Ooit gehoord van witte fjorden???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shiloh

Berichten: 19767
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Ooit gehoord van witte fjorden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-02 17:31

Nou ik niet, tot dat ik 5 jaar geleden begon met rijden en op de manege deze twee schatjes zag...

Afbeelding

Het was wel ff vreemd opkijken, maar ze waren echt lief, zoals je ziet op de bordjes heette ze Ernst en Etnar... ze zijn intussen weg van de manege... wat ik trouwens heel jammer vind.... volgens mij waren ze best veel waard, ik bedoel zo snel kom je zo'n fjordje niet tegen toch? Wat wel grappig was, het waren wel volbloed fjorden, ze hadden dan ook een brandmerk en staan ook vast wel ergens in een stamboek Haha!

Wat nou eigenlijk mijn vraagje is? Hebben jullie dus vaker van een witte fjord gehoord?

En mijn tweede vraagje, iemand enig idee waar deze schatjes nu zijn... Ik woon in Tilburg, en de manege ligt in goirle. Misschien zijn ze ergens naar de buurt verhuist, of juist ver weg, ze waren in ieder geval zuper lief!!!

Groetjes Ingrid

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 18:40

Er zijn verschillende Fjordenkleuren, ik ken ze niet allemaal maar eentje die me nu te binnen schiet is bijvoorbeeld Grunn-Blak of zoeiets, weet niet of het klopt, maar dat staat me bij. Ook de wittere of zelfs grijze Fjorden zijn dus gewoon ´echte´Fjorden. Voor de rest zal ik niks zeggen en dat aan de echte Fjordenkenners hier overlaten, voor ik allemaal onzin uitkraam Haha!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Liselot

Berichten: 32169
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 18:50

ik zag laatst een fjord die een coole kleur had... isabel kleurig en dan een lichtbruine aalstreep... en ook lichtbruin in de manen en staart.
heel apart, ik moet eerlijk zeggen dat ik dat neter vind staan...

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 18:53

ja hoor dat is gewoon een fjordenkleur. Wij hebben op de manege ook een aparte kleur fjord, Rodblakke. Ze is gewoon isabel kleurig met een roodachtige aalstreep en dus ook die kleur in dr manen en staart. Volgens mij heeft Marjolein wel een foto van dr

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Rivendell

Berichten: 6791
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 18:53

De kleur wit bij Fjorden wordt "kvit" genoemd. Het is een zeldzame kleur die weleens voorkomt als je 2 gulblakke met elkaar kruist (gulblakke = lichtgeel met gele aalstreep). De kleur kvit wordt zowel in Nederland als in Noorwegen niet door het stamboek erkent.
Grunblak bestaat niet. Je hebt brunblakke (de normale fjordenkleur), rodblakke (rode aalstreep), gra (grijs, eigenlijk is dit verdund zwart), Ulsblakke (lichte kleur geel met grijze of zwarte aalstreep) en gulblakke (lichtgeel met gele aalstreep).
Voor meer info zie:
http://www.nfhr.com/Colors.htm

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

pmarena

Berichten: 47828
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 18:59

Hier vlakbij staat ook een heel kluitje van die grijzige Fjorden , best leuk om te zien Lachen

Rivendell

Berichten: 6791
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 19:03

Ik hoop ooit nog eens een leuke grijze merrie te kopen. Ik heb een tijdje een gulblakke merrie gehad, maar dat klikte niet dus die heb ik weer verkocht.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 19:08

Ik kende ook zo iemand met zo'n fjord,een goedgekeurde hengst.
Echt prachtig beestje (in België blijkbaar wel goedgekeurd voor het stamboek?)

Daihyo

Berichten: 87972
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 19:09

Wij hadden een blonde Fjord in het dorp.
Die had een hele dunne bruine streep in de manen en een lichtbruine aalstreep. Verder geen zwart of bruin in de staart, maar alleen maar isabelkleurig.
Ook heel apart.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 08:48

ik heb ze 1x op de keuring gezien. maar ikzelf houd er niet zo van. maar smaken verschillen Lachen

op www.fjordstudbook.com staat ook allemaal info over de verschillende kleuren

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 12:09

De fjord die ik nu rij heeft een gewone kleur, maar de fjord die ik ook ga rijden is blond met lichtbruine aalstreep. Ik vind het best mooi. Volgens mij mogen andere kleuren fjorden ook in stamboek.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 12:17

ja "witte" fjorden, bij ons vlakbij stata er ook 1 in een weiland, het heet geloof ik Gra ofzo.
Ik denkd at je ze hier minder ziet, als in b.v noorwegen.

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 13:42

Ik heb een tijdje terug een volle Fjord gezien die geen aalstreep had, ook geen zwarte manen en geen zwart in de staart, dat was allemaal wit. Best wel apart.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 15:09

was het wel een fjord dan??? mischien hebben ze die manen wel gewoon zo geknipt. dat doen ze wel vaker ook bij gewoon andere paarden en pony's maar ik vindt het afschuwlijk. ja bij een fjord niet, dat hoort zo, en dat staat mooi.

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 15:23

koetje: gra is niet wit gra is grijs
en je hebt zeker meerdere kleuren in het stamboek maar dat staat hierboven ook al ergens geschreven
maar je idd hele licht fjorden je de aalstreep bijna niet of helemaal niet zietwaarbij

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 15:38

Melanie5 schreef:
...Grunblak bestaat niet. Je hebt brunblakke (de normale fjordenkleur), rodblakke (rode aalstreep), gra (grijs, eigenlijk is dit verdund zwart), Ulsblakke (lichte kleur geel met grijze of zwarte aalstreep) en gulblakke (lichtgeel met gele aalstreep)...


Haha, sorry. Nu ik erover nadenk lijkt me een Groene Fjord ook wel erg extreem. Ik was in de war met Gulblakke (of zoiets.. denk ik..) ..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 15:48

koetje schreef:
was het wel een fjord dan??? mischien hebben ze die manen wel gewoon zo geknipt. dat doen ze wel vaker ook bij gewoon andere paarden en pony's maar ik vindt het afschuwlijk. ja bij een fjord niet, dat hoort zo, en dat staat mooi.


Het was zeker een Fjord, er zaten papieren bij. Ik geloofde het eerst ook niet maar ja het is toch zo.

Rivendell

Berichten: 6791
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 16:19

Tegenwoordig zijn er in Nederland en Duitsland meer verschillende kleuren dan in Noorwegen. Dit komt omdat ze daar alleen nog maar naar de prestaties keken en niet meer naar de kleur. Brunblakke is de meest voorkomende kleur, ook in Noorwegen. Het percentage anders-gekleurde Fjorden is in Nederland dacht ik 20% hoger dan in Noorwegen.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 18:38

Afbeelding

dis net een haffie met fjordokapsel Haha!

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 07:05

Deze kleur heeft mijn fjordje als ze geschoren is. T zijn gewoon hele lichte fjorden, maar duurder zijn ze zeker niet, sterker nog vreemde kleur fjordenveulentjes verdwijnen vaak naar de markt of slager, zijn dus vaak veel goedkoper dan de reguliere kleurtjes.

Kvit is wel degelijk een erkende kleur, alleen wordt fokken met een kvitkleurige fjord afgeraden. In duitsland hebben ze zelfs een kvitkleurige hengst, daar zijn ze gek op vreemde kleurtjes.
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/Fjordenmania!21/incoming/Helge(1).jpg[/img]

Kvitkleurig veulen:
Afbeelding

Een slechte gra lijkt idd ook vaak wit.
Fjorden zonder aalstreep zijn Rodblakke fjorden, en dus geen nepperts oid. Gewoon een andere kleur fjord, maar omdat mensen een fjord alleen kennen in brunblak (normaal isabel met aalstreep) vinden ze een rodblake vaak nep.

Persoonlijk vindt ik het wel gaaf die apparte kleurtjes.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 19 bezoekers