kosten van een Tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ozzie
Berichten: 89
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: Rotterdam

kosten van een Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-02 16:02

Hallo,

Ik heb nu een KWPN'er, waar ik tot nu toe altijd intensief wedstrijden mee heb gereden. Ik wil nu echter voornamelijk recreatie gaan rijden, ik ben de wedstrijden een beetje moe.
Nu wil ik dus mijn paard verkopen, omdat zij dus echt intensieve training nodig heeft, anders is ze nog onhandelbaarder dan anders...

Ik zat er aan te denken om een Tinker te gaan kopen. Ik wil namelijk (liefst) ook een paardje dat een beetje goedkoper is in onderhoud. Mijn KWPN'er is echt een stalpaardje en staat dus ook op een pensionstal.
Ik heb een weide met een soort van veredelde schuilstal en een paddock erin waar ook 2 shetjes staan. Daar kan makkelijk nog een tinker bij.

Nu heb ik een aantal vragen, wie heeft er ook een tinker of iets dergelijks die op die manier gehouden wordt? (Dus jaarrond weidegang) En wat zijn jullie per maand kwijt aan onderhoud, en hoeveel voeren jullie bij?


Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 16:23

Mijn Tinker staat van eind september tot mei 's-avonds en 's-nachts op stal. Verder wel op de weide met schuilstal. Ze zeggen wel dat Tinkers sober zijn, die van mij vind van niet Knipoog Hij wil maar wat graag op stal en gaat bij de eerste regendruppels altijd voorop richting de schuilstal.

Tinkers zijn erg gevoelig voor mok dus het is wel oppassen geblazen als je hem 24 uur per dag buiten hebt wanneer de wei modderig is.

Verder krijgt hij ongeveer 1,5 kilo basisbrok en een halve baal hooi (kleine baal van plm. 15 a 20 kg.).
Ik laat hem voor beslaan maar kosten van hoefsmid, wormenkuur en inenten blijven hetzelfde uiteraard.
Ik vind hem zelf niet goedkoper in onderhoud dan een van de andere paarden die ik heb gehad.

Hij is wel wat lastiger omdat de meeste Tinkers erg gevoelig zijn voor te rijk voer. Ik moet heel erg voorzichtig zijn met de weidegang en rustig opbouwen. Een half uur te lang en hij heeft meteen flinke koliek.
Ook Tinkers hebben regelmatig beweging nodig en niet alle Tinkers zijn even gemakkelijk te rijden na een of twee dagen stil staan. Vergis je daar niet in.

Ozzie
Berichten: 89
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-02 16:32

Het weiland waar hij op komt te staan is redelijk zanderige grond, er heeft vorig jaar een fries bij die shetjes gelopen en zelfs die kreeg het niet tot een complete baggerzooi getrapt.. De weide is door deze grond ook veel kariger.
Met goedkoper in onderhoud bedoel ik dat ik hem niet op een pensionstal hoef neer te zetten, want waar mijn paard nu staat is ong 300 euro p/m, dan is mijn eigen weiland toch goedkoper!
Het is trouwens ook zeker de bedoeling hem elke dag beweging te geven, ik heb alleen geen zin meer om elk weekend op concours te gaan, en iedere dag intensief te trainen.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 16:40


HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE

Bonte
Berichten: 6055
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 21:21

Hoi. Kijk even op www.tinkerhoeve.nl,
Dat is een heel betrouwbaar adres. Klikt het niet met de tinker die je gekocht hebt, dan krijg je je geld terug.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 22:46

De aanschafprijs van een Tinker zal waarschijnlijk lager zijn dat die van een sportpaard, maar kwa onderhoudskosten zal je toch per maand wel hetzelfde kwijt zijn als met een sportpaard. Ze zeggen wel dat Tinkers sober zijn, maar dat neemt niet weg dat ze genoeg te eten moeten hebben.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 23:06

Tiko heeft tot en met zijn vijfde levensjaar alleen maar op het land gestaan....hij is er (zeer waarschijnlijk) geboren, en heeft nooit geen stal gezien. Hij had wel een schuilstal, maar die gebruikte hij alleen als hij te erg last had van vliegen. PAS WEL OP MOK!!!

