Mag je instructeur bepalen welke neusriem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Mag je instructeur bepalen welke neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-02 23:14

Nou ik had dus een supermooie kieffer mexico gekocht, kom ik daarmee in de les aan (ik heb een keer per week priveles, dressuur), zegt mijn instructeur, die nog van het oude duitse stempel is, dattie dat liever niet heeft en dat mijn oude gecombineerde neusriem veel beter was. Omdat die mexico te sterk in werkt als ik hem strak trek en mijn gecombineerde is natuurlijk op dezelfde strakte niet zo sterk. Maar ik had hem niet zo strak dat hij sterk inwerkt, het was echt voor mij meer voor het mooi.

Ik hou zowiezo niet van strakke nesuriemen, mijn instructeur zegt ook steeds dat mijn gecombineerde neusriem te los zat en ik moest er van hem een hele zooi gaten bijprikken omdat het volgens hem anders geen nut had, hij vond het bit te los hangen. Ik ben er zelf geen voorstander van om bij een paard z'n mond dicht te snoeren, mijn mening is dat hij dan zijn kaak niet goed kan ontspannen en niet mooi nageeflijk komt. Maar dat is natuurlijk bij ieder paard verschillend.

Ook zei hij dat het in de dressuur niet geliefd was op wedstrijden (die ik toch niet rijdt) om met een mexicaanse neusriem te rijden. Met andere woorden: dat mag ik dus niet.

Wat vinden jullie hier nou van? Ik heb ook geen zin om elke keer dat supercoole hoofdstel in de kast te laten hangen of iedere keer met bitten te gaan kloten. Het is een beetje raar dat ik de hele week met die mexico rijd en dan als ik les heb moet ik in ene gaan omwisselen?!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 23:33

Ik had dinsdag bijna hetzelfde met mijn instructeur.. hij vroeg waarom ik mijn paardje zonder neusriem wilde inrijden, en dat hij liever een lage zag. Ik heb toen uitgelegd dat ze veel gaapt, en dat ik haar dat wil laten doen. Dat was prima, maar hij benadrukte nogmaals dat hij over een tijdje liever een neusriem zag.

Ik stel dat heel erg op prijs.. zou geen les willen hebben van iemand die niet merkt dat mijn zadel niet past of me met het verkeerde tuig liet rijden. Natuurlijk moet er ruimte voor discussie zijn, want het blijft mijn paard, maar ik denk dat je instructeur wel een beetje gelijk heeft..
Een mexicaanse neusriem werkt veel sterker in, en als hij te los zit schuurt hij alleen maar.

Hoe reageerde hij op jouw antwoord?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 23:39

Als je het over dergelijke dingen niet eens bent met je instructeur is het misschien tijd een ander te zoeken.
Ik vind dat je blind moet kunnen vertrouwen op het oordeel van je instructeur/trice. Als je dat niet kunt dan klikt het niet.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 23:41

Ik ben het geheel eens met Jippie.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-02 23:57

Er is geen andere instructeur hier in deze streek te vinden die gewoon engelse dressuur les geeft, verder wordt hier alles op de spaanse stijl gedaan en daar ga ik mijn paard niet mee verstinkmodderen. Hij is pas 4 en een half dus ik vind dat ik wel les en begeleiding nodig heb. Dat is dus nog een reden waarom ik heimwee heb en hier niet langer wil blijven (wat door omstandingheden minimaal nog een jaar zal moeten).

Maar dat is geen antwoord op de vraag.

Batje: ja daar heb je gelijk in, zo had ik het nog niet bekeken! Ik zei dat ik het mooier vond en toen moest hij een beetje lachen, ik had nl ook aan hem gevraagd wat hij van een pessoa teugel vond en toen lachte hij ook maar zo'n beetje en zei dat ik gewoon met bijzet moest blijven longeren en niet allemaal van die fancy dingen kopen.

De neusriem schuurt trouwens niet zoals ik hem heb zitten.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 09:08

Ben het ook helemaal eens met Jippie, ik vertrouw dus volledig blind op mijn lesgeefster. Volgens mijn vader zelfs veel te veel! Haha! Haha!
Maar als er zo weinig trainers in Engelse dressuur voor handen zijn ginder, dan moet je misschien toch maar voor je les je neusriem veranderen!
Veel succes!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 09:20

Ja, vervelend maar ik zou toch mijn toffe mexicaanse hoofdstel dan maar gebruiken voor de overige dagen en het andere hoofdstel voor de les houden...

Fuurtje

Berichten: 52
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 09:29

ik zou toch gewoon met de mexicaanse neusriem gaan rijden, met het commentaar dat het jouw eigen keuze is, en jij het op een goeie manier gebruikt.
je rijdt toch geen dressuur wedstrijden dus daar hoef je het ook niet voor te laten. voor zo'n klein menings verschil zou ik niet op zoek gaan naar een andere instructeur maar proberen om hem duidelijk te maken waarvoor je die neusriem wil en geen andere.

succes!! *LOL* *LOL*

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 10:30

Het is erg belangrijk dat het klikt met je instructeur, maar hij is in deze niet helemaal correct, want een mexicaanse neusriem is normaal toegestaan voor alle klassen, ook in de dressuur (Hier in Nederland dan he). Is je instructeur wel kundig genoeg? Als je verder tevreden met hem bent moet je er toch nog eens overleg over plegen, maar ik krijg uit jouw verhaal het idee dat dat niet echt een optie is daar Verward

Batje voor het inrijden van een jong paard lijkt me dat je instructeur toch wel gelijk heeft. Je paard heeft minder moeite met het leren aannemen van het bit als het rustig opgesloten ligt in de mond. Zonder sperriem kunnen ze zich teveel onttrekken aan de werking van het bit, en leer je het vanaf het begin al verkeerd aan.
Trouwens wat dat gapen betreft: waarom zou je dat gedrag accepteren? Je paard heeft nog 23 uur per dag over om volop te gapen. Het lijkt mij een beetje aangewend gedrag, dat je niet zou moeten belonen op deze manier.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 10:44

Ik zou gewoon met de normale neusriem gaan rijden. Ik vind ook dat als je les hebt, je diegene moet vertrouwen en het eens moet zijn met zijn manier van aanpak. Als je denkt dat hij geen gelijk heeft dan zou ik een andere instructeur gaan zoeken. Het is voor de instructeur ook zeker niet prettig dat je alles op je eigen manier doet en daarmee tegen zijn gewoonten ingaat.

Tuurlijk moet er ruimte zijn voor discussies en moet je ook je eigen manier van aanpak ontwikkelen. maar als hij er heel erg tegen is....

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 12:16