kan het wel ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

kan het wel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-02 23:09

okay ik doe het niej *LOL*
Laatst bijgewerkt door wazzup op 25-08-02 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 23:16

ik vind dat het best kan hoor! probeer er wel niet teveel aan te zitten, zodat ze wel lekker zacht in de mond blijft/wordt.
anders is ze straks met inrijden de bewegingen van het bit al helemaal gewend zonder ervoor naar rechts/links te gaan etc.
maar het kan vast geen kwaad om een hoofdstelletje om te doen.
binnekort ga ik het ook bij Passion doen, maar dan alleen voor de foto Haha!

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-02 23:19

jah zoiets dacht ik zelf ook wel ... en iidd ook voor de foto Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 23:51

Je haf is een jaarling. Vanwaar die haast? Laat je pony lekker tussen de soortgenootjes ravotten en nog peuter zijn. Over 2 jaar heb je alle tijd van de wereld om te tutten met hoofdstelletjes en wat al niet meer.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 00:12

Een paard van anderhalf hoort nog geen hoofdstel in te hebben. Dat is vroeg genoeg als hij tegen de 3 jaar loopt. Lekker in de wei laten staan met z'n vriendjes, en af en toe wandelen, poetsen en voetje optillen is genoeg voor zo'n veulen

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 00:43

Mijn paardje kent pas ong. anderhalve maand het bit.. Hij is er nu ook al behoorlijk aan gewend, ik zou nou rustig wachten tot hij dichter bij de drie is.. je hebt nog tijd zat..

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 01:04

Ik heb dit jaar voor het eerst een paard jonger dan 3 jaar een bit (rubber) ingedaan en het beviel mij prima.
Ik ben nl rustigaan al bezig om hem enkele keren per week te longeren en op deze manier wat spieren op te bouwen. Meneer gaat nl in januari naar de hengstenkeuring en daar moet hij er en goed uitzien, en goed lopen en een hoofdstel om. Rustigaan wennen aan een bit heeft gewoon voordelen, al moet je wel erg uitkijken dat je niet te snel wilt gaan..

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 01:07

Ligt er inderdaad wel aan in wat voor omstandigheden je verkeert.. Mijn paardje wordt voorlopig alleen een beetje ingereden, hij hoeft nog geen spieren te hebben, dat komt vanzelf.. Maar in Donja's geval is het inderdaad geen slecht idee, Valentino is ook nog steeds flink met het bit aan het hannissen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 09:31

Laten spelen met vriendjes.
Bitten en zadels zijn pas nodig met 3 jaar.
Trouwens een rubber bit is niet zacht!
Dat is helaas een groot misverstand, vaak onder de niet ervaren mensen.

Dus laat die pony nog lekker van zijn jeugd genieten, had je maar een oudere moeten kopen als je wilt frutten.
En een bit hebben ze in 1x geleerd, zoniet doe je zelf wat fout.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 10:33

rubber bit is vaak heel hard!
laat dat beest lekker 3 worden joh!

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 15:19

Ik vind dat je best wat dingen kunt doen met je paardje ook al is hij/zij nog geen 3 jaar. Dingen die je zo jong al een keertje gedaan hebt kunnen alleen maar in je voordeel werken als je paardje eenkeer wat ouder is en er aan toe is om echt wat werk te gaan doen... Mijn paardje is ook nog geen 3.. maar we zijn al wel bezig om het te beleren om voor de kar te lopen.... heeft ie toch al wat te doen.. en dan doet ie weer ervaring op die ik kan gebruiken als ik ga rijden.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 15:29

ik denk dat een hoofdstel geen kwaad kan. je gaat er toch nog niet opzitten of aan de teugels trekken ofzo? het is alleen maar handig als ie het alvast kent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 15:40

Hoezo handig als hij het alvast kent?
zoiets kent hij toch na 1 x Verward

En dingen gaan doen omdat hij zich anders verveelt?
Je kunt beter zeggen, dingen gaan doen omdat ik me anders verveel.
Dus volgens jullie vervelen alle paarden in het wild zich Slapen
Als je paard bij andere staat verveelt hij zich nooit, integendeel.

Als die mensen trucjes vervelen een paard veel eerder.


Jullie mogen me ook wel uitleggen waarom je geen ouder dier hebt genomen, waar je wel mee kunt frutten?

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 16:02

Waarom zou je 'm er alvast aan laten wennen? Dat kan toch ook nog als ie 3 is ofzo?? Laat 'm lekker met z'n vriendjes in de wei en lekker veulen zijn, aan het hoofdstel laten wennen kan altijd toch nog?

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 17:09

wij hebben pas voor het eerst een bit in gedaan toen een van mijn verzorpony's 2,5 was, ongeveer. Maar dan alleen ff in met poetsen en zo en dan weer uit. Of 5 minuutjes gewoon ff in. En later 10 minuutjes met een stukje wandelen, maar met een heel zacht bit. En de eertse keer alleen in en dan eigenlijk al gelijk weer uit. Maar dat was omdat ze haar voor de wagen wilde beleren, vandaar dat we haar op 2,5 jarige leeftijd al een beetje wilde laten wennen aan een gewoon trensje. Maar anders zou ik denk ik toch wachten, of wat ik al eerder zei alleen ff in om te wennen en een stukje te lopen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 17:14

Ik zou het niet doen!

lekker laten staan tot hij 3 is!

Het beestje heeft vanaf zijn 3e nog tijd genoeg om overal aan te wennen, net als wat al eerder gezegd is, jij kan gewoon niet wachten! Maar dat mag niet ten koste van je paardje gaan, had dan een wat ouder beestje gekocht!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 17:39

Ik ben het ook met de meestem hier eens , nog geen bitje in die baby doen joh , dat komt later wel !

Als je nou per-sé er mee bezig wilt gaan , doe dat dan lekker aan het halster , daar moet hij ook gewoon aan luisteren.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 18:09

Ik vind ook dat je hem lekker op de wei moet zetten en af en toe poetsen enzo geen probleem maar verwen hem niet want dan krijg je problemen.
En geen bit in doen dat is toch nog nergens voor nodig. Stel hijschrikt een keer en er komt enorme ruk in zijn mond dat zou zonde zijn of niet??

Niet doen dus.