Wanneer doen jullie de winterdekens weer op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Wanneer doen jullie de winterdekens weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 19:27

Hoi, ik had een vraagje. Ik heb een pony die overdag ongeveer 5 uurtjes in de wei loopt en voor de rest op stal staat. Ik heb een waterdichte winterdeken (niet zo'n hele dikke, van Harry's Horse), ik vroeg mij af wanneer ik die ongeveer op moet doen. Ze is nu al aan het verharen van haar zomer- naar haar wintervacht. Maar ik denk dat het nu nog wat vroeg is voor de winterdeken. Maar wanneer doen jullie de winterdeken bij jullie pony's op? Nog een vraagje: laten jullie de waterdichte winterdeken gewoon op in de stal of halen jullie hem er dan weer af en doen jullie bijv. een staldeken op? En wat precies voor staldeken? Alvast bedankt!!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 19:58

ik zou er oktober weer mee beginnen, ik doe het als het overdag weer onder de 10/15 graden komt dan begin ik weer met mijn dunne voorjaars herfst deken en zo bouw ik het een beetje, met daarna een dikker deken en daarna steeds weer eentje mer er eronder en daarna bouw ik het weer af tot de zomer. Ik heb allemaal gewateerde dekens van een bepaalde hoeveelheid bv 200 gram 400 gram en 600 gram, daarnaast heb ik nog een los regen deken van rihno de dunste uitvoering die doe ik alleen op als ie naar buiten gaat.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 21:17

Ik ga toch binnenkort wel beginnen met de dekens denk ik, als het zon weer blijft. Ze is al aardig aan het verharen en ik heb geen zin in een dikke wintervacht.
Waarschijnlijk begin ik begin oktober of eind september, aangezien ik dan mn winterdeken pas heb. Schijnheilig Maar daarvoor word het waarschijnlijk toch wel een fleece dekentje o.i.d.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 00:45

Pompidou is ook alweer iets aan het verharen, dus ik begin binnenkort met een staldeken, zo'n dunne katoenen zomerdeken zeg maar.
Als het wat frisser wordt gaat ze met een dunne regendeken iig naar buiten.
Als het echt kouder gaat worden, krijgt ze bij mij op stal een 200grams staldeken op, en als ze naar buiten gaat, een 300 grams waterdichte deken.
Tsja het is moeilijk aan te geven, want per paard verschilt het enorm.
Pompidou is echt een koukleumpje. Knipoog

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 10:51

Nog een weekje of 3 en dan gaat mijn nieuwe zomerdeken Lovers erop Tong uitsteken

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 11:22

Door de vochtige/dauwige nachten is m'n verzorgpaard al weer aan het lange haar toe. Het groeit al weer.
Helaas mag ik zolang ze buiten staat niet met dekens knoeien, maar mij is geadviseerd om er half september mee te beginnen als je kort haar wilt houden.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 11:29

Joy verhaart akl behoorlijk
afgelopen jarenn heeft ze alleen met gaden onder nul een deken om gehad..
ben er nog niet wat ik doe
Ze word geen teddybeer iniedergeval, dat zit niet in haar

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 12:25

ik wacht nog ongeveer een maandje dan gooi ik er een dunne regendeken op niet nu al met dikke winter dekens beginnen die zijn echt voor de winter of je moet al willen scheren scheren.
het ligt een beetje aan het weer maar half oktober ga ik vaak over na een herfstdeken en dan zodra het gaat vriezen 's nachts na een winter deken.
bij vorst overdag gaat er een extra dikke winterdek op

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 12:32

Liefst zo laat mogelijk hoor, ik streef ernaar NIET eerder dan oktober, anders staan de paarden onderhand 7 maanden van het jaar (dus meer als de helft) onder een deken omdat die lente hier zo vreselijk laat begint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 13:34

Kawa is ook een paard wat er uit ziet qua vacht als een Shetlander in de winter Lachen
Nu ben ik al eens jaren heel erg vroeg begonnen met dekens, maar het maakte bij hem geen bal uit.
Het gaat namelijk ook niet alleen maar om de warmte om haren te minderen, maar vooral ook om het licht per dag.

Nu gooi ik hem geen dekens meer op, tot de dag dat ik hem scheer.
Dan is het al wat verder in het jaar dat je overdag ook niet meer hoeft te hannesen omdat het toevallig ineens weer 24 graden is en je paard uit zijn deken druipt Haha!

Voor mij dus zo het makkelijkste