iemand ervaring met aanleg bak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

iemand ervaring met aanleg bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-02 21:14

Wij hebben als alles goed afloopt een boerderijtje gekocht Haha!

Nu is het grond waarvan de bovenlaag gewoon modder(klei)is en de onderlaag zand.
Kun je de bovenlaag erafhalen en de onderlaag de zandlaag als een goede bak gebruiken (leemachtig zand) Verward

Heeft iemand ervaring met deze vorm.

leef je droom, droom niet je leven.


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 21:23

Je kunt leemachtige zand in ieder geval als onderlaag gebruiken. Vraag het loonbedrijf eens, die heeft er vast wel ervaring mee. Die maken wel vaker buitenbakken. Er zijn veel mensen die het op die manier doen. Gewoon de boel omspitten.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 21:30

Zit je bovenin Friesland, dan is het verstandig goed af te graven, puin eronder (diep, ± 1m.) zandlaag erover, drainage in gleuven met grind/schelpen, worteldoek (waterdoorlatend) erover, dan weer zwaar zand (20cm. en dan nog de toplaag (zeker 10 cm.).
Bovenin Friesland kost een goede bak behoorlijk wat moeite en geld.

Zit je onder zeg de lijn Joure/Drachten/Hardegarijp, dan is er vaak een mouw aan te passen omdat de grond daar beter water door laat. Ik zit 15 minuten odner DRachten en bij mij is de grond gewoon omgekeerd zodat de onderste laag kapot is getrokken, en toen heb ik er een paar vrachtautos woudzand over heen laten kiepen, voor 3.000 gulden was ik klaar...maar dat is dan echt wel goedkoop....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 23:37

Wij hebben ook de onderlaag (zand) naar boven gehaald en dat werkt fantastisch. De bak ligt er nu een jaar en zelfs met deze regen zijn er geen plassen te bekennen Haha! .

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 08:46

Als het zand leem bevat is het slecht waterdoorlatend, dat slaat op den duur helemaal dicht! De eerste twe jaar gaat dat nog wel maar daarna wordt het huilen met de pet op......ik spreek uit ervaring helaas.
We hebben nu 1,5 jaa rgeleden een eb en vloed bak laten aanleggen van Klaas de Bruyn, en die bevalt uitstekend. De bak is altijd goed. Ook is het zand altijd vochtig zodat ik ook nooit hoef te sproeien! Nooit meer stofwolken! Zie www.manegebodems.nl

RemyBroersma
Berichten: 12
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 10:14

Ik zou er geen puin onder doen.Dat hebben wij ook en het komt altijd weer boven.DE bak ligt vol met stenen altijd.
Ook niet vergeten de palen er scheef in te zetten.Ik heb ook wel eens in een bak met rechte palen gereden en de volgende dag waren mijn knieen blauw.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 13:29

Ik zou er ook geen puin onder doen. Daar krijg je altijd last van, hetzij jezelf (stenen rapen in de bak) hetzij met de gemeente, want het mag ook niet.

Vraag het idd even na bij het loonwerkbedrijf, zij hebben meestal veel ervaring.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 13:33

Dat puin moet wel diep zitten (minimaal 1 m diep) dan heb je er echt geen last meer van. Zit notabene ook nog drainiage en wordteldoek tussen... Komt echt niet meer boven, als je het maar diep genoeg heb.

Maar het kan ook zonder...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 21:44

woudzand is volgens mij gewoon roodzand, ik heb woudzand boven laten halen (de een noemt het woudzand da ander roodzand..) mij om het even, maar het is wel lem houdend. dat is ook wel goed, want zonder leem wordt je bak bij droogte erg zwaar. als je zandlaag niet dikker is dan 20cm kun je het dmv slepen met een eg (punten naar beneden) prima waterdoorlatend houden. Bij mij is dus gewoon gekeerd, toplaag eraf, zand naar boven, toplaag er eerst weer in (+drainage) en toen het zand er weer op (20cm). o ja de leemlaag onderin is ook nog losgetrokken. Ik heb nu een perfecte bak waar na een flinke bui(laatst 100mm!!!) maar kort plassen in staan. zodra de regen over is zie je het water weer wegzakken. Je moet wel zeker weten dat je het water kwijt kan op een goede sloot, die ook weer aangesloten is op een goede afwateringsweg. Anders is de pret maar van korte duur vooral als de sloot te vol blijft staan.
Mijn bak kostte incl. calagerband (3 lagen), palen, drainage en kraanwerk ongeveer 3000 gld. (nu 3 jaar geleden.
Laat je goed informeren door een loonwerker die veel bij jou in de buurt werkt, zij kennen over het algemeen de grond goed.

succes!

Het houden van paarden is geen hobby, maar een virusbesmetting waar ik nooit meer vanaf kom

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 21:51

Je kan er eigenlijk weinig van zeggen, als je de grond niet kent. Laat eens een grond werk aannemer komen of een bakkenbouwer, die hebben betere kijk op de zaak en ook referenties. Wij hebben na een hoop gemodder(letterlijk) nu een fijne bak op de stal waar mijn paard woont.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 120 bezoekers