Waaraan herken je goede kwaliteit hooi en kuil????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kline

Waaraan herken je goede kwaliteit hooi en kuil????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 15:34

Graag zou ik willen weten van jullie wat nu goede kwaliteit hooi en kuil is en wat niet. Ik lees van alles over eerste snee en tweede snee en lange en korte stengels. Ook zegt men dat (redelijk vette) kuil met lange stengels beter is dan hooi dat wat korter is. Ik hoor elke keer andere informatie en ik weet het niet meer. Nu geef ik mijn paard droog hooi dat groen van kleur is en kruidig ruikt. Voor mijn gevoel is dit beter voor mijn tinker dan natte kuil met dikkere stengels. Maar misschien zit ik er naast.(Van erg natte kuil kreeg mijn paard diarree). Misschien dat iemand ook foto's heeft van goede en minder goede kwaliteit hooi/kuil? *LOL*

ElCid

Re: Waaraan herken je goede kwaliteit hooi en kuil????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 15:50

Natte kuil is geen paardenvoer, maar koeienvoer, ik ben tegen kuil in het algemeen omdat door gisting er stoffen in komen die voor een paard niet goed zijn. Goed voordrooghooi kan evt. wel.
Als je het zeker wil weten zou je hooi/voordroog moeten laten testen op voedingswaarde maar inderdaad kleur en geur zijn een goede graadmeter. Er mag geen stof/ schimmel inzitten, niet te fijn maar ook niet te grof, geen Jacobskruiskruid erin, niet korter gedroogd dan 6 weken maar in overjarig hooi zit nauwelijks meer voedingswaarde.
Dakan je nog kijken naar verschil in 1e en 2e snee, maar dat hangt ook weer af van het lente/ zomerweer.
Hooi wat gewoon op het land gedroogd is, goed geschud is, met veel zon, weinig/ geen regen, gedurende een dag of 4 a 5 geeft meestal de beste resultaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:26

Natte kuil moet je je paard iig niet geven. Dat is namelijk kuilvoer bedoeld voor koeien. Kuilvoer voor paarden wordt 'Voordroog' genoemd. Dit is in principe hetzelfde als hooi, maar wordt minder lang gedroogd en gelijk ingewikkeld in pakken. Waardoor het fermentatieproces in werking wordt gezet. (het gaat broeien) In principe als je (goeie) voordroog uit elkaar trekt en aan de lucht laat drogen op de grond, wordt het bijna net zo droog als gewoon hooi.

Daarnaast heb je weidehooi, dit bestaat doorgaans uit een gevarieerd mengsel aan diverse soorten hooi. Afhankelijk van het tijdstip van maaien heb je 1e of 2e snede hooi. 1e snede hooi bevat veel fructanen (de eiwitten van vroeger) fructaan is een grassuiker. Dit omdat in het voorjaar het gras een groei-explosie krijgt en goed krachtig is. Je hebt daardoor ook krachtig hooi. Later in het jaar (dus bijv. een 2e of 3e snede). Is het gras tot "rust" gekomen waardoor het stabieler is, het gras heeft geen enorme groeispurt gekregen en bevat daardoor minder suikers en ook minder energie.

Vervolgens heb je graszaadhooi, dit is het restproduct van de teelt van graszaad. Het bestaat uit 1 soort gras. Veel voorkomend in Nederland is Engels Raai, Veldbeemd of Roodzwenk. Daarnaast heb je ook Italiaans Raai, Bosbeemd en Rietzwenk. Graszaadhooi heeft als voordeel dat het van constante kwaliteit is, weinig kans op giftige planten of onkruid (dit in tegenstelling tot weidehooi). Goed graszaadhooi is even "krachtig" als weidehooi. Wel is het vaak wat goedkoper en wordt vaker in grote balen (á 300 kg) geperst, wat dus makkelijker is dan die kleine baaltjes.

Tot slot heb je nog luzerne (of lucerne, in de VS + Cannada ook vaak bekend als alfalfa). Dit is geen gras, maar het valt meer onder de klaverachtigen. Luzerne is erg krachtig en wordt meestal gehakseld en gedroogd. Voordeel is dat het vaak stofvrij is en erg krachtig krachtvoer (sterker dan de hooisoorten). Ik heb het zelf nooit gevoerd, dus heb er geen ervaring mee of veel kennis over.

Enfin, terug naar je vraag. Wat ik goed hooi vind, is gras wat gedroogd is onder de omstandigheden die ElCid aanhaalt. Dus hete droge zomer, aantal dagen op land mogen rusten, en dan kunnen persen. Regen terwijl hooi gemaaid is, is funest voor je hooi. Het hooi verliest dan zijn voedingswaarde en wordt donker / dus verliest aantrekkelijkheid voor het paard. Daarnaast vind ik ruwstengelig hooi met lange halmen fijn. Dit zodat het paard er goed op moet kauwen wat gunstig is voor zijn spijsvertering. Tot slot moet het hooi dus fris en kruidig ruiken, je moet als het ware de zon en zomer nog kunnen ruiken als je een pak opentrekt Lachen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:01

Maya schreef:
Tot slot heb je nog luzerne (of lucerne, in de VS + Cannada ook vaak bekend als alfalfa). Dit is geen gras, maar het valt meer onder de klaverachtigen. Luzerne is erg krachtig en wordt meestal gehakseld en gedroogd. Voordeel is dat het vaak stofvrij is en erg krachtig krachtvoer (sterker dan de hooisoorten). Ik heb het zelf nooit gevoerd, dus heb er geen ervaring mee of veel kennis over.

Wij voeren alweer enige tijd Lucerne, tussen de 3 en 5 kg per dag. I.c.m. granen en zemelen ,om de scheve kalk/ fosfor verhouding weer recht te krijgen, en goed droog hooi. Wij voeren het uit grote balen, dus niet uit zakken. Nadeel van de zakken zijn de toevoegingen van melasse en haverstro in het enen geval en olie in het andere geval. Reden voor het toevoegen van melasse/ olie is het " stofvrij" maken. Lucerne verkruimelt namelijk, waardoor een een heleboel "meel" tussen zit, dit wordt door veel mensen verward met stof, het kan nl. nogal rondstuiven en dit wordt blijkbaar niet als wenselijk beschouwd. De paarden vinden dit meel overigens heerlijk en likken het helemaal op.
Lucerne heeft o.a. veel vitamine B en Biotine, waardoor het erg goed is voor de hoeven, beenderstelsel en vacht.
De paarden halen er veel energie uit en die van ons krijgen dan ook maar kleine hoeveelheden krachtvoer in de vorm van gemengde, pure, granen. Samen met flink veel goed hooi geeft dit een flinke hoeveelheid ruwe vezels, waardoor ze niet alleen lekker lang met eten bezig zijn maar waardoor de ingewanden ook goed moeten werken, wat weer resulteert in rust en ontspanning bij de paarden.

Over de 1e en 2e snee hooi, inderdaad het fructaan gehalte is een reden om niet 1e snee te voeren. Goede tip!

Kline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 16:09

Wauw Maya en Elcid, dank je wel voor de uitgebreide uitleg!!!! Ik zal proberen vanavond een foto te plaatsen van de kuil en het hooi dat er bij ons te krijgen is op dit moment. Ik heb geen idee of het eerste of tweede snee is, maar de kuil is wel nat en vet. Ik geef mijn paard melassevrije muesli en zo weinig mogelijk andere produkten waar suikers in zitten. Ik merk dat hij het hier super goed op doet. Sober eten is prima voor hem, maar daar ben je dan ook een koudbloed voor. Ik ga straks even naar stal om een foto te maken. En dan hoor ik graag jullie mening ( die van mij is al gevormd Bloos )

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:14

Kline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 17:04

Dank je wel voor de tip over Lucerne. Ik ga er zeker even over bellen met Hartog. Ik heb foto's gemaakt van de kuil en het hooi dat er bij ons op stal is. Het hooi is eigenlijk niet voor de paarden, maar dat geef ik nu wel omdat ik de kwaliteit van de kuil op dit moment erg slecht vind. Huilen Graag hoor ik wat jullie er van vinden. Ja
Ik zal een link plaatsen waar je de foto's kan vinden.

http://www.mijnalbum.nl/Album=EXZ43KFC

Foto 2 en 3 zijn foto's van het hooi, de rest van de foto's is van de kuil.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:17

