Welke bokker vinden jullie goed rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 21:41

Ik heb nog op maar weinig boktpaarden gereden, maar degene die me echt een supergevoel gaf was toch echt Kawa. En ik heb op kawa gewoon op Marcia's gevoel meegereden. En dan ziet je houding er misschien niet spectaculair uit, hij voelde wel geweldig!

Ik denk dat ook dat je pas over iemand kunt oordelen als je iemand ziujn paard hebt gevoeld of hem zien rijden, maar vooral het voelen van een paard vind ik altijd erg een weergave geven hoe iemand rijd.
En dan heb je ook nog een hoop mensen hier op bokt die het wel leuk weten te vertellen maar er gewoon écht níx van kunnen.

Prakkie heb ik zien rijden, rijd zeker niet verkeerd. Suzanne F. heb ik wel eens op een hengstenshow zien rijden, maar daar kun je ook geen oordel over vellen, dan wil ik wel eens een serieuze training of wedstrijd zien. Suzanne (Sjuimpje) heb ik meerdere keren zien rijden, en die kan imo toch wel heel aardig sturen.
En dan zijn er ook nog heel wat meer die toch wel aardig indruk op me maken, maar over het algemeen heb ik niet zo'n hoge dunk van de gemiddelde bokker.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 21:51

Pfff ik denk dat dat heel subjectief is. Een oordeel kun je pas goed vormen als je iemand daadwerkelijk bezig ziet. Foto's kunnen gunstig genomen zijn, of juist ongunstig. Op die manier kan er best wel een vertekend beeld ontstaan. Het is moeilijk om een beeld te vormen van iemand die je alleen via het scherm kent. Ik denk dat er best wel wat 'verscholen' bokkers zijn, die wat betreft hun kennis/rijvaardigheden niet zo snel op de voorgrond treden. Zo ben ik bijvoorbeeld niet vaak op fokkerij en rijtechnisch, maar dat betekent niet dat ik niet weet wie Amor is of hoe ik op een paard moet stappen. Beetje simpel voorbeeld, maar ik vind het altijd een beetje gevaarlijk om conclusies te trekken over mensen die je nooit hebt ontmoet. Dat doe ik dus ook niet, ik heb respect voor veel bokkers en of ze nou in de B, Z rijden of alleen buitenritjes maken, dat maakt voor mij geen verschil.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 22:26

merilyn en Nimber, maar dat zijn dan ook de enige die ik IRL echt heb zien rijden

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 22:58

Kijk alles is relatief natuurlijk. De ene heeft meer mogelijkheden als de ander. Er zijn veel mensen op hun eigen manier goed bezig. Als ik iemand moet noemen noem ik iig Nimber, maar heb ik IRL zien rijden. Als ik zo vanaf verhalen, andere meningen en foto's beoordeel komen Mirte, Jura, Lovely, Sjuimpje, Suzanne, SuzanneF, Wouter24 en Prakkie toch ook wel in mijn lijstje voor, en niet te vergeten Pril! Daar aan de andere kant van the ocean Knipoog

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 23:17

Tja, en dan nog: wat is 'goed rijden'? Dat is voor mij niet alleen je eigen paard goed aanvoelen, maar ook een ander paard vertrouwen kunnen geven, je op je gemak voelen, niet bang zijn, niet gespannen worden. Dan kun je op je eigen paard nog de sterren van de hemel rijden, maar als je vervolgens bijna bang bent om met een ander paard weg te rijden, dan valt het IMO met dat 'goed kunnen rijden' ook wel mee. Ik vind durf en vertrouwen (in jezelf en in het paard, èn het paard vertrouwen kunnen geven) toch wel essentiële zaken die bij 'goed rijden' komen kijken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 23:18

hmmz, ik denk niet dat iemand door angst niet goed kan rijden.
Ik kan op pony's best een leuk eindje rondsturen, en op jamaica gaat het gewoon super, maar zet mij op een paard, en het is niks.
Kan ik dan ineens niet rijden omdat ik bang ben???

Toby

Berichten: 674
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 23:27

Ik vind Lovely goed rijden en op een goede, eerlijke manier met haar paard omgaan! Lachen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 23:30

Dat is niet wat ik bedoel Stef. Ik zeg niet dat zo iemand 'niet kan rijden', ik zeg dat ik iemand een goede ruiter vind als hij/zij zich ook in onbekende situaties goed kan redden, dus buiten het eigen paard om. Nogal een nuanceverschil, ik bedoel het niet zo zwart/wit als dat jij het stelt.

Stel, je hebt autorijles en jouw instructeur oefent alleen maar examenroutes met je. Dan kun jij op die examenroutes misschien een hele goede chauffeur zijn en op die manier je rijbewijs halen, maar als je vervolgens met je rijbewijs 'de wijde wereld' in gaat, dan kom je hele andere situaties tegen. En als je daarvan in paniek raakt, dan vind ik dus niet dat je jezelf tot de goede chauffeurs kunt rekenen. Je kunt je misschien wel redden, maar goed ben je niet, want het vertrouwen om goed met onbekende situaties om te gaan mist. Je kunt wel goed worden door uit jezelf onbekende situaties op te zoeken, maar op DAT moment ben je IMO geen goede chauffeur.

Misschien een ver gezocht voorbeeld, maar ik wist niet hoe ik het anders moest beschrijven. In de leerpsychologie is er een bepaalde term voor dat begrip, maar die ben ik even kwijt, iets met 'situatiespecifiek' iig.
Laatst bijgewerkt door Karin op 16-09-02 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 23:30

Door angst kan je wel degelijk slecht gaan rijden. Als je angstig op een paard zit krijg je automatisch een gespannen houding waardoor je minder goed mee kan komen. Je gaat vaak ook meer aarzelen, misschien toch iets meer onnodig inhouden en daardoor gaat het paard ook slechter lopen.
Zet je dezelfde ruiter op een paard waar hij/zij vertrouwen in heeft dan rijdt deze ruiter uiteraard veel beter.
Je zou dan kunnen stellen dat het niets over de rijkwaliteit van de betreffende ruiter zegt maar onder goed rijden versta ik ook het kunnen rijden op verschillende paarden en daar ook de durf voor hebben.

Zelf ben ik ook geen held op voor mij vreemde paarden (niet meer tenminste sinds ik kinderen heb). Daarom stap ik ook niet snel op een ander paard. Als ik het wel doe dan alleen als ik vertrouwen heb in het paard. Ik zal nooit op de merrie van een vriendin van mij gaan zitten omdat ik weet dat ik daar grote problemen mee krijg. Qua rijden (puur technisch gezien) zou ik het misschien wel kunnen maar haar karakter ligt mij niet en ik zou er absoluut niet ontspannen op kunnen zitten. Dat voelt zij aan en daarom weet ik zeker dat ik binnen de korste keren grote problemen met haar zal hebben.
Mede daarom voel ik mij niet een echt goede ruiter, ik kan zeker niet op elk paard wegkomen.

Van de ruiters op bokt zijn er een paar waarvan ik sterk het idee heb dat ze heel goed kunnen rijden, hetzij door de resultaten die ze behaald hebben, hetzij door het soort antwoorden wat ze geven. Maar ik vind het wel heel moeilijk om alleen met die feiten te kunnen zeggen dat iemand een goede ruiter is. Ik zie ze niet tijdens de dagelijkse omgang en training en tijdens de training zie je pas echt wat voor vlees je in de kuip hebt. Tenminste dat is mijn mening.

Zo ken ik iemand die geweldige resultaten behaalt in de springsport (inclusief internationaal) maar als ik zie hoe zij met de paarden omgaat dan draait mijn maag om. Voor mij is dat dus geen goede ruiter.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 00:01

Ik heb van Suzanne.F, Wouter24, Steef, Jura en Sjuimpje een echt positief vermoeden.
Jura heb ik overigens in het echt zien rijden.

Sommigen geven op 'rijtechnisch' een geweldige uitleg en zo, maar dan ben ik gewoon ontzettend benieuwd hoe ze het zelf doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 00:01

Toby schreef:
Ik vind Lovely goed rijden en op een goede, eerlijke manier met haar paard omgaan! Lachen


Dank je wel Bloos Bloos .Je hebt zelf trouwens een heel goed gevoel voor je paard en je weet wat lichtheid betekent, (jammer dat je weg bent, maar wel super voor je paard Knipoog ).
Sjimmy ook bedankt voor het compliment.

Sjuim wordt in dit topic vaak genoemd en die heb ik dan ook eindelijk eens zien rijden en ik ben het wel eens met de lof die haar toegezwaaid wordt Lachen. Dat kan ik zelfs nog toelichten ook, want Sjuim gaat dus geen klunzerige fratsen uithalen op het moment dat ze iets moet doen wat ze nog niet eerder heeft gedaan. Zoals gewoon de eerste keer Ozep op een driesprong rijden zonder door twijfel te blokkeren.

