suikerbieten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flop
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-06-01

suikerbieten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-02 16:58

kan je paarden en pony,s suikerbieten voeren?

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 17:22

ja ik voer mijn paard altijd suikerbieten in de winter.
volgens mij is het niet slecht.
het is ook goed voor de tanden denk, tenminste ze bijt er lekker op!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 18:01

Er zit geloof ik wel een verschil in suikerbieten en voederbieten. Wij hebben voederbieten, de paarden krijgen in de winter dagelijks een dikke of twee kleintjes.
Ze doen er bijna een moord voor, zo lekker vinden ze het.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 19:15

waar kopen jullie die?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 19:51

Ik koop ze bij dezelfde boer waar ik ook hooi en stro haal. Maar er staan in het seizoen ook regelmatig advertenties in bijv. de Vondst.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 21:00

Suikerbieten hebben wij nooit gevoerd ivm gisting. Een voederbiet hebben ze wel eens gehad.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 21:31

Is heel goed!
EN LEKKER Tong uitsteken:)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 21:41

Wij verbouwen ze zelf in een kleine hoeveelheid.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 21:53

suikerbiet schijnt erg slecht te zijn voor je paard (hoeveelheid suiker die erin zit), dus die zou ik niet voeren als ik jou was. mijn eigen krijgen in de winter wel voederbieten. er staan vaak wel advertenties in de huis aan huiskranten van mensen die ze verkopen. moet je daar maar eens in kijken.

Bzoem

Berichten: 1681
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 22:14

zeg, jullie geven ook uit een lopende antwoorden... Scheve mond
Dit staat in mijn encyclopedie:

Bieten zijn voor een deel te vergelijken met wortels. De voedingswaarde is gering, maar ze zijn sappig en paarden vinden ze lekker. U kunt de biet het beste in repen snijden. Zo voorkomt u dat gulzige paarden zich verslikken. Suikerbieten zijn ook als gedroogde pulp verkrijgbaar. Deze pulp bevat veel calorieën en vormt een goede aanvulling op rantsoen van magere paarden. De pulp moet echter altijd geweekt worden. Droge pulp kan tot koliek, verstikking en erger leiden. De pulppap moet binnen een dag opgemaakt worden. Anders gaat hij gisten.

Nou, ik hoop dat je hier wat aan zult hebben!
Iig, ik denk zelf dat bieten wel goed voor ze zijn hoor, heb al veel mensen horen zeggen dat ze suikerbieten aan hun paarden geven.

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 22:34

Bij ons op de kinderboerderij krijgt het paard 's winters ook suikerbieten wij kopen die altijd ergens in en dn meteen een hele voorraad deze worden ook voor de lessen aan de basisschool gebruikt dus. Maar het kan geen kwaad ja misschien teveel wel dat weet ik niet maar opzicht kan het geen kwaad

flop
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-02 09:28

allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties. ik heb een paar kisten suikerbieten staan en was van plan om 2 keer in de week een halve suikerbiet aan de shet van mijn dochter te geven. zo te lezen kan dat geen kwaad. ik hoorde gisteren van iemand dat ze giftig waren en daar schrok ik nogal van dus ik dacht dat ik maar eens even moest informeren.
ik was sowieso niet van plan te veel te geven want als je onze shet andere dingen naast zijn hooi geeft, krijgt hij het nogal erg in zijn bol.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 09:44

Ze zijn zeker niet giftig voor je paard, maar je voert er gauw teveel van. Er zit uiteraard veel suiker in! Dus veel koolhydraten! 1 a 2 bieten per week is geen probleem. Gewoon als lekker hapje.