binnenvetter..

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nikita

binnenvetter..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-02 10:20

Hallo,

Ik vraag me af of jullie weten wat ik eraan kan doen om Nikita minder spanning op te laten bouwen.
Het is ook zo´n stresskip. Naar mij is ze heel erg beschermend, wanneer anderen d´r benaderen dreigt ze en bij een onverwachte beweging staat ze achter in de stal te shaken. Mannen heeft ze het over het algemeen niet op, wilde laatst een manueel therapeut de stal in, maar dat hoefde hij niet te proberen. Iemand d´r vast laten houden is niet handig, dan raakt ze in paniek en wil omhoog komen. Bij de smid gaat ze over de toeren en ik blijf er dan ook bij om d´r vast te houden.
Voorbeeld: stukje van tien minuten met de trailer, Nikita loopt rustig de wagen op, blijft staan en toont geen teken van onrust. Bij het uitladen staan de aderen er dik op en is ze helemaal bezweet. Dus het voorkomen is cool terwijl ze inwendig staat te koken..
Ook in het rijden is ze erg heftig en ze zal zich dan ook niet volledig overgeven. Dat verwacht ik ook niet hoor, als ze de kans krijgt loopt ze naar de horizon met me, maar we zijn samen fijn aan het werk.

Ze heeft tot d´r twaalfde (is inmiddels 19) in Duitsland gestaan, we verwachten dat ze in de sport is overnomen, dat het niet ging omdat ze te heftig was. Ze hebben waarschijnlijk geprobeerd d´r te breken, is niet gelukt..

Nu is het dus zo dat niet alleen haar eigen spanning haar op de spieren slaat, maar ook als ik wat gespannen bent pikt ze dat direct op. Alle externe factoren spelen hierin duidelijk een rol. Dit heeft tot gevolg dat de spieren in d´r rug de ene keer vastzitten, de andere keer weer losser zijn, al naar gelang hoe de spanning is geweest. Ze staat onder behandeling van een fysiotherapeute en die gaat me leren om zelf te kunnen constateren welke spiergroepen op dat moment aan spanning onderhevig zijn (dat verschilt, ene keer hals andere keer rug). Ook gaat ze me leren om de spieren, buiten de oefeningen die ik met het rijden meeneem, op een goede manier los te maken. Zij zal dan regelmatig blijven komen om de wervels, waar Nikita ook een trauma in heeft (vanuit verleden Duitsland), na te lopen en waar nodig te corrigeren.

Ze is voor mij in de omgang supermakkelijk hoor, ik poets d´r, wanneer mogelijk, zonder halster. Zoals ik al schreef, ze is heel erg op mij gericht, als ik d´r neerzet blijft ze netjes staan tot ik d´r een andere aanwijzing geef. We staan veel te tutten en dan ontspant ze wel, lekker met d´r hoofd tegen m´n buik aan hangen vind ze heerlijk. Beetje soezen Lovers

Beetje lang verhaal, maar ik hoop dat ik een duidelijk beeld neerzet. Mijn vraag is dus of er manieren zijn om je paard te ontlasten van de spanning die ze door externe factoren opbouwt?

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie