brok, meusli

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

brok, meusli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 17:00

mijn paardje (fjord) reageert heel sterk op het voor dat ik hem geef.
als hij een les heeft gelopen krijg ze van mij 1 a 2 handjes basis brok gemengd met structuur muesli.
maar dan is ze de volgende dag zo gek..
ik had maandag les en had dr dus extra gevoerd en ze was dinsdag bij het longeren zo sterk en schoot er ineens van door heel de bak door gecrost.
normaal geef ik dr bijna geen voer omdat ik weinig zin heb is zn gekke fjord.. }>
iemand tips daar tegen??

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 17:30

waarom voer je dan nog?
blijkbaar krijgt ze van zo weinig al zoveel energie.
Ik voer muslie van sublie Sonja vertelde het zo mooi dat is eigenlijk puur als beloning een soort lolly na het rijden verder niets.
Die van mij staat nu op een halve kilo haver omdat ik meer actie wil maar tot nu toe heeft hij het op 1 kilo basisbrok ,en als ie op gras stond met helemaal niets, super gedaan

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 17:42

Wat erg goed schijnt te zijn is Muesli zonder haver van Havens. Ik heb het net gekocht voor mijn paard omdat hij heel erg reageert op eiwitten (wordt ie dik van) en energierijk voer (wordt ie veels te gek van). Deze Muesli is speciaal bedoeld voor paarden die sober gevoerd moeten worden zoals Fjorden, Friezen, Ijslanders, Lipizzaners enz. Misschien een idee om jouw paardje dit te gaan voeren Knipoog Oja je kan pas effect zien na minimaal een maand gebruik dus wel even volhouden ookal zie/merk je niet gelijk resultaat!

Kijk anders even naar deze link,
http://www.paardenvoeders.nl/wsn5874.html
Laatst bijgewerkt door napoleon op 21-08-02 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 17:47

oke zal ik eens proberen bedankt voor de tip!
ik voerde er laatst weer omdat ffies gestopt was met bijvoeren.
en ik wou weer even het resultaad zien van wel voren.
maar nu ben ik er zeker van dat ze weinig energie nodig heb.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 17:52

de gewone mueali van de subli zit dacht ik ook geen haver in, maar van 1 a 2 handjes wordt ze lijkt mij echt niet zo gek van..............

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 17:55

koetje schreef:
de gewone mueali van de subli zit dacht ik ook geen haver in, maar van 1 a 2 handjes wordt ze lijkt mij echt niet zo gek van..............


Ze zeggen dat er geen haver in zit, je herkent het ook niet direct maar er zit gepofte haver in heb ik me laten vertellen en gezien. Mijn paard heeft daar kennelijk toch moeite mee, hij kreeg 2 kleine handjes en voor de rest aangevuld met zemelen en kuil (2 x per dag) toch ging ie knetteren Frusty ik hoop dat dus die Havens muesli gaat werken ik heb er goede berichten over gehoord Haha!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 17:56

nou babs best wel toch hoor.
ik vind het ook echt niet fijn iig..
bij het rijden mag ze wel zo zijn, dan draaft ze tenminste door.
maar longeren is het geen pretje , als je paard galop aan springt en dan gelijk als een gek begint te trekken, en dr vandoor gaat.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 18:11

ik ben ook deze week voor het eerst begonnen met havens muesli zonder haver. Ze staat op basisbrok, en na het rijden krijgt ze een volle schep van bovenstaande. Hiervoor had ik ook wel 'ns countrymix ofzo van ......(naam kwijt, gele zakken doorzichtig) maar daar werd ze ook erg heet van, ook bij heel weinig voeren inderdaad...
Ik ben wel van mening dat een paard wel brok nodig heeft, alle vitaminen en mineralen zitten erin, zeker als het paard op stal staat!!!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 18:14

Mijn paardje heeft 5 maanden in totaal stilgestaan, nu ik hem weer mag gaan werken ga ik ook weer langzaam aan zijn voerschema aanpassen, ik ga alleen muesli voeren en geen bix meer. Ik merkte namelijk toen hij stil stond dat hij af en toe toch bix kreeg gevoerd, hij was dan heel fris en niet te hanteren...... hij reageert er gewoon heel sterk om.

