invloed van een paardennaam...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 15:51

Wat een apart verhaal!Okee, ik geef toe dat ik van sommige paardennamen wel eens denk: waar halen ze ze vandaan??? maar om nou zo ver door te gaan denken over een naam????!!!Beetje ver gezocht! Ik vind de naam van mijn paard ook niet echt super, maar het is gewoon haar naam. Ik vind het erg grappig dat er hier zoveel mensen onder de naam van hun paard geregistreerd zijn! (Waaronder ik!!) Geeft toch wel weer aan dat ik toch wel onder deze naam gekend wil worden haha. Maar goed, mijn merrie is drachtig en volgend jaar moet ik voor het veulen een stamboeknaam verzinnen met een V. Lijkt me moeilijk, maar goed, misschien noem ik het veulen wel heel anders met zijn/haar roepnaam! Ik vind het altijd komisch dat heel veel manegepaarden een makkelijke standaardnaam hebben! Op sommige maneges zijn de namen wel apart. Tja, paardennamen, het blijft iets aparts...Groetjes van Ilona.

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 17:29

er stond ook in het artikel dat wij door die naam verwachten dat een paard zo is. Een paard dat Speedy heet, daar verwacht je van dat hij snel is. Als je er dan op gaat zitten, heb je al het idee in je hoofd, dat je hem in moet gaan houden. Algemeen bekend dat paarden die constand ingehouden worden, harder willen gaan lopen om onder je hand uit te komen. Uiteindelijk maak jij hem dan met dat vooroordeel van snel echt snel.
Het gaat er dus in dat artikel niet om dat het paard zichzelf verandert door het horen van die naam, maar jij verandert hem, door de vooroordelen die je krijgt van een naam.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 17:34

Ja Kian, stond toch ook een voorbeeld van een 'gevaarlijke' naam voor een paard dat iedereen dan direct heel anders op het paard afstapt, waardoor het paard inderdaad anders reageert.

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 18:23

Brando heet in het echt, hou je vast: Bob!!!!!! *LOL* *LOL* *LOL* Op zich past het wel bij hem, maar ik vind het nou niet bepaald een mooie naam! De vorige eigenaren hebben hem Brando genoemd en op de wedstrijden heet hij Brando-S. Die namen houd ik gewoon zo!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 18:37

Toch zit er ergens wel een beetje wat in. Als je op een stal komt, waar je de paarden niet kent. Daar staat dan een giga-paard in een box en er staat, ehm ff een gevaarlijke naam bedenken, nou kan er geen zo gauw bedenken, maar er staat een naam bij die jouw doet denken aan een gemeen en gevaarlijk iets. Ik denk dat je dan toch wel eerst even goed naar dat paard kijkt voordat je je hand door de tralie steekt. (maar goed, dat doe ik bij ieder vreemd dier)

Terwijl als er een schattige naam op het bordje staat, dat je eerder denkt, wat een schatje. Is puur gevoelsmatig denk ik.
Maar goed, verder geloof ik er niet zo in, onze paarden hebben "gewone" namen, zonder betekenis. Ook al heb ik bij Udinde aan Uldwyna gedacht, betekend iets als special friend en Uttara, is indiaans ofzo voor ster.
Maar goed, een bokt-persoontje kwam met Udinde aan en dat vond ik veeeeel leuker klinken.

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 18:53

Jantina heeft wel gelijk.
Bij ons op de manege stond een groot(bijna 2 meter)lomp paard.Met ook nog een enge naam en hij kon als je bang was wel eens een hapje uitdelen.Ze hadden gewoon geen naambordje bij gehangen en iedereen staapte er zonder angst op af en dus deed dat paard niks.Dat zal wel anders geweest zijn als dat ze die naam wel geweten hadden. *LOL*

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 20:35

Ja Coco, dat bedoelden ze ook in dat artikel duidelijk te maken.
Het heeft niet met de naam op zich te maken maar de invloed die de naam heeft op de manier waarop mensen zo'n bepaald paard benaderen.
En uiteraard heeft het gedrag van de mens naar een paard toe alles te maken met zijn reactie.
Dus wat dat betreft ben ik het wel met het artikel eens, maar ze moeten er niet te ver in gaan.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-01 20:50

Ik ben het volledig met Cody eens. Misschien kan je best een beetje nadenken voor je je paard 'devil' of 'eavel' noemt.
Maar vinden jullie 'Willem' een naam waar je vooroordelen bij krijgt? Als er een Willem bij je op school zit, denk je dan 'dat moet een """wildebras""" zijn?'
Ik vind het eerder een zachte, vriendelijke naam.
En ook, je vindt vaak een naam mooi als je iemand kent die zo heet en die tof is. als je iemand echt niet kan uitstaan, vind je onbewust de naam (gemakkelijker) minder mooi. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.

