aantal vragen oa.binnen of buitenboxen?3x3 of 3x4.

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

smout

aantal vragen oa.binnen of buitenboxen?3x3 of 3x4.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-02 21:27

Zoals het er nu uit ziet gaat de verkoop gewoon door Haha!
Maar nu een paar vragen.binnen of buiten boxen wel of niet aangrenzend aan buiten bak of aan paddock.

zijn boxen van 3x3 groot genoeg of moeten ze groter?
Paarden overdag in paddock of in buitenbak.

Heeft iemand ook foto's van zijn stallen zodat ik ideeen kan opdoen. Knipoog

Misschien kom ik op nog meer vragen.later meer.

leef je droom, droom niet je leven.

daniel79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 21:35

Hoe groot zijn je paarden? Ik vind persoonlijk 3x3 wat aan de kleine kant voor mijn reus, maar voor kleinere paarden is het goed te doen, zeker als ze niet lang op stal staan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 22:38

Thea kom eens langs, ik heb een hele mooie combi binnen/buitenbox staan, met boxen van 3x3,5m. Bevalt mij goed. Ik woon even ten zuiden van DRachten

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 22:53

Ik zelf heb nu kleine stallen, 2,5m bij 3m. We gaan binnenkort verbouwen en dan komen er binnenstallen van 3 bij 3m Dat vind ik groot zat, maar inderdaad niet als je er een paard van over de 1.75 in zet, dan zou een meter breder of dieper schelen. Onze stallen kijken uit op de buitenbak, en overdag staan de paarden heel de dag buiten. In de zomer in de wei, die naast de bak zit, en 's winters in de buitenbak.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 23:08

3x3 vind ik een mooi maatje. Buddy staat ook in zo' stal, en kan er heel makkelijk zijn kont in keren, en kan makkelijk gaan liggen, zonder meteen vast te zitten. Buddy is wel 1.50, maar ook een paard van 1.70m zou ik er zo inzetten hoor.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 06:47

Ik vind 3X3 klein. Vroeger (en dan spreek ik van echt lang gelden, want de paarden werden toen nog niet zo groot gekweekt) waren stallen van 3X3 voldoende voor een paard omdat de paarden maar 1m 50 groot waren. De algemene regel is dan ook: neem voor de lengte van een zijde het dubbele van de schofthoogte van het paard.
Heb je een paard van 1m 70, dan zou je stal minimum 340X340cm moeten zijn.

Hou er ook rekening mee dat een stal veel ruimer is voor je paard als hij zijn hoofd naar buiten kan steken. Dus als het even kan, laat traliewerk boven de staldeur eruit.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

cicero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 07:44

onze boxen zijn 3.2x3.2 met ramen en luikjes.
ze kunnen naar buiten met de koppies aan de zijkant zit een tralieraam dat ze de buren kunnen zien en aan de andere kant is een tralie schuifdeur en kunnen ze de overburen zien.

die van mij staan zo veel mogelijk buiten.

als het droog is (het land) gaan ze naar buiten en anders mogen ze een uurtje of twee los en dan nog rijden.vaak laat ze een uurtje los als ik ga uitmesten en vaak nog ff na het rijden.

komt het vandaag niet, dan komt het morgen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 09:54

Ik "krijg" binnenkort ook een nieuwe stal, 4 stallen, twee van 4x3, twee van 3x3. Overdekt, dus binnen.

Alle stallen hebben trailie wand naar de stal ernaast, en een draaideur naarvoren, zodat hun hoofd naar buiten kan, dat scheelt ook heel erg in ruimte hoor! Dan hebben ze ook allemaal een luik naar buiten, ook zonder tralies.

Ik heb nu alleen een buitenbak, (wel een stukje weiland, maar dat tel ik niet mee omdat ik daar in de winter maanden geen gebruik van maak) en mijn paarden staan daar zo veel mogelijk in. Ik mest de bak wel bijna dagelijks uit.

