stalpony hele dag buite/weide pony hele dag binnen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

stalpony hele dag buite/weide pony hele dag binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:01

Als alles doorgaat gaat 1 van de pony's van de week op proef bij iemand

Ze staat nu dag en nacht buiten met schuilstal.HIervoor ook altijd gestaan (2jaar) daarvoor weet ik niet.ze is ong 5 jaar.En echt een teddybeer.
Waar ze naartoe gaat komt ze hele dagen op stal te staan en in de zomer op de wei (manege)

ze wordt door een kinderen van 8 en 5 dacht ik bereden dan.hun zochten een lieve kinderpony

Nu is ze dat absoluut.alleen ze kan hier dr energie kwijt.Daar waarschijnlijk niet.Dus twijfel of ze daar nu ook zo rustig is.Heb dat gezegt tegen ze.

Verder komt hun andere pony in de proeftijd naar mij.Deze is dus ook gewend om hele dagen binnen te staan.Maar bij mij lopen ze nu altijd buiten met afdak en stal waar ze zelf voor kunnen kiezen.
deze pony staat niet onder dekens

Maar kan ik de pony nu gewoon buiten zetten?of op stal houden en langzaam laten wennen?is wel gewoon een buitenstal.

Zou dit voor onze pony geen probleme geven?van buiten naar ineens hele dagen op stal?

De pony van hun moet weg omdat ze te druk is en bokt.
Nu doet die van ons dit niet.Maar denk dat ze daar ook wel haar energie kwijt wil??

Iemand ook zoiets meegemaakt?Of misschien een tip?

Myrkvi

Re: stalpony hele dag buite/weide pony hele dag binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:06

ik zou toch gewoon proberen de pony zo veel mogelijk uit de stal te laten.. gewoon los in de bak ofzo dan maar. . als die niet op de wei kan.. omdat ie het helemaal niet gewend is om de hele dag op stal te staan.. Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:07

Tsja ik denk dat je na de 'ruil' op een gegeven moment met hetzelfde probleem zit, dan is jouw rustige pony ook druk geworden en de drukken pony is rustig geworden.

Het grootste deel van dit soort problemen hangt samen met de huisvesting van paarden.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:12

Dat dacht ik dus ook toen ik dat net te horen kreeg..
Wil het op zicht wel proberen.Heb ook gevraagd of ze dr misschien niet even los kunnen gooien dan enz.want anders leeft zij dr eigen strax ook uit met n kindje op dr rug.
is wel een grote overgang van altijd buiten naar altijd binnen.

de pony die ik dus terugkrijg is gewend 24/7 op stal

de pony die naar hun gaat 24/7 buiten en gaat dus 24/7 naar binnen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:15

Ik zou gewoon dat wat je al dacht tegen die mensen zeggen en je eigen pony houden.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:17

Maar onze pony moet iig wel weg.omdat ze de hele dag achter de jongste aan zit te jagen en hem niet bij het hooi etc laat.
Ook klikt het met mijn merrie en haar niet.dus een en al geruzie..
denk je ze ook fijn een vriendje te geven Tong uitsteken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:33

Ik denk dat het voor de andere pony een makkelijkere overgang is dan voor die van jou....

De andere pony kan altijd nog naar de schuilstal toe als ze het buiten niet prettig mocht vinden.

Die van jou heeft geen enkele keus maar wordt ineens opgesloten in een hok , is alle vrijheid kwijt.... die kan daar wel een geestelijke knauw van krijgen en heel anders worden qua gedrag.

De pony die naar jou toekomt krijgt alleen maar meer mogelijkheden , dat is een mazzelpikkie.

Tenzij die steeds lastig gevallen wordt door je andere paarden natuurlijk Knipoog

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 20:41

Denk ook idd dat het voor die pony makkelijker is.
weet ook niet hoe die van mij het vind op stal,misschien heeft ze er weinig problemen mee??al denk ik dat ze wel op een manier haar energie kwijtmoet..of dat in de wei is of dan als ze buiten komt met een kindje op dr rug..

ze willen haar 2 weken op proef..
moet ze bv als ze ineens niet tot weinig buitenkomt minder brokken?
zijn maar een paar handjes die ze nu krijgt.

verder de pony die hun nu hebben hebben ze pas 3 maandjes maar de pony is te druk voor de kinderen.die zijn er nu bang van geworden

die van mij viel hier wel de boel lastig Tong uitsteken al zullen de andere de nieuwe wel interessant vinden denk ik..

betwijfel alleen of ze daar dan ook zo braaf blijft zoals ze nu is..

maar heb haar dat ook gemaild

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:05

ik zou het zelf niet doen als ik jou was...
ik heb zelf ook een keer een pony verkocht, hier bij min stond hij altijd los bij de rest van de pony,s.
en daar stond hij het meeste van de dag op stal , en hij werd er echt gek , zelfs zo dat hij ging schoppen en slaan en bijten ..... dus vandaar dat ik hem weer terug heb gekregen , en nu hij weer hier is en dus los( wat hij altijd al gewend is) is hij weer gelukig en bijt en shopt hij ook niet meer....

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:21

Arabesk schreef:
Tsja ik denk dat je na de 'ruil' op een gegeven moment met hetzelfde probleem zit, dan is jouw rustige pony ook druk geworden en de drukken pony is rustig geworden.

Het grootste deel van dit soort problemen hangt samen met de huisvesting van paarden.

idd, dat dacht ik ook meteen! Ik zou niet aan deze ruil beginnen.

hiawattah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:14

Hebben die mensen geen mogelijkheid om je pony toch buiten te zetten, ook al is het alleen maar overdag een paar uur ofzo. Helemaal opstal is niet alleen zielig, maar zal je pony waarschijnlijk ook drukker maken om te rijden.

Van stal naar buiten is niet zo'n groot probleem de temperaturen zijn nog vrij zacht en een wintervacht groeit snel genoeg.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:17

Ik zou aan evt kopers eisen dat de pony hooguit snachts op stal komt. vind het "sneu" voor de pony die 24/7 buiten gewend is om dan bijna 24/7 op stal te zetten.
en idd, de energie zal er heel waarschijnlijk op een andere manier uit gaan komen...
Maar das mijn mening...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 09:47

ik denk ook dat de kans erg groot is dat je pony niet meer dezelfde brave pony zal zijn. Ook omdat ze zich nu uitleeft met het "pesten" van de andere paarden en daar ook een stuk energie in uit kan leven... grote kans dat ze straks ook haar nukken krijgt en zich uit gaat leven, in elk geval het eerste half uur dat ze uit de stal komt. Niet meteen het kind erop zetten maar eerst flink longeren lijkt me zo wie zo een vereiste wat betreft veiligheid voor het kind.

De stal pony kan met goede, voldoende warme, outdoordeken best buiten blijven met inloopstal. Waarschijnlijk wordt die een stuk braver in de omgang.

Veel wijsheid en succes met je ruil.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 21:20

Ik heb trouwens niet meer geruild. Vond het geen verstandig idee Knipoog Omdat ze nu dus super braaf is.MAar kan niet garanderen dan ook.Ze is nu op proef waar ze overdag in de wei is.en snachts binnen staat.Gaat allemaal heel goed.