Geen weidegang?!?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annelies200

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 21:13

Hee iedereen
Ik heb sinds kort een verzorgpaard ik rij d,r 3x in de week.
Nou liep ik al een hele tijd rond met de vraag waarom ze nooit de wei in ging, lijkt me toch wel raar als een paard nooit de wei in mag...dus ik had het gevraagd. Zeiden ze dat ze de wei niet in kon omdat ze anders ging rennen.... Scheve mond Nou bedoelde ze dus dat ie niet de wei in gaat omdat ze zich anders verwond maar volgens haar heeft ze vroeger wel in de wei gestaan. Ik snap het probleem eerlijk gezegd niet...wat vinden jullie? en wat moet ik hier nou mee..ik zou het namelijk leuk vinden als ze gewoon lekker de wei in kon, maar omdat ik niet de eigenaar ben kan ik hier niet zoveel mee...
wat nu? Verdrietig

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:17

Ik zou het echt ronduit verschrikkelijk vinden! Is daar dus wel een mogelijkheid om het paard te weiden? Zo ja, dan zou ik toch eens gaan overleggen met de eigenaar. Bijvoorbeeld dat jij eerst flink gaat rijden zodat hij moe is, en daarna (eventueel met bescherming) op de wei zetten, eerst even alleen, of anders met een vriendje. Ik vind het echt dierenmishandeling als een paard nooit in de wei mag.

Annelies200

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 21:20

Ik vind het ook echt zielig...ik snap ook niet wat d,r dan bezielt...ze is gewoon heel makkelijk op stal en buiten in het bos...(soms een beetje opgewonden) maar verder helemaal niet raar

Yesorno

Berichten: 855
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Driebergen

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:21

mijn verzorgpaard komt ook niet zo vaak in de wei, alleen als je er bij blijft, dan kan ze namelijk ontsnappen (hoe weet ik ook niet) ze mag alleen de bak in, is dat geen oplossing?

Annelies200

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 21:24

tjaa...ze kan dan weer wel gelongeerd worden...dus misschien dat ze wel de bak in kan...

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:25

Annelies200 schreef:
Zeiden ze dat ze de wei niet in kon omdat ze anders ging rennen.... Scheve mond Nou bedoelde ze dus dat ie niet de wei in gaat omdat ze zich anders verwond maar volgens haar heeft ze vroeger wel in de wei gestaan. Ik snap het probleem eerlijk gezegd niet...(


Ik snap het probleem eerlijk gezegd eigenlijk ook niet?
Ze bedoelt niet dat ze zich verwondt, maar wat bedoelt ze dan WEL? Misschien moet je dat eerst eens even uitzoeken?

naresha
Berichten: 311
Geregistreerd: 06-03-06

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:03

ik zou idd ook even vragen wat er dan precies fout gaat..? want als ze gaat rennen, na dan doe je toch bescherming om?? en ik denk dat ze gaat rennen omdat ze bijna nooit buiten komt!!! (tenminste op de wei dan..) ik zou ook maar even uitzoeken wat het precies is want het is wel sneu voor het paard dat ze nooit buitenkomt..

Anoniem

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:05

naresha schreef:
want als ze gaat rennen, na dan doe je toch bescherming om??


Ik ben absoluut tegen het houden van paarden die 23/7 op stal staan en maar 1 uurtje per dag eruit komen en zeker voor weidegang, maar dit vind ik om eerlijk te zijn een domme beredenering. Bescherming haalt weinig uit als een paard echt slecht uitglijdt. Bovendien hoeft een paard niet eens iets raars te doen om echt iets ernstigs op te lopen, en bescherming hoeft daar lang niet altijd tegen te helpen...

Sjoyceje

Berichten: 583
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Twente

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:05

Ik vind ook dat een paard minimaal een paar uur per dag op de wei moet! je kan een paard toch niet de hele dag op stal houden?

Parce

Berichten: 875
Geregistreerd: 20-03-06

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:07

Vraag het eerst nog maar eens goed na, want voor hetzelfde geld gaat ze gewoon een paar uur per dag in de bak! Mijn paarden komen nu ook niet meer in de wei, trappen alles kapot maar staan wel de hele dag lekker in de paddock en ik ga regelmatig met ze wandelen buiten. Straks eind lente/begin zomer is het weer weidetijd!

Biancaa

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: den haag ypenburg

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:10

ik wilde dit net gaan schrijven Aldewereld. Het lijkt mij dat ze nu gewoon niet op de wei mag omdat ze alles kapot trapt, dat ik bij heel veel boerderijen zo.

staan er wel andere paarden op de wei dan? dus alleen die van jullie niet (je VZP dan he)?

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:25

Onze paarden staan deze tijd van het jaar ook los in de bak en niet in de wei. Tweede Kerstdag hebben we ze voor één keertje in de wei gezet, omdat het land vrij droog was. Toen gingen ze inderdaad als een stel malloten te keer. Heen en weer rennen en de kluiten vlogen om je oren. Misschien bedoelde ze dat wel met dat rennen. Als ik ze elke dag buiten zou zetten dan houd ik geen gras meer over. Vraag haar maar eens of ze in het voorjaar wel naar buiten mogen voor je een conclusie trekt.

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:27

pff wat belachelijk. ik zou de eigenaares zeggen dat ze haarzelf beter ook op een stoel vastbind, dan heeft ze ook minder risico dat ze haar been breekt of van de trap valt...

