wel of geen ijzers, hoe staan jullie paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-01 23:03

Hoi, Sam staat niet op ijzers, en die heeft hij ook nog nooit onder gehad. Het is een tinker, heeft lekkere harde hoefjes en ik heb in die bijna 3 maanden dat ik 'm heb nog niet echt veel over de verharde weg gereden, simpelweg omdat ik hem eerst goed wilde leren kennen voor ik me aan een buitenritje ging wagen Knipoog Ik heb wel veel met 'm op de weg gewandeld.
Nu staat hij sinds dinsdag op het land, op een van de stukken land is wel een "bak" gemaakt, maar ik vind het niet echt fijn rijden in het gras, erg oneffen ook allemaal en Sam vond het ook niet fijn. Als ik naar de bak op stal wil moet ik een half uur over de weg. Als ik naar het recreatiegebied wil (waar ik dus niet in mag, vanwege geen ruiterbewijs maar goed) moet ik ook minstens een half uur over de weg. Dan kan ik wel door de berm, maar ik heb deze week al een paar keer een rondje die richting op gemaakt en Sam's voorkeur gaat duidelijk uit naar het asfalt. Vanavond ook weer: ik ging een rond"je" om, ben ruim anderhalf uur weggeweest waarvan het allergrootste deel over de weg.
Nu vraag ik me dus af of ik 'm de volgende keer op ijzers zal laten zetten. Ik vraag het natuurlijk ook aan de smid, maar ik wil graag ervaringen/meningen van anderen horen. Zelf hou ik hem het liefst puur natuur, omdat ijzers voor m'n gevoel meer na- dan voordelen hebben. Zonder glijdt ie niet, of veel minder snel uit, hij kan zichzelf minder snel verwonden (aantikken), in het land is het fijner voor hem, en ga zo maar door. Als het kan hou ik hem dus graag zonder.
Wie van jullie houdt z'n paard in soortgelijke omstandigheden ook zonder ijzers? En gaat dat goed?
Sandra


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-01 23:08

pfff, ff denken hoor.
Ik heb Honey aug. 97 gekocht. Zomer 98 heeft ze ijzers onder gehad, en ze had toen hele nette hoeven. Zo net zelfs dat er in 99 geen ijzers nodig waren.
Zomer 00 wilde ik er weer ijzers onder, maar dat heeft 2 mnd geduurd omdat ze toch te kort was.
Na 2 mnd wachten, geen verharde weg en biotine konden ze eronder.
Dit jaar denk ik niet dat er ijzers ondergaan.
Ik men niet meer, en heb nu een bak, waardoor ik veel minder op de weg kom

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-01 23:11

als het zonder kan zou ik het ook zonder houden, maar vaak merk je toch bij over de weg rijden dat het een beetje kort gaat worden en dat het dus maar beter is om ijzers te nemen.
maar ja ik zou het eerst ff aan de hoefsmid vragen inderdaad ja.
mischien heeft tie alleen voor ijzers nodig of zo Verward
ik weer het ook niet kvika staat gewoon op ijzers en echt om de 6a 7 weken heeft ze nieuwe nodig dus is het bij haar wel echt nodig Party!!

tja....

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 07:37

zonder ik heb ook een paard met keiharde hoeven.
Mijn voorkeur is meer weg dan berm omdat er hier veel prikkeldraad langs debermen staat en daar ben ik niet zo dol op.

Tja we hebben wel aardig wat ruiterpaden hier dus ik kan hele stukken vooruit zonder ijzers.
Vorig jaar had hij op wedstrijd totaal geen moeite met nat gras gleed niet weg etc.
de enige reden dat ik er ijzers onder zou doe zou in mijn geval voor de stiften zijn

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 10:40

3-jarige: vierkant ijzers
Z2: nu alleen voor ijzers
L: nu helemaal geen ijzers

Normaal alle 3 rondom ijzers, natuurlijk met schroefgaten. Ik overweeg om gewone ijzers onder te gaan doen en dan een quikset te gaan gebruiken. Heb ik aan 1 set genoeg voor alle 3 en je hebt die altijd volzittende gaten niet meer.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 10:44

Hoi hoi,

Ik zet alleen de paarden die op wedstrijd gaan voor op ijzers als ze m of hoger lopen gaan ze zomers vierkant onder het ijzer in de winter alleen voor. voor recreatie zou ik er geen ijzers onderdoen tenzij het echt nodig is.
groetje sjeannette

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 10:54

Ik heb Robin op het begin zonder ijzers gehad. Connemara's zouden sterke hoeven hebben.. Maar Robin niet echt.. Hij had er al snel een scheurtje in, en nu staat hij vierkant op ijzers..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 11:05

