Inrijden en erafdonderen, jullie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 19:41

Luguber verhaal Pril......

Ik ben 2 keer met zadelmak maken eraf gevallen, beide keren was het te wijten aan het feit dat de mensen die me zouden helpen het paard loslieten.
De eerste keer liet een arabier zich achterover vallen en ik ben er af gesprongen, de 2e keer was een Fries die echt met 4 benen tegelijk opsprong, met de kop tussen de benen en daarbij allerlei rare draaien maakte. Ik weet zeker dat dat nooit gebeurd was als bijvoorbeeld mijn vader me had geholpen.

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 19:52

ik heb een shetje ingereden en daar ben ik wel 5x afgevallen en nog een welsh daar ben ik op blijven zitten

maar dat is toch niet raar of erg...???het hoort er gewoon bij.Het is ook allemaal nieuw voor dat paardje..

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 22:26

Sjuimpje schreef:
Ik weet zeker dat dat nooit gebeurd was als bijvoorbeeld mijn vader me had geholpen.


Ik deed het zadelmak maken vroeger ook altijd met m'n vader. Je moet de persoon die het paard vast houdt echt 100% kunnen vertrouwen en ook weten van elkaar wat je gaat doen.

Ik ben er met zadelmak maken ook nooit afgevallen.
Ik ging er het liefst zo snel mogelijk op, niet te veel rommelen en longeren van te voren. Liever weinig conditie en een beetje overdonderen...
Met de eerste paar keer erop zitten was er dan ook nooit wat aan de hand. Als de paarden wat meer zelfvertrouwen hadden met iemand op de rug gebeurde het wel eens dat ze een bok gaven. Maar liever zo dan dat een paard onderuit gaat doordat hij z'n evenwicht kwijt is door het ruitergewicht...

Moet wel zeggen dat pony's vaak wat eigenwijzer waren dan paarden.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 08:46

Ik heb mijn eigen pony's zademak gemaakt die begonnen ook echt met bokken. Ik ben er toen wel afgevallen.
Daarna heb ik mijn verzorgpony van 5 gedaan, ik had gelukkig meer ervaring ondertussen. Maar ze begon ontzettend te bokken en ik viel eraf en ben toen onder haar geland. Alles is toch goed gegaan.
En nu rijd ik sinds een paar weken op een merrie die ik inrijd voor iemand anders. We weten niet wat ze al wel en niet kon. De we gingen longeren met bit en daarna zadel. Ze gaf geen kik. Dus toen ben ik erop gegaan. Ze vond het vreemd maar liet het toe. Nu een keer of 6 verder kan ik met haar stappen, draven en galoperen. Ook buitenritten gaan goed. Ze heeft nooit gebokt, maar wel wat zijsprongen gemaakt, ik ben er nog niet afgevallen. Mijn kennis hielp altijd met de merrie, hoewel ik nu zelf alles kan van opstappen etc.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 09:25

Ik had wel verwacht dat ik er een keer af zou vallen met inrijden, maar dat is niet gebeurd. Razinda heb ik nu ruim een jaar onder het zadel en ze heeft me er nog niet afgegooid. Ik ben wel een keer gelanceerd bij het opstijgen, maar toen zat ik er nog niet eens op dus dat telt dan niet. Haha!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 09:43

een keer een bokje is niets mis mee (hoewel ik dat in de eerste 1-2 maanden zelden meemaak), maar eindeloos door blijven bokken lijkt me geen goed teken.

Verder ga ik mee met de rest: er wel weer opstappen, rustig blijven, zelfverzekerd blijven (en als je dat niet meer bent: zsm iemand anders erop) en het samen doen met iemand waarvan je weet wat je eraan hebt.

Veel voorbereiding doe ik vaak ook niet, maar ik vind het wel belangrijk dat het paard een bepaalde mate van vertrouwen in je heeft, voordat ik erop ga hangen cq zitten. Ze schrikken toch al snel overal van, als ze dan ook nog eens schrikken van je stem, dan heb je helemaal niets meer. Als je stem enigszins kalmerend werkt op het paard, dan heb je al een hoop gewonnen, mocht het fout gaan...

