tuig schoonmaken, welke zeep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

tuig schoonmaken, welke zeep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-02 09:55

Wat voor (zadel)zeep gebruiken jullie om het hele tuig (lees zadel, hoofdstel, martingaal, tuig voor het mennen...) schoon te maken?
welk merk werkt goed?

EN na het schoonmake, laten drogen en invetten, of meteen invetten?

Tja, heb al die tijd alleen wschoongemaakt met een borstel en vochtige doek, en nu is een grondige beurt wel nodig Schijnheilig

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 10:01

Ik heb altijd de (doorzichtige) staaf zeep van Carr Day & Martin. Ze hebben ook van die oranje meuk in een blikje, maar dat is echt rotzooi. De zadelzeep van Stubben is ook heel fijn, en die heeft het voordeel dat het al in een potje zit.

Let er bij het gebruik van zadelzeep op dat je niet teveel water gebruikt. De zeep mag niet schuimen! In principe hoef je het dan dus ook bijna niet te laten drogen Knipoog Ipv vet zou ik olie gebruiken. Vet doet niet zoveel, het sluit alleen maar af.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 10:13

Wij hebben ook zo'n staaf zadelzeep (merk weet ik niet). Daarna vetten we het in. Bij de ruitersportzaakwerd ons van de week namelijk verteld, dat het er va nolie niet beter op wordt. Schijnt slecht te zijn voor de stiksels enzo.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 10:45

Ik heb altijd die van Kieffer....de witte pot, met zwarte letters....superfijn spul en ik heb er al meerdere geprobeerd.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 11:53

Ik gebruik Effax zadelzeep (geel flesje, rode dop) om iedere dag mijn hoofdstellen te doen. dat schuimt wel, maar dat hoort zo. dat is alleen om schoon te maken...iedere week vet ik alles in met Stubben, het zadel vet ik alleen in als ik op wedstrijd ga. (om de week, want mijn zusje gebruikt mijn dressuurzadel, dus mag zij hem fijn invetten!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 11:56

Ik gebruik altijd stubben zadelzeep maar sinds kort heb ik een ander fantastisch spul ontdekt. Petri Leather clean. Dat kreeg ik bij mijn nieuwe laarzen. Spray en poets het werkt echt super! Nu maak ik wel iedere dag mijn leer schoon dus erg vuil is het nooit. Ik heb er ook een bus Leather wax bij en dat maakt alles weer super glimmend. Voor mijn zadel heb ik een ander spul maar ik weet niet of ik daar zo blij mee ben. Het is nogal vet waardoor de verf van het zadel afgeeft aan je kleding.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 13:21

Ik gebruik eigenlijk weinig vet, maar wel de zadelzeep van Stubben, die vind ik ook nog eens erg aangenaam ruiken. Invetten doe ik maar een keertje of 2 per jaar. Door de zadelzeep houd je het leer ook al wat vettig.
Ook de zadelzeep van BR vind ik wel fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 14:49

Zep schreef:
Ik heb altijd de (doorzichtige) staaf zeep van Carr Day & Martin. Ze hebben ook van die oranje meuk in een blikje, maar dat is echt rotzooi.


Hier ben ik het nou helemaal mee eens. Die Carr Day & Martin, vind ik superspul, ik vind het het makkelijkst werken.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-02 15:31

Maya"]
[quote="Zep schreef:
Ik heb altijd de (doorzichtige) staaf zeep van Carr Day & Martin. Ze hebben ook van die oranje meuk in een blikje, maar dat is echt rotzooi.


Hier ben ik het nou helemaal mee eens. Die Carr Day & Martin, vind ik superspul, ik vind het het makkelijkst werken.
[/quote]

Heb ik net in een potje gehaalt, en me tuig begint als nieuw te lijken! Haha!
Was ook wel echt nodig!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 18:58

Ik had eerst ook zo'n staaf, maar die ging er wel errug ranzig uit ziet, dus heb ik een pot stubben gehaald. Wauw! Die is echt veel fijner! M'n goedkope hoofdstelletje lijkt ook wel bijna nieuw! Stubben Rulez!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

zadelzeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 20:13

Ik gebruik ook Carr Day & Martin maar dan geen staaf maar vloeibare zeep in een soort kartonnen flesje. Daar hoef je geen water bij te doen maar er gewoon met een doekje opbrengen. Heerlijk spul waar glycerine in zit zodat je spullen gelijk ingevet zijn. Ruikt ook lekker trouwens Knipoog

Suzanne F.

Berichten: 48960
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 09:17

Spray soap van Carr and Day and Martin....heel handy, je maakt je leer een beetje nat en je spuit t erop en doet t met een handdoek na....

Super spul...

Ook de stubben zadelzeep is wel fijn maar ik vind t zo handig dat deze in een spray ding zit.....

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 10:24

Zep schreef:
Ik heb altijd de (doorzichtige) staaf zeep van Carr Day & Martin. Ze hebben ook van die oranje meuk in een blikje, maar dat is echt rotzooi. De zadelzeep van Stubben is ook heel fijn, en die heeft het voordeel dat het al in een potje zit.


Ik ben het helemaal met je eens. Die van Carr Day en Martin is super. Ik doe (een stukje van) die staaf altijd in een zeepbakje. Dat werkt wat handiger. Maar het is echt goeie zeep hoor.
En die van Stubben ook maar die is wat duurder als ik het goed heb.

jen

Berichten: 3211
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 15:40

wij hebben de vloeibare zadelzeep van stubben, is ook heel erg fijn.
die zadelzeep op een staaf heb ik wel gezien maar nooit gebruikt.

Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal
nieuwe foto's in profiel
[RIJ-ITP] Winnie 7 weken ohz


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers