Te veel voer, luie darmen?

Moderators: Neonlight, Just_Sannee, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Navy

Te veel voer, luie darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-02 11:22

Hoi,

Ik heb altijd aangenomen dat een tekort aan voer erg vervelende gevolgen kan hebben, maar een teveel net zo.
Ik dacht namelijk dat als je te veel voerde, de darmen lui zou worden. Even mijn theorie..
Bij erg veel voer, hoeft een paard minder zijn best te doen hier alle voedingsstoffen uit te halen, het krijgt immers veel binnen, dus wordt dit makkelijker. Hierdoor worden de darmen steeds luier, en uiteindelijk wordt er zelfs niet meer de benodigde hoeveelheid voedingsstoffen uitgehaald. Wordt er teruggeschakeld naar minder voer, zal het paard hier erg veel last van krijgen. Het paard is immers niet gewent zo weinig te krijgen, en door de luie darmen krijgen ze extreme tekorten.
Maar, toen ik het hier met Myrthe (Tiko) overhad, vertelde ze me dat dit niet klopte. Haar theorie weet ik niet precies meer.

Iemand enig idee??

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 17:14

Ik denk dat ik weet wat haar theorie is (is ook mijn theorie):
Bij minder voer moet het lichaam meer moeite doen om de voedingsstoffen eruit te halen en wordt het voer dus beter opgenomen in het lichaam.

Bij teveel voer worden de darmen idd lui en wordt er procentueel gezien minder voedingsstoffen gehaald uit dezelfde hoeveelheid voer (je moet dus bv 2x zoveel voeren om tot hetzelfde aantal voedingsstoffen te komen).

Betekend dus dat geval A beter is voor paard en portomonai eigenaar.
Geval B is beter voor de portomonai van de voerfabrikant/leverancier.

Let wel: als je van B naar A voermethode gaat, altijd gelijdelijk aan doen om idd tekorten te voorkomen, en in geval A genoeg hooi bijvoeren om de darmen actief te houden.

Ik voer als methode A, in ogen van anderen erg weinig in vergelijking wat ze aan arbeid verricht. Maar ze doet het er perfect op, dus waarom meer voeren.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie