Verschuiven zadel bij opstappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niekes

Berichten: 1712
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: The garden of Ede(n)

Verschuiven zadel bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 13:19

Hallo Allemaal, ik heb een probleem Huilen ik heb een nieuw (dressuur)zadel gekocht voor mijn Tinker. Het probleem is dat het zadel verschuift als ik wil opstappen. Het zadel drukt niet en past verder goed. Heeft iemand een oplossing?

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:20

Opstappen via een verhoging en erna nasingelen.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:21

is het een kunststof zadel?
ik heb een wintec en hetzelfde probleem, net als vele andere koudbloedeigenaren.(hier zijn meer topics over geweest)
helaas zijn kunststof zadels niet echt geschikt voor paarden met een ronde rug.
Heb je een leren zadel, dan is het ws. te ruim voor je tinker.

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:21

Ik heb dat probleem ook, met alle zadels die ik heb gepast op mijn tinker (ook de smallere zadels). Mijn tinker is niet eens extreem breed.
Probleem is gewoon het ontbreken van schoft, er zit geen schoft in de kamer die het zadel tegenhoudt, dus logisch dat het gaat schuiven als er aan 1 kant gewicht aanhangt.

Mijn zadel is door de zadelmaker helemaal nagekeken en past perfect verder.
Oplossing is idd met een verhoging opstappen waardoor je niet aan 1 kant komt te hangen. Ik stap zelf op door me voor een groot deel omhoog te drukken met mijn armen, waardoor er minder gewicht naar 1 kant komt.

krientje

Berichten: 443
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: Tiendeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 15:23

Je kunt ook iemand vragen om even tegendruk te geven in de beugel aan de andere kant.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 18:41

krientje schreef:
Je kunt ook iemand vragen om even tegendruk te geven in de beugel aan de andere kant.


maar tijdens het gewicht verleggen met dressuuren, of bij het schrikken als je paard opzij springt, heb je weer hetzelfde probleem.

odilia

Berichten: 1206
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:01

ik heb dat probleem ook met mijn verzogtinker.
het paard is ook scheef met het rijden, zodat je zelf ook snel scheef gaat zitten en het zadel ook.
en natuurlijk ook met het opstappen.
we zijn nu hard aan het werk om het paard recht te krijgen.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:21

Dat moet imo gewoon niet kunnen (tenzij je een enorm lompe manier van opstappen hebt Haha! maar dan is het zaak je linkerbeen wat sterker te maken dmv training)

Als het zadel goed past en opstaptechniek goed is moet het gewoon blijven liggen! 1 van mijn paarden is bijna 1.80cm dus daar moet ik me gewoon bij optrekken, dat redt je niet met een elegant hupje Schijnheilig alleen de stijgbeugel hang al over de meter hoogte Knipoog maar het zadel verschuift geen milimeter.

Mijn andere paard is van het "ronde" model zonder schoft of iets wat er op lijkt, maar daar verschuift ook niets (ook al zit ze vrijwel altijd al in draf als je je been er nog niet over hebt)