Nu ik straks 4 paarden heb, waarvan ook veulens, heb ik besloten een paddock te maken achter de "nieuw te bouwen stal" een van 3x4 stallen zal dan een deur naar de paddock hebben, zodat ik de veulens daar kan zetten en ze een "inloop" stal zullen hebben.
Uiteraard kan die deur ook dicht als ik een ander paard in de paddock wil zetten.

Zolang het mogelijk is staan ze bij mij buiten, worden ze rustiger van en het is finanicieel makkelijker, ivm gebruik stro/mot enz. en kwa werk makkelijker (uitmesten). Niet dat ik het daarom doe hoor, het zijn gewoon ook voordelen.

:+: Mijn paardjes :+:
Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 10:17

je paard moet ruim staan kunnen liggen en zn kont kunnen keren!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 13:17

De buitenstal van Ivanka wordt 2.70 bij 3 (als ik het goed heb Knipoog ). Wat ik groot genoeg vind voor haar! Dit wordt gewoon een in- en uitloopstal, niet dat ze hier een dag in staat ofzo. Ze kan erin gaan staan wanneer ze wilt Lachen

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 13:32

Mijn stallen zijn sinds kort ook 3x3.
Bij mij staat er een kleine Welsh A in (die nu dus kan galoperen in z'n stal Haha! ) en een jaarling die een grote D moet worden.
Bij een vriendin van me staan alle grote paarden ook in stallen van 3x3, behalve de merrie want die heeft een veulen gekregen. (staat nu in een stal van 3 op 6!!)

Mijn motto is, hoe groter hoe beter (van stallen hé Knipoog ) een paard is tenslotte al een steppedier van oorsprong die tegen z'n natuur in hokjes wordt gehouden. maak de stal dan ook zo ruim mogelijk dat ie lekker languit kan liggen en z'n kont kan draaien enzo.

Mijn andere D-pony staat in een uitloopstal met haar veulen. (die heeft dus de grootste stal als je de uitloop mee rekent Haha! )

Sinds kort hebben we onze stallen verbouwd. Als je foto's wil zien mail ik ze wel.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 11:20

Tsja, voor een paard boven de 1.75 altijd 3 x 4. Stel dat je er eens een veulentje erbij wilt fokken? Zo groot mogelijk is natuurlijk altijd zo prettig mogelijk voor een paard.

Nilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 11:43

Ik heb boxen laten maken van 4 bij 4, maar ik heb dan ook een reusachtig paard. Een vriendin van mij heeft haar paard bij mij staan, en voor hem is het echt een zee van ruimte, hij meet namelijk 1.58. Beter te groot dan te klein denk ik altijd maar.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 11:47

meron stond ook in een box van 3x3 maar ja, meron was ook maar 1.53 en voor een e-pony is dat dus groot genoeg.
de paarden bij ons op stal hebben grotere boxen, 3.5x3.5
overdag staan ze lekker buiten in de wei, dus ze staan niet erg lang op stal.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 20:13

Als je paarden veel binnen staan, dan zou ik voor 3x4 kiezen. Dan hebben ze nog een beetje de ruimte. Als ik het goed begrijp vroeg je ook of je ze in een paddock of rijbak moest buiten zetten? (als ik je verkeerd begrijp, sorry, maar ik heb geen zin om het even na te lezen Knipoog
Ik zou ze buiten zetten in een paddock, niet in een rijbak. Dan kan je de bak echt voor het rijden houden en dat is veel beter voor de kwaliteit van de bak.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 21:07

Ze hebben nu stallen van ca 3 bij 3.5. Wijkrijgen straks 2 boxen bij huis, en die zijn gewoon 3x3. Als Des bij huis komt te staan is het de bedoeling dat ze overdag buiten staat (in de "paddock" of in een nog te regelen weiland) en alleen 's nachts binnen. Dan vind ik het groot zat. Des is 1.67m.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie