paard wassen rond deze tijd van het jaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiiRowiej

paard wassen rond deze tijd van het jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 11:40

het zit dus zo,
mijn lieve wesco (verzorg fjord) is behoorlijk smerig en daarbedoel ik mee van die vieze poep vlekken die je er nooit helemaal uit krijgt bij het poetsen, je weet wel van dei groen- bruinege vlekken.

maar ja nou zat ik dus te denken, als ik hem nou 1 keer was dan kan hij eer voor de rest van de winter wel weer tegen aan want dit ziet er gewoon niet uit. voorbij gangers kijken met een vies gezicht om alsof ik hem niet goed verzorg nou maakt dat natuurijk niet uit, laat ze maar denken maar ik zelf vind het ook geen leuk gezicht.. :S maar ik weet niet of dat verstandig is om hem te wassen met de kou enzo
kan dat? met dit weer een paard wassen? en zo ja wat is dan de beste manier?

Sannum

Re: paard wassen rond deze tijd van het jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:42

als je hem gewoon binnen wast met warm water, en hem goed laat drogen kan het wel. Maar ik neem aan dat hij daarna gewoon weer de wei in gaat, en waarschijnlijk dus binnen een half uur weer net zo vies is. Ik zou hem gewoon lekker zo laten, en hem eens flink poetsen Lachen

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:49

en als hij nou dag en nacht op stal zou staan, maar je haalt toch een 'vetlaag' weg,
lekker peotsen, en laat een ander maar 'zeuren'.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:53

Ik heb pas geleden m'n paard ook nog gewassen (helemaal). Ze stond wel uit de wind en binnen. Daarna met een zweetmes het meeste water eraf gehaald en direct een fleecedekentje opgedaan. En toen was het wachten dat ze haar winterdeken weer op kon.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:54

ik was zelf geen paarden met dit weer. spoel hooguit eens de benen af na het rijden. Rij zelf een bonte die een aardige smeerpoets is, maar na een flinke borstelbeurt is ze bijna weer helemaal schoon. Gewoon rosborstel er flink overheen en poetsen maar. Zelfs de bruine plekken op de witte delen krijg ik weer zo goed als wit. Ik ben geen voorstander van wassen en helemaal niet met dit weer.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 12:04

oke, ik denk dat dan vamidag vlink wat de toen heb Tong uitsteken haha ik maak wel voor de grap een foto van voor en na:P kijken of ik goed gepoetst heb Tong uitsteken

Precipitator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:06

Was hem in het zonnetje....zover die ooit nog komt of als er ergens een huis met warm water in de beurt is haal daar een emeer met warm water kan je hem gewoon met een spons wassen in de stal

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:13

Ik zou hem in ieder geval niet wassen. Als hij op stal staat met deken ... ok dan kan het wel.
Maar een paard was buiten komt en geen deken op heeft, zou ik niet wassen. Je wast al het huidvet weg en zou kan hij kou vatten.
Gewoon lekker borstelen en wat geeft het nou dat anderen hem vies vinden?

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:35

Wassen zou ik niet doen, als hij buiten staat heb je toch wel een regendeken om? En poetsen met een poetsblok, dit helpt echt heel goed voor dit soort vlekken

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:38

Die van mij zien er momenteel ook niet uit met al die modder.
Een goed regenbuitje en ze zijn weer schoon Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:45

Ik zou hem niet gaan wassen.
Allereerst schiet je er niks mee op (paard is na één keer liggen/rollen weer vies) en bovendien haal je z'n vetlaag weg, die hij nu juist hard nodig heeft.
Dat andere mensen er met een vies gezicht naar kijken, is hùn probleem. Knipoog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:37

Ik zou hem ook niet wassen. En wat maakt het uit dat hij er vies uit ziet. Of moet je op wedstrijd? Die van mij zien er nu ook niet uit, maar een beetje regen of vriesweer en ze zijn weer helemaal schoon en wit.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:25

Niet wassen. Het is winter, het gaat vriezen. Nu wassen betekend dat je paard de komende 2 weken zonder vetlaagje zit (kriebel maar een poosje met je vingers door z'n vacht, en kijk dan naar je vingers, dan weet je welk vet ik bedoel).

