Zitles, waar laat ik de beugels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Zitles, waar laat ik de beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-02 14:34

Aargh, ik heb eindelijk eens toegegeven en nu is het de bedoeling dat ik per les een kwartiertje zonder beugels ga rijden Verdrietig

Nou heb ik dat dinsdag voor het eerst gedaan en heb ik de beugels voor het zadel over elkaar heen geslagen. Dit was niet echt handig want later had ik blauwe plekken op mijn bovenbinnenbeen. Gister zou ik weer gaan rijden en dat was geen succes ivm blauwe plekken en spierpijn.

Hoe doen jullie dat als je zonder beugels gaat rijden?
Gekruist / er af / laten hangen?

Als ik ze laat hangen dan wordt de merrie helemaal heet en spant ze zich waardoor ik helemaal niet kan zitten, er af is ook eenoptie. Maar als ik alleen rijd is dat niet zo handig. Iemand anders nog tips / ervaringen?

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 14:35

gewoon eraf halen das het makkelijkste

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 14:40

ik leg ze altijd voor het zadel langs,
anders moet je ze is laten hangen, of er gewoon af halen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 14:40

Ja, gewoon eraf halen is het fijnst. Eentje eventueel laten zitten voor het opstijgen en er af halen als je zit. Maar das weer niet zo handig als je het maar een kwartiertje ofzo wil doen en dan gewoon weer verder wilt rijden, moet je eerst met die stijgbeugels prutsen.
Als je ze toch voor het zadel wil kruisen (wat op zich wel het handigst is) helpt het als je de gesp even een stukje naar beneden trekt, dat zit er minder 'rommel' onder het rokje en is het minder dik. Of natuurlijk beugelriemen waar de gespen onderaan zitten.
Laten hangen kan ook, maar dan eventueel met een strotouwtje ofzo even vastzetten aan de singel zodat ze niet zo klapperen (wel losmaken voordat je gaat rijden!).

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 14:41

Op de manege legde ik ze voorlangs (ze mochten er niet af). Maar nu haal ik ze er gewoon af.

Enne je leert er echt van zitten hoor!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-02 14:43

Margreet schreef:
Als je ze toch voor het zadel wil kruisen (wat op zich wel het handigst is) helpt het als je de gesp even een stukje naar beneden trekt, dat zit er minder 'rommel' onder het rokje en is het minder dik. Of natuurlijk beugelriemen waar de gespen onderaan zitten.
!).


Dat is inderdaad een goed idee. Vanavond gelijk maar even proberen. Als ik zitles aan de longe krijg dan kunnen ze er wel makkelijk af. Maar als ik gewoon rijd en even zonder wil dan is het wel een gepruts om ze er af te halen.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 14:59

Ik rijd elke dag zonder beugels (echt waar!!), en dan meestal een half uur tot driekwartier. Ik leg mijn beugels over de hals en dat gaat prima. Waar je wel op moet letten is dat je in de riemen geen slag hebt zitten (ze zijn dan dus verdraaid), want dan krijg je inderdaad last van de gesp en veiligheidshaak. Wanneer je ervoor kiest om de gesp een stukje te laten zakken, kun je ook last krijgen. Ik ga zonder beugels rijden zodra ik mijn paard door de hals en over de rug heb. Om dan te stoppen, af te stijgen, beugels eraf te halen, weer op te stijgen etc. kost te veel tijd en leidt naar mijn idee ook tot verlies van alles wat je had opgebouwd. Bovendien sluit ik de training altijd af met een stukje voorwaarts-neerwaarts rijden waarbij ik lichtrijd (wat ook wel zonder beugels gaat), en dan is het prettig om even je beugels aan te kunnen doen.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-02 15:15

Sjimmy schreef:
Enne je leert er echt van zitten hoor!


Ja, dat is ook de bedoeling bij mij. Maar het probleem is dat ik ga klemmen met mijn benen waardoor ik uit het zadel kom en weer strak wordt in de rug. Dat heb ikz onder beugels nog 10 keer erger dan met Schijnheilig

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 15:40

Ik rijd op dit moment ook regelmatig zonder beugels en ik kruis ze voorlangs. Ik heb er eigenlijk nog nooit last van gehad. Eraf halen vind ik meestal te lastig, omdat ik niet altijd iemand in de buurt heb.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 16:48

soms kruis ik ze soms haal ik ze eraf maar kruisen vind ik fijner omdat ik meestal daarna nog even met beugels verder ga

lauraB
Berichten: 28
Geregistreerd: 05-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 16:58

Om je paard te laten wennen aan bengelende beugels kun je ook met zadel longeren en dan dus de beugels laten hangen. heb ik met mijn paard ook gedaan en die kan ik nu lekker laten hangen als ik ff zonder beugels wil rijden. vrieger was ze panisch van de beugels.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 19:17

Ik kruis ze altijd voor het zadel, omdat ik al nooit een hele "rit" zonder beugels rij! Maar ik moet eerlijk zeggen, het is pijnlijk, maar mijn zit is er op korte tijd een heel stuk op vooruit gegaan (krijg er tegenwoordig altijd een 8 voor op wedstrijd! Schijnheilig )

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 19:42

Ik sla ze over de hals heen, of ik haal ze er helemaal af. Over de hals heen zit niet zo lekker, maar ik wel veel makkelijker. Ik zou ze er dus afhalen als je blauwe plekken krijgt.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 19:51

Laat ze meestal hangen, omdat als ik ze over het zadel kruis toch niet zo prettig stuk beugelriem bij mijn been heb zitten.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 20:33

Ik heb ze onder het zweetblad doorlopen en kan ze dus automatisch niet over de hals leggen. Ik laat ze dus gewoon hangen. Ze wiebelen trouwens een heelstuk minder als wanneer je ze boven het zweetblad hebt liggen!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 21:03

ik kruis ze ook over de hals.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 22:03

Als de gespen op één of andere manier in de weg zitten bij je benen, kan je deze eerst een beetje naar beneden trekken en dan over de schouders kruisen. Dit trucje heb ik geleerd op een manege voor gehandicapten waar ik een tijdje gewerkt heb en het scheelt echt veel qua schuren.

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 16:37

er af zit het lekkerst anders krijg ik blauwe plekken aan de binnenkant van mijn benen. Op de manege moeten ze gekruiste voor het zadel en dat is geen lekker gevoel.
Nou moet ik wel zeggen dat ik afstap en ze er dan afhaal en er dan weer opklim. Ik kan me voorstellen als je geen brave fjord fjord hebt maar een kwpn er of iets dergelijks wat ook nog wat hoger is, dat dit toch wat lastiger is.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 16:53

Ik rijd met westernzadels, dus is het niet zo makkelijk om de beugels er helemaal af te halen, of te kruisen Haha! Ik laat ze gewoon hangen.

MirandaMax
Berichten: 172
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 18:56

Laten hangen vind ik zelf niet zo prettig, dan slaan ze af en toe tegen mijn enkels aan.
Ik doe ze als ik heel af en toe eens even zonder beugels ga rijden wel gekruist daar heb ik geen last van.
Ik zou ze als ik jou was er gewoon af halen. Bij een normaal zadel kost dat niet zoveel moeite en dan doe je ze erna er gewoon weer aan.