steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 21:40

Neem de zweep dan eens een tijdje wel mee Laura

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-02 21:41

genoeg moeilijke paarden gehad.(niet eigen dan)
ik kan vast nog veel quote's van jou vinden waar ik op kan reageren.
denk jij bij elke zin zo goed na wat je precies schrijft?
er zijn vast wel meer zinnen van mij die ik verkeerd heb opgeschreven.

en ik heb al vaker gemerkt dat je eerst eens goed moet lezen. hoevaak heb ik er wel niet neergezet dat ik hem een harde klap geef en dat ik niet altijd een zweep bij me heb!!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-02 21:42

Pinky_girl schreef:
Neem de zweep dan eens een tijdje wel mee Laura


dan moet ik hem de hele tijd meesleuren, zovaak steigerd hij nu ook weer niet Knipoog

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 22:02

Boogiegirl"]
[quote="Pinky_girl schreef:
Neem de zweep dan eens een tijdje wel mee Laura


dan moet ik hem de hele tijd meesleuren, zovaak steigerd hij nu ook weer niet Knipoog
[/quote]
Tja wil je het hem nou afleren of niet?
Ik denk idd dat je hem een flinke knal moet verkopen als ie dat doet. Dus wat je nu doet en dan gewoon volhouden tot ie het niet meer doet.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-02 22:07

tuurlijk wil ik het hem afleren, anders had ik dit topic niet gestart.
maar om nou constant de zweep bij me te hebben.. maarja ik zal het eens proberen natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 22:21

steeffie"]
[quote="Boogiegirl"][quote="Pinky_girl schreef:
Neem de zweep dan eens een tijdje wel mee Laura


dan moet ik hem de hele tijd meesleuren, zovaak steigerd hij nu ook weer niet Knipoog
[/quote]
Tja wil je het hem nou afleren of niet?
Ik denk idd dat je hem een flinke knal moet verkopen als ie dat doet. Dus wat je nu doet en dan gewoon volhouden tot ie het niet meer doet.
[/quote]
Dat dacht ik ook, maar denk laat ik het maar niet zeggen voordat ik meteen als bitch versleten word.
maar ik ben het helemaal met je eens.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 22:26

Nee, als ik eerlijk ben geloof ik niet dat meisjes van 13 extreem moeilijke paarden gehad hebben..... maar dat is hopeloos offtopic..

lauraB
Berichten: 28
Geregistreerd: 05-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 22:27

Boogiegirl schreef:
hoi LauraB(wat een laura's hier allemaal Haha!)
maar geeft een echte hengstenketting meer effect dan zo'n normaal halstertouw?
en als ik dan een ruk geeft, denk ik dat hij dan alleen maar hoger zou gaan steigeren en daarbij met de voorbenen trappen, ik weet het, hij kan soms zo moeilijk doen. maar als hij eenmaal het respact voor mij weer terugheeft doet hij alles voor je!


een ketting werkt beter want het laat ook gelijk los en is net het stukje scherper voor je paard. een gewone halstertouw glijdt niet zo soepel door de ringen heen en dus heeft het paard constant druk als je eenmaal een ruk gegeven heeft. het idee achter de rukjes is dat zodra hij lastig wordt hij dde druk voelt. gaat hij ertegen in dan blijft het druk maar zodra hij toegeeft en dus braaf is dan is de druk gelijk weg.
Ik heb dit gebruikt bij ons jaarling hengst aangezien je bij een jaarling geen bit in kunt doen en dus geen hoofdstel om kon doen en meneer toch moest leren langs je lopen (voor de keuring) Meneer was alleen niet gewend om alleen in de wei te gaan dus zodra hij van de stal weg moest lopen begon meneer te steigeren. Heb heb dus met de halstertouw ketting een ruk gegeven en de eerste keer sprong hij rond- wat gebeurt nou ??? en begin hij naast me te dansen. elke keer als hij zoiets probeerde kreeg hij een ruk. na een tijdje snapte hij wat ik bedoelde en was hij superbraaf. Ik kon, toen hij vertrok (hij is verkocht) lekker met hem wandelen aan een redelijk lange lijn en hij regeerde op de kleinste stemhulp. nu hebben ze veel profijt van zijn training gehad want je hoeft maar even te mopperen en meneer is een en al aandacht voor jouw. het werkt dus goed. Het is vind ik, een fijner manier van werken als de zweep aangezien ik wel altijd een touw bij me heb.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-02 22:30

