Hij moet haar niet kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 14:50

Romkabouter schreef:
Topaz is een dekhengst mobick.
Paarden zijn nu eenmaal individuen en vinden daarom ook verschillende dingen leuk.


Tja...vertel mij wat...die ene wil alleen maar dressuren, ik probeer hem steeds wijs te maken dat er meer is in het leven, maar hij wil er niet aan...


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 14:51

ghehe, paarden zijn net kinderen Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 14:57

Romkabouter schreef:
ghehe, paarden zijn net kinderen Haha!


Dat geldt mooi niet voor mij...ik probeer altijd álles eerst uit, voordat ik definitieve keuzes maak en die maak ik zo laat mogelijk Cool

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 15:58

Ha Romkabouter, ik heb ook een Topas (wat je trouwens met een S schrijft by the way... Vingers aflikken ), die ook nogal een gebruiksaanwijzing heeft, welke ik nu eindelijk helemaal uitgelezen heb geloof ik. Heeft wel even geduurd, maar de aanhouder wint! }> Haha! Ga ik nu offtopic???

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 16:13

Mieke schreef:
Ga ik nu offtopic???

kan dat nog dan? Haha!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-02 16:15

ja laten we het ffe bij de eenkennigheid van mijn lange en het wel of niet mogen van de bijrijders.....haha

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 16:24

Hier op stal wordt een jong paard ingereden , beetje kruising Fries.
Leuk beest , maar wel 1 die er graag misbruik van maakt als hij z'n zin krijgt.

Meisje van wie hij is rijdt er gewoon haar rondjes op in de bak , begint hem gelukkig nu eindelijk eens een beetje aan te pakken ( nog niet genoeg hoor vind ik , maar okee)

Het scheelt een haartje af en toe dat hij haar grijpt , maar wonderwel gaat het alemaal redelijk beheerst.

Pas was ze een weekje weg en zou iemand anders erop rijden , met meer ervaring , heel aardige vrouw , lief voor en duidelijk tegen paarden.
Maar klikte dus absoluut niet , ze is zelfs helemaal UIT de bak gesmeten door dat paard....tja...

Marena van mij vind een vreemd iemand maar eng , ze heeft weinig vertrouwen en is angstig ervan. Ze vlucht op een gegeven moment dan ook weg als iemand haar onzekere gevoel niet wegneemt.
Ik vind toch dat ze moet leren anderen te accepteren , wat minder bangig en eenkennig worden.

Alleen fijne , zachtaardige mensen zonder praatjes , maar met liefde en respect voor dieren komen erop , die m'n paardje los kunnen laten , heel simpel en fijn ermee omgaan.

Hoeven nauwelijks te kunnen rijden , dat maakt me geen fluit uit ,
als ze maar een fijn en relaxed overkomen Lachen

Rom mag er ook zo op hoor , geen probleem Tong uitsteken

Foto's op ITP , met Denz , was de eerste keer dat ze echt helemaal los met iemand anders liep (draafde ook) , zij zat er ook gewoon zo fijn op , dat ik zag dat dat wel goedzat Lachen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 16:48

Topas is het inderdaad ja. Maar ik ben wel heel rsutig bij paarden hoor, wat absoluut nix over mijn ruiterkwaliteiten zegt overigens. Nu kan ik wel aardig sturen denk ik, maar en zijn heel veel mensen die nog veeeel beter kunnen sturen.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 17:02

Er valt bij Rena weinig meer te sturen als ze over de zeik raakt , dus een fijn iemand met 10 rijlesjes kan (en mag van mij) er VEEL meer mee dan een praatjesmaker die hoog wedstrijdgericht bezig is....

Behandel Rena als een vriend , niet te tuttig maar met een beetje humor ,
en wees duidelijk tegen haar , praat tegen haar en geef eens een aaitje , ze bloeit helemaal op Lovers .

Beesten die mannen eng vinden dat komt vaak toch doordat ze bv. een nare ervaring hebben met een man , en veel mannen gewoon wat grover , lomper en luidruchtiger overkomen , groter zijn , enz.

Gewoon een lief en aardig , rustig leuk mannetje dat zich gedraagd is dan al heel iets anders natuurlijk......

Beesten voelen ook aan als je teveel afstand en ego hebt , daar zijn ze vaak ook niet zo kapot van Lachen

Niet om alle mannen nu over 1 kam te scheren hoor , maar daar zit het probleem toch zo'n beetje volgens mij.....

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 17:52

Het is heel goed mogelijk dat een paard iemand niet moet.

Nico heeft een hekel aan Melissa ( Haha! ), maar tegen mij is hij hardstikke lief (tegen eigenaresse enzo ook).
Ik heb wel eens iemand meegenomen naar Nico, maar dan kijkt ie eerst echt heel boos! echt zo van "wie ben jij en wat moet je?". Als ie je eenmaal kent is ie superlief tegen je Lovers (en kijkt ie meer van "heb je eten mee?" Haha!)