De aanschaf prijs van een tinker is zeer afhankelijk van de maat. Kleine (pony) maar (tot zo'n 152) is een stuk goedkoper dan paarden maat.

Ik heb zelf twee jaar geleden 1750 Gulden betaalt, voor een on ingereden, zadelmake vijfjarig tinker!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 23:06

Hi,

ik heb ook een tinker aan huis staan. 's Winters staat ze wel op stal 's nachts, maar omdat ik zelf stallen heb ben ik daar ook geen geld aan kwijt. Ik kan me zeker voorstellen dat een tinker goedkoper is dan een sportpaard, de concoursen zelf kosten al een hoop en inderdaad ook de pensionkosten. Mijn tinker moet erg schraal gevoerd worden, in de winter krijgt ze 1 kilo Pavo Stibro per dag, en zomers helemaal niks op dagen dat ze alleen maar op de wei staat. Verder krijgt ze 1 a 2 plakken hooi per dag in de winter bijgevoerd. Hoefsmid en veterinaire kosten zijn natuurlijk hetzelfde. Veel succes met het vinden van een tinker, zoals Percy al zei kijk goed uit dat je een tinker koopt met het juiste karakter, niet alle tinkers zijn even makkelijk!

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 00:07

Inmiddels zijn Tinker behoorlijk prijzig geworden, ze zijn echt "in de mode" en dat drijft de prijs behoorlijk op. Zeker voor een wat ouder en ingereden paard met een mooie aftekening ben je een behoorlijke smak geld kwijt tegenwoordig. Zelfs voor jaarlingen betaal je zo al 1500 euro.
Pas wel goed op wat je koopt en waar. Een aantal handelaren zijn regelrechte boeven en daar heb je hooguit omruilrecht, je geld krijg je niet terug als de Tinker niet bevalt. En wil je dan ruilen dan moeten ze maar net iets hebben staan wat jij leuk vind en vaak is die "toevallig" net wat duurder. Koop bij voorkeur dus van een particulier of een stal waar je je geld terug krijgt en vraag om een proeftijd. En kijk uit, want lang niet alle Tinkers zijn van die superbrave en rustige goedzakken waar ze zo om geroemd worden. Er zitten flinke heethoofden tussen en sommige zijn simpelweg compleet gestoord. Of je treft er een die te lui is dat ie de dag inkijkt, het andere uiterste.
Ik heb altijd de indruk gehad dat de écht goeie en leuke zelden te koop komen, die houden de mensen zelf. Goed zoeken dus en laat ook vooral een aankoopkeuring doen want ze mankeren best vaak wat.
Succes met zoeken !

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 08:48

en als ze net uit ierland/engeland komen pas dan aub op zwangerschappen!!!!!!!!!!!!!!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 10:47

Met je KWPN-er hoef je toch ook niet perse op concours? (of zeg ik nu iets heel doms).
Idd, er zijn ook tinkers die dagelijks (intensief) beweging nodig hebben omdat ze anders flippen. Of tinkers die liever lui dan moe zijn (wordt je nog moeier van). En zorg wel dat je een stal achter de hand hebt, waar hij gewoon binnen kan staan. Tiko zou in het begin ook samen met een andere tinker dag en nacht op het land gaan, maar moest op een gegeven moment naar binnen omdat hij mok had, en die andere tinker ook, die had mok en rotstraal. Nu was dat ook slecht land, maar toch, ze zijn zeer mokgevoelig. Bijna elke tinker heeft wel eens mok, en dan is het toch heel belangrijk dat hij droog kan staan.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 10:55

helemaal met je eens!!!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 11:34

Afbeeldinghé ik ga binnenkort ook bij de tinkerhoeve kijken. Gelukkig hebben ze hem van het net gehaald zodat niet iemand anders er met hem vandoor gaat... Haha!
Ik ben pensionstalling voor hem (als het wat wordt) aan het regelen en de kosten... ja erg spannend.
Afbeelding

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 12:07

Ik heb voor mijn Tinker (gulden!) 2500 betaald ( nouja m'n ouders Haha!)
Toen was hij 8 maanden. Dat was op 5 november 2000.
Mijn Tinker: Vader onbekent. Wás effen, nu niet meer Haha!
Voorderst een schat van een beest, was nog niet gespeend.
Toen hij hier kwam, moest hij dus gespeent worden. Toen ben ik echt heel vaak bij m geweest enz. Nu luisterd hij dus alleen naar mij Tong uitsteken.
Hij moet ook niets van andere mensen hebben. Pas na en maand, kan ie wel goed met ze omgaan..Maar luistert dus nog steeds niet naar andere Haha!
Tinkers zijn absoluut niet altijd sloom, zoals vele ze beschrijven, het kunnen daarom behoorlijke heet hoofden worden. Mijn Tinker staat aan huis, dus pensionkosten heb ik ook niet. Kijk iig uit, want er zijn heel wat bedriegers in het handelen van Tinkers.

Ozzie
Berichten: 89
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-02 14:35

Richtje,
Daar heb ik dus ook al over gedacht om die KWPN'er gewoon als recreatiepaard te houden, maar dat is helaas niet te doen.
Ze is bijvoorbeeld absoluut niet verkeersmak te krijgen (na 3jaar proberen opgegeven), en ze is bij tijd en wijle meer geschikt als rodeopaard, ik krijg regelmatig vliegles (landen lukt nog niet zo best...). Ze is echter in de bak of op concours wel redelijk braaf, en het is gewoon een verschrikkelijk mooi en goed sportpaard, dus ik denk dat iemand met veel ambities er gelukkiger mee zou zijn. Natuurlijk doe ik haar niet zomaar weg, want daar ga ik echt wel moeite mee hebben.... Ook is het een verschrikkelijke pismerrie, ze kan echt niet bij andere paarden, en als ik een paard dichter bij huis wil hebben zal dat toch bij andere paarden/pony's moeten staan.

Ik heb trouwens in dat weiland wel een stal, die wordt nu als schuilstal gebruikt, maar het was eerst een gewone stal met 4 paardenboxen, ik heb er nu alleen 1 grote schuilstal van gemaakt door alle tussenschotten weg te halen, zodat de pony's die er nu staan gewoon in en uit kunnen lopen. Met mok heb ik ook genoeg ervaring, ik heb een fries gehad die er ook heel snel last van had.

Nog een vraagje trouwens, weet er hier iemand een betrouwbare handelaar, of 1 waar jullie goede ervaringen mee hebben?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 14:58

Afbeeldingik neem aan dat je, naast de tinkerhoeve, deze, deze en deze ook al kent? Of het wat is.... kweenieAfbeelding

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 19:26

Mijn Tinker heb ik gekocht bij Rudy van Asbroek (www.detukkertinkers.com). De tinkerhoeve is ook een prima adres. Sandy Road Ranch ook.

Deze drie ken ik redelijk goed en daarvan weet ik 100% zeker dat het hele betrouwbare adressen zijn. Anderen zijn misschien ook betrouwbaar maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

ayrton

Berichten: 84
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 20:31

Op www.tinkerwereld.com staan bij vraag en aanbod ook mooie vaak particuliere Tinkers te koop. Je kunt ook op de vraag en aanbod pagina op het forum een oproep plaatsen met je wensen omtrend jouw gezochte Tinker.

Succes,

Ayrton


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: su72, Ubermetrics en 86 bezoekers