Paarden dansend in modderpoel van nog geen 100 m2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Paarden dansend in modderpoel van nog geen 100 m2!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 10:23

Waar ik nu zo ziek van wordt:

Je ziet zo vaak zowel in Nl als hier in Noorwegen dat paarden op een kleine stukje worden neergeplant waar geen gras staat, maar alleen een modderpoel is gevestigd. Ik kan wel janken als ik dat zie Verdrietig Die paarden staan dan tot hun knieen in de modder en staan daar zo van "Ja wat doe ik hier nu eigenlijk" Vaak staan ze dan ook nog dag en nacht buiten en hebben geen onderdak als het gaat onweren of gaat strortregenen. Ze krijgen dan een stukje hooi en moeten het verder maar uitzoeken.
Je ziet het vaak langs de spoorlijnen. Volgens mij wordt er amper naar die beesten omgekeken? Vind het echt om te janken hoor. Dat dier heeft er ook niet om gevraagd.

Ik ben zelf een voorstander van het paard lekker buiten laten en van een buitje regen smelt hij niet, maar om je paard dit aan te doen

wat denken jullie?

Ezter

Re: Paarden dansend in modderpoel van nog geen 100 m2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:27

Uhm...er lopen hier tig discussies over het feit dat paarden buiten horen en niet 24/7 op stal. Ben ik het mee eens een paard moet kunnen bewegen.

Ik weet niet of je wel eens goed rond hebt gekeken in Nederland? Maar het regent nou eenmaal vrij veel en zoveel plaats voor hectares grote weilanden is er gewoon niet.
Dus moeten ze dan maar weer naar binnen?

Wat ik me nu afvraag, wanneer is het dan wel goed!?

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 10:41

Ezter schreef:
Uhm...er lopen hier tig discussies over het feit dat paarden buiten horen en niet 24/7 op stal. Ben ik het mee eens een paard moet kunnen bewegen.

Ik weet niet of je wel eens goed rond hebt gekeken in Nederland? Maar het regent nou eenmaal vrij veel en zoveel plaats voor hectares grote weilanden is er gewoon niet.
Dus moeten ze dan maar weer naar binnen?

Wat ik me nu afvraag, wanneer is het dan wel goed!?

Wow rustig! Ieder zijn mening is het niet en dat jij vind dat een paard tot zijn knieen in de modder mag zakken is dat jouw keuze. Bloos

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:44

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 10:46

Nee idd walgelijk gewoon. Mensen hebben ook een paraplu als het regent, niet waar?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:46

Ik zit op de kleigrond.
Ik heb een grote paddock gemaakt waar ik een dikke laag zand op heb gebracht. Er is onbeperkt de beschikking over ruwvoer in die paddock.
Helaas zijn er soms zulke natte periodes dat het ondanks de dikke laag zand kletsnat wordt in mijn paddock. Dat komt door de kleigrond er onder. Helaas mogen wij op ons stuk land niet graven en geen drainage aanleggen, anders had ik dat gedaan...maar daarmee riskeer ik dat ik het stuk land in moet leveren....
Toch zet ik mijn paarden dan in de nattigheid, want dat vind ik beter dan de hele dag op stal.
Ook ik heb wel eens commentaar gehad van een voorbijganger dat het zielig was... Ik vind van niet.
Ik spuit de benen na afloop lekker schoon en maak ze droog. Ik controleer op mok...en dat hebben ze ook nooit...ondanks witte voetjes van de ene en het behang dat de fries heeft.
Als je mijn paarden zou zien staan, zou je ook kunnen denken dat er niemand naar om kijkt. Maar niets is minder waar...ik ben er goed druk mee.
Dus je trekt wat overhaast conclusies ben ik bang...!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:47

Ik heb hier in de buurt eigenlijk nog nergens een paard gezien dat tot zijn knieën in de modder staat, ook geen paarden op 100 m2.
Mijn eigen paard staat dag en nacht buiten, hij heeft een inloopstal, en verder kan hij rondlopen in het zand en een stukje wei hebben we afgezet, nu ook allebei modderpoelen, zal samen zo'n 300 m2 zijn.. Hij kan naar binnen, daar ligt hooi, maar toch staat hij bijna altijd buiten. Ik zou hem ook echt niet op een pension willen hebben waar hij binnen moet staan.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:49

cremellogek schreef:
Ik vind dat ook heel slecht! Ook al regent het hier veel, zijn er genoeg droge grote weilanden in nederland,
kijk maar eens naar deze foto's;
viewtopic.php?f=13&t=714131&hilit=&start=450
Dus dat is geen excuus om ze zo in de blubber te laten staan;
viewtopic.php?f=13&t=714131&st=0&sk=t&sd=a&start=150

Tja...als je het geluk hebt dat je op de juiste grondsoort woont, of dat er goed gedraineerd kan worden...dan is dat prachtig.
Helaas is dat niet altijd reëel..... En dan maak je er het beste van, of niet dan!
Ik vind je reactie erg kortzichtig...alsof iedereen grote weilanden op goed doorlatende zandgrond heeft... Zou fijn zijn...maar we hebben helaas in NL met meerdere grondsoorten te maken.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:49

Ik snap niet dat sommige mensen die ze 24 uur per dag in de blubber laten staan doen alsof de enige andere mogelijkheid zou zijn om ze 24 uur per dag op stal te zetten. Daar zitten heeeeel veel andere mogelijkheden tussen in..

sientjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:50

Nou wij hebben thuis ongeveer een halve hectare grond, en daar gaan wij dus de paarden echt niet in zetten in de winter. We hebben ze in de winter in een stuk van 35 bij 30 ongeveer. Ze hebben ruimte zat, en ja ze hebben het helemaal vertrapt tot een modderpoel. Maar wat moeten ze anders?
De hele dag op stal??
Dacht het niet, ze staan nu lekker van half 9 sochtends tot 6 uur savonds buiten. En ze zijn hartstikke tevreden. Er zijn natuurlijk wel stukken waar ze droog kunnen staan, maar vooral bij het voorste stuk staan ze idd wel tot de knieen in de modder.
En savonds komen ze lekker in een droge stal.
De rest van het weiland (de halve hectare) gebruiken we dus in de winter niet. Zodat ze daar van t voorjaar weer inkunnen. En verder gaan zomers de paarden ook een maand of 2 ergens anders staan, zodat ons gras weer kan groeien.
Als wij de paarden nu in het land van een halve hectare zouden zetten, hebben ze dat ook binnen no time veranderd in een modder poel.
Dus tis niet anders.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:51

polly2 schreef:
Tja...als je het geluk hebt dat je op de juiste grondsoort woont, of dat er goed gedraineerd kan worden...dan is dat prachtig.
Helaas is dat niet altijd reëel..... En dan maak je er het beste van, of niet dan!
Ik vind je reactie erg kortzichtig...alsof iedereen grote weilanden op goed doorlatende zandgrond heeft... Zou fijn zijn...maar we hebben helaas in NL met meerdere grondsoorten te maken.

Met andere woorden, jij vindt dus dat als de grond zo slecht is, ze dan maar dag en nacht is de zooi moeten staan?

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 10:52

Ik trek geen overhaatse conclusies polly. Het is gewoon de waarheid en dat jij je paarden wél verzorgd is dan fijn voor je paarden dan, maar er zijn een hoop mensen die dat niet doen.
Maar ik vind het gewoon zielig als een paard tot zijn knieen in de blubbers staat. Als je de bovanstaade link van cremellogek ziet kan je mij niet weismaken dat dat acceptabel is hoor! Als je dat wel vind ben ik geen vriend van je.....sorry

*edit* in de winter zet ik mijn paarden ook niet op het grote land, maar omdat er vaak sneeuw ligt kan dat wel. Aleen in de herfst niet want dan is het 1 modderzooi! Dan zet ik mijn paarden idd niet op het land nee, maar ze gaan dan wel op een ander stukje afgezet land. En ja dat wordt stukgelopen, maar ik laat het niet zover komen dat ze er helemaal in zakken hoor Bloos
Laatst bijgewerkt door Norway_girl op 16-02-07 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:52

Om ze dag en nacht erin te laten staan is misschien niet oke!
Maar de andere kant, moeten ze dan de hele dag op stal misschien dat het om jaarlingers gaat waar nog niets mee wordt gedaan.
En als er hooi ligt wordt er wel naar omgekeken lijkt mij.
Veel mensen willen niet dat paarden in de herfst/winter het weiland opgaan omdat ze het land vertrappen, vandaar dat kleine stukje misschien???
Als ik mijn paard buitenzet op dit moment staat ze ook in de drek maar dat is voor een uur of paar uur per dag. Kan op dit moment niet anders omdat het nogal veel regent. Knipoog

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:52

Als je je paard hier in NL zo nodig dag en nacht buiten wilt hebben, dan zul je daar zelf je paard tegemoet moeten komen.