Wij hebben ze altijd vierkant beslagen. Nescio gaat elke 6 weken, omdat hij vrij gevoelig is en ik niet teveel aan de stand wil veranderen iedere keer, Zep wat minder vaak. Puk (onze 4-jarige E-pony) stond gewoon op blote voeten, omdat ze toch niet op concours komt. Nu kreeg ze toch wat scheuren in haar hoeven en heb ik haar voor laten beslaan.
Als het niet nodig is kun je het beslaan beter laten. Ik zou het even aanzien hoe het gaat als je veel op de weg komt, het verschilt ook een beetje per paard namelijk. Eronder doen kan altijd nog.
Die quicksettings zijn bagger trouwens. Doe mij toch maar gewoon schroefgaten. Ik maak ze thuis al schoon en stop er vette watten in. Op concours gaat het dan lekker snel.

Wilona

Berichten: 3115
Geregistreerd: 06-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 11:09

ik zou het gewoon zo laten als het is.
Als heet tot nu toe goed is gegaan waarom zou je dan ineens overstapppen naar ijzers?
Ik heb altijd ijzers alleen voor omdat haar hoeven aan de voorkant best zwak zijn.
Ik zou het gewoon zonder laten... *LOL*

I love to love!

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 11:52

Hoi hoi,

Onze pony's hebben geen ijzers, simpelweg omdat dat niet nodig is. Als wij naar buiten gaan (aan de hand) stappen we over gras, bijna niet over de weg. Misschien als we volgend jaar de pony's voor de kar hebben, dat we dan wel ijzers onder doen, maar dat doe ik denk ik ook niet.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 11:58

Ik heb nu echt ijzers nodig!!
Ik verzorg een NewForest en ik rij veel in het bos. Maar in het bos is de weg soms ook hard en die verotte steentjes!!! Rocky lijd er erg onder. Zijn hoeven zijn erg afgebrokkeld (alleen voor) en erg kort, volgende week komt gelukkig de hoefsmid.

Maar wat ik hier mee wil zeggen, je ziet het vanzelf als je paard ijzers nodig heeft, dan gaan zn hoeven brokkelen en krijgt hij spleetjes en scheurtjes.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 12:04

[**] en Nora hebben allebei geen ijzers.
Ze hebben ze wel gehad, maar het is niet nodig.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 17:13

Mijn paard heeft keiharde hoeven en dus geen hoefijzers omdat ik als ik ga wandelen nooit langer dan een half uur op verharde weg rijdt. De hoefsmid vond het niet nodig. In de zomer heeft ze wel eens last van kleine scheurtjes in haar hoeven maar met elke dag in te olieën geraakt ze hier snel vanaf.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

judithM
Berichten: 1489
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 07:57

hoi, ik zou wel je pony laten beslaan, je zegt zelf dat zijn voorkeur uitgaat om over de weg te rijden, dus je rijdt dan ook veel over de weg. Gisteren ben je ook zowat anderhalf uur over de weg geweest en als je dat vaak doet is dat echt niet goed! En als z'n hoeven eenmaal te kort zijn heb je veel meer problemen dan dat je met ijzers hebt. Ijzers zijn echt niet zo "slecht" als iedereen wel noemt. Paarden worden al eeuwenlang beslagen. Ik zou het gewoon doen, mijn pony heeft veel betere hoeven gekregen sinds hij op ijzers staat. Ik men dus ik moet over de weg i.p.v. de berm. Nou ik ben benieuwd wat je beslissing is *LOL* .

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 08:03

hoi, voor en achter beslagen het hele jaar door. Zijn hoeven zijn niet zo super en durf hem niet zonder ijzer te laten wandelen.
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 08:31

Die van mij kreeg bij de vorige eigenaar alleen 's zomers ijzers, want dan "liep ie beter". Bij mij staat altijd zonder ijzers. Is bij haar niet nodig, ga haast niet over de weg, en haar voeten slijten nauwlijks.

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 09:19

ik zit er ook aan te denken om donya ijzers te geven, ze is nou 3,5 en nog nooit naar de hoefsmid geweest, gewoon omdat dat niet nodig was ik heb zelf wel soms de scheurtjes eraf geveild. ik ben nu van plan vaker naar buiten te gaan, en merk dat het toch wel heel erg hard gaat met d'r hoefjes!! en om daar nou rekening mee te moeten houden of ik naar buiten kan of niet vind ik ook niet leuk, dus waarschijnlijk ga ik het wel doen.

I'm a nobody, nobody is perfect, therefore I'm perfect!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 10:04

Amiga staat voor op ijzers, aanvankelijk omdat ze een gevoelige zool had en daar kreupel op ging, nu omdat het handig is op wedstrijd met de proppen.
Ik denk erover haar achter ook op ijzers te laten zetten, nu moet ik in de proeven toch meer verzameling en alles laten zien, misschien wel praktisch als ze achter wat meer grip heeft.

Maar wat jouw paardje betreft; je kunt het toch eerst zonder ijzers proberen, als je problemen krijgt zie je dat vanzelf aankomen en kun je toch alsnog ijzers eronder laten zetten?

Ik ga nu ook eerst een paar wedstrijden rijden gewoon met alleen voor ijzers, gaat dat niet fijn laat ik haar vierkant beslaan.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-01 13:53

Allemaal bedankt voor de reacties, ik heb gister de smid maar even gebeld en die komt vrijdagochtend kijken of het al dan niet nodig is.
groetjes, sandra

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-01 10:31

Nou, de smid is net weg, en Sam hoefde dus geen ijzers Lachen Lachen Hij heeft mooie harde hoefjes, absoluut niet te ver afgesleten en verder niks mis mee dus hij is alleen ff bijgepedicuurt en we kunnen volgens de smid weer heel wat kilometertjes voort.
groetjes, sandra

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 10:39

Nou hardstikke fijn voor je, scheelt een hoop geld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 10:58

Ik heb dit ook maar eens gauw gelezen. Pablo heeft noot last gehad van zijn hoefjes. Diverse smeden hebben me altijd verteld dat hij super hoeven had en echt geen ijzers nodig had. Maar nu lipe hij sinds een paar dagen wat ongemakkelijk op het harden (van de wei naar stal, paar meter eigenlijk maar) en in de wei zag ik hem ook op de harde plekken voorzichtig lopen. Gisteren was de dierenarts er toch en die heb ik eens laten kijke. Pablo had gevoelig heofjes, hij heeft een beetje platvoetjes en daar stond hij ook een beetje op een stukje naast zijn stralen ipv alleen op de hoefrand. Dat kon je ook zien inderdaad aan de hoef. Wel vreemd eigenlijk want hij heeft nooit last gehad en voordien was het ook nooit afgesleten. Maar goed dat betekend dus na 7 jaar toch aan de ijzers. Ach op zich is het wel makkleikjer ook want ik moets met uitrijden altijd enorm uitkijken omdat je hier heel veel steentjes hebt.
Ik vind het alleen wel vreemd dathij nu platvoetjes heeft. Zou dat kunnen komen omdat ij al zo'n tijd niet bereden wordt? Al zo'n 3 maanden bijna niet en tussendoor een flinke hoefzweer heeft gehad?

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 23:24

Hallo, mijn Luna(tic) staat op blote voeten. Scheelt volgens de hoefsmid in tijd en $$ *LOL*. Rondom beslaan is f160,- alleen bekappen f40,-. Bekappen elke 3 maanden en tussendoor stralen gratis Knipoog bijsnijden. Mijn pony slijt haar hoeven gelijk af, haar beenstand hoeft dus niet gecorrigeerd te worden. Ik stap de laatste tijd elke dag een 1/2 uur over de harde weg en geen slijtage.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 14:58

ik heb Jurga wel op ijzers staan, omdat wij veel met haar op de verharde weg komen. Ze is naast rijpaard bij mij onder het zadel met een regelmatige buitenrit, ook menpaard van mijn vader en ze gaat met hem veel de weg op of het bos in. Haar hoeven zouden te snel afslijten zonder ijzers. Bovendien kan de hoefsmid zo haar hoeven beter corrigeren, want dubbel zo lang op haar ijzers was na de MKZ periode niet echt geweldig voor haar voeten. Dat was een nadeel, toen zaten de ijzers veel te lang. Ik heb er toen twee zelf onderuit getrokken en voor hoefsmid gespeeld door de hoef wat bij te werken, maar dat vond ik nogal link. Dat laat ik liever weer aan de hoefsmid over nu hij weer komt haha. Ik vind ijzers wel veel makkelijker in de hoefverzorging. Groetjes van Ilona.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 15:50

Julius stond rondom op ijzers omdat ik erg vaak buitenreed en ook met wedstrijden was het wel handig.

Barley staat nog gewoon zonder ijzers omdat ze nog niet echt veel doet en ze nog nergens aan gewend is. De eerste keer op ijzers is best spannend nietwaar.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers