steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-02 18:21

XoNo:
Dit is niet alleen een jong paard opvoeden, ook andermans fouten opknappen, d8 dat ik je al eens heb PB't daarover..

en over de Spaanse pas, de basis ZAT erin, anders was ik er ook niet aan begonnen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 18:39

Blijkbaar toch niet bevestigd genoeg dan

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 18:47

dat vidn ik dus nergens op slaan Laura (hierboven) mijn pony luister heel goed naar mij maar als iemand anders iets met haar zou doen en ze zou haar eigen zin kunnen doen, zou ze dat zeker proberen. Een paard wil toch immers het liefst zelf de leider zijn? of begrijp ik dat verkeerd. Als hij een nieuwe verzorgstertje krijgt zal hij die toc uit proberen, dat doet Jamy iig altijd wel en de meeste paarden die ik ken ook

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-02 18:49

Laura, ik heb je gePB't.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 19:15

Ik het zelf eigenlijk net als Stef niet echt eens met de meeste van jullie, wat jullie doen moeten jullie weten maar ik ben ook zeker niet voor het "verrot" trappen of slaan van een paard.

Wat goed schijnt te helpen is een ei (of iets anders nats) tussen de oren kapot slaan, maar dat lukt je natuurlijk alleen als je erop zit.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-02 19:24

daarom heb ik dit topic ook gestart.
op het idee van een klap/trap geven kan ik zelf ook wel opkomen.
maar aan de manier van Stef van de hengstenketting, zal ik denk ik wel wat aan hebben!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 20:06

waarom steigert hij?
is het uit angst ergens voor dan heeft straffen weinig zin.
Steigert hij echt naar jou dan is het een dominantie probleem (aanpakken dus! een tik met de zweep tegen zijn buik wil nog weleens helpen).
Als je weet waarom hij iets doet dan kun je de oplossing bedenken (zoals door anderen ook al gezegd).

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 20:16

Toenstraks wilde m'n vz-pony ook met me 'spelen', dus maakte 'n beginnetje van steigeren. Kreeg meteen 'n knal voor z'n kop, heeft 't daarna niet meer gedaan. Maar dit heb je al gedaan... Heeft hij trouwens ook 'n hoofdstel of controllerhalster om? Met hoofdstel/c-halster, hengstenketting en 'n zweep of touw erbij moet 't toch wel lukken, toch? (Ik sla trouwens ook altijd mezelf met 't touw als ik 't paard probeer te slaan Tong uitsteken)

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 20:23

Heb dit topic even snel vluchtig doorgelezen, dus als ik iets schrijf dat al gezegd is.. sorry.

Ben ook niet voor 'paard in elkaar slaan' maar steigeren is 'not done', met andere woorden: hoort gewoon niet.

Paard steigert in de wei vaak omdat-ie niet uit de wei wil, gras is tenslotte lekker, kan ik inkomen.
Maar toen Cerise mij op dat punt ging uitproberen heb ik haar meteen hard aan gepakt.

Dat wil zeggen: ik had een takje in mijn laars verstopt, een redelijk lange sterke, die ik als 'zweep' kon gebruiken.
Ik kon haar meestal goed pakken in de wei: tenslotte had vrouwtje geen zweep bij zich dus Cerise liet zich wel grijpen.
Maar dan... Extreme duivel

Mevrouw peerd ging stil staan en trekken helpt niet want je bent natuurlijk nooit sterker.
Eerst met touw streng 'naar beneden geschud' en stem gebruikt, wat niet hielp.
Toen een schop in haar buik gegeven toen ze na drie keer niet reageerde, en mevrouw liep ineens zoetjes mee.

Maar we hebben ook nog een stalhoudster, die het anders deed, schreeuwde en zwaaide met armen en benen wat nooit helpt natuurlijk en trekken ook niet.
Dus ineens had Cerise in de gaten dat ze kon steigeren. Boos!

Ik meteen touw in linkerhand genomen en schop op haar heup gegeven.
Gevolg... mevrouw rende een rondje om mij heen na het neerkomen.
dribbelen dus.
En wilde meteen weer de verkeerde kant op: naar haar vriendje en niet de wei uit.

Ik trok haar om de andere kant op, mevrouw trok naar achteren en kwam weer omhoog.
Ik meteen weer vooruit geschopt, dus zo'n zelfde schop.
Dit net zolang tot ze 'goed' mee liep.

De keer erop had ik een takje mee, zweepje kun je ook doen, liefst lang geval.
Bij weerstand (trekken of steigeren) touw in linkerhand nemen, en naast het paard staan, hup tikje achter tegen de benen of i.i.g. tegen heup.
Niet/nooit op hoofd slaan met zweep, weet iedereen denk ik wel, en op voorkant/borst slaan heeft geen zin bij steigeren, dan doen ze het eigenlijk alleen nog maar een keer.

