laarzen of schoenen met chaps op manege?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tomm

Berichten: 748
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: West-Vl (B)

laarzen of schoenen met chaps op manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-02 23:11

Wanneer je begint met paardrijden (eerst dressuur natuurlijk) op een manege, mag je dan kiezen wat je draagt van schoeisel??
Of moet je laarzen dragen?? Of mag je ook schoenen dragen met chaps??
Wat stel jij voor en wat is het beste en wat het mooist... (voor mij hé) Knipoog


Tomm

Berichten: 748
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: West-Vl (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-02 23:12

prijs speelt ook een klein beetje een rol.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 23:13

Ligt aan de regels op de manege waar je gaat rijden, maar een paar rubberen rijlaarzen zijn goedkoper dan een paar goede rijschoenen met een paar minichaps!

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 23:17

als je schoenen hebt met een goed profiel en hak, (en die mogen vies worden Knipoog ) dan hoef je alleen chaps te kopen.(vanaf 20 euro, ongeveer)
Rubberen laarzen heb je vanaf 20 euro zo ongeveer
zelf vind ik chaps fijner rijden.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 06:28

Ik vind chaps zo veel lekkerder rijden dan rubberen rijlaarzen. Op de manege waar ik rij mag het ook wel, maar ze hebben heel duidelijk een voorkeur voor rijlaarzen, dus wurm ik me wekelijks in die ondingen Tong uitsteken

Vraag het dus gewoon even na Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 08:36

Citaat:
als je schoenen hebt met een goed profiel en hak


Pas op, want een grof profiel op je schoenen is juist gevaarlijk, en veel manege-eigenaren staan om deze reden juist geen schoenen met chaps toe om mee te rijden. Door profiel op je schoenen blijf je met je voet in de stijgbeugel hangen als je eraf valt. Voor manege-eigenaren is het vaak onmogelijk om ieder paar schoenen hierop te controleren, vandaar dat laarzen vaak verplicht zijn. Kijk maar naar een paar goede rijschoenen of naar rijlaarzen: die hebben toch ook geen profiel. Een klein hakje is juist weer wel nodig, om te voorkomen dat je voet helemaal door de stijgbeugel heen schiet.
Ik zou zeggen: vraag het even op de manege waar je wilt gaan rijden. misschien hebben ze hier wel regels voor. O ja, en als je met schoenen gaat rijden: let op dat ze niet te breed zijn, dat past niet Haha! .

"De meest interessante mensen zijn diegenen die op hun 25e nog niet weten wat ze met hun leven willen doen." (gelezen op een toilet in Arthurs' Pass, Nieuw Zeeland 2003)

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 10:41

Hangt een beetje van de manege af, op sommige maneges hebben ze liever dat je met rijlaarzen rijdt.
Ik rij altijd met schoenen en chaps (ook omdat ik veel buitenrij en ik het dan prettiger vindt). Ik ken ook mannen die niet met rijlaarzen rijden omdat hun kuiten te dik zijn voor de standaard maten. Het is dan wat prijzig om laarzen op maat te laten maken dus die rijden ook met schoenen en chaps.

IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 10:57

chaps rijden veel lekkerder als rijlaarzen, vooral als je net begint met rijden maar ik denk dat rijlaarzen wel veiliger zijn omdat je dan als je erafvalt minder snel in je beugel blijft hangen als met bijv. gympen met chaps.
probeer anders eerst uit wat je lekkerder vind zitten, ga naar een manege en vraag of je daar laarzen kunt lenen en koop (tweedehands)chaps
dan kun je die chaps later gebruiken en beginnen met laarzen

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 11:05

Jodpur laarsjes zijn hetzelfde aan de onderkant als rubberen laarzen.
Dus die kun je m.i. altijd in combinatie met chaps gebruiken.
Het is een stuk koeler in de zomer, je zweet niet zo erg met chaps en jodpurs. In de winter gebruik ik altijd laarzen, want die heb je sneller aan en uit dan chaps.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 11:12

Bij mij op de manege zien ze liever laarzen dit ivm betere ondersteuning van je been.
Ik ben eerst met nikies begonnen tijdens de eerste lessen omdat ik geen rijlaarzen meer had, geen goed idee omdat het gewoon zeer onveilig is, ik bleef regelmatig met mijn wreef vastzitten in de beugel en er werd mij ook vriendelijk verzocht rijlaarzen zo snel mogenlijk aan te schaffen.


Daarvoor heb ik met lange chaps gereden, gewoon met nikes bijv, daar werd verders ook nix over gezegd (andere manege), en daarvoor weer met laarzen.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 13:32

Rijlaarzen geeft vaak betere ondersteuning,maar sommigen vonden chaps wel lekkerder zitten.Je moet het anders maar eens uitproberen.
Leen maar wat en ontdek wat je zelf het beste vind rijden en vraag idd even aan de manege of chaps evt wel goewd zijn.

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:39

Als je schoenen hebt met een hak kan je ook met chaps gaan. De prijs maakt niet echt uit, maar als je chaps neemt moet je ook schoenen aan doen en die steeds vervangen. Laarzen gaan wat langer mee. Maar chaps die zitten weer wat lekkerder. Bij ons op de manege mag je alleen met laarzen, maar bij sommige maneges mag je ook met chaps. Het verschilt een beetje per manege...

Obelix is gewoon stoer!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:43

Ik ben begonnen met rubberen rijlaarzen. Later ben ik jodphurs met chaps gaan dragen. Net wat jij wilt en mooier vind, denk ik. En even navragen op de manege of er voorschriften voor zijn. Ik zag op de manege nogal vaak kinderen die hun gewone sportschoenen onder de chaps aanhadden en dat vind ik persoonlijk not done.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 20:31

is het beste om mee te beginnen ja mocht je je bedenken??? Maar als je nog niet helemaal zeker bent koop dan chaps die zijn het goed koops maar in laaren krijg je geen natte voeten ja alleen van het zweten!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 20:40

Bij western mag je meestal 't zelf weten, dat scheelt 'n stuk, want ik vind die rijlaarzen maar niks. Ik heb nu van die brede westernlaarzen, zitten super lekker!! Maar je mag hier ook op je sportschoenen komen Tong uitsteken Alleen als je sporen nodig hebt is dat niet echt handig.
Ik dacht dat je bij dressuur meestal wel rijlaarzen nodig hebt, maar zoals iedereen al zegt: 'Vraag 't ff na, verschilt per manege'

It never eats, it never sleeps, it never stops...

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 20:48

Goede speciale daarvoor bestemde rijschoenen uitkiezen met mooie degelijke chaps. Het is duurder dan rijlaarzen, maar ja, je doet er ook vaak langer mee, en het rijdt 100 x beter en staat leuker... (jaja... weet dat je beetje ijdel bent...)

Tomm

Berichten: 748
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: West-Vl (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-02 22:50

Ik heb me dus donkerbruine rijschoenen en ribbels in zool en bruine chaps gekocht. Goedgekuurd? :p

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 06:50

Ja, helemaal!
kusje...

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 08:51

Hehe, hoe kunnen we het nu goedkeuren zonder pics??? Tong uitsteken
Maar denk dat het een goede keus is geweest! Alleen als je onderling wedstrijden gaat starten zul je eens aan laarzen moeten, maar die vallen dan misschien wel te lenen. Succes met rijlessen!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 10:48

Afbeeldingbij ons maakt het ook niet uit, ik rij met goede instappers en chaps. Nadeel is wel dat ze erg smerig zijn geworden na een half jaar. Afbeelding


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Noor17 en 41 bezoekers