hoe vaak rijd jij je paard per week?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 20:05

Ik rij 1 keer per week, ben het nog steeds aan het opbouwen maar zou het liefste iets vaker willen rijden...maar helaas....misschien komt dat ooit nog als ik ooit een eigen paardje of bijrijdpaardje heb.


joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 20:39

Ik was altijd heel fanatiek en reed 5 keer per week, soms nog vaker. Tegenwoordig werk ik en heb ik het erg druk. Hijk staat nu dag en nacht in het land en daardoor is de druk wat weggevallen. Mijn pony vind het heerlijk om met zijn vriendjes in de wei te staan en als ik te veel in de bak rijd verliest hij de lust om te lopen. In het weekend ga ik vaak naar buiten, en door de week rijd zijn verzorgster hem 2 keer waarvan regelmatig 1 keer les op de manege (totaal 2,5 uur rijden met heen en terugrit) en hij heeft meestal 1 of twee dagen vrij. Nu met het warme weer rijd ik minder en op dit moment is hij kreupel vanwege mok (gisteren plotseling) en heeft hij net een peniciline spuit gehad. Wanneer we er weer op kunnen weet ik dus niet. Hij wordt niet slechter van in de wei staan, maar als ik hem op stal zou moeten hebben dan kan ik het niet maken een dag over te slaan. Hij wordt dan knettergek en staat dan zelfs te bokken en steigeren in de stal, gaat happen en bokt je er gelijk af als je niet eerst longeert. 's Winters komt hij op deze stal als het goed is (isa wel afgesproken) elke dag met anderen buiten, in weide of bak, dus dat probleem is als het goed is opgelost. Mijn pony hoeft niet bijgevoerd te worden, maar krijgt na het werk een beetje brok en muesli. Als hij meer werkt, krijgt hij dus meer voer.
Ik hoef me dus niet druk te maken om beweging. Wat ik vraag pas ik aan aan zijn conditie, maar dat heeft ook te maken met zijn luchtwegen. Aandacht, lekker rollen zonder zijn (eczeem)deken, borstelen en knuffelen dat gebeurt wel elke dag!!!!

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 21:20

door mij word ze zo'n 2/3 keer in de week gereden en door een ander meisje word ze ook een keertje opgezadelt en dat gaat ze er een beetje op hobbelen wanty rijden kun je het nie noemen maarja dan word ze als ik er niet ben ook een beetje vertroetelt

Lachen

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 21:34

jah dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn, het gevaar hiervan is wel dat bijrijdster ook weer kunnen gaan en dan heb je niemand, het is moeilijk om een goede bijrijdster te vinden waar het helemaal mee klikt, hoor ik vaak. succes!

alweer een jaar samen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 21:50

Pellie schreef:
Afbeelding7 dagen... nee ik weet nu al dat ik dat niet zou kunnen. Maar da's voor mij geen reden om geen paard te nemen. Afbeelding


Heel leuk zo simpel als dat je het nu allemaal stelt. Maar vergeet niet dat je als paardeneigenaar veel te maken hebt met blessures. Een paard dat veel in de wei staat is gevoelig voor mok. Bij een ernstige mok moet je minstens 1 keer per dag naar je beessie, liefst 2 keer. Of wat dacht je van een zoolkneuzing, staart en manenexeem of een hoefzweertje. Allemaal van die onschuldige kwaaltjes die een goede verzorging nodig hebben.
Vraag maar eens een beetje rond op Bokt welke blessures je allemaal regelmatig tegenkomt. Paarden zijn bijzonder kwetsbaar en kunnen niet zonde ronze dagelijkse verzorging. Het gaat dus neit eens zo zeer om het dagelijks rijden maar wel om die dagelijkse verzorging en dat gaat dus verder dan voeren en mesten.
Ik vind het persoonlijk ook niet verstandig een paard een week-eind lang op de wei te zetten. Wie houdt toezicht? Ook in de mooiste weiden kan een paard zich lelijk verwonden. Dan is het wel zo prettig wanneer zo iets meteen wordt gesignaleerd zodat er passende actie kan worden ondernomen.

Sirena
Berichten: 47
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 22:48

Een bijrijdster is heel fijn om er bij te hebben, als ze zich aan de afspraken houdt die jij maakt. Er zijn er genoeg die zich dar niet aan kunnen houden of ze proberen jou hun mening op te leggen. Gelukkig heb ik een bijrijdster die heel goed is voor mijn paard. ik rij 3 x in de week of doe wat anders met hem als hij maar beweging krijgt mijn bijrijdster ook 3 x in de week en 1 dag staat hij lekker op rust. Maar dan moet ik wel zeggen dat mijn paard al 28 jaar is. Hij doet nog alles en een rengalop vind hij nog steeds geweldig op het strand..

een paard is een hemel op aarde, ware liefde die je ontvangt en zelf geeft

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 23:13

Meestal heb ik elke week ongeveer hetzelfde schema:

Maandag : privéles
Dinsdag : thuis oefenen
Woensdag: rustdag
Donderdag: Clubles
Vrijdag : Longeren
Zaterdag: thuis oefenen
Zondag : buitenrit of wedstrijd

Imker heeft meestal alleen op woensdag een vrije dag. Verder komt hij overdag ALTIJD buiten, in de wei. Met goed weer een uur of 8 en met slecht weer een paar uurtjes.

Toos paardloos

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 23:33

Mijn 'grote' paard rijd ik 4 keer in de week en longeer ik twee keer, mijn jonkies worden twee keer gereden en een keer gelongeerd.
Volgens mij is het helemaal geen probleem als je 'maar' vier keer in de week iets met je paard doet, als ze er verder dan maar uit komen en geen dingen van je paard verwacht die hij op basis van die arbeid niet aan kan. Regelmaat is natuurlijk ook belangrijk, net zoals het opbouwen van de conditie. je kunt natuurlijk niet verwachten dat je paard 3 uur op buitenrit kan nadat er drie weken niets mee is gedaan, maar dat lijkt me logisch.

xdominiquex
Berichten: 272
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: soest!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 07:47

hoi

ik vind als je een paard heb moet je er goed voor zorgen ik ga nu naar me examen jaar maar de paarden gaan gewoon door ik maak er tijd voor en rijd ze 6 dagen in de week mensen die een baan krijgen van 9 tot 5 moeten hun paard verkopen wegens tijdgebrek het is de beste keuze op dat moment!!!! maar het ligt er ook aan waarvoor je een paard hen ale sportpaard recreatiepaard .....maar dat er veel tijd ingestoken moet worden zal ik nooit ontkennen

groetjes dominique

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 09:42

xdominiquex schreef:
hoi

ik vind als je een paard heb moet je er goed voor zorgen ik ga nu naar me examen jaar maar de paarden gaan gewoon door ik maak er tijd voor en rijd ze 6 dagen in de week mensen die een baan krijgen van 9 tot 5 moeten hun paard verkopen wegens tijdgebrek het is de beste keuze op dat moment!!!! maar het ligt er ook aan waarvoor je een paard hen ale sportpaard recreatiepaard .....maar dat er veel tijd ingestoken moet worden zal ik nooit ontkennen

groetjes dominique


Klinkt leuk, maar de meeste mensen moeten werken van 9 tot 5 om hun paard te kunen onderhouden! En dan nog heb je dus 's avonds of 's morgens vroeg tijd voor je paard. Als je 't een beetje efficient doet kun je in een uur tijd je paard longeren, dus dan valt de tijd die het kost ook nog wel mee. Voeren, uitmesten en opstrooien, paarden in en uit de wei brengen en halen kost me bijna net zoveel tijd - en ook dat doe ik gewoon allemaal naast mijn baan - zoals de meeste mensen. Je moet het dus gewoon erg leuk vinden.

