Over een paar jaar paardje nemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
RealMaantje
Berichten: 528
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Vlaardingen

Over een paar jaar paardje nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-02 21:32

Hoi,
Om te beginnen bij het begin....
Ik ben een tijdje geleden gestopt met rijden vanwege een soort van 'aanvallen'. (heel erg zweten, m'n hart ging heel snel tekeer, bibberen, duizelig worden enzovoort)
Ik kreeg ze meestal na het rijden als het heel erg warm was geweest of als we nieuwe dingen gingen leren of als ik had gesprongen...
Maargoed ik zit nu niet helemaal zonder pony want ik mag Dribbel van Joyce afentoe verzorgen....
Nu zit ik er aan te denken om over een paar jaar een pony/paard te nemen voor af en toe een buitenrit te maken (als ik het geld er voor heb Frusty )
Máár ik heb 1 jaar rijervaring.
Lijkt jullie dit verstandig?
Denken julie dat ik die aanvallen ook krijg?
En hoeveel keren per week zou ik les moeten nemen om m'n rijervaring een beetje bij te spijkeren?
Ik hoop dat jullie m'n verhaal snappen...
(ben dr niet zo goed in Clown )
Alvast bedankt!!
xxx Manon


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 21:38

Ik zou eerst nog wat lessen nemen, ook om te weten of je geen last krijgt van die aanvallen, kan je toch beter eerst zeker van zijn voordat je een pony koopt. Verder kan ik natuurlijk moeilijk vanachter de computer, zonder dat ik je verder ook ken enzo, beoordelen of je er al aan toe bent om een eigen pony te komen, en anders hoeveel lessen je nodig zult hebben.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 21:45

hey! ik zou af en toe eens proberen hoe het gaat als je gaat rijden, of je die aanvallen nog hebt. als het minder wordt zou ik weer gaan lessen. Ik weet niet hoe goed je al kan rijden, maar als je gewoon netjes kunt stappen draven galopperen (op jezelf rijden) en buiten je pony bij je kunt houden kun je volgensmij best iets met een (brave!) pony.

en als je die aanvallen blijft krijgen... misschien kun je dan ook een (grote, stevige) shetlander nemen? er zijn genoeg andere dingen te doen dan rijden, en op die shet kun je ook voor de lol wel eens een klein buitenritje maken hoor.

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 21:47

Bedoel je een eigen paard? Ik zou het niet doen, je bent nog maar 12. Het kost veel tijd etc hoor! Als ik jou was zou ik gewoon een leuk verzorg/bijrijd paardje proberen te vinden en daar lekker mee bezig gaan. Dan kun je ook bezig gaan met je rijden (misschien mag je er bv wel mee naar de ponyclub) en leer je ook heel veel hoor! Tijd voor een eigen paardje komt vanzelf!!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131997
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 22:06

Weet je eigenlijk waar die aanvallen vandaan komen, is er een oorzaak voor gevonden ?
Ik kan me herrinneren dat toen ik zo oud was als jij, dat ik toen ook regelmatig dit soort "aanvallen" kreeg.
Uiteindelijk bleek er niks bijzonders aan de hand, het kwam door de leeftijd, maakte een enorme groeispurt waardoor m'n lichaam zo af en toe vreemde kuren ging vertonen.
Dat was een hele geruststelling, want ik wist dat het ook weer over zou gaan (bleek ook zo te zijn !).
Hopelijk is dit bij jou ook zo, en is er niks ernstigs met je aan de hand, hoewel het natuurlijk wel vervelend is.