Ik ken zat mensen zoals bijv. in dat topic wat hier al werd aangegeven, en die miepen over het feit dat ze er niets aan kunnen doen omdat ze "in NL wonen"

Dan stort je desnoods een vracht zand of dergelijke, maar je laat je dier niet zo in de modder staan. Ik heb iemand gekend die ook dacht dat dit geen kwaad kon. Echter haar paard stond zo vacht in de zuigende modder dat het dier een heel aantal pezen had verrekt

Dan liever een paar droge uurtjes binnen dan in die troep buiten staan. Buiten staan = goed maar zorg dan wel voor de juiste maatregelen. Je weet dat het in NL veel regenen kan dus dan houd je daar rekening mee.

Mijn paard kwam iedere dag heerlijk in een droge paddock met hooi tijdens de winter, en snachts stond hij binnen.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:53

hopkefamke schreef:
Nou wij hebben thuis ongeveer een halve hectare grond, en daar gaan wij dus de paarden echt niet in zetten in de winter. We hebben ze in de winter in een stuk van 35 bij 30 ongeveer. Ze hebben ruimte zat, en ja ze hebben het helemaal vertrapt tot een modderpoel. Maar wat moeten ze anders?
De hele dag op stal??
Dacht het niet, ze staan nu lekker van half 9 sochtends tot 6 uur savonds buiten. En ze zijn hartstikke tevreden. Er zijn natuurlijk wel stukken waar ze droog kunnen staan, maar vooral bij het voorste stuk staan ze idd wel tot de knieen in de modder.
En savonds komen ze lekker in een droge stal.
De rest van het weiland (de halve hectare) gebruiken we dus in de winter niet. Zodat ze daar van t voorjaar weer inkunnen. En verder gaan zomers de paarden ook een maand of 2 ergens anders staan, zodat ons gras weer kan groeien.
Als wij de paarden nu in het land van een halve hectare zouden zetten, hebben ze dat ook binnen no time veranderd in een modder poel.
Dus tis niet anders.

Maar zo heb je in ieder geval een tussenweg gevonden, ze staan dus niet altijd in de blub OK dan!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:55

Tot de knieen in de modder kom je natuurlijk niet zo snel tegen (mag ik hopen, knap paard wat daar nog uit komt Knipoog )
Maar ik heb hier ook een stuk waar ze zeker tot aan de kogels in de modder staan. Wij graven geulen naar de sloot zodat het water toch nog een beetje weg kan lopen maar dat werkt niet altijd even goed en de modder blijft. Ik heb ze nu dus snachts ook op stal staan en ik ben absoluut niet voor paarden op stal
Ik zie het als kiezen uit 2 kwaden, laat ik ze dag en nacht in de bagger staan dan krijgt een aantal last van mok en andere ellende, zet ik ze binnen gaat dat helemaal tegen mijn overtuiging in. Maar ik ben ook eerlijk, ik heb mijn paarden laten kiezen, hek open gezet en om de hoek gaan staan, ze liepen allemaal stuk voor stuk meteen de droge schone boxen in, dat zegt voor mij genoeg.

Citaat:
Ik snap niet dat sommige mensen die ze 24 uur per dag in de blubber laten staan doen alsof de enige andere mogelijkheid zou zijn om ze 24 uur per dag op stal te zetten. Daar zitten heeeeel veel andere mogelijkheden tussen in..