In de afgelopen 2 jaar heb ik een aantal vormen van muesli geprobeerd, de laatste was van Hippostar; Prairiemix daarvan zei de verkoper ook dat er geen haver in zat, nou mooi wel dus alleen in gepofte vorm. Voor een paard maakt dat niets uit, als ze al onrustig worden van gewone haver dan worden ze dat ook van die gepofte.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 18:15

ja daarom wil ik dr toch blijven voeren.
ze staat niet altijd op stal maar toch.
ik zal eens kijken voor die muesli zonder haver.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 18:16

Wij voeren onze d pony's, lopen concours en ongeveer 1 uur per dag training, en 3 uur in de wei ofzo, die krijgen 3/4 kg sportbrok van de subli en 1/2 kg subli muesli of soms ook structuur museli van de subli.
niks geen problemen mee.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 18:19

MirageGidran schreef:
ik ben ook deze week voor het eerst begonnen met havens muesli zonder haver. Ze staat op basisbrok, en na het rijden krijgt ze een volle schep van bovenstaande. Hiervoor had ik ook wel 'ns countrymix ofzo van ......(naam kwijt, gele zakken doorzichtig) maar daar werd ze ook erg heet van, ook bij heel weinig voeren inderdaad...
Ik ben wel van mening dat een paard wel brok nodig heeft, alle vitaminen en mineralen zitten erin, zeker als het paard op stal staat!!!


Je bedoelt waarschijnlijk Prairiemix van Hippostar Knipoog die van mij kreeg maar 2 handjes en werd al maf Frusty Trouwens in die muesli zonder haver zit dus weldegelijk alle mineralen en vitaminen. Ook zit er een vitaminebrok doorheen. Zelf geef ik ter aanvulling appel-azijn met knoflook, lijnzaad en weidemix van de paardendrogist. Ik heb samen met een stalgenootje precies gekeken of hij zo aan zijn totale vitamine en mineralen komt en hij krijgt dus nu precies alles wat ie nodig heeft Haha!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 18:59

Ik voer mijn fjordje na het rijden Prairimix (heet nu reformmuesli geloof ik) van Hippostar. Zit niks geen energie in, gewoon voor het lekkere en voor de energie krijgt ze nog een half schepje basisbrokjes.
Ik zou jouw fjordje (als je muesli zonder haver neemt) gewoon alleen een schepje muesli geven, of een plak hooi, daar halen ze ook heel erg veel voedingsstoffen uit die gele dondertjes van ons.
Succes ermee!
Viv

chantal20
Berichten: 28
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 22:44

Mijn fjorden krijgenmuesli van marstall speciaal voor paarden die sober gevoerd moeten worden en arabieren. Mijn ene fjord wordt ook snel gek van teveel voer maar doet het hier super op

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 22:59

Vippie schreef:
Ik voer mijn fjordje na het rijden Prairimix (heet nu reformmuesli geloof ik) van Hippostar. Zit niks geen energie in, gewoon voor het lekkere en voor de energie krijgt ze nog een half schepje basisbrokjes.


Er zit dus weldegelijk gepofte haver in hoor, als je paard zoals die van mij, daar gevoelig voor is, halen ze er genoeg energie uit om maf te worden met rijden.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 00:02

Nope, geen gepofte haver voor zover ik weet, zal het vandweek nog eens nakijken. Mijnes is namelijk alergisch voor granen (ook haver dus) en staat dan binnen notime onder de bulten als dat erin zou zitten.
Maar zal het even voor je nakijken.
Vroeger had ik altijd Herbasan van pavo, maar das hier zo moeilijk te krijgen, en hier is ze ook tevreden mee.
Viv

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 00:26

Vippie schreef:
Nope, geen gepofte haver voor zover ik weet, zal het vandweek nog eens nakijken.
Of ik heb gewoon pure pech gehad, heb namelijk aan de verkoper een handje van mijn voer gegeven en gevraagd wat hij er allemaal uit kon halen }> Hij vertelde dus dat een bepaald korreltje gepofte haver was Verward Was bij Van Der Ward in Laren NH, ik ben toen direct overgestapt op die Havens........

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 08:15

napoleon, dat is inderdaad het voer wat ik bedoelde en Mirage werd er ook knetter van!!!!
Nu krijgt ze na het werk een volle (!!!) schep muesli zonder haver van havens dus en dat gaat super!!! Terwijl ze van die andere dus een kwart schepje maar kreeg.........dus er zat degelijk wel energie etc in.
En ja, je kunt het ook als 'gewoon' voer voeren. Alles zit erin.

Pavo Herbasan gaf ik ook wel 'ns ipv muesli, maar toch minder smakelijk en het gaat zo snel verkruimelen, zodat er alleen maar gruis inzit......

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 09:08

Ik geef Cerise buiten haar basisbrok ook nog muesli zonder haver van Havens.
Van ander voer werd ze heel snel heet, maar deze dus veel minder. Ik doe er ook nog knoflookpoeder door en dat ruikt lekker...! *LOL*

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 09:30

Lastig is dat idd. Jurga doet het ook super op 1 kg brok per dag, terwijl een stalgenoot van Jur wel haast 4 kg per dag nodig heeft. Heel verschil. Ik zou idd ook eens die muesli van napoleon proberen, die zonder haver. Het valt altijd te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 09:48

Hou vooral even rekening met het verschil tussen structuurmuesli en kruidenmuesli (Subli)
Structuurmuesli is een biksvervanger qua voedingswaarden/energie, kruidenmuesli is snoeperij/maagvulling/lekker.