Maar, veranderen jullie zo gemakkelijk de namen van jullie pony's? ik heb zo iets van 'een naam dat moet je niet te veel veranderen, omat het paard zijn naam min of meer kent'.
Mira, heet eigenlijk ook 'marina', maar omdat dat zo 'johnny- en marianachtig' is, heb ik een naam gekozen die ik zelf graag hoor en die er op lijkt.

Rocky is en blijft Rocky. ik vind het geen geweldige naam (in tegendeel, ik vind het een idiote naam) maar op een of andere manier begin je er toch van te houden, omdat je het paardje zo leuk vindt. ik zeg ook vaak 'meneer' tegen hem, omdat hij zo'n lang gezicht kan opzetten (ijdeltuit!!! *LOL* )

Maya is bij ons geboren, dus ik heb de naam zelf gekozen. Ik had zo iets van 'Maya', dat is een naam voor een lief, betrouwbaar paardje. Maar eigenlijk is ze heel ondeugend en verzint ze altijd plannetjes om je te foppen! De nuance van de naam past zich precies aan aan het paardje? Verward

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 22:12

sommige mensen denken ook dat de naam veranderen ongeluk brengt. Dus als je bijgelovig bent, zou ik het niet doen.
Ik zelf doe dat niet makkelijk, moet het wel een hele idiote naam zijn.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 12:22

Ik wou ook al zeggen: zou noooit de naam veranderen. Totdat ik ff nadacht:wij hebben dus ook Spots naam veranderd. Eigenlijk heete ze Fleur,kan voor een heel sjiek damespaardje wel leuk zijn,maar voor zo'n brutale dikzak echt niet(toen was ze nog dik). Wij zaten al te denken wat je van fleur kon maken dat wel dezelfde klank heeft. Toen gingen we naar de fokker in Wales, die zeiden Fleur???Oh!Spot!!!!haha,dus niet eens zel bedacht,ze vonden Fleur zelf maar een stomme naam,maar ja,het moest met een F he... Haha!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 18:28

Ik denk wel dat namen paardebn beinvloeden. Als je paard duiveltje heet en je plakt dat met grote letters op zijn box dan stapt niet iedereen zomaar die box in. Dat dier voelt dat en gaat zich er naar gedragen.
Bij ons heet een paard Spook en als mensen mij vragen hoe ze heet heet zeg ik bijna altijd Casper het lieve Spookje.
Mijn paard heet Whopper en kan je rustig zeggen dat hij zich daar naar gedraagd.
kim

fire

Berichten: 176
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 20:03

mijn pony heet Hell-Fire!
en dat is af en toe wel te merken met rijden. in omgang is het het, het liefste dier van de wereld, maar met rijden kan het soms echt in een duivel veranderen. gelukkig komt dit niet al te vaak voor. maar ik denk zelf wel dat een naam invloed heeft op de eigenschappen en het innerlijk van een dier!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-01 21:48

... ik vind spook een heel lief naampje. Spookje Lovers .

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 09:50

raldi heet eigenlijks Geralda. nou, dat is echt zo'n ouwe wijven naam. we noemen haar nou Raldie, maar op papier heet ze Geralda Boos!!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 09:55

mijn paard heet Lois en ik noem hem vaak leipe Lois of loose lips Lois omdat hij een echte mafkees is en ontzettende frutsellippen heeft. Hij moet overal aanzitten en kan bijna alle knopen loskrijgen. In mijn geval dus een bijnaam die bij het paard past. ik heb ook wel eens de betekenis van de naam Lois opgezocht op 1 of andere namensite voor mensen, maar dat karakter wat daarbij stond paste ook precies bij mijn paard. ik heb dat printje nog ergens thuis liggen geloof ik. Lachen

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 10:00

Nou, ik ben helemaal niet tevreden met de naam van mijn paard, maar veranderen, neeeehhhh. ZE heet Tonko, klinkt toch niet echt vrouwelijk he! Iedereen die haar niet kent denkt dat het een ruin is, vanwege de naam, snik snik. Laatst reed ik naast een jongen in de carroussel, die een merrie had (is inmiddels overleden, helaas). Die zei tegen mij: die twee gaan wel samen he, want het is toch een ruin en een merrie! Ik zeg Tonko is ook een merrie hoor! Nou, hij kent Tonko al 5 jaar en heeft altijd gedacht dat zij een hij was!