Op een dag had Cerise het bekeken, en goed ook.
Ze ontdekte dat ik geen tikje met tak of zweep gaf toen ze stil bleef staan.
"Hee das handig! Vrouwtje kan me niet straffen!"

Ze stond toen in een vrij kleine wei, en die heb ik zo kort mogelijk af gezet (zo'n 15 bij 20 meter).
Cerise er los in, en ik met de longeer zweep haar rondjes laten lopen in galop of draf, en om de haverklap de andere kant op dan ze wilde.
Maakte niet uit waar.
Als ze stil stond in de hoek, hup opnieuw aandraven.

Na tien minuten was mevrouw het zat, liet zich lief vangen en zonder zweep of iets kon ik haar rustig meenemen naar stal.
Want ik had bewezen:
Dorinepien bepaalde waar ze liep, en hoe hard.
Dorinepien=leider.
Dorinepien=degene die ik lief moet volgen.

Dit doe ik echter alleen als ze 'niet handelbaar' is, wat van de winter nogal eens voorkwam doordat ze fris was en ook nog voer kreeg waar ze onrustig van werd.

Veel succes, en nog even:
Kawa gaf een goede tip, namelijk het gaan wandelen en dan een zweepje meenemen.
Echt om het af te leren, maar ook om duidelijk te maken dat:
ten alle tijden JIJ bepaalt waar je paard heen gaat.
Je paard daarbij schuin-achter jou, jou liefdevol mag volgen grijnz.
En daarbij niet schuin VOOR je loopt normaal gesproken, want jij 'leidt'.
En steigeren, weigeren door te lopen door verzet, of trekken naar achteren, wat dan ook dat niet getolereerd wordt, is UIT DEN BOZE.

Daarom is wandelen een hele goede oefening, maar als je paard steigert en je gaat liever niet alleen, neem dan iemand mee die bijv. tien meter achter je loopt, of ga eerst leid-oefeningen doen in de buitenbak of wei.

Voor die oefeningen zie ook:
http://www.homepages.hetnet.nl/~arbos47/
Bij het onderwerp 'Grondwerk' staan handige tips, maar de rest is ook interessant!

Veel succes! Lachen

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 20:26

ja dat verrot slaan ofzo is ook niet alles want toen ik jamy net had kon ze niet galoperen, dat KON ze gewoon niet, hoe hard je haar ook sloeg. Nou dat moest ik dus doen van mijn instructrice en ik bedoel zij reed z en ik was nog niet eens b ofzo. Maar Jamy is een heel eerlijke pony en bokt of steigert niet zomaar. Maar dat deed ze nu wel (bokken) (omdat ik haar zo sloeg), nou en als Jamy bokt is er gewoon wat aan de hand dus wij hebben een beetje geinformeerd en toen bleek gewoon dat Jamy het onzettend moeilijk vond, 2 maanden niet gedaan, haar spieren wat sterker gemaakt gewoon met rijden enzo na 2 maanden weer geprobeert en het ging super toen kon ze het wel omdat ze meer spieren had ontwikkeld waardoor ze het beter kon uithouden.Natuurlijk geen super galop opeens maar wel beter en ze kon het een rondje. Maar nu kan ik ook zien aan Jamy of ze het niet kan of dat ze het niet wil.

en mijn vorige pony gilde en steigerde en trapte bij poetsen en opzadelen en opstappen. Wij dachten allemaal van ow dat is uit verzet. We hebben er zo'n 8 mensen in totaal bij gehad en die wisten het ook niet (allemaal met veel ervaring) (en trouwens niet om de schuld bij hun te leggen) maar goed dus de vorige eigenaar zei geef de maar een knietje als ze het weer doet dus mijn intstructrice deed dat elke keer (ik zelf vond kon dat niet echt) maar opgegeven moment gaf mijn pony dus een 'knietje' terug. Nou wij pony na veel problemen in 1 jaar verkocht bleek bij de keuring dat ze scheven bekken had en een uitgeschoten wervel! nou je wil niet weten hoe schuldig je je dan voelt als jij die pony in me kaar heb gerost terwijl ze er niks aan kon doen ik heb er letterlijk dagen om moeten janken gewoon.
en dan zullen jullie wel zeggen ja je had je pony moeten keuren bij de aanschaf maar dat hadden we ook gedaan maar die DA had het niet gezien (was een andere als die daarna) terwijl die het eigenlijk wel had moeten zien omdat het er al 5 jaar zat!

dus misschien heeft die wel ergens last van (je weet het nooit dat blijkt maar uit mijn verhaalt) er was een DA bij geweest een fisioterapuit, een paardenfluisteraar, een vrouw die gedachten kon lezen alles!

maar ik weet eigenlijk niet of dit off topic is of niet het is iig erg uitgebreid

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 20:38

Jamy sorry ik bedoel het niet kwaad maar ten eerste blijf even on topic: dat je je pony moest slaan om in galop te krijgen heeft niets met steigeren te maken.
Daarbij heb ik ook een half ingereden paard gekocht, die in het begin de galop nog moest oefenen, en als ze niet wilde (uit verzet omdat ze het te moeilijk vond en spieren voelde) dan kreeg ze ook een tik met de zweep en gaf daardoor wel eens aardig wat bokken.

Een paard uit de wei halen kost normaal gesproken (bij een redelijk gezond uitziend paard) geen pijn, en als hij niet mee wil en steigert is dit verzet. Niet door pijn.
Zo ook met wandelen.
Het is iets wat vaker voorkomt, voornamelijk bij paarden die de persoon naast hen eens willen uitproberen, kijken 'wat mag ik wel en wat niet, even proberen'.
Dus gewoon duidelijke taal tegen dat paard, eerlijk zijn.
Een tik met de zweep, of nog een paar extra, betekent niet 'in elkaar slaan' of 'afranselen', dat zeg ik er wel bij... Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 20:58

stef schreef:
ik sta niet open voor "geweld" terwijl het niet perse nodig hoeft te zijn nee, dat klopt.

Vreemd ook dat er altijd maar geadviseerd wordt tussen de oren te slaan.
Anatomie lesje zou leuk zijn


Nou stef, wake up and smell the coffee!! Geweld niet nodig? Als een paard naar je steigert, en met zijn voorbenen naar je slaat, dan vraag jij een back up? Frusty Bij mij krijgt hij meteen een paar rotschoppen, mocht ik geen zweep bij me hebben. Ik zet hem meteen op zijn reet. Getuigt van geen respect van je paard, en het is nog levensgevaarlijk ook. Als je een keer niet oplet, en je paard je per ongeluk raakt, kun je het misschien niet maar navertellen.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 21:07

nee maar het heeft wle mee te maken met verrot slaan maar goed sorry voor het off topic gaan anders haal ik het wel weg!

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 21:08

Ja zoals andere hier al zeggen gewoon een flinke tik met de zweep..En niet gelijk afrossen Haha!
Paardje moet weten dat als hij steigert dat het pijn gaat doen.

En Dorine haar verhaal vind ik ook wel een mooie oplossing.

Hey suc6 met het afleren van het steigeren en laat de geintereseerde weten hoe het gaat tussendoor Haha!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 21:10

Jamy schreef:
ja dat verrot slaan ofzo is ook niet alles want toen ik jamy net had kon ze niet galoperen, dat KON ze gewoon niet, hoe hard je haar ook sloeg.


Tuurlijk moet je dan je paard niet slaan! We hebben het hier over een dominat paard niet over een paard dat jou nie snap Lachen
dat lijkt me heel anders Lachen
*heb overigens de rest van je verhaal niet gelezen, dus kan dat ik een linkje mis, sorry*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 21:16

Het is zo dat als je onverwacht ineens een tik geeft, het meestal al voldoende is.
Door de schrik reaktie is het vaak al afdoende.
Dus niks verrot slaan.

Alleen heb je er wel eens eigenwijze bij die denken dat ze nog ff door moeten zeiken.
Dan is het toch zo, wie niet horen wil moet maar voelen.
En ik kan je verzekeren al zou ik op mijn hardste slaan, dat dit nog niet de helft zo hard is dan wat paarden aan elkaar uitdelen als het om rangorde gaat.
En dat is waar je het hier over hebt, bepalen wie de baas is, bepalen wie het hoogst in rang is.
Ben jij dat niet word het levensgevaarlijk!

En het gaat idd om dominatie, niet over niet snappen.
Dat gaat alleen maar goed door engelen geduld

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 21:30

ja mijn verhaal is gelof ik een beetje vaag vergeet het maar!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 21:50

Denk je nou echt dat wat stef geweld noemt paarden als geweld beschouwen? Paarden hebben een veel hogere pijngrens en daardoor moet je wel behoorlijk geweld gebruiken willen paarden dat voelen.

En Stef, ik sta wel open voor andere mening, maar ik wil wel dat mijn paard zo blijft als ik em nu heb en ik denk dat ze op jouw manier niet zo lang zo blijven.....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 22:02

goh, dan is Jamaica echt een hele grote uitzondering, en heb ik vast een of andere gave dat het bij mij wel gewerkt heeft....
Steef, geweld stond niet voor niets tussen ""

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 22:07

aanhalingstekens heet dat Haha!

Zoals ik al zei: je kunt een haflinger oid niet vergelijken met een gemiddelde warmbloed.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 22:09

Weet je,
je kan het van hier gewoon niet beoordelen.