In het algemeen heb ik respect voor ruiters die in staat zijn zich in het paard te verplaatsen en op gevoel rijden. Ruiters die dat kunnen, kiezen vaak 'van nature' de juiste aanpak voor het moment. Ruiters dus die gevoelsmatig weten hoe ze het paard het beste kunnen rijden en hoe ze probleempjes het handigst oplossen zonder het paard van streek te brengen.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 05:59

Ha ha Fitz, dat van mij en die resultaten die jij noemt dat is wel uit de oudheid he, en toen was het nivo een stukje lager Haha!

En ja om een antwoord te geven op de vraag dan krijgen we weer de discussie wat is een goede ruiter etc. Ik ben het wel met Steef eens dat de manier waarop je een paard na kunt rijden veel zegt over de kwaliteiten van de ruiter. Ik heb slechts op 1 paard van een bokker gereden en dat voelde prima aan *LOL* Verder denk ik dat iedereen die ik gezien heb in ieder geval op de goede manier met zijn paard bezig is. En dat de een nou het geluk heeft dat hij een beter paard of betere instructie heeft en daardoor beter presteert, daar heb ik niet zo veel mee. Het gaat mij om de intentie. Als je rijdt met het doel jezelf te ontwikkelen en je paard op een eerlijke manier te trainen dan ben je voor mij een goede ruiter. En ik vind het eigenlijk niet belangrijk om dan namen te noemen. Iedereen die zich hierin herkend vind ik een goed rijdende bokker Knipoog

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 07:57

Fitzroy schreef:
Als je 2 paarden van groen naar Lichte Tour weet te rijden, kun je wel heel behoorlijk sturen.


Nou dan ben ik al een eind op weg!! Ik heb er al 1 achter de rug... Haha! . Mijn eerste paard Joran heb ik vanaf 2,5 jaar gehad en zelf opgeleid. De 2 anderen liepen ZZ-licht toen ik ze overnam.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 08:16

Toevallig ken ik Death_Squad nog van vroeger, die had een vrij lastige pony maar kon toch wel een aardige cross rondsturen!! Zijn zusje Merel zat er altijd wel netjes op.
Suzanne F. maakt er altijd wel een heel mooi ontspannen plaatje van, complimenten, lekker licht en ontspannen.
Verder ken ik er nog niet zoveel...
Zelf ben ik op mijn best op een lastige pony of een jong paard. Als-ie alles al kent ben ik na een kwartier uitgereden Haha!

Universe

Berichten: 342
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 10:17

Lovely heb ik veel zien rijden in de tijd dat ze bij mij op stal stond en dat was altijd erg leuk om naar te kijken, het ziet er gewoon heel goed uit!

Ook heb ik veel van haar kunnen leren want dingen uitleggen dat kan ze....

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 10:22

astridh schreef:
En ja om een antwoord te geven op de vraag dan krijgen we weer de discussie wat is een goede ruiter etc. Ik ben het wel met Steef eens dat de manier waarop je een paard na kunt rijden veel zegt over de kwaliteiten van de ruiter. Ik heb slechts op 1 paard van een bokker gereden en dat voelde prima aan *LOL* Verder denk ik dat iedereen die ik gezien heb in ieder geval op de goede manier met zijn paard bezig is. En dat de een nou het geluk heeft dat hij een beter paard of betere instructie heeft en daardoor beter presteert, daar heb ik niet zo veel mee. Het gaat mij om de intentie. Als je rijdt met het doel jezelf te ontwikkelen en je paard op een eerlijke manier te trainen dan ben je voor mij een goede ruiter. En ik vind het eigenlijk niet belangrijk om dan namen te noemen. Iedereen die zich hierin herkend vind ik een goed rijdende bokker Knipoog


Jij hoort dus ook zeker thuis in mijn lijstje (en nog veel meer bokkers), want ik vind het ook knap als je op een vreemd paard zo weg kunt sturen. En dat kan jij heel goed! Lachen
En je ziet ook aan jouw manier van rijden dat je precies weet waar je mee bezig bent en dat je echt bezig bent om een paard op te leiden.

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 11:05

Ludje natuurlijK *LOL* Tong uitsteken en monica,nathalie en joleen vind ik op foto`s ook erg netjes Party!! Haha!
maar jah eigenlijk is iedereen op zijn manier wel een beetje goed Lachen iedereen heeft zijn eigen rijstijl enzo Party!!

Laatst bijgewerkt door Chatelaine op 03-10-02 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 11:21

Echt een oordeel vormen over hoe de verschillende bokkers rijden kan ik niet. Ik vind dat je pas echt over iemands rijden kan praten als je diegene ook daadwerkelijk hebt zien rijden en vooral het belangrijkste over hoe diegene met zijn/haar paard omgaat. Want ik vind iemand die misschien nog niet zo goed kan rijden, maar wel op een hele faire manier met het paard omgaat veel waardevoller dan iemand die zogenaamd zo geweldig kan rijden.
Op zich kan je door bepaalde antwoorden hier op bokt wel een aardig ‘beginbeeld’ vormen van iemand. En vooral door reacties van bokkers (ook sommige van de door hier velen genoemde ‘bekende’ bokkers) op foto’s die geplaatst worden op ITP, blijkt wel weer hoe het gesteld is met hun kennis en kunde.

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 11:28

Dat laatste ben ik niet met je eens. Ik heb heel vaak foto's waarvan ik denk: dat ziet er niet uit. Daar ga ik toch die reactie niet bij zetten? OVer het algemeen valt mij op dat bij ITP vnl. positief gereageerd wordt en als ik het daar niet mee eens ben, plaats ik liever geen enkele reactie.
Ik vind dus dat je aan de hand van reacties daar niet veel kunt zeggen. Ik heb het idee dat mensen daar niet helemaal recht voor zijn raap zijn.

Tattie

Berichten: 45
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 11:36

ik vind dat roxanne goed kan rijden (rockylover) ze staat met ahar paardje jackien bij mij op de manege en ze is mega vooruit gegaan met jackien Haha! jackien ziet er ook super uir nu ze haar heeft en ze gaat zo goed om met haar en ze loopt geweldig bij rox Haha!:)

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 11:41

De mensen die ik irl heb gezien EN die ik goed vind rijden zijn prakkie en sjuimpje.
Ook suzanne F en wouter24 vond ik super. Joleen kan ook super rijden(dit weekend ff les gegeven op mijn pony). Amy, Monica ,Ellen en Nathalie vind ik de betere ponyruiters.
Als ik kijk vanaf de foto's dan denk ik dat Steef inderdaad leuk kan sturen.
We hadden dit weekdn afgesproken maar helaas kon hij niet. Ik ga dat dus zeker nog zien of hij het echt kan of niet!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 12:19

Fitzroy schreef:
Dat laatste ben ik niet met je eens. Ik heb heel vaak foto's waarvan ik denk: dat ziet er niet uit. Daar ga ik toch die reactie niet bij zetten? OVer het algemeen valt mij op dat bij ITP vnl. positief gereageerd wordt en als ik het daar niet mee eens ben, plaats ik liever geen enkele reactie.
Ik vind dus dat je aan de hand van reacties daar niet veel kunt zeggen. Ik heb het idee dat mensen daar niet helemaal recht voor zijn raap zijn.


Ja, maar ik bedoel juist die positieve reacties van mensen op bepaalde rijfoto's, waar m.i. helemaal niets positiefs aan te zien is. En sommige bokkers zijn echt altijd wel recht voor hun raap. Dus als diegene een positieve reactie bij iemands rijden zet, dan wordt dat denk ik ook wel gemeend. Dus als één of meerdere van deze bokkers hier genoemd worden vanwege hun vermeende goede rijden, dan zet ik daar heel veel vraagtekens bij.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 12:28

Ik heb wel een indruk over ze gekregen door hoe ze schrijven. Wat hun reacties en adviezen zijn bij rijtechnische tips en zo. Van kawa, sjuimpje, lovely, fitzroy, Margreet en Lielle heb ik altjid wel het idee dat ze er een beetje verstand van hebben en best redelijk kunnen rijden. Lielle heb ik ook in het echt gezien en die deed het helemaal niet onaardig. Suzanne F rijdt op een pittig niveau, dus ik ga er van uit dat die ook heel goed kan rijden.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 12:30

Valt me op dat hier voornamelijk dressuurrijdende ruiters worden genoemd en maar weinig mensen die daarnaast ook springen of alleen maar springen. Is gewoon een constatering hoor, maar ik vraag me eigenlijk ook wel een beetje af of daar een reden voor is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 12:34

Karin schreef:
Valt me op dat hier voornamelijk dressuurrijdende ruiters worden genoemd en maar weinig mensen die daarnaast ook springen of alleen maar springen. Is gewoon een constatering hoor, maar ik vraag me eigenlijk ook wel een beetje af of daar een reden voor is.

Jazeker. Nederland heeft meer dressuurruiters dan springruiters. Nederland heeft ook veel meer dressuurinstructeurs dan springinstructeurs. REden? heel simpel, ze durven niet te springen. Ik durf wel te springen maar kan niet zeggen dat ik er verstand van heb. Ik spring wel, krijg les en zo. maar durf anderen nog niet veel advies er in te geven.