Dierenbescherming

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 18:09

Zou die wat doen aan een veulen van nog geen jaar oud, dat 24 / 7 week op stal staat op een half uurtje na? Beestje weeft zuigt lucht en is best onder ontwikkelt en zo slap als een vaatdoek....

Arizona

Re: Dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:52

trojka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:08

Triest! Boos!

Zo'n jong dier heeft toch echt meer beweging nodig dan dat half uurtje per dag!
Op dit manier kan hij zijn voer toch ook niet behoorlijk verwerken.
Ik zou als ik jou was zeker even contact met ze opnemen, want ze kunnen zeker een waarschuwing geven dat het dier meer nodig heeft dan dat half uurtje.
Ik wens je erg veel succes en hopelijk doen ze er iets aan.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:07

ik werk zelf bij de dierenebschemring
we kunnen niks doen als er aangetoond is dat de pony genoeg te eten krijgt een schone stal heeft en vers drinkwater tot zijn beschikking en hij komt er ook een half uur oer dag uit dus dat kunnen ze ook niet controleren .

als het paard mager is geen medische verzorging geen voer en vers drinkwater of een goede stal heeft of mishandeld word kunnen we er wat aan doen

je kan uiteraard een melding proberen te maken
succes

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 14:48

Citaat:
ik werk zelf bij de dierenebschemring
we kunnen niks doen als er aangetoond is dat de pony genoeg te eten krijgt een schone stal heeft en vers drinkwater tot zijn beschikking en hij komt er ook een half uur oer dag uit dus dat kunnen ze ook niet controleren .

Daar was ik dus al bang voor....Nou misschien probeer ik het toch maar, aangezien er zat getuigen op stal zijn. Dat het niet goed gaat met dat dier.
Meisje heeft nog een paard heeft ze ook van veulen af aan op stal gehouden..Beest is contact gestoord en tegen het ataxtische aan...Zn achterhand/ rug iets in de richting klopt gewoon niet..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:49

Kan er geen medische oorzaak van zijn dan?

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:57

ik zou er zeker een melding van maken dat wel maar of er een inspectie komt durf ik je niet te zeggen niet met de punten zoals ik die hierboven beschreven heb , als die aanwezig zijn sta je hulpeloos hoor

maar toch doen niet gschoten is altijd mis !

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:58

Wel *&^$##^*
wordt het niet eens tijd dat de LID de regels voor houden van paarden gaat veranderen, waardoor dit soort dingen wél aangepakt kunnen worden Boos!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 12:14

Ja inderdaad triest is dat, wat dat betreft zijn er in amerika betere regels. Medisch zal er nog niet echt iets zijn. Beestje krijgt zijn natje en droogje en heeft een schone stal...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:47

ik heb een paar jaar terug eens de DB gebeld, voor een paardje dat als pensionklant op dezelfde manege stond als waar Banjer toen ook stond... het beestje kwam amper de box uit, de mensen kwamen gewoon niet opdagen.

Het antwoord dat ik toen kreeg was dat zolang het paardje genoeg eten en drinken krijgt, en een schone stal, dat ze er dan niks aan (kunnen) doen...

Ik ben het wel met je eens dat het niet normaal is als een veulen (of ieder ander paard) 24/7 op stal staat, m.u.v. een half uurtje.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:57

Tsja, bij de DB hebben ze er een handje van om pony's die 24/7 buiten staan in hun moddervachtje wel weg te halen en aan veulens die 24/7 binnenstaan niks te doen Clown

Ik ben dus bang dat je bij de DB bot zult vangen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 13:36

kromme regels allemaal...

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:28

Toch melden , misschien zit er een klein kansje in dat ze gaan kijken .

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:00

Zeker de moeite waard om de LID te bellen, grote kans dat zij er een inspecteur op af sturen.

Ook ik heb bij de dierenambu gewerkt en stonden nauw samen met de LID, waar door ons regelmatig telefoontjes naar toe zijn gegaan om het aan hun over te laten.