ik ben geen 13, moeilijk en extreem moeilijk is ook een groot verschil.

hoe oud ben jij dan?
zo te merken kan je nog niet echt goed lezen Gaaaap ...

Ethelate

Berichten: 21121
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 22:37

Laus laat ze... een half jaar geleden kreeg ik ook commentaar van mensen over Tos en mij...
En nu, nu gaat het super tussen ons!
Ze concluderen hier veelste snel!
wat denken ze? dat ze hier tegen een pennymeisje van 11 moeten uitleggen hoe je een pony aanpakt?
Laus, je weet toch wel beter he!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-02 23:02

ze reageren hier toch alleen maar op mn 'slechte' verhalen.
plaats ik een bericht dat het heel goed tussen mij en Passion gaat wordt er niet op gereageerd.. Verward
ach ja, niet mijn pron

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 23:04

Daar reageren we op om te helpen
Als het goed gaat hoeft dat toch niet of wel?

maar hulp niet gewenst, ok mij goed.
Veel plezier.
Ik heb hier nog geen topics hoeven zetten over een steigerende niet luisterende Kawa, toeval...?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 23:06

Mijn motto blijft: "Hoe minder je verteld hoe veiliger je bent!"
Ik heb ook genoeg commentaar gehad laura. Ik heb in ogen van veel mensen verdomd weinig goed gedaan, vooral op Bokt..
helaas zijner mensen die zich altijd overal boven vinden staan. terecht natuurlijk, alleen mateloos irritant....

Mijn tipje, hou wel eens een tijd een zweepje bij je. Zo kun je hem een keer flink aanpakken. Zal wel ff tijd nodig hebben maar hij wordt echt wel rustiger. Dit is DE heerlijke leeftijd

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-02 23:14

ik zal je tip zeker gebruiken!
dat wordt alvast nieuwe zweepjes aanschaffen want ik weet nu al dat ik ze overal laat slingeren en dus kwijtraak(net als mn halstertouwen etc. Boos! )

Kawa: vanaf welke leeftijd heb je kawa dan? kwam hij ook van het land af zonder iets geleerd te hebben? is hij ook verknald toen je op vakantie bent geweest(niet met opzet door de verzorger, maar door gewoon andere manieren van omgang met paard, en passion die alleen gewend was om door mij verzorgd te worden)?

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 23:20

Boogiegirl schreef:

Kawa: vanaf welke leeftijd heb je kawa dan? kwam hij ook van het land af zonder iets geleerd te hebben? is hij ook verknald toen je op vakantie bent geweest(niet met opzet door de verzorger, maar door gewoon andere manieren van omgang met paard, en passion die alleen gewend was om door mij verzorgd te worden)?


idd...
en jullie kunnen zeggen maar jij yentl,bent ook maar een puber..
nou ik zie passion wel elke dag dus ik weet ook een beetje hoe die is

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 00:04

Inderdaad wat LauraB zegt, hengstenketting gebruiken! Heel effectief en je bent zo van het gezeik af. Op het moment dat ie omhoog komt, met strenge stem NEE (of zoiets) zeggen en een ruk aan de ketting geven. Meteen daarna weer laten vieren en vlot doorstappen (met dat vlotte doostappen heb je de eerste keren waarschijnlijk even een helper nodig die hem aandrijft van achteren).

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 00:35

ik wil niet banketstaaf over komen maar ik heb zo eens even mee zitten lezen en het valt me op dat je steeds als iemand een tip geeft zegt dat je het niet wil doen of dat soort dingen.
ik bedoel, soms moet je nou eenmaal streng zijn voor je paard, vooral zo'n jonkie heeft het gewoon nodig dat je duidelijk bent.
als je hem nu niet hard straft als hij steigert zit je later met nog veel meer problemen. ik bedoel: nu is het nog een redelijk kleine pony met een weinig gesprierde hals maar als hij eenmaal wat meer hals heeft en dan echt gaat steigeren dan ben je niet blij!
met de zweep tussen z'n oren slaan als je ernaast staat lijkt me erg lastig...
en even over dat je zegt dat hij er niet uitgebreid de tijd voor neemt maar even stilstaat en dan steigert..je zei zelf dat je het aanzag komen als hij met zijn hoofd schudde ofzo?dus je ziet het wel aankomen?dat scheelt al een hoop...
ik zou het liefst iemand meenemen die dan een zweep meeneemt en die hem dan een lel kan verkopen als hij gaat steigeren, ik denk dat dat toch de best oplossing is..je kan misschien ook wel zelf met een zweepje lopen maar het lijkt me toch handiger als hij op z'n bil wordt geslagen dan op zijn schouder ofzo aangezien hij naar voren moet..(als hij aan het steigeren is he)als je erop zit en je paard steigert zorg je toch ook dat hij zo snel mogelijk naar voren gaat(lijkt mij dan..)waarom niet aan de hand dan?tja, je kan hem geen schop verkopen zoals je dat kan doen als je erop zit maar waarom zou je niet zorgen dat er iemand mee loopt die hem dan naar voren slaat?
het klinkt misschien banketstaaf..naar voren slaan maar je snap heus wel dat wij niet bedoelen dat je je paard in elkaar moet slaan ofzo...
ik zou zeggen, vraag eens een deskundig iemand(ervaring met jonge paarden) die de situatie kent en die je kan begeleiden.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-02 00:46

Pluutje, alle tips zijn welkom, sorry dat het verkeerd overkwam.
ik heb ook een paar keer gezegd dat ik de tip gebruik of dat ik het zal proberen.
en ik straf hem al hard en duidelijk, hij weet het ook wel wanneer hij iets niet mag, dan zeg ik ff "eeh" en houd hij meestal, nouja soms op met bijten, zo niet krijgt hij een klap.
met steigeren moet hij het toch ook wel weten, en echt, hij word hard gestraft hoor!

Ik hoop niet dat ik raar wordt aangekeken als ik met een zweep ga wandelen maar ja boeie.. Lachen
en ik snap zeker dat naar voren slaan nier inelkaar slaan is Haha!

dus het is zeker niet dat ik jullie tips niet wil gebruiken ofzo, maar als je alle berichten hebt gelezen vind het het een beetje raar dat het zo overkomt. Verward maarja, maakt niet uit.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 01:03

oke, zo komt het al een stuk beter over.
ik kan wel stukjes gaan qouten maar ja, wat is het nut?ik las opmerkingen in de trant was dat je het zielig vond onder andere en dat je geen zin had om met een zweepje te lopen steeds ofzo..
maare, probeer het eens zou ik zeggen en houdt ons op de hoogte.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 08:57

Citaat:
en Laura, Laus weet echt wel hoe ze met Pas om moet gaan hoor...

