Hengstveulen bij 2 jarige merrie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Hengstveulen bij 2 jarige merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-02 12:12

He allemaal

Ik heb een vraagje en misschien kan iemand me daar wel bij helpen. *LOL*
Wij hebben dit jaar een hengstveulen gekregen waarschijnlijk houden we hem tot zijn 3de jaar omdat hij scheef geboren is Verward en daardoor een zwake achterhand heeft. We willen hem graag aanhouden want zoals hij nu is kunnen we hem niet verkopen (niet dat dat mij wat uitmaakt Haha! ). En we willen graag kijken wat er van wordt, we hebben namelijk al zijn volle zus en die is heel erg mooi.
Nu mijn vraag: al onze merrie's die we houden gaan in de winter van hun veulenjaar (0 jaar duzz) tot hun 3de jaar naar een boer waar ze dag en nacht buiten lopen en als het echt koud is dan kunnen ze gebruik maken van een schuilhok Haha!. Maar nu is de vraag kan onze jonge hengst erook bij lopen, van het voorjaar wordt hij dan gecastereerd en dan is het geen probleem meer. Alleen de hengst komt dan wel bij onze 2jarige merrie te lopen (zijn volle zus). We willen niet dat ze drachtig wordt van haar volle broer daarom vroeg ik me af is dat wel verstandig?? We denken er namelijk ook over om hem 3 jaar naar Polen te doen en dat hij daar opgroeid in een grote groep paarden.
Wat is jullie mening hierover?? Graag zou ik snel iets willen horen want als hij naar polen moet dan moeten we het vervoer nog regelen Verward

Party!! Party!! Party!! Party!! Neeltje

ps: de merrie wordt volgend jaar 3 duzz van het winter is ze nog 2 jaar.

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 12:47

nog afgezien van het feit dat ik een uitgesproken mening heb over opgroeien van jonge paarden, die duidelijk anders is dan de jouwe, ik zou voorzichtig zijn met een jonge hengst tussen merries. Ze kunnen voor hun eerste jaar al vruchtbaar zijn (+- 10mnd kan al) dus het is niet zonder risico. Dat geldt overigens niet alleen voor je twee-jarige merrie, maar natuurlijk voor elke merrie waar ie bij komt te staan Haha!

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 13:08

En het doorfokken met een hengst die nu al iets mankeert is ook niet aan te bevelen. Ook voor een te jonge merrie is een dracht niet aan te raden.
Apart houden dus, of alleen tussen de hengsten/ruinen laten lopen.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 14:07

Inderdaad niet op wagen, dan maar meteen laten castreren, en dan erbij gooien.

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 15:29

Meavey schreef:
Inderdaad niet op wagen, dan maar meteen laten castreren, en dan erbij gooien.

Wel nog netjes 6 weken wachten, anders heb je nog kans op een dekking Lachen