Gangenpaarden anders dan de IJslander?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Gangenpaarden anders dan de IJslander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-02 13:36

Hi,

N.a.v. een ander topic dat ik op een ander forum tegenkwam (icelandic) van iemand, was ik wel benieuwd naar de ervaringen hier op bokt.

Zijn er mensen met meergangenpaarden, zoals de Aegidienberger, toltende draver, American Saddlebred, etc.

Ik heb ook gelezen dat er toltende Andalusiers en Lusitano's bestaan. Heeft iemand hier ervaring mee of weet je waar ik aan deze info kan komen.

Is het rijden van bijv. de tolt op een ander meergangenpaard dan een IJslander nu anders dan een van de bovengenoemde rassen?

Ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen.

THX Pling

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 13:43

Ik geloof dat snowdon op bokt, een Tinker heeft die afentoe een paar passen tölt deed.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 19:33

Ik heb zelf een Draver die ook over tölt en (ren)telgang beschikt. Of dit anders is dan op een IJslander kan ik je niet vertellen, heb nog nooit op een IJslander getölt. Hier op stal staat er een, en misschien durf ik de stoute schoenen aan te trekken en eens te vragen of ik alsjeblieft evn mag......?

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 12:31

ik zelf heb een american saddlebred, die dus ook de toltgang beheerst...
Ik heb ook ooit op een ijslander gereden en volgens mij zit er niet veel verschil tussen, ja alleen het feit dat een ijslander een kleiner compact paard/pony is en de saddlebred is vrij fijn gebouwd dus het zit wel anders maar de gang is hetzelfde...
Se telgang is weer anders, das een 2 tact gang, links voor en links achter gaan tegelijk en dan rechts voor en rechts achter. De tolt gang is een 4 tact gang, net als de stap maar dan een stuk sneller en met een ander ritme erin. Het zit zeg maar tussen draven en galopperen in...
Im heb wel een boekje over gangen paarden en daar staan idd ook Lusitano's in... Maar ik heb ook wel eens gehoord van een toltende fries...
Het is een natuurlijke gang alleen is het er bij veel rassen gewoon helemaal uitgefokt...
En dan heb zo een enkeling, zoals de Tinker van Snowdon, die het dan toch nog doet...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 12:34

En dan heb je ook nog de Singlefooter. Ik kom ze wel eens tegen bij de endurance. Zie ook www.singlefooter.nl

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 12:57

Maar de Singlefoot schijnt een andere gang te zijn dan tölt. Ikzelf vind het erg op elkaar lijken, maar ik heb de kennis ook niet Haha!