Nu wat betreft de aanschaf van een eigen paard.
1 jaar rij-ervaring zegt op zich niet zoveel.
Er zijn mensen die in een jaar tijd leuk kunnen rijden, terwijl anderen net kunnen sturen.
Ik denk dat je er goed aan doet om de komende tijd veel ervaring op te doen, zowel met rijden als met verzorgen.
Beter leren rijden kun je doen door vaker te lessen, maar ook het rijden van verschillende paarden is erg goed voor je ontwikkeling.
Zo leer je met meerdere paarden en verschillende karakters overweg te kunnen, en zo word je steeds "completer".
Maar het hebben van een eigen paard gaat niet alleen om rijden.
Ook de verzorging is een belangrijk deel, waar veel tijd en werk in gaat zitten.
Daarom denk ik dat het nu het juiste moment is om voor jezelf uit te gaan zoeken of je die verantwoording aankunt, en of je het telkens op kunt brengen om die verzorging op je te nemen.
Misschien is een bijrijdpaard iets voor je, zo leer je in de praktijk wat het verzorgen en rijden inhouden.

Veel succes !!!

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 22:34

je kunt een paardje zeker niet zomaar even voor de lol kopen om er een paar keer per week eens een buiotenritje mee te maken.
je paard moet iedere dag goed verzorgt worden, dus ook als je op vakantie bent.. of ziek bent moet je ook iemand hebben die er goed voor zorgt en het geld.. het is niet alleen het paard wat je moet betalen maar iedere maand komt het geld van de stalling weer terug en denk eens aan je hoefsmid en veearst of stel dat je paardje erg ziek word en je een heel erg hoop geld moet betalen... denk er goed overna en neem zeker nog goed les!! neem nooit een paardje als je er nog niet goed aan toe bent!

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 23:26

Je krijgt dit nooit zelf betaalt, 1 jaar ervaring is zeker niet genoeg, en al helemaal niet genoeg ervaring met paarden in het algemeen. Je kunt beter wachten tot je er aan toe bent, want je moet niet alleen je pony rijen. En dan nog oet je rijden op de juiste manier, en als je 1 jaar rijdt, dan lukt dat denk ik niet altijd.
Probeer eens aan een verzorgpony/paard te komen. Daar kun je meestal oo kwel rijden, maar leer je ook heel erg veel van verzorging. Als je het allemaal zelf moet betalen, krijg je dat niet voor elkaar. Je mag nog niet werken, je hebt waarschijnlijk alleen zakgeld. Je pony moet eten, wormenkuur, vloerbedekking, hoofdstel, zadel, allerlei middeltjes enz. ook komt dan de hoefsmid nog echt gewoon te veel om op te noemen. Kortom: wacht er nog even mee, da''s beter voor jou en dat paardje!

Nu ben ik zel ook gek, want ik was 10 toen ik mn Tinker (veulen) kreeg. Het was alleen zo dat ik toen 5 jaar reed, en elke dag op de manege kwam waar ik veel heb geleerd. Mijn ouders betalen alles, maar als ik bijvoorbeeld een nieuw halster wil moet ik dat wel zelf kopen, meestal.

RealMaantje
Berichten: 528
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-02 13:16

Bedankt voor jullie reactie's!! Ik denk dat sommige me een beetje verkeerd hebben begrepen want ik heb nu ook al een verzorgponytje (Dribbel dus) Lachen en ik heb het over een paar jaar als ik dus al een baan heb en waarschijnlijk al meer ervaring heb op gedaan... (ook qua verzorging enzo)

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 15:16

Ik ben van mening, niet alleen voor jou maar ook voor anderen vind ik het verstandig om eerst een bijrijdpaard gehad te hebben, zo kun je ervaring op doen, en merk je ook dat een paard hebben een grote verantwoordelijkheid is.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 17:45