Annelies200

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 14:02

ja ik kom d,r 3x in de week...zowel 's ochtends als savonds op verschillende dagen en zie d,r dan nooit in de wei of bak. Ik heb d,r wel een paar keer zien lopen in de longeerbak...(dat kan ze dan weer wel???) maar verder nooit tussen de grassprieten.
Misschien het idd wel doordat het winter is? Maar als ze in de zomer nou ook de hele dag op stal staat dan is er iets goed mis...We hebben 3 grote weides waar ze prima in kan en waar er soms ook een van leeg staat. Ze stond vroeger wel in de wei...

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:38

Staat ze dan ook niet los in de bak of zo een paar uurtjes per dag? Als ze de hele dag op stal staat vind ik het echt schandalig.. Scheve mond

Annelies200

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 16:26

OemmiejO schreef:
Staat ze dan ook niet los in de bak of zo een paar uurtjes per dag? Als ze de hele dag op stal staat vind ik het echt schandalig.. Scheve mond


Edit: Oeps verkeerd gelezen Clown Ja ze staat echt nooit in de wei...of bak...heb d,r nog nooit in zien staan, het kan iid komen door de winter maar volgens haar was het omdat ze ging rennen...

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:38

Mss kun je het beter eerst aan de eigenaar vragen? Mss staat ze wel buiten als jij er net niet bent. En als je het aan de eigenaar vraagt weet je meteen hoe en wat en dan kun je er eventueel met hem/haar over hebben als ze nooit buiten staat.

Annelies200

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 16:47

jaa ik zal het nog eens goed navragen, maar ik weet 100% zeker dat ze niet net in de wei staat als ik er niet ben. Omdat ze dus zelf ook al aangaf dat ze nooit de wei in gaat.

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:25

Misschien vind de eigenaar het goed dat je haar aan de hand wat laat grazen?

Biancaa

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: den haag ypenburg

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:18

Ik wil nog steeds wel weten of er nog andere paarden zijn die daar staan, komen deze met dit weer wel in de wei? Of staat het paard daar helemaal in zijn uppie? Dan kan ik me wel voorstellen dat ze zich gek gaat rennen, ik zou ook gek worden zonder vriendjes om me heen....

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:20

Mijn paard mag ook de wei niet in omdat hij anders gaat rennen en dan vertrapt hij de wei. Krijg je als je alleen maar kleigrond hebt wat je niet mag laten draineren of er een paddock in aan mag leggen.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:20

Ik vraag me af, of paarden ook nog wel zoveel gaan rennen als ze dagelijks op de wei komen? Ik kan me goed voorstellen dat als ze 23 uur per dag op stal staan, dat als ze op de wei komen, wel gaan rennen ja. Clown

mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:46

Ik weet een manege waar ze nooit buiten komen, alleen het stukje van stal naar bak..

Mijn peerdjes staan lekker in de buitenbak hoor!

Annelies200

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 22:00

Urielle schreef:
Misschien vind de eigenaar het goed dat je haar aan de hand wat laat grazen?


idd kan ik vragen ja...is wel een goed idee...maarja het liefst zie ik d,r lekker in de wei staan.

Er staan regelmatig paarden in de wei dus daar kan het niet aan liggen, ik weet ook niet wat voor grond het is maar 't lijkt me sterk als ze de wei niet in mag omdat ze anders het gras vernield...
Ze is verder op stal wel gewoon heel rustig en relax...met rijden is ze snel en ged op het been maar verder is ze niet anders dan anderen...zal het nog eens vragen aan de eigenaar.
Misschien dat ik d,r zover krijg om het nog eens te proberen.

pmarena

Berichten: 48089
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:43

Als de eigenaar het echt niet wil omdat ze bang is voor blessures , dan houdt het op , eigenaar blijft de baas.

Maar het is wel zeer a-sociaal van haar dan om haar paard die vrijheid niet te gunnen....dat het dier goed voor het been is en gaat rennen in de wei is niet zo gek , als je altijd alleen maar een kleine ruimte hebt om je in te bewegen , dan grijp je de kans om te LOPEN met beide handen aan... hoe minder vaak een paard op de wei komt , hoe gekker die zal zijn als die wel mag , dat is natuurlijk feest voor zo'n dier.

Erg triest als een eigenaar het zo ver laat komen , en er dan nog vrede mee heeft ook om het paard maar binnen te houden onder het motto van : ze gaat zo rennen op de wei.

Stel dat het paard ziek wordt ofzo en 3 dagen niks mag eten , als ze de vierde dag weer een bak voer krijgt vliegt ze er vol in , gaat staan vreten als een bezetene , krijgt ze dan geen voer meer want ze eet te snel en zou zich wel eens kunnen verslikken ?

Natuurlijk is het nu eng als het dier echt gek gaat doen in de wei , maar dat is puur vreugde en uitleven , moet er even uit en dan is de rust wedergekeerd. Volgende dag weer naar buiten , niet denken van nou dat was wel even eng hoor , voorlopig maar niet meer doen Nagelbijten / Gniffelen Want als je het dan 2 weken weer eens aandurft is het natuurlijk weer raak.... gewoon elke dag naar buiten en dan vloeit die spanning van het naar buiten mogen vanzelf weg. Eerste keren eventueel opbouwen om blessures te voorkomen.

Het gemiddelde kind zal ook staan te stuiteren als die hoort dat 'ie naar Disneyland gaat , ga je elke dag dan is het lang niet meer zo bijzonder Tong uitsteken