Precies! Je kan ze snachts binnen halen, er zou sowieso een schuilstal op het land moeten staan (ik vind dat een paard ten alle tijden moet kunnen schuilen) daar is het dan wel droog én je kan een groot stuk van het land (na eerst geulen gegraven te hebben om het overtollige water weg te katen lopen) nog volstorten met zand. Nu is dat een tijdelijke oplossing want het zand zal ook weer wegspoelen maar dan staan en liggen ze in iedergeval een stuk droger.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:59

Cayenne schreef:
Dan stort je desnoods een vracht zand of dergelijke, maar je laat je dier niet zo in de modder staan. Ik heb iemand gekend die ook dacht dat dit geen kwaad kon. Echter haar paard stond zo vacht in de zuigende modder dat het dier een heel aantal pezen had verrekt

.

Dan nog....ik spreek uit ervaring...als de laag er onder leem of klei is, ontkom je er niet aan dat bij hevige natte periodes het alsnog modderig wordt....

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:59

Ik zou er echt geen goed gevoel bij hebben wanneer mijn paard in zo'n modderpoel zouden moeten staan terwijl ik lekker droog op de bank zit met een zak chips. Het is de keuze van de eigenaren op dat moment om het dier tot de kogels in de drek te hebben staan, en dat terwijl er prima alternatieven zijn.

polly2 schreef:
Cayenne schreef:

.

Dan nog....ik spreek uit ervaring...als de laag er onder leem of klei is, ontkom je er niet aan dat bij hevige natte periodes het alsnog modderig wordt....

Ik heb er ook ervaring mee, maar in die periodes moet je er dan gewoon wat aan doen. Er zijn talloze mogelijkheden hoor. Die van mij ging in de winter ook overdag naar buiten, maar dan heb je er ook voor te zorgen dat ze droog staan.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:01

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:06

Ik denk er ook zo over
Maar sommige willen wel 24/7 want dat is zo goed
Maar beseffen niet dat een paard in de natuur nooit op zo'n klein modder plekje staat.
Die trekt wel verder, naar hoger gelegen land en vertrapt het ook niet omdat deze er niet de hele dag op staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:07

Ik klik nu pas op de foto's
Hey, dat zijn de mijne, ff laten weten voordat je ze hier neer ploft zou wel netjes zijn geweest

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 11:07

In stappen:

AfbeeldingHier is het net winter dan is het overal vies en gaan de paarden op dit tussenstukje. Ik graaf het overtollige modder af (doet buurman met tractor) en dan zakken ze er niet in weg. Na 4 tot 5 uur gaan ze naar binnen, want dan zijn ze het echt zat!

Afbeelding Dan komt de vorst en die doet alles bevriezen. Omdat het land dan niet is stukgelopen kunnen ze er veilig op...

Afbeelding Dan is de sneeuw er en gaan ze de hele dag op het land en in de nachten naar binnen Knipoog

Maar ik vind dit toch een heel verschil dan paarden die helemaal wegzakken. De kans op blessures is veel groter en ik wil niet dat mijn paard zich bezeerd Knipoog Uiteraard kan je niet voorkomen dat ze vies worden, maar je kan er toch minstens vor zorgen dat de paarden met droge en schone benen weer op stal gaat?

*edit* in Nl heb je geen sternge winters nee, maar het gaat om het idee wat ik geef. Versta het dus niet verkeerd Knipoog
Laatst bijgewerkt door Norway_girl op 16-02-07 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:08

Ik wil je ook niet aanvallen hoor TS.

Ik bedoel alleen, als je hier in een topic zegt dat je paarden dag en nacht binnen staan, omdat het zo'n verschrikkelijke blubber is dat ze niet buiten kunnen, krijg je heel bokt over je heen.
En dan zou er nu een discussie komen dat het zielig is om ze in de blubber te zetten....Dus dan vraag ik mij af, als ze niet in de blubber mogen, en ook niet binnen, wat moet je dan? Overdekte weides maken? We leven nou eenmaal in een nogal nat en klein landje, en ik denk dat het merendeel van de paardeneigenaren gewoon zijn best doet om, naar de omstandigheden, zijn paard een goed leven te bieden. Kortom we doen ons best, maar soms is het gewoon niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:13

ER zit een tussenweg tussen de hele dag op stal en de hele dag in de blubber

En ja er is wel wat anders, maar dat is te duur en invensteren in een weiland willen sommige niet
Wel paarden hebben, maar het mag niks kosten