Het kuil is Misselijk, zou ik inderdaad echt niet voeren. Het hooi lijkt op de foto schimmel te bevatten, maar dat kan gezichtsbedrog zijn. Ik zou het allebei niet voeren en proberen ergens steeds 1 of 2 baaltjes goed hooi te kopen en die te voeren. Die moet je natuurlijk ergens kwijt kunnen maar ik zou ze evt. in mijn auto leggen.
Dit soort ruwvoer is vragen om problemen bij paarden en ik vind het erg oke van je dat je probeerd een andere oplossing te vinden.
Ik zal kijken of ik een foto van ons hooi en lucerne kan maken voor je, ter vergelijking. Ik ben wat slecht ter been op het moment dus ik weet niet of en wanneer het lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:39

Gelukkig verwoordt ElCid het iets tactischer dan ik, want alle foto's zien er belabberd uit... Sorry. Ik ben zelf nog op kamers op dit moment, maar ga morgen naar huis, ik zal proberen donderdagochtend wat foto's te maken van mijn graszaadhooi. Dan kan je het verschil zien...

Wat ik me wel afvraag, je zegt in je openingspost dit :
Kline schreef:
Nu geef ik mijn paard droog hooi dat groen van kleur is en kruidig ruikt.

Waarom staat dat niet op de foto's? Lachen Of je foto's vertekenen echt enorm...

liszzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:44

hooi moet meestal goed ruiken en er moet geen schimmel in zitten!

het moet ook lekker droog zijn!! maar kuil weet ik niet!!

alles moet in ieder geval goed ruiken en er goed uitzien

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:40

Hierbij foto's van het hooi wat wij voeren:

Afbeelding

en de lucerne/ alfalfa:

Afbeelding

Foto's zijn niet super maar je kan in ieder geval zien wat voor kleur het is, hooi is nog wat groen en niet te grof, de lucerne is nog heel groen en gehakseld.

Kline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 22:13

Maya schreef:
Wat ik me wel afvraag, je zegt in je openingspost dit :
Kline schreef:
Nu geef ik mijn paard droog hooi dat groen van kleur is en kruidig ruikt.

Waarom staat dat niet op de foto's? Lachen Of je foto's vertekenen echt enorm...

Ja de foto's vertekenen wel iets. Datgene waar ik een foto van heb gemaakt is een ronde baal. Alles zit dus nog samengeperst. Daarom is het misschien niet zo goed te zien. Maar ik heb van de week ander hooi gezien dat echt fris groen is en niet dit vage, donkere groen. En het ruikt ook niet zo kruidig vergeleken met ander hooi. Dus waarschijnlijk is dit ook niet echt goeie kwaliteit, maar ik vergelijk het met de kuil. Dan is alles groen Haha!
Ik ben benieuwd naar jullie foto's.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-03-07 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:17

oeps nee kalijn dat ziet er inderdaad niet zo best uit. Bloos! wat ga je nu doen?

hoe het hooi er hier uit ziet weet je, daar hoef ik geen foto van te maken Lachen mocht je over willen stappen, dan kan je het nummer van Wim krijgen hè Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:49

Het heeft even geduurd, maar hier dan mijn foto's van het graszaadhooi wat ik de ponies geef. Engels raai trouwens. Dit is dan van vorig jaar de zomer en gewoon uitstekende kwaliteit, we hadden hele mooie oogst-omstandigheden Lachen

Afbeelding
Close-up :
Afbeelding

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:52

de geur is ook belangrijk, het moet lekker geuren en niet muffig ruiken Knipoog

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:51

Het hooi van maya ziet er mooi uit, mooi stekelig, lekker fijn. Dat is wel de kwaliteit waarnaar je moet zoeken Knipoog

Kline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 23:25

Dat ziet er inderdaad erg mooi uit.!!! *LOL* Ondertussen staat er nu weer een nieuwe baal kuil, die wel beter is dan de andere maar erg geel van kleur en nog steeds vrij dikke stengels ( niet zo dik als die van de foto's hoor). En het stinkt ook erg. Maar dit is al wat beter dan de vorige baal. Ik zit er wel hard over na te denken om mijn eigen hooi op stal neer te zetten. Dan weet ik zeker dat hij goed spul te eten krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:32

Erg geel van kleur is in principe ook niet heel erg hoor, het hooi wat ik heb is nu relatief erg groen, normaal heb ik het ook wat geler Clown Zolang de kleur / geur / het hooi zelf er gewoon beter uit ziet dan je vorige foto's Lachen