hoe vaak rijd jij je paard per week?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ginn
Berichten: 38
Geregistreerd: 12-08-02
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 16:29

Kendra schreef:

Citaat:
Ik vind dat je paarden prima kunt combineren met andere dingen, het kan ook heus wel eens een dagje wat minder als je eens een keer geen zin hebt.


Natuurlijk is dat zo. Ik heb ook weleens een " baaldag" . Verdrietig Ik wil alleen duidelijk maken dat het hebben en onderhouden van een paard veel tijd vergt en dat je er niet al te makkelijk over na moet denken. Toen ik mijn paard voor het eerst kocht had ik nooit gedacht dat ik er zoveel mee bezig zou zijn (en dat vind ik ook helemaal niet erg, integendeel zelfs). Wel heb ik enorm veel vrienden, kennissen en familie die mij allemaal regelmatig willen zien en dat valt niet altijd te combineren.

Ja natuurlijk kan je eerder als 23:00 uur 's avonds klaar zijn alleen ik niet:

Paard uit land halen en terug zetten: 20 minuten; (stukje lopen)
Paard poetsen en nakijken: 35 minuten;
Paard rijden: 1 uur of 1,5 uur;
Paard naverzorgen: 20 minuten;
Paard voeren: 20 minuten
Stal uitmesten: 15 minuten
En de overige minuutjes gaan op aan een praatje met mijn medestalgenoten. Gelukkig woon ik niet al te ver van stal dus de reistijd is minimaal. Ik heb helaas geen stal aan huis.

Pellie, mocht je een paard gaan kopen dan wens ik je er heel veel plezier mee en hoop dat je nog vele leuke jaren met hem tegemoet gaat. Het is echt genieten!!! Haha!

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 10:51

Klopt wat je zegt hoor, je zegt zelf ook dat je 't op deze manier gewoon leuk vindt, dan is daar dus niks mis mee. Trouwens, had jij niet sinds april dit jaar een paard (of was dat iemand anders?) Ik weet nog wel dat ik in het begin ook erg veel tijd kwijt was met van alles en og wat, als je wat meer routine hebt opgebouwd kun je steeds sneller en efficienter (niet dat dat het ultieme doel is, maar soms is het gewoon handig). Maar je hebt wel gelijk dat je in principe dag in dag uit klaar moet staan voor je paard(en). Als je dat niet kunt moet je er inderdaad niet aan beginnen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 11:04

xdominiquex schreef:
hoi

ik vind als je een paard heb moet je er goed voor zorgen.
mensen die een baan krijgen van 9 tot 5 moeten hun paard verkopen wegens tijdgebrek het is de beste keuze op dat moment!!!!


Hmhm, dus iemand die van 9-5 werkt verzorgt zijn paard niet goed Verward
Sorry ik werk ook van 9-5 en mijn paardje komt niks te kort, wordt 7 dagen in de week door mijzelf verzorgd en gereden (niet recreatief). Dus verkopen, ammenooitniet! Sommige mensen moeten nu eenmaal werken om een paard te kunnen onderhouden. Dan maar laat thuis en geen tv kijken, eerst paard dan de rest.
Maar om nou mijn paard te verkopen omdat ik werk? Nee die logica snap ik ff niet.

Viv

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 11:15

Pellie schreef:
AfbeeldingIk neem alle motiverende en waarschuwende adviezen met me mee hoor. Knipoog Maar die 2e zal ik al gauw naast me neerleggen. Soms zijn er dingen die je gewoon moet doen, en dit is er één van. Het is zo'n ding wat leidt naar volwassenheid vermoed ik. Verantwoording nemen voor... Het is één van de vele dromen van vroeger die ik nu waar kan maken. Afbeelding


Tsja en 1 ding van verantwoording nemen is oa het 7 dagen per week klaar kunnen staan voor iets waar jij voor gekozen hebt, een levend wezen. Hou in je achterhoofd: jij kiest voor dat paard, niet andersom.
Helaas wordt zo'n dier dan de dupe van jouw "volwassenwording", omdat je er achteraf gezien toch geen tijd/geld voor blijkt te hebben.
Verantwoording houdt ook de keus in om het juist niet te doen, droom of niet, dat is ook en volwassen beslissing nl.
Ik krijg een beetje het idee dat je nu alleen een paard gaat kopen voor de heb, om een droom waargemaakt te hebben. Geloof mij, iedereen hier heeft de droom ooit gehad, en sommigen hebben hem idd waar gemaakt, maar wel op het moment dat ze zeker wisten dat ze genoeg tijd voor de droom zouden hebben.
Denk dus goed na wat je doet. Let the wisdom be with you.
Succes, Viv

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 11:21

Ik heb geen vast werkschema. Ik ga gewoon wanneer het me uitkomt. Dat is meestal zo'n 4/5 keer in de week. Meestal rijden in het bos (gewone of spring-route) soms ook werken in de buiten bak. Dressuur of springen. Af en toe ook longeren/wandelen. Ik kan mijn pony makkelijk een paar daagjes niet rijden, hij is ontzettend koel in zn hoofdje en ook al niet meer de jongste, dus dat scheelt. Ik ga dr wel elke dag naar toe, ben dan ook best lang bezig. (van 1,5 tot 4 uur is verschillend). Mijn paardje komt wel samen met 4 andere vriendjes 8/9 uur per dag in het land, ook in de winter.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 11:22

Ik probeer om 5 dagen in de week te rijden. Maar ik ben erg afhankelijk van het weer omdat we alleen een buitenpiste hebben!
Bij mijn paard werkt het niet een paar dagen rijden en dan weer een tijd niet! Daarbij komt nog dat ze 18 is en voor zo'n paard is regelmaat in de training nog altijd belangrijk dan hoe zwaar je traint, maar ik denk dat dat zo ongeveer voor alle paarden geldt!
Ze krijgt wel sowieso november en december vakantie. In januari gaat ze voor een maand of 3 naar de manège en tegen dat ze terug thuis is, kunnen we terug in onze buitenpiste rijden!