Ieder paard maakt wel eens een misstap en ieder paard dient op een andere manier aangepakt te worden:
Je hebt bloederige paarden waarbij een flinke schop genoeg is en je hebt de dominante flikkers die gewoon afgerost moeten worden.

Het spijt me dat ik dat woord moet gebruiken maar als je echt een dominante hebt is het gewoon uit veiligheidsoverwegingen noodzakelijk.

little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 23:43

Citaat:
een tik onder de buik is hier op zijn plaats.


Dit is volgens mij ook het meest logische, als een paard steigert en je straft hem aan de "onderkant" denkt hij, dat als hij steigert, en hij krijgt daar een mep, dat hij van onderen aangevallen wordt als hij dat doet, dus dan zal hij zichzelf niet zo gauw meer in die "positie" plaatsen.

Gelezen in het boek "het jonge paard, aanrijden en trainen".

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 21:17

Pff Laura, haal een goede instructrice erbij en niet de een of andere manegetut die er niks vanaf weet!

En leer het Passion af, door de tips die hierboven staan te gebruiken. Vooral die van Kawa is goed. Knal tussen de oren geven, of een ei tussen de oren kapotslaan slaat nergens op (ja op het paard Knipoog ) en werkt ook echt niet.

Ik zou eigenlijk wel willen zeggen: ik kom wel een keertje langs om je te helpen, erachter lopen met de zweep en hem voorwaarts laten gaan als ie niet wil. Maar ik vind mezelf daar nog lang niet ervaren genoeg voor.

(Hoeveel ervaring krijg je nou door 6 jaar manegerijden, 1 jaar een eigenwijze shet rijden en verzorgen, 4 jaar op een kinderboerderij, met eigenwijze veulens en ezels en een paar maanden stallen mesten en maflingerhengsten wassen? (Mijn ervaringen in de afgelopen 6 jaar dus Lachen ) Of die 8 jaar dat jij nou paardrijd op de manege? Dat is echt veel te weinig ervaring om een jong paardje in te rijden en op te voeden!

Ik wil je graag helpen, maar ik denk dat ik uiteindelijk meer kwaad dan goed aanricht (hoewel ik wel consequent ben en ook redelijk snelle reflexen heb Lachen ) Dus zoek iemand die jou WEL kan helpen!

Verder nog 1 tip: verkoop passion aan iemand die ermee om kan gaan voordat je hem (per ongeluk) nog meer slechte dingen aanleert, en het steigeren laat uitbreiden

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 21:26

assie schreef:
Verder nog 1 tip: verkoop passion aan iemand die ermee om kan gaan voordat je hem (per ongeluk) nog meer slechte dingen aanleert, en het steigeren laat uitbreiden


Is dit niet een beetje overdreven??
Wat Laura in mijn ogen moet doen is Passion eens even vertellen wie hier de baas is. Volgensmij heeft ze tips genoeg en als ze consequent is moet dat haar net zo goed lukken als wie dan ook.

Er zitten een hele hoop verschillende, goede uitgelegde verhalen bij (die bijna allemaal hetzelfde zeggen) dus volgensmij moet het wel lukken.
Pas wel op Laura, want zo'n hoef komt hard aan en kan flink wat aanrichten. Vertrouw je het niet, zoek dan hulp...
Succes

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 22:06

Laura, volg asjebliefd de tips van bv Runningkawa en Dorine op.
Steigeren kan levensgevaarlijk zijn, en het is gewoon iets wat een paard nooit en te nimmer mag doen.
Blijkbaar ben je al een tijdje aan het kloten met dit probleem, en schiet 't niet echt op.
Dat paard wordt ouder, sterker en slimmer, en je gaat 't op deze manier nooit meer van hem winnen.
Zoek hulp van een goed ervaren persoon, en leer ervan.
Ga niet zelf meer lopen klooien, want dat schiet niet bepaald op.
En ga ook niet zovaak 1,5 uur lopen, maar doe gewoon wat kortere stukken eerst om het af te leren, waag je dan pas aan grote afstanden. Voor je eigen veiligheid.

Hij moet echt afgestraft worden met dit gedrag, en zorg dat dat paard respect krijgt voor je, want dat heeft hij nu gewoon simpelweg niet.
Hij merkt dat hij toch wel van je wint, en wie weet gebruikt hij binnenkort zijn 'spaanse pas trucje'.

Jonge paarden zijn leuk, maar je moet er wel mee kunnen omgaan. En dan bedoel ik ECHT omgaan, dat hij diepe respect voor je heeft.
No offence naar jou toe, maar wees verstandig en zie in dat je dit gewoon niet goed doet.

Wees er snel bij, voordat je het echt moeilijk gaat krijgen.
Straffen is voor jou niet leuk, maar je hebt er straks wel profijt van. Dat je paard naar je luisterd en voor je door het vuur gaat.

Succes.