RealMaantje schreef:
Bedankt voor jullie reactie's!! Ik denk dat sommige me een beetje verkeerd hebben begrepen want ik heb nu ook al een verzorgponytje (Dribbel dus) Lachen en ik heb het over een paar jaar als ik dus al een baan heb en waarschijnlijk al meer ervaring heb op gedaan... (ook qua verzorging enzo)


ja, je mag drib verzorgen, maar dribbel is anders dan een andere verzorgpony aangezien ik dribbel zelf voor de volle 100% zal verzorgen, behalve toen op vakantie, maar ik laat drib nooit meer zolang achter ( Haha! ), dus dat zal ook niet meer gebeuren... en het is nu dus dat je eigelijk gewoon gezellig mee gaat als je daar zin in hebt, is dus geen 'echte' verzorgpony.... ook omdat je niet op dribbel mag en kan rijden, kan je daar verder geen rij-ervaring mee op doen. ik denk dat het niet zo'n gek idee is om eens rond te kijken naar een grotere pony die je een aantal dagen per week kan verzorgen. ik heb zoiezo het idee (ook na het lezen van dit topic) dat je liever een grote pony heb, dan een shetlander, want je vind rijden leuk (niks mis mee)... maar koop dan ook geen shetlander omdat die in aanschaf goedkoper zijn. misschien kan je eens de z-buurtseweg rond vragen voor een verzorgpony.
Bovendien mocht je Bobo en Rosanne ook verzorgen, en ik weet bijna zeker dat je op Rosanne had mogen rijden als je die gewoon had blijven doen....

en over een eigen paard, je kan niet een paard nemen en er vervolgens alleen op rijden als het jou uitkomt... ik ken je, en weet dat je dat niet zo bedoeld, maar zo komt het nu wel over op bokt..

RealMaantje
Berichten: 528
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-02 18:59

Joyce"]
[quote="RealMaantje schreef:
Bedankt voor jullie reactie's!! Ik denk dat sommige me een beetje verkeerd hebben begrepen want ik heb nu ook al een verzorgponytje (Dribbel dus) Lachen en ik heb het over een paar jaar als ik dus al een baan heb en waarschijnlijk al meer ervaring heb op gedaan... (ook qua verzorging enzo)


ja, je mag drib verzorgen, maar dribbel is anders dan een andere verzorgpony aangezien ik dribbel zelf voor de volle 100% zal verzorgen, behalve toen op vakantie, maar ik laat drib nooit meer zolang achter ( Haha! ), dus dat zal ook niet meer gebeuren... en het is nu dus dat je eigelijk gewoon gezellig mee gaat als je daar zin in hebt, is dus geen 'echte' verzorgpony.... ook omdat je niet op dribbel mag en kan rijden, kan je daar verder geen rij-ervaring mee op doen. ik denk dat het niet zo'n gek idee is om eens rond te kijken naar een grotere pony die je een aantal dagen per week kan verzorgen. ik heb zoiezo het idee (ook na het lezen van dit topic) dat je liever een grote pony heb, dan een shetlander, want je vind rijden leuk (niks mis mee)... maar koop dan ook geen shetlander omdat die in aanschaf goedkoper zijn. misschien kan je eens de z-buurtseweg rond vragen voor een verzorgpony.
Bovendien mocht je Bobo en Rosanne ook verzorgen, en ik weet bijna zeker dat je op Rosanne had mogen rijden als je die gewoon had blijven doen....

en over een eigen paard, je kan niet een paard nemen en er vervolgens alleen op rijden als het jou uitkomt... ik ken je, en weet dat je dat niet zo bedoeld, maar zo komt het nu wel over op bokt..
[/quote]

Ja daar heb je helemaal gelijk in (dat over Dribs) maar het is hier echt moeilijk een verzorgpony te vinden natuurlijk Scheve mond (Bobo en Rosanne mocht ik niet doen omdat m'n moeder het te ver weg vondt ook)
En ik moet eerlijk toegeven dat ik rijden leuk vindt, maar ik dacht aangezien ik van die 'aanvallen' kreeg en poetsen etc toch wat leuker vondt, een shetlander meer wat voor me leek.... Het lijkt ook net (zoals ik het hier over heb in dit topic) alsof ik alleen maar wil rijden als het mij uitkomt enzo maar zo bedoel ik het niet zoals Joyce als zegt... Clown


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JoannevZ, StonedRomy en 104 bezoekers