Als dat vet weg is, is z'n vacht niet meer goed waterdicht. Dit betekend dat hij het heel snel koud krijgt, en echt binnen no-time ziek is.

Wat boeit het als andere mensen kijken, jij weet toch dat je goed voor hem zorgt?

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 21:24

oke hier heb ik een foto van voor en na.. Tong uitsteken haha ik ben 3 kwartier bezig geweest... maar hij had de heledag op stal gestaan dus was hij iets minder vies als normaa; Tong uitsteken

voor
Afbeelding

na:
Afbeelding

dus maar het is wel gelukt na veel inspaning om die vieze vlekken ( voral op zijn kont) er uit te krijgen bendankt!

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:29

nou wat een plaatje!!
zo vies was ie toch niet?
hahaha
moet je me tinker eens zien af en toe :S

mocht ie nou een keer echt echt echt vies zijn en je kan hem terug op stal zetten kan je hem misschien wassen goed met zweetmes droogmaken en dan op stal zetten met een dekentje tot ie weer helemaal droog is!
in uiterste noodzaak dan..
anders gewoon niet wassen!
ziet er nu toch ook uit als een fotomodel Knipoog
succes ermee!

Kim_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:36

Nouu, jou fjord ziet er schoon uit! Lachen Kan niets anders zeggen Tong uitsteken

Ik zou 'm ook niet wassen, als het echt niet nodig is. Dan laat 'm maar lekker vies zijn Haha! Je pony word er niet anders van Lachen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:04

Ik zie eigelijk niet zo veel verschil Bloos
Vond hem niet vies, moet je die van mij eens zien Haha!

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 23:44

Ik vind het eigenlijk ook wel onwijs meevalle:D Moet je mn haf nu zien Lachen

mousy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 07:45

Persoonlijk zou ik het niet doen, je wast ook het huidvet eraf. Als het nou een mooie zonnige dag is kun je de plekken misschien met alleen water afspoelen en hem lekker laten drogen

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 07:57

Ik denk hou dit ook even in de gaten Tong uitsteken
Heb zaterdag een wedstrijd en ik heb een tinkerje die altijd in zijn eigen poep ligt te rollen met gevolg hele lekkere bruine plekken op je kont en benen. Daarbij is hij ook nog eens aan de diaree omdat de boer verkeerd hooi geeft dus ik zat er wel aan te denken om hem te wassen. Alleen die van mij staat op stal en dan loop ik even naar huis om hem met warm water te wassen (woon er 2 min vandaan Tong uitsteken) daarna zweetdeken erop en weer op stal. Dat moet toch wel kunnen?

mistral2203

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:14

Als het lekker weer is en er niet te veel wind staat kun je hem denk ik wel wassen
Je moet wel kijken dat die echt goed droog is voordat die naar buiten gaat, want als het wat kouder is (zoals nu) vatten ze natuurlijk wel wat sneller kou als ze nat zijn
Ik heb een schimmel, en met wedstrijden was ik alleen de delen die echt nodig zijn, zoals (idd) z'n kont/benen en bij z'n hoofd met die fijne groene vlekken
Dus alleen de plekken wassen is ook een optie ( als die voor de rest wel schoon is)

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:19

ik heb eergisteren mijn vp nog gewassen, maar op een afgesloten stal, met lauw-warm water. paardje vond het heerlijk. daarna teddy-fleece deken op en met flink wat hooi op stal gezet. 2 uurtjes later weer in de wei. Maar nu heb ik (voorlopig) wel een schoon paardje... haha Maar als ik die temperaturen nu bekijk, dan zou ik het niet doen. Van de week was het hier 12 graden, dus dan kan het nog

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:10

Ik hoop dat het vrijdag wat warmer wordt anders twijfel ik er inderdaad ook aan hem te wassen. Als het vriest lijkt me dat niet echt verstandig want ik moet hem al vrij laat wassen..

Dilemma Tong uitsteken

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 14:45

heej heej,, bedankt voor de tips Haha! hijwas op die foto idd niet erg vies.. ( hij stond al op stal dus vadaar)

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:39

in de winter is het toch niet echt slim om je pony te wassen hij pakt zo snel een koudje