Hoe die reageerd als er iemand op rijd weet ik eigenlijk niet, heb er maar 1 keer iemand anders op laten "rijden" (2 rondjes).

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 18:09

pmarena schreef:
Beesten die mannen eng vinden dat komt vaak toch doordat ze bv. een nare ervaring hebben met een man , en veel mannen gewoon wat grover , lomper en luidruchtiger overkomen , groter zijn , enz.


Die van mij heeft zeker een nare ervaring met een man...een zogenaamd kundig ruiter (not). Hij zou mijn paard wel even aanpakken (dat kan best een keer nodig zijn hoor, maar bij dit paard werkt dat dus helemaal averechts!! maar dat wist ik toen nog niet)
Hij pakte hem aan de longe met slof en joeg hem rond met de longeerzweep door een veel te mulle bak...paardje viel en hij bleef maar slaan...dit paard is dus wel een vechter, dus die gaf niet op, ook niet toen hij erop ging.. Boos! Boos!
Het was zo akelig dat ik huilend langs de kant stond te kijken. Ik heb hem toen gevraagd of hij er alsjeblieft af wou komen en dat ik nog liever ging verongelukken dan dit te moeten aanzien.... Verdrietig
Nu is het gelukkig mijn beste vriend (na 5 jaar..) en vind ik het nog steeds leuk om die mensen te shockeren met het feit dat ie nu goed M2 loopt, terwijl zij dachten dat ik em uiteindelijk toch wel een keer naar de slager zou doen! Cool
Moehahaha, het is nu overigens een heel lief een aanhankelijk paard geworden, terwijl hij je vroeger de stal uittrapte...

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 22:38

marieketencate schreef:
Hij pakte hem aan de longe met slof en joeg hem rond met de longeerzweep door een veel te mulle bak...paardje viel en hij bleef maar slaan.

Als ze dit terwijl ik erbij ben proberen krijgen ze echt ruzie. En believe me, boosheid is mij behoorlijk vreemd.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-02 08:07

Nou ik heb er nog eens een nachtje overgeslapen, en het is inderdaad de houding en het spanningsveld wat iemand creeert... Ze is te autoritair, te bazig en te onduidelijk. Op zich moet een paard daar tegen kunnen, maar die lange is gewoon te gevoelig daarop en het gevaar er van is dat hij vluchtgedrag gaat vertonen. Dus het is niet een bokje van ga van mijn rug af nee het is helemaal van godlos en snot voor de ogen, niet meer wetende wat hij zelf doet. Straffen werkt op dat moment zeker niet, maar toch zijn er mensen die denken dat ze met geweld zo'n paard wel kunnen 'breken'. Nou die lange is dus ook zo'n vechter die zich niet laat breken. Ik heb gezegd dat er eerst vriendschap gesloten moet worden alvorens er weer een poging tot rijden wordt gedaan... dus lekker tuttelen, wandelen enzo...

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 08:37

Klopt helemaal wat je zegt!
Ik heb toen een paard erbij gekocht, zodat ik me qua wedstrijdrijden daarop kon richten (was gewend om bij de pony's altijd alles te winnen en wilde daarom met dat paard veel te snel).
Die andere heb ik toen maar gewoon "gelaten" , beetje relaxed met los teugeltje gereden een paar maanden helemaal niks van hem gevraagd.
Op een gegeven moment geven ze dan toch aan dat ze meer willen gaan doen...het is altijd een kwestie van geduld...eerst vriendjes worden en dan vriendelijk vragen of ze voor je gaan werken...
Geldt natuurlijk niet voor alle paarden (dat ze zo extreem reageren) die KWPN'er tolereert wel iedereen, maar zal weer niet echt aan het werk gaan.
Die paarden die wat heter/eigenzinniger zijn pikken dan gewoon niemand anders.....maar ach ja, de moeilijkste blijken vaak de beste te zijn he Haha!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-02 08:59

Ik moet ook wel eerlijk bekennen dat het mij wel vlijt dat hij zo aan mij hangt Lovers ik heb echt het gevoel dat hij van mij houdt enzo... maar goed het wordt vervelender als je zelf door omstandigheden en tijd niet kan rijden en het voor hem ook misschien beter is dat er iemand anders op rijdt.

Maar ik heb me wel voor genomen dat het voor alle partijen leuk moet zijn en als dat niet het geval is dan stoppen we er gewoon mee en dan krijgt die lange gewoon een heeeeeele lange vakantie.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 09:36

En gaan we ook een datum prikken voor onze "probleem,- en eenkennigheidspaarden" meeeting Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-02 10:01

Is dat dan alleen voor paarden of ook voor probleemruiters???