Jive

Berichten: 345
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 09:53

ik rij ong. 5 dagen in de week, maar ik doe hem samen met mijn zus dus hij word i.i.g elke dag gereden of buiten gezet

Wie zijn ballen krabt met een riek eindigt snel in de kliniek Haha!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 10:23

Het verschilt nogal: menig fokmerrie geniet van haar tijd in de wei, maar zij heeft ook al een 'missie' namelijki het moederschap. Vroeger toen ik Haflingers reed vermaakten die zich ook prima in t land. Maar een sportpaard in conditie wil aandacht en werken, is mijn ervaring. Mijn paard komt dus altijd in beweging, ik rijd m 5-6 x per week, dressuur veel, 1 x bosrit, 1 x springen, 1 x longeren, dagje vrij (stappen in bos of wei met stapmolen)...Mijn vorige paard (Trakehner) dacht ik eens blij te maken emt 2 weken vakantie in de vorm van alleen weidegang: hij werd pislink! Ben na een week dus maar af en toe gaan longeren of beetje in de ontspanning gaan rijden. En vrolijk was hij weer....'vakantie' of 'vrij' bij mij is dus geen werk maar wel beweging.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 10:46

bij mijn paard geldt ook: hoe vaker, hoe vrolijker (6 x in de week)

xdominiquex
Berichten: 272
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: soest!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 11:01

nou nou niet alle mensen die paarden hebben werken van 9 tot 5!
en elke dag je paard longeren lijkt me ook een beetje stug dat is op een gegeven moment niet meer leuk voor het paard neem er dan een verzorger bij of deel je paard met iemand dat is eerlijker voor het dier zelf!!!!!

dominique

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 11:56

xdominiquex schreef:
nou nou niet alle mensen die paarden hebben werken van 9 tot 5

Ik zeg ook niet dat alle mensen van 9 tot 5 werken, maar een paard kost nu eenmaal geld en dat zal ergens vandaan moeten komen. Maar echt waar hoor, als je van 9 tot 5 werkt is er nog een heleboel tijd over!

Citaat:
en elke dag je paard longeren lijkt me ook een beetje stug dat is op een gegeven moment niet meer leuk voor het paard

Je had al verder naar boven kunnen lezen dat ik in mijn 'grote' paard 4 keer per week rijd en twee keer longeer. Ik vind dat een goede werkverdeling voor een paard, twee keer onbelast en vier keer belast werken. Ik kan haar ook drie dagen rust geven (overkomt d'r ook niks van), maar in plaats daarvan longeer ik d'r dus twee keer.

Citaat:
neem er dan een verzorger bij of deel je paard met iemand dat is eerlijker voor het dier zelf!!!!!

Ik heb het idee dat ik mijn paard op geen enkele manier tekort doe, dus waarom zou ik?

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 14:21

Ik denk dat je er inderdaad nog even heel goed over moet nadenken want een paard kun je ongeveer zien zoals een klein kind wat ook afhankelijk is van jou. Hij heeft verzorging nodig en je kunt niet altijd van anderen verwachten dat ze je uit de brand helpen. Een goede verzorger is ook moeilijk om te vinden want je wil natuurlijk iemand die je kunt vertrouwen met je "kind"! Ik werk zelf ook 40 uur in de week en ik kan je zeggen dat ik sinds in mij Omar heb (april 2002) ik eigenlijk amper tijd voor mijn vrienden heb. Een weekendje weg zit er echt niet zomaar in. Al staat je paard in de wei dan heeft hij inderdaad ook nog verzorging nodig (drollen scheppen, bijvoeren of in sommige gevallen zoals bij mij, iedere dag water in jerrycans naar de wei brengen met een kruiwagen... zucht zucht). En zoals Jippie hier boven ook al zei: heb je aan de eventuele blessures gedacht waardoor je inderdaad iedere dag naar je paard moet (zo niet 2 x per dag).

Als je van plan bent om een eigen paard te kopen dan moet je eerst zelf goed aan je paard wennen en je paard ook aan jou. Ik denk dat als je meteen een verzorgster neemt je het paard niet de kans geeft om jou als "baasje" te gaan zien. Een eigen paard hebben is heel erg leuk maar ook erg zwaar want je heb nu eenmaal opeens een hele grote verantwoordelijkheid. Het is niet mijn bedoeling om je te demotiveren hoor Knipoog Ik vind dat als je een eigen paard koopt je ervoor moet zorgen dat je ook 7 dagen in de week aandacht aan je paard kunt besteden want je paard kiest er niet voor om jou als baasje te krijgen!


Ik rij bijna iedere dag en ook als ik niet ga rijden dan ben ik bij Omar (7 dagen per week) om hem aandacht te geven en te wandelen, longeren en poetsen).
Mijn doordeweekse dag ziet er zo ongeveer uit:
werk van 08.30 - 17.00 uur
17.00 - 18.30 uur thuis eten, omkleden etc.
18.30 - ong. 22.30 uur bij Omar (verzorgen, rijden etc.)
22.30 uur naar huis en nog douchen etc. en moe naar bed

De volgende dag weer hetzelfde verhaal. Maar ik ben gek op Omar Lovers want het is echt een grote schat en ik zou hem niet willen missen maar het is wel erg zwaar. Ik ben gek op vakantie en lekkere warme tropische stranden maar helaas zat dit er voor mij niet in dit jaar omdat ik mijn paard niet in de steek kan laten en een paard is ook erg prijzig dus weinig tropisch oord voor mij dit jaar...... Huilen !

Succes met je beslissing en denk goed na of je over voldoende tijd beschikt voor een eigen paard. Heb je trouwens wel eens over een verzorgpaard nagedacht??

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 15:33

Misschien scheelt het ook waar je paard staat, ik heb ze thuis en dan gaan een heleboel dingen 'tussendoor'. Mijn dagindeling ziet er dus ook echt anders uit: ik sta 's morgens om half 7 op, ga voeren. Om kwart voor 8 zetten we de paarden buiten, daarna aan het werk. Om kwart over 5 thuis, opstrooien, paarden binnen. Daarna meestal even rijden of longeren, dan eten (of andersom). Om 9 uur / half 10 nog een keer hooi voeren. Ik vind dat ik voldoende tijd overhoud. Bovendien neem ik niet zoveel vakantie, maar snipper ik vaak een paar uurtjes, zodat ik een keer 's morgens vroeg kan rijden of 's middags eerder weg kan. Het gaat prima, ik heb voldoende tijd voor andere dingen, zoals m'n vrienden.

Ik ben het wel met jullie eens dat je oppas moet hebben, in ieder geval iemand in de buurt die voor je paard kan zorgen als je er eens een keer niet bent. Als je wat paardenkennissen hebt, is dat meestal geen probleem - je doet het dan gewoon voor elkaar.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 15:39

De meeste paarden die ik onder mijn kont heb rijd ik zo'n 6/7 keer in de week. Voornamelijk dressuur, maar met de ene ga ik regelmatig buiten galoperen.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:12

Ik rij hem meestal 4 of 5 x waarvan 1x les. 1 x in de week longeren en zowieso 1 dag rust, soms als t zo uitkomt 2 dagen rust.
Maar ik kan die van mij ook geen 2 dagen achter elkaar stil laten staan, dan is hij de x dat ik er weer op stap net een bommetje!!!
1x mn been aanleggen, zoef weg is ie. Schijnheilig
Verder staat ie praktisch iedere dag in de wei.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 20:19

Ik rijd zowat elke dag, af en toe een x een rustdagje ertussen dan kunnen ze lekker spelen in de wei

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-02 10:53

AfbeeldingIk neem alle motiverende en waarschuwende adviezen met me mee hoor. Knipoog Maar die 2e zal ik al gauw naast me neerleggen. Soms zijn er dingen die je gewoon moet doen, en dit is er één van. Het is zo'n ding wat leidt naar volwassenheid vermoed ik. Verantwoording nemen voor... Het is één van de vele dromen van vroeger die ik nu waar kan maken. Afbeelding

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 11:07

'k rij 7 dagen per week, moet wel anders is mijn paardje helemaal losgeslagen! ik wissel veel af, springen dressuur buitenrit longeren vrij springen. ik doe elke dag wat, als het heel warm is geef ik hem alleen een douche en laat ik hem de rest van de dag in de wei. en als het ijskoud is laat ik hem lekker in z'n warme stalletje of eventjes in de wei.
ik rijdan maar 1 keer per week en dan is het net een rodeo beest!
met de andere rij ik 1 of 2 keer per week met de kar en de shetjes word alleen mee gewandelt.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 21:54

Pellie schreef:
AfbeeldingIk neem alle motiverende en waarschuwende adviezen met me mee hoor. Knipoog Maar die 2e zal ik al gauw naast me neerleggen. Soms zijn er dingen die je gewoon moet doen, en dit is er één van. Het is zo'n ding wat leidt naar volwassenheid vermoed ik. Verantwoording nemen voor... Het is één van de vele dromen van vroeger die ik nu waar kan maken. Afbeelding


Je moet maar zo denken, een gewaarschuwd mens telt voor twee en dat is precies wat je soms nodig hebt als je paarden hebt: dat je even met z'n tweeen bent. Succes, koop wat moois, je weet toch nooit precies waar je aan begint. Als je 't leuk vindt is het meestal geen probleem en maak je gewoon tijd, als je er niks aan vindt staat binnen een half jaar je nieuwe bink je zo verdrietig aan te kijken dat je schuldgevoeldens gaan overheersen en je besluit over te gaan tot verkoop...... En dan weet je hoe het is en is er nog niks verkeerds gebeurd, toch?

Ginn
Berichten: 38
Geregistreerd: 12-08-02
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 12:48

Ik rijd mijn paard ook zo'n 5/6/7 keer per week. Het verschilt wel eens per week maar een gewone week ziet er als volgt uit:

Maandag:licht longeerwerk of werk aan de hand;
Dinsdag: dressuuroefeningen voor de les van woensdag;
Woensdag:dressuurles (45 minuten)
Donderdag: buitenrit (1,5 uur);
Vrijdag: dressuuroefeningen voor les van zaterdag/ buitenrit;
Zaterdag: dressuurles (45 minuten);
Zondag: buitenrit (1,5 uur).

Toegegeven: als ik wel een keertje geen tijd heb ga ik met haar aan de hand wandelen of behendigheidsoefeningen doen.

Ik vind dat als je een paard koopt moet je je wel bewust zijn van het feit dat het paard van jou afhankelijk is en je niet kan zeggen vandaag ga ik niet of vandaag rijd ik maar niet terwijl je gisteren bv. een zware les hebt gehad. Dat is ook nog eens slecht voor zijn spieren. Verder kan je een paard prima combineren met je werk. Ik werk ook van 's morgens tot 's avonds en ben daarna tot 23:00 uur op stal. Natuurlijk ben je eind van de week kapot maar de ontspanning, rust en liefde voor mijn paard dat doet 't 'm. Denk er wel goed over na want als je je paard eenmaal hebt gaat al je tijd daar in zitten en hou je weinig tijd over voor andere dingen (ik in ieder geval) en daar moet je wel zin in hebben.

Persoonlijk heb ik nog nooit spijt gehad dat ik mijn paard heb gekocht!!! Haha! . Ben helemaal gek van mijn paardje!!!! Haha! Haha!

Leef!!!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 14:16

Ginn schreef:
Denk er wel goed over na want als je je paard eenmaal hebt gaat al je tijd daar in zitten en hou je weinig tijd over voor andere dingen (ik in ieder geval) en daar moet je wel zin in hebben.


Tja, ik vind ook wel dat je er goed over na moet denken, maar vind iedereen nu ook wel erg zwaar op de hand. Ik vind dat je paarden prima kunt combineren met andere dingen, het kan ook heus wel eens een dagje wat minder als je eens een keer geen zin hebt. Ik zou 'm'n kudde' voor geen goud willen missen, heb er vreselijk veel voor over, maar vind dat er ook nog andere dingen zijn in het leven. Ik ken trouwens niemand die niet af en toe een baaldag neemt en denkt, nou ja, ze heeft toch de hele dag in de wei gelopen, morgen maar weer! En daar is dus ook niks mis mee!!

Als je iedere dag tot 11 uur 's avonds bezig bent, is dat dan omdat je 't zo leuk vindt of omdat je niet eerder klaar bent? Ik zie ook mensen om me heen die zijn drie uur bezig om een paard te rijden, omdat ze dat leuk vinden. Maar het kan heus wel sneller natuurlijk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 bezoekers