Blijbaar niet dus, want anders zou ze dit berichtje niet geplaatst hebben. Ik blijf van mening dat je het beste iemand kan hebebn die je help en die het met eigen ogen allemaal kan zien ipv achter de PC. En Boogiegirl, als hij dan wel bij jou blijft steigeren als die andere persoon het hem afleert, betekent toch dat je niet consewuent genoeg bent, net als steef zegt. Als je samen met een ervaren persoon bij Passion het steigeren gaat aanpakken dan moet je dat, wanneer het beter gaat en hij het toch ooit nog een keertje doet als je alleen bent, op precies dezelfde manier aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 09:15

Boogiegirl schreef:
Kawa: vanaf welke leeftijd heb je kawa dan? kwam hij ook van het land af zonder iets geleerd te hebben? is hij ook verknald toen je op vakantie bent geweest(niet met opzet door de verzorger, maar door gewoon andere manieren van omgang met paard, en passion die alleen gewend was om door mij verzorgd te worden)?


Ik was 21 toen ik begon te rijden met Kawa en was 22 toen hij van mij was.
Het was dus eerst mijn verzorgpaard.
Nee hij kwam niet het land af zonder dat hij alles heel goed onder de knie had.
we zijn wel met de trailer naar vreemde plaatsen geweest, maar dat was onder deskundige begeleiding.

Verder blijft iedereen met zijn poten van Kawa af, dus verzorgers komen er niet in. Dan laat ik hem liever 3 weken op de wei staan (wat Kawa ook nog stond met zijn 2 Lachen )

En ik zal verklappen dat Kawa een super moeilijk karakter had.
ik heb zelf complimenten gekregen over hoe ik hem reed.
En die complimenten kwamen van niemand minder dan fam Hendrix.
Die zelf een volle broer en zus van Kawa hadden en nu nog steeds de moeder.
En ondanks zijn karakter heeft hij nooit geen gemene dingen uitgehaald, maar dat komt misschien omdat ik wel altijd heb geluisterd naar oudere die al lang in het paarenvak zitten.

Citaat:
helaas zijner mensen die zich altijd overal boven vinden staan. terecht natuurlijk, alleen mateloos irritant....


Als dit op mij slaat?
Ik sta boven niemand, zo voel ik het zelf ook niet.
Maar doordat ik op handelstallen ontzettend veel paarden heb gereden. (ook altijd met oudere in de buurt)
Vaak ook verknalde doordat de mensen zelf niet genoeg ervaring hadden met een jong paard.
weet ik wat er met zo'n paard kan gebeuren. En als het echt te ver is gegaan weet ik ook wat een paard weer moet doorstaan om het allemaal weer af te leren.

Ik probeer mijn ervaringen hier te delen, de dingen die ik geleerd heb door te geven, zodat het niet zover hoeft te komen met deze paarden.
Maar als dat gezien word als irritant?
Ja dan kun je maar beter ook geen vraag meer stellen op bokt.
Of erbij zetten, ik wil alleen tips die in mijn straatje passen, maar nuttige van oudere bokkers met veel ervaring hoef ik niet.
Zet dat er voortaan als waarschuwing boven, dan knijp ik wel met mijn tenen zonder reactie te zetten.

Dus denk als er een reactie komt, ook al bevalt die je niet, dat het gedaan is om te helpen, niet om aan te vallen Lachen

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-02 10:54

Kawa, ik was 3 weken op vakantie, het gras was niet lang in de wei en hij moest bijgevoerd worden.
anders werd hij zo veel te mager.
het moest dus wel.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 11:10

Als hij steigert, ophouding aan het touw, "NEE" (niet, passion! vieze vuile *** knol!)en in zijn achteruit zetten. 4 beentjes aan de grond?? BRAAF!!!!
Werkte bij jamaica super.
Sla absoluut niet met een zweep op weet ik veel tussen de oren. Tenzij je je paard door wil hebben, maar daar ga ik niet vanuit

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 11:11

sorry, zwakke smoes. er kan gewoon hooi of kuilgras in de wei. desnoods in een kar of iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 11:14

Maar die verzorger hoeft er toch ook niet mee te gaan wandelen ed.
Gewoon zorgen dat er eten en drinken is, je kijkt een keer lang het paard om te zien of hij geen wondjes heeft. meer niet.
Hiermee kun je een paard niet verpesten.