Green
Berichten: 1008
Geregistreerd: 28-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 12:50

ik traineelke dag en heb meestal elke zaterdag of zondag concours.
En 2 x in de week prive les.

groetjes
ginou

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Re: hoe vaak rijd jij je paard per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 17:26

Pellie schreef:
Afbeeldingik lees vaak:
te koop paard wegens tijdgebrek

waarom? waarom kan een paard niet gewoon de wei in als je geen tijd hebt om te rijden? Zijn dit mensen die prestige van hun paard verwachten? Of is het te duur om een paard te onderhouden zonder er regelmatig op te rijden?

Ik ben benieuwd hoe vaak mensen rijden. Ik heb er zelf (nog) geeneen maar als ik er eentje had dan zou ik niet 5 dagen per week tijd hebben om op hem te gaan rijden. Dat hoeft voor mij ook niet, hij mag best lekker in de wei staan lummelen met andere paarden.
Afbeelding


die van mij loopt 6 dagen in de week, waarvan hij 1 dag kan lummelen in het weiland, ik rij er 4 dagen van, waarvan 1 meisje zaterdags en mijn moeder smaandags, en ik vind het heerlijk om te doen, anders kies ik er niet voor, en gelukkig heb ik die tijd er nog wel voor....

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 13:53

Vippie schreef:
Tsja en 1 ding van verantwoording nemen is oa het 7 dagen per week klaar kunnen staan voor iets waar jij voor gekozen hebt, een levend wezen. Hou in je achterhoofd: jij kiest voor dat paard, niet andersom.
Helaas wordt zo'n dier dan de dupe van jouw "volwassenwording", omdat je er achteraf gezien toch geen tijd/geld voor blijkt te hebben.
Verantwoording houdt ook de keus in om het juist niet te doen, droom of niet, dat is ook en volwassen beslissing nl.
Ik krijg een beetje het idee dat je nu alleen een paard gaat kopen voor de heb, om een droom waargemaakt te hebben. Geloof mij, iedereen hier heeft de droom ooit gehad, en sommigen hebben hem idd waar gemaakt, maar wel op het moment dat ze zeker wisten dat ze genoeg tijd voor de droom zouden hebben.
Denk dus goed na wat je doet. Let the wisdom be with you.
Succes, Viv


Afbeeldingja als je het negatief wilt opvatten en denkt bij voorbaat al dat het zo gaat lopen... ik geloof niet dat ik ooit meer tijd zal krijgen, ja als ik met pensioen ben ofzo. Ik zeg ook niet dat ik maar 1x per week zal rijden, want dáár ging het hier tenslotte over en niet over de rest van de aandacht. Ik las hier ook ergens een topic over iemand die vroeg of het erg was om maar 1x per week je paardje te rijden. Moet je eens kijken hoe positief mensen daar tegenover staan.

Ik heb in mijn leven 2 grote kinder/jeugdwensen in vervulling laten gaan door er hard aan te werken. (wie kan dat? bijna niemand toch omdat men vaak over luchtkastelen droomt?) Vandaar dat ik die uitspraak ook maakte. Deze lukt me dus ook.
Afbeelding

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 14:48

Meestal probeer ik 4 a 5 keer per week te rijden, maar is per paard/pony verschillend! Maar meestal 4x per week, ik rij er dan ook wel meerdere, 6 a 8.

LINDA

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 15:15

Afbeeldingpfieuw, da's een dagtaak zeker?Afbeelding

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 19:09

Jeetje ik voel me gelijk schuldig en slecht ensow!!!
Ik rij als ik zin en tijd heb eens in de week...
Soms 2 weken helemaal niet en soms 3 keer in de week..

Mijn fjordje staat dag en nacht (nu) buiten en is zelfs na 2 weken niet bereden te zijn heel makkelijk en goed te rijden!
Alhoewel ik me elke week voorneem meer te gaan rijden lukt t me gewoon weg niet.. Ik denk dat ik te lui ben om elke dag te rijden ofzo Haha!

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 21:18

PFF nee inderdaad hoef je over het houden van een paard niet makkelijk te denken...
Ik wil ze perse iedere dag rijden of iig beweging geven maar ook dat schiet er wel eens bij in. Ik heb 2 paarden en ik heb ze thuis staan dus alles wat er omheen komt is ook nog voor mn eigen rekening plus dat ik ook nog regelmatig de pension paarden en die van mn zusje ook mag doen (uitmesten ed) Dus ik heb er dagen bij dat ik 8 paarden kan uitmesten!!! En als ik dan nog tijd om te rijden mag ik heel blij zijn! Want daarnaast heb ik ook nog school en een aantal andere verplichtingen.
Maar daarom heb ik ook besloten om een van mijn 2 paarden te verkopen omdat ik het niet eerlijk vind tegenover hen dat ik niet genoeg tijd voor ze heb. Als ik er nog ' maar' 1 heb ik zeker wel weer genoeg tijd om die haar beweging te geven. Maar misschien dat ik in de loop van dit school jaar en na de verbouwing van ons huis wel weer tijd heb en als ik mn pony dan nog heb hou ik haar.
Iig rijd ik dus als het mogelijk is iedere dag een uur op beide beessie.