[edit] grammaticaal foutje weggewerkt [/edit]

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 10:00

de merrie waar ik op rij is nu zo´n drie maanden onder het zadel, en ik ben er vorige week voor het eerst af gegaan (maar dat kwam omdat ze struikelde.) Je kan wel merken dat ze wat zekerder van zichzelf wordt tijdens het rijden want deze week gaf ze voor het eerst een bokje bij het aangalopperen. Ook de andere 3-jarigen (zijn er nog twee) hebben er nog niemand afgegooid (zijn even lang onder het zadel.)
Naar wat ik heb gehoord vallen de problemen tijdens het inrijden meestal wel mee, als er problemen komen is dat meestal als ze een poosje onder het zadel zijn (langer dan 2 maanden) en wat brutaler en sterker worden (schrikreacties daargelaten, al zullen veel paarden die schrikken eerder hard gaan rennen, vluchten.)

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 11:29

Ja inderdaad. Jullie hebben helemaal gelijk. De andere 3 pony's die ik daar ook heb ingereden deden hetzelfde. Die had ik ook eerst aan alles laten wenen en 2 gaven helemaal geen kick en de haflinger bokte maar een half rondje en toen was het over.
Alleen deze fjord blijft maar doorgaan dus er zal wel iets mis zijn of hij is gewoon zo vreselijk ondeugend.
Gisteren in stap ging alles prima, ontspannen en gaf geen kick. Aandraven sprong hij direct met 4 benen de lucht in en kop tussen de benen en halve draaien naar beide kanten, ik bleef maar een half rondje zitten en de jongen die haar vast had heeft de blaren in zijn handen staan en kon het niet voorkomen dat ze die halve draaien maakte waardoor ik niet kon blijven zitten. Ik vertrouw hem echt volledig hoor (die jongen), maar het beestje draaide compleet door dus kon hij hem niet vasthouden.
Ik viel behoorlijk hard op mijn rug en loop nu als een stijfe hark Frusty vandaag mag ik niet rijden en ik moet nu even bedenken wat ik morgen ga doen, ik denk dat ik gewoon weer helemaal overnieuw begin met een paar dagen longeren en hangen en eventueel een dierenarts erbij haal voor controle van het beestje. Hij komt toch vaak zat voor mijn merrie.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 11:36

manda:
jonge paarden weten niet meteen vanaf het begin dat ze hun hoofd tussen hun voorbenen moeten stoppen.

probeer er eens achter te komen of er al eens eerder iets mee gedaan is.....

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 11:46

Tender schreef:
manda:
jonge paarden weten niet meteen vanaf het begin dat ze hun hoofd tussen hun voorbenen moeten stoppen.

probeer er eens achter te komen of er al eens eerder iets mee gedaan is.....


Hij is al eerder voor de kar geweest maar niet onder het zadel, dat weet ik zeker want die mensen hadden hem al vanaf 3 jarige.

Ik ga zo even een stal bellen waar ze jonge paarden beleren hier in de buurt. Misschien kan hij daar een weekje heen.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 11:52

oja, dat van dat tuig was ik even vergeten.
toch vreemd hoor!

verstandige beslissing: wat heb je eraan je eigen leven te blijven wagen hierop!?

hillary6
Berichten: 176
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Inrijden en erafdonderen, jullie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 18:22

mijn pony heeft nog geen vlieg kwaad gedaan alleen een keer bokke maar meer ook nie ook met zadel mak maken nie niks vind alles dood gewoon maar ik ga nu ook op concour met hem maar nog steeds niks gebeurd(afkloppe)maja tuurlijk kun je eraf vallen iedereen valt eraf zelfs de beste ruiters maar die zijn te lui om een paard zadel mak te maken laten ze een ander wel doen duzzzzz Haha!

lisanneloveshorses

Berichten: 46
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 13:12

Ik vind het heel normaal dat je eraf valt met inrijden. Dat gebeurt de beste ruiters natuurlijk ook wel eens, dus het hoort er een beetje bij. Ik persoonlijk ben gisteren zo hard van mijn verzorgpony geknald (ik was hem ook aan het inrijden) dat ik mijn arm brak. BALEN! Nu kan ik minstens 2 maanden niet meer rijden Huilen