijk alleen maar een goede oefening voor je paard. Je moet het natuurlijk nooit overdrijven. Als je met meerdere paarden gaat, die allemaal lekker op elkaar klitten tijdens een tocht, zou je er nog eens over na kunnen denken om beschermers om te doen. Zo voorkom je een blessure mocht een ander paard op de benen van jouw paard trappen, omdat ze zo nodig dicht bij elkaar willen zijn.

Percy

Berichten: 12019
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 22:44

Zelf heb ik jarenlang met bandages op het strand gereden. Ik moest mijn paard blijvend bandageren na een ongelukje in de recoverbox van Utrecht.
Ik heb er nooit problemen mee gehad, geen afzakkende bandages of schuurplekken.

Maar als het niet nodig is zou ik het ook niet doen.

Fitzroy

Berichten: 25032
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 10:24

Ik rijd op het strand ook altijd met peesbeschermers. Het is mij eerlijk gezegd nog nooit opgevallen dat er veel zand tussen zou gaan zitten.
Van de bak gaat er ook wel eens iets tussen zitten.

Bandageren doe ik nooit meer nadat ik een keer in rengalop een bandage verloren heb.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

reina

Berichten: 637
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 11:57

Met bandages en water moet je wel oppassen. Als bandages nat worden, kunnen ze krimpen en dus de benen van je paard afknellen...

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 12:10

ja en bandages zakken snel af als je door het water gaat of heel hard gaat. peesbeschermers kan wel, ik zou het wel doen, wnat het bstrand is op sommige stukken tamelijk zwaar.

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 12:49

Ik heb ook nog nooit problemen gehad met beschermers op het strand, bandages gebruik ik nooit.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-02 14:31

Dus dan peesbescherms zonder neopreen dus eigenlijk alleen maar kunststof?!

En ik had nog wel die mooie met dat bont in gedachten Haha!

Zal van het weekend even de ruitersportzaak op de kop gaan zetten met mijn

Ben geneigd al van alles te kopen, maar eerst maar even de keuring afwachten Vingers aflikken

Op zoek naar de zon!!!

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 15:40

met neopreen kan wel hoor, maard an moet je ze goed daarna schoonmaken, of eventueel een keer stoppen en met je paard in zee gaan staan zonder peesbeschermers ofzo ff afspoelen?? met bont niet nee, wnat dara krijg je zomaar het zand niet uit.

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, masyo en 21 bezoekers