Hoelang herstellen na castratie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Hoelang herstellen na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 06:23

Hoelang is een hengst na castratie uit de running? Ik snap wel dat het natuurlijk een beetje per paard verschilt, daarom ben ik vooral benieuwd naar ervaringen. Paard in kwestie is een 4,5 jarige KWPN hengst en voor het geval dat van belang is, hij is 1.70m. hoog. Hij wordt nu een paar keer per week gereden, maar niet intensief ofzo. Hij is B klaar en nadat ie geruind is wil ik met hem gaan starten, dus vandaar mijn vraag hoelang het ongeveer duurt voordat je weer volop kunt rijden. (Nee ik heb geen wedstrijd gepland 2 dagen later Haha! ) En nog een vraag; hoe lang duurt het voordat dat typische hengstengedrag een beetje verdwijnt? hij is een echte brulaap, weet heel goed dat ie hengst is. Met vreemde paarden in de buurt valt ie dan ook niet rijden want dan is ie zo afgeleid. Dat is dus ook meteen de reden dat ie geruind wordt, want ik wil het niet op m`n geweten hebben dat ie me er op een wedstrijd afgooit en op een ander paard springt. Overigens is het voor de rest een ontzettend lief dier, echt een super vriendelijk karakter.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 10:53

dat verschilt helemaal per paard. het is al een wat ouder paard dat gecastreerd word de eerste 2 dagen tot een week zal hij zich zelf wel rustig houden en daarna kan je het weer rustig opbouwen,maar kijk ook goed hoe de wond er per dag uit ziet en vraag aan de DA die hem castreerd wat je het beste kunt doen. en tot 8 weken na z'n castratie zal hij nog hengsten trekjes vertonen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 11:03

Heeel verschillend, de Metall die ik een paar weken heb gereden na zijn castratie was binnen twee weken volop aan het werk, maar ze hebben ok wel eens hengsten die na de castratie meer dan een half jaar uit de running zijn. Afwachten dus hoe hij reageert......en of er geen infectie bijkomt of zo.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 18:33

Hoi,

Ons shetlanderhengstje was na een paar dagen weer redelijk de oude, maar hij kreeg een onsteking en het hele zaakje lag weer open toen is ie er wel een paar weken zoet meegeweest, anders was hij vrij snel weer opgeknapt.
De eerste maanden na z'n casteratie was ie erg rustig en mak dit bleef zo tot enkele maanden, de laatste tijd lijkt alsof hij weer wat hengsten-streken terug krijgt, gillen steigeren en met de voorbenen slaan als hij een merrie ziet, we proberen hem nu zo kort mogelijk te houden en hopelijk waait dit gedrag met nog wat extra aandacht weer over.

suc6 groetjes cissie

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 00:58

Buddy was al niet echt een hengst, maar na 2 weken werd hij wel wat rustiger...het is nu 3 maanden geleden dat hij is geruind, en helaas heeft Buddy er wel een ontsteking aan overgehouden. De DA is vandaag (inmiddels gister gezien de tijd Knipoog) geweest om te kijken of er verbetering was, binnen nu en 2 maanden moet de ontsteking volledig weg zijn.

Vraag aan je dierenarts, dat mocht er vocht uitkomen, wanneer dat ongeveer over zou moeten zijn...houd het goed in de gaten!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 04:56

Bedankt voor de reacties! Ik zie dus dat het per paard nogal kan verschillen. Ik moet zowiezo trouwens nog wachten totdat het wat koeler wordt, want het is nu snikheet en het stikt van de vliegen. Dus waarschijnlijk wordt ie pas in oktober/november geruind.

_Mir_

Berichten: 852
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 13:45

Je kan hem het beste in het voorjaar castreren en dan meteen op het land zetten (als je daar de mogelijkheid voor hebt) Daar blijft de wond het schoonst, wel elke dag ff kontroleren... in principe moet het dan na twee weken redelijk genezen zijn en kun je de eerste twee dagen gaan longeren en daarna gewoon weer trainen. Dit is de ervaring die ik heb opgedaan tijdens m'n stage in Duitsland. Meestal zijn ze na een halfjaar de hormonen wel kwijt en zal ie "normaal" doen.
Succes ermee!