Hulp gevraagd omtrend Pinky

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 18:02

Is het niet in de winkel te koop??

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 18:21

Ik vind hem op zich niet zo erg smal (ik heb ze dunner gezien) en ik heb het idee dat het wat door de bespiering komt. Wat jij op de rug noemt vlak na de buik, daar zitten ook de lendenen. Daar en bij de dijbeen zou hij meer gespierd mogen zijn, dat geeft gelijk een heel ander beeld. Ik heb hem op foto's wel eens bespierder gezien en toen leek het heel anders.
Misschien verkijk je je ook wel op de lendenen, omdat hij niet stil staat. Hij staat een beetje naar rechts gebogen (met been omhoog) waardoor zijn flanken iets 'intrekken')

Ik zou ook wat mee gaan voeren want 2 plakken voor 2 pony's is vrij weinig. Ik denk dat je wel een plak extra (voor pinky dus ongeveer 1 plak extra per dag) kunt voeren of iets meer gras. Ik zou niet meer biks geven, want daar worden ze inderdaad wat springerig van. Ik zou ook niet aan mais beginnen, omdat ze daar vaak meer een buik van krijgen, en dat is niet wat je wilt.

Dus ik zou meer gaan trainen (voor de bespiering, maar als je meer traint moet je daar de bikshoeveelheid ook op instellen), een klein pak hooi extra (of iets meer gras), maar zeker geen mais gaan voeren.

Succes ermee!

(((Ik heb alle reacties gelezen (bovenstaande is zonder het lezen van reacties) en precies zoals een ander zei, als hij nog maar 3 jaar is zou ik hem niet dikker laten worden (tenminste geen rondere buik). Je zult zien dat hij langzaam uit gaat zwaren en een ruin groeit iig tot zijn 4.5 jarig door. Dus ik dnek dat je gewoon meer hooi moet voeren, en het trainen weer oppakken!)))

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 18:50

leentje:dat las je wel goed.
ik hoef t.o.v.niemand verantwoording af te leggen als ik met mijn pony aan de hand wil fietsen.ik ga je ook niks uitleggen daarover.
ik heb zelf ook een welsh a net als pinky en idd fietst zij er toevallig ook mee.

verder voor pinky:
tinkerbell krijg nu een half kilo sportbrok(tja helaas voeren ze daar op stal alleen sportbrok en geen basis)maar toen ze op de basisbrok stond kreeg ze 1 kilo per dag met 4 a 5 keer -per week mennen.
ze krijgt sochtends een flinke pluk kuilhooi en savonds ook,wat naar mijn idee omgerekend ongeveer neer komt op 2 dikke plakken hooi.dus dat pinky en de andere pony nu samen 2 plakken krijgen is idd wel weinig.
als tinkerbell de halve dag op de wei staat krijg ze maar 1 keer kuihooi per dag.

toen tinkie net zo oud als pinky was en niet mende kreeg ze een halve kilo basisbrok per dag

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 19:00

Bedankt voor de antwoorden Lachen
Vandaag hebben ze samen 4 plakken gekregen en iets meer brok (ga het opvoeren tot halve kilo).
Ik wacht nog even met mais, dit doe ik als het hooi en wat trainen niet lukt.
Bedankt allemaal voor de hulp en jullie horen het binnekort wel Lachen

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 19:05

Je kan bij een driejarige nog weinig bespiering verwachten, dus daar zou ik me niet druk om maken. En wat meer trainen kan geen kwaad, maar ik vind hem persoonlijk te jong om hem zwaar in training te zetten.

iets voller zou wel mogen, dus dat plakje hooi extra zal hem wel goed doen, maar je pony is nog vollop in ontwikkeling, hij heeft gewoon wat tijd nodig.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 19:15

ik ben benieuwd,hou je ons op de hoogte hoe het gaat?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 19:42

Suzan schreef:
Je kan bij een driejarige nog weinig bespiering verwachten, dus daar zou ik me niet druk om maken. En wat meer trainen kan geen kwaad, maar ik vind hem persoonlijk te jong om hem zwaar in training te zetten.

iets voller zou wel mogen, dus dat plakje hooi extra zal hem wel goed doen, maar je pony is nog vollop in ontwikkeling, hij heeft gewoon wat tijd nodig.


Je hoeft niet bang te zijn dat ik hem intensief ga trainen hoor. Nu niet, maar over een paar jaar ook niet. Dan zou Pinky me niet meer aankijken.
Ik wil 1 keer per week longeren, 2 keer mennen en nog 1 keer fietsen.
helaas zal dit nog wel ff duren want ik heb geen kar Lachen En meestal komt het toch maar op 1 keer per week mennen neer...
Maar zo wil ik het gaan oppakken.
En dan ook echt niet tot hij erbij neervalt.
Mennen een uurtje met stap, longeren 15 min en fietsen meestal 30 min draven...

Sanderijn: Jup, over 2 weken een 'opknap?' foto Lachen

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 01:50

Twee weken is wel heel erg snel (zeker op een foto). Hij zou eigenlijk gewoon zoveel hooi moeten krijgen als hij opkan, en krachtvoer alleen aangepast aan het werk wat hij moet doen.
Mocht hij op een gegeven moment te dik worden dan pas minderen, oftewel eigenlijk de omgekeerde wereld.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 07:36

Fleur is nu juist te dik, en krijgt nu 0.5 kg stibro en 2 plakken hooi per dag. Hierop wordt ze 3x in de week gelongeerd en 1x gereden. Ze is 1.50m.

Ja, dat is heel weinig, maar een paard heeft ook niet zo heel veel nodig Lachen
Volgens de veearts kan je beter iets meer hooi geven dan meer krachtvoer omdat dat veel gezonder is. Bovendien is een pony waarvan je de ribben niet kan zien niet mager!

Meer hooi, en als je je aan het kontje stoort meer training (als hij dat aan kan)