Als je al 5 jaar Tonkie roept op een paard wat niet van jezelf is, ga je dat niet veranderen als je haar koopt!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 10:00

Sjors heeft gewoon een naam die bij hem past.
kort maar krachtig. Dat is Sjors ook! Knipoog

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 10:04

Beetje off topic, maar ik hoor hier een paar keer dat het invloed zou hebben op juryleden. Ik kan gelukkig niet voor het hele 'korps' spreken, maar als je zit te keuren, controleer je naam ruiter en combinatienr. Het is mij nog nooit opgevallen dat een paard een vreemde naam heeft, daar let je gewoon niet op. Ik kijk altijd expres niet naar leeftijd en afstamming, omdat dat je kunnen beinvloeden en dat wil ik absoluut niet. Alleen meestal herken ik Belisars meteen en moet toegeven dat die en heel klein beetje meer krediet hebben Bloos

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 10:05

Een leuke naam is mooi meegenomen, maar als een paard op papier een correcte naam heeft verander ik die niet. Ik begin dus echt niet aan sportnamen maar als ik nog eens een paard krijg waarvan de naam met een i moet beginnen vind ik Innuendo een heel gave naam.
Op stal noemen we onze paarden toch vaak naar de vader, kleur of exterieur.
Mijn vorige paard noemde iedereen altijd "Groot", "Grote" of "Grootje" en dat bekte gewoon lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 12:58

Citaat:
Op 2001-06-08 10:05, schreef Sjuimpje:
als ik nog eens een paard krijg waarvan de naam met een i moet beginnen vind ik Innuendo een heel gave naam.


zo wil ik altijd nog een keer een Idefix hebben. (moet accentje op de e trouwens, krijg ik niet uit deze compu)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 13:58

Citaat:
Op 2001-06-02 13:07, schreef Zep:
Wij hadden vroeger een pony, die heette Akka van Kebnekaise, naar de leidster van de ganzen bij Nils Holgersson. Dat was ook best een chique pony die goed presteerde, maar ze had geen papier en was gefokt bij een boertje bij ons in het dorp. Mensen die niet wisten waar die naam vandaan komt dachten aak dat ze bij een of andere grote stal gefokt was, met zo'n "dure" achternaam... *LOL*


Bekend verhaal. Wij kochten ooit een 3-jarige pony zonder papieren die ook nog geen naam had. Het meisje dat hem reed, noemde hem 'Kleintje' ('t was een D van 1.42, maar hij was erg 'hertachtig' gebouwd). Toen ik hem voor het eerst zag, vond ik het een echte Dino en die roepnaam kreeg hij ook. Maar voor wedstrijden wilden we er iets aparts van maken en dat werd toen Jester's Dino (jester = Engels voor hofnar, hij had zo'n mooie ruit op z'n hoofd). Maar hoe vaak we op wedstrijden niet gehoord hebben: 'Is dat een Welsh met papieren?' Neuh, hoezo? Nou, ze vonden de stalnaam zo mooi en 'typisch voor een Welsh... Verward

Overigens leek hij voor geen meter op een Welsh, eerder een kruising van een New Forest met een Engels Volbloed ofzo... Lachen

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE"> Mannen leven van vergeten, vrouwen van herinneringen - T.S. Eliot</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-06-08 13:59 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 14:22

NEE! Was die van jullie?! Ja nu weet ik helemaal wie je bent!! *LOL*

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 14:36

Pinky heet eigenlijk Gijsje. Wij dat verzonnen heeft mag joost weten, maar ik vind Pinky toch wel iets beter Lachen

Ik vind dat je de naam van een pony niet moet veranderen. Die raakt eraan gewend.

Groetjes Kim

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 14:41

Citaat:
Op 2001-06-08 10:05, schreef Sjuimpje:

Op stal noemen we onze paarden toch vaak naar de vader, kleur of exterieur.

ja dat gebeurt bij Gerald ook!! er staan nu drie paarden, Padro, Heide Blute en Marengo. 1 merrie en 2 ruinen dus. Als er wat met Heide moet gebeuren is t altijd "de merrie", Padro is "die nieuwe" of "de vierjarige" en Marengo heeft als bijnaam Koekie of Koekiemonster. vraag me niet waarom, hij lust niet een koekies!! Verward Verward Verward
Toen gambler er nog stond was t altijd De hengst en Celano was De driejarige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 14:41

O, zo heb ik eens een Geesje Misselijk gehad, een merrie. Maakten wij maar Gaya van. Is maar 2 maanden gebleven overigens, toen kwam Levi's.