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 10:35

Ja, het zijn eigenlijk ook probleemruiters ipv probleempaarden *LOL*

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 10:47

Jep, kan idd. Ik heb ook een tijd een merrie verzorgd met wie ik het wel goed kon vinden. De merrie was idd nogal eenkennig Haha! Van andere mensen op stal moest ze niet veel hebben. Dat zal eerder met haar verleden te maken hebben gehad, maar mannen waren uit den boze. Sorrie guys. Verder vond iedereen het op stal altijd een rotknol, chaggo, etc. Terwijl ze juist superlief en braaf was. Behalve achteruit de sloot inlopen, etc, maar goed.

Ik merk wel dat paarden hun voorkeur hebben. Soms klikt het gewoon niet. Als mijn moeder de stal in komt, gaan alle oortjes naar achter. Dat komt omdat zij bang is voor paarden. Maar zo iets geldt misschien ook voor het niet mogen van mensen Verward

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-02 11:08

ja ik geloof er ook eigenlijk heilig in.... het is alleen zo jammer want een paard waar het mee klikt kan voor jou een heel goed paard zijn en voor anderen een klote bok.

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 12:50

Ik hoop dat je een oplossing vind , als ik je omschrijving van je bijrijder zo hoor (bazig , autoritair , onduidelijk) is dat er al 1 die dus bij Rena echt geen voet in de stijgbeugel zet ! Lachen

Wat je schrijft , dat hij zo gestoord wordt dat hij zelf niet meer weet wat hij doet , zo kan Rena dus ook zijn. Niet dat ik ruzie zoek , en ik heb niks raars gedaan , maar iets in de omgeving haalt ineens het schakeltje over en het vluchten , blind van paniek...

Is gelukkig alleen in het begin een keer of drie gebeurd door erge rotervaringen , ineens vanuit het niets door een woeste hond achtervolgd worden ofzo...

Heel soms voel ik die spanning wel eens opborrelen en dan is het de kunst om die er weer heel subtiel uit te krijgen zodat ze er niet vandoor peert in blinde paniek....

Is het bij haar echter zover dat ze als een bezetene tekeergaat , dan dringt lief zijn dus echt niet meer door , een paar flinke stompen op haar hals is dan alles wat werkt om haar weer terug in de werkelijkheid te krijgen.....

Ik verwacht niet dat het nu nog gebeurd , maar op geen enkel vlak mag Rena haar vertrouwen beschaamd worden , daarom ben ik er ook heel fel op dat anderen er niet te veel mee bezig zijn , ik laat haar er rustig aan aan wennen , zo nu en dan eens iemand erop , of iemand anders haalt haar uit de wei , voert haar...lekker steeds meer vertrouwen opbouwen.

Ben benieuwd of het gaat klikken tussen je bijrijder en je paard , hou het maar goed in de gaten.......

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-02 12:54

Dit klinkt zo bekend net die lange. Ik heb ook echt besloten om het nauwlettend te volgen en alles op zijn tijd toe te staan.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 14:00

Myke schreef:
Behalve achteruit de sloot inlopen, etc, maar goed.


Valt mij op dat er best veel paarden zijn die dat leuk vinden....ik had een Engels volbloed en die was bang voor koeien, dus dan ging hij ook regelrecht de sloot in...wat denken ze daar toch te vinden Verward

Enne Rom...ik wil het serieus wel een keer met je proberen Tong uitsteken
laat maar weten als je een keer in de buurt bent, want je woont nogal ver weg...

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 14:28

Afgelopen week nog een aardig voorbeeld:
Meisje van een jaar of 9 (net haar eerste rijlesje gehad) vraagt of ze mag helpen borstelen. Nou ok. Meisje krijgt allerzachtste borstel, vraagt waar ze mag borstelen, is voorzichtig met de paardenmeis. Paardenmeis staat daar met haar oortjes naar voren.
Dag erna: vriendin van mij, een paar keer naar gevallen en nu bang voor paarden, wilde ook helpen borstelen. ok, zelfde zachte borsteltje. Maar goed, zij benaderde de paardenmeis vrij onzeker en bangig. Paardenmeis oren in de nek en proberen te bijten (!). (nu werd ze wel op hetzelfde moment door iemand anders ook in haar liezen geborsteld terwijl ze tegen hengstigheid aan zit, maar daarna heb ik het borsteltje overgenomen en paardenmeis keek weer gewoon vriendelijk).
Duidelijk een geval van: de een mag ik wel, de ander moet ik niet....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dolce_pony, Fayyah19, LauraDB, Linde_C, nick_en_ik, Rainer en 131 bezoekers