8 van de 10x sturen ze er toch een inspecteur op af.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:22

En vaak is het misschien ook een schrikreactie; als de eigenaresse van het veulen erbij gehaald wordt en haar wordt uitgelegd (ook met de staleigenaar + inspecteur erbij) dat een paard minstens een paar uur per dag naar buiten moet, misschien gaat ze dan wel even nadenken.
Sommige mensen moet je even wakken schudden.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:27

Ik ben het helemaal met je eens dat veulens lekker buiten horen te spelen...
Maar.....
Ik heb zelf ook een veulen op stal waarmee er elke dag maar een half uur wordt gewandeld!! (ze staat als sinds september op stal met een afgescheurde pees en grote draadwond.) De wond is inmiddels weer dicht maar het stappen en lopen moet erg langzaam opgebouwd worden omdat ze anders zomaar haar beentje zou kunnen breken... Alles wat we nu met haar doen is overleg met de kliniek. We zijn inmiddels van 100 meter per dag stappen naar 500 meter per dag stappen gegaan.. Zoals het er nu uitziet kan ze na de winter weer lekker vrij buiten lopen...

Is er bij dit veulen geen medische oorzaak waarom ze op stal staat??

Daan_ielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:32

Misschien offtopic maar ik zit ermee: mijn vorige bijrijdpaard word door de eigenarresse niet verzorgd, ik moet WEEEEEEEEEEKen zeuren voordat de hoefsmid komt, ik ontwormde hem zelf, want dat was ook te veel moeite. Steeds kreeg ik de staleigenaar op mijn dak omdat mevrouw haar stalgeld net betaald, het paard wordt door hem wel dagelijks op de wie gezet en gevoert, maar nu ben ik ongeveer 8 wkn niet geweest, en hoorde ik van een van de meiden van stal dat het paard al 8 wkn zijn deken op heeft, zonder dat er een keer gepoets is geweest of zo... Ik vind dit niet kunnen maar kan ik er ook wat aan doen??

Ik hoor jullie advies heel graag!!! en mijn excuses voor het offtopic zijn van dit bericht!!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 16:57

Citaat:
Is er bij dit veulen geen medische oorzaak waarom ze op stal staat??

Zeker weten van niet ken het beestje vanaf zijn geboorte Lachen.
Kun je het anoniem melden ?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:24

Amulet schreef:
Tsja, bij de DB hebben ze er een handje van om pony's die 24/7 buiten staan in hun moddervachtje wel weg te halen en aan veulens die 24/7 binnenstaan niks te doen Clown

Ik ben dus bang dat je bij de DB bot zult vangen.

We hebben nog een lange weg te gaan

*zucht*

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:41

arm beestje Boos!
hoe kunnen mensen dit zo'n beestje aandoen.??

de DB zal het toch wel weghalen.?
hoop ik voor het beestje.

volgens mij kun je je wel anoniem melden, maar weet ik niet zeker.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 11:23

Veulenbrok krijgt hij trouwens ook niet. Even onderzocht. Bij krijgt gewoon een bassisbrok...

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:14

Je kan bij de LID wel gewoon je naam zeggen, zij zullen niet zeggen "die en die heeft ons gebeld" ze geven gewoon aan dat ze een 'melding' kregen.
Tevens kun je aangeven dat je op de hoogte gehouden wilt worden, de inspecteur belt jou dan terug met een verslag van de verdere gang van zaken.
Althans, dit is mijn ervaring.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:24

Arabesk schreef:
Wel *&^$##^*
wordt het niet eens tijd dat de LID de regels voor houden van paarden gaat veranderen, waardoor dit soort dingen wél aangepakt kunnen worden Boos!

Niet alleen de regels van het houden van paarden. Je kan beter zeggen, de regels veranderen voor het houden van dieren

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:34

Ik zou er zeker even een melding van maken. Veulens horen naar mijn mening buiten te staan hoeft niet 24/7 te zijn, maar zeker wel bijna 12/7.

Ik heb nu momenteel zelf twee veulens staan waar een een flesse veulen van is met nog een best wel achterstand. Een hengstje en voor andere paarden aardig schichtig nog.. vandaar dat we er een merrie veulen bij gekocht hebben en die daar bij hebben gezet (jaja die andere word gecastereerd zodra het mogenlijk is)

Die staans nachts wel binnen, maar vanaf dit voorjaar gaan ze lekker 24/7 het land op !! Een veulen op stal houden hoort gewoon niet. een veulen heeft beweging nodig voor spier ontwikkeling en groeiontwikkeling.

Wat je bij een veulen zou moeten doen eigenlijk. Lekker de wei op, goed voeren en de eerste 3 jaar niet naar om kijken. Nou ja goed natuurlijk wel controle checks enzo. maar zo ken die lekker uitgroeien!!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 17:40

Klopt navidad, daar ben ik helemaal mee eens. Maar goed ik bel volgende week. Dan zijn we waarschijnlijk toch daar weg Lachen