Naar binnen halen of buiten laten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Naar binnen halen of buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-02 16:32

Het gaat niet zo goed met Manazo. Hij staat nu dan dag en nacht buiten, met een schuilstal. Dat moet toch kunnen bij een jonge (2,5 jaar) haflinger?

Maar nee...Na elke regenbui is hij wel een paar dagen verkouden (snot). En nu heeft hij ook aan 3 benen mok. Hij staat wel op natte ondergrond met deze regen. Veel plassen en bijna geen droge plekken (behalve de stal dan, maar daar gaat ie niet in). Zijn weidegenootje, een fjord heeft nergens last van.

Toen ik hem kocht bij een handelaar als een scharminkel, is hij gekeurd door de dierenarts. Bij de keuring was hij ook verkouden, maar de DA zei dat dat door de verhuizing kwam. Na twee weken is de DA terug gekomen om hem alsnog goed te keuren en toen was hij niet verkouden.

Maar ik vind dat hij vaak verkouden is.

Verder.....hij heeft heel veel wormen gehad. Waarschijnlijk was hij nog nooit ontwormd. Ik heb op advies van de Dierenarts een aantal kuren gegeven en nu is hij aardig opgeknapt. Zijn vacht is beter, hij is energieker niet meer mager met zon gekke hangbuik.

Maar volgens mij heb ik die wormen een beetje onderschat. Volgens mij heeft het veel meer aangericht dan ik dacht. Zijn weerstand is heel erg slecht. Ik geef hem wel allerlei supplementen van de DA.

Ik kan zo een luxe stal in gebruik nemen. Dan komt hij 'snachts binnen te staan.

Is dat beter voor hem? Zal ik dat maar doen, ook al is het een jong dier dat met gemak tegen slecht weer moet kunnen?


parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 16:38

ik heb precies het zelfde als jou!
met mijn mini merrie toen ik haar weg kocht bij de fokker,zat ze stampvol met wormen!

zij is ook aangetast van binnen en heeft totaal geen weerstand.
ze staan nu dus in weer enwind buiten,en heeft een vershrikkelijke weerstand echt heel goed.
en kan er weer heel goed tege.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 16:41

ik zou hem met slecht weer snachts binnen zetten, want zijn gezondheid staat toch wel op nummer een!
ik weet niet wat je hem allemaal extra voert, maar ik voer regelmatig wat foenegriek, werkt super tegen verkoudheid!
van de winter had Tos steeds zo'n ""kuchje" na een tijdje foenegriek was het over!
Verder zou ik zijn benen goed in de gaten houden, en er anders bv iedere keer als ie op stal gaat egyptische zalf erop, en als ie de wei in gaat fink invetten...

zoals hij nu staat lijkt idial, maar is het voor nu niet! zijn gezondheid kan het nu gewoon even niet aan, en dan kun je beter even de stal snachts ingebruik nemen!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 16:42

Toch als je het idee hebt dat je Haf het nu nog niet echt aankan, zou ik hem lekker binnen zetten als het echt heel bar weer is.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 16:45

Als je een stal voor hem hebt zou ik hem zeker 's nachts binnen zetten en als het erg nat is overdag een goede regendeken op doen. Je hoeft geen watje van hem te maken maar als hij al een slechte weerstand heeft, dan moet je het ook niet op gaan zoeken door hem konstant zo buiten te laten staan. Alle 'kracht' die hij nu nodig heeft om zich warm te houden en op te drogen kan hij dan gebruiken om zijn lichamelijke gesteldheid te verbeteren.

Heb je al eens zijn mest op wormeneieren laten testen. Met het blote oog zijn ze niet zichtbaar en vaak zitten er meer in dan je denkt. Ook duurt een wormeninfectie langer dan je denkt, voor alle wormen uit zijn systeen zijn, daar kan maanden overheen gaan. En wat te denken als er schade is van longwormen of zijn maagwand is geperforeeerd.

Nu hij nog zo jong is heeft hij zijn kracht om te groeien en zijn beendergestel te sterken hard nodig. Wat hij nu te kort komt kan zich straks als hij ouder is gaan wreken in de zin van snellere slijtage c.q. beengebreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 16:59

Misschien zou je haar dit jaar snachts binnen kunnen houden, zodat ze nu haar energie in haar lijf kan stoppen en meer weerstand op kan bouwen.
En volgend jaar kun je haar dan misschien wel buiten laten staan.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 17:51

Lekker binnen zetten 'snachts, als ze dan overdag nat regenen kunnen ze snachts lekker opdrogen. Als ze eenmaal voldoende weerstand heeft opgebouwd kunnen ze er beter tegen, maar die kan ze zo niet opbouwen.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 18:06

dat je daar nog over twijfelt!binnen zetten natuurlijk,zeker als zijn weerstand laag is kan hij wel wat extra gebruiken en dan is snachts opstallen geen overbodige luxe,een jong paard moet groeien en door negatieve invloeden zoals verkouden door slecht weer zijn NIET groei-bevordelijk!

soms is het beter om te zwijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 18:09

Eerst zorgen dat je paardje weer tiptop in orde is qua gezondheid, en dan kun je daarna weer een 'buitenbikkel' van 'm maken. Veel frisse lucht is prima, maar snotteren en mok niet.
Ik zou eens een bloed- en mestonderzoekje laten doen door de VA als ik jou was, even kijken of 'ie misschien niet een vervelend virusje onder de leden heeft dat steeds weer opduikt. En een mestonderzoek om te kijken of je wel goed van die wormen af bent.
Jonge paarden moeten idd zo veel mogelijk naar buiten, maar niet als ze daar ziek van worden....

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 21:25

Ik ga met Sonja mee. Lachen

Je paardje moet eerst gezond zijn, wilt hij een beetje weerstand krijgen. Anders gaat al zijn energie op aan het warm blijven, maar zijn weerstand zal alleen maar achteruit gaan.
Ik zou hem zeker weten op stal zetten, iig s'nachts.

Gewoon goed voor hem zorgen, en veel overleggen met je DA.

Succes, en handel op je gevoel. Knipoog

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 22:02

Ik zou hem lekker binnen houden tot hij weer helemaal in conditie is.
ik zou ook de dierenarts vragen of hij geen bloedproef wil doen om te kijken of hij bloedarmoede of zo heeft.
Van wormen krijgen ze heel snel bloedarmoede. Heeft mijn paard ook gehad. En van bloedarmoede gaat hun weerstand ook van naar beneden.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-02 06:43

Okee, bedankt voor de antwoorden. Ik dacht ook al om hem naar binnen te doen snachts, maar ik twijfelde nog. Ik zal een aspraak maken bij de DA voor een onderzoek.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers