Geen weidegang?!?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annelies200

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 22:04

Idd dat is heel logisch...maar ik kan niets doen ik ben de eigenaar niet n. wat ik natuurlijk wel kan doen is erover praten...ik ben nu op vakantie en de eigenaar ook, dus nu staat ze zeker weten de hele week op stal... (misschien dat een enkel iemand hd,r even longeert of rijd) maar dan nog is het gewoon vreselijk voor zon dier...Voor mij gaat de lol er ook een beetje door weg, ik heb veeeel minder plezier als ik op een paard rij dat nooit een wei in gaat..ik ga een kijken wat ik kan doen.

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:13

Om nu dit paard te laten schieten omdat ze toevallig nooit in de wei komt is ook wat raar.

Als je zeker weet dat er mogelijkheid is tot weidegang dan zou ik het nog eens navragen hoe dit zit.
- staat ze altijd alleen waardoor ze gaat rennen?
- komt ze in de zomer wel in de wei, maar nu in de winter niet?

Dat soort vragen.

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:23

Wat ik wel vreemd zou vinden is dat er niets geregeld zou zijn als jullie allebei op vakantie gaan. Ik zou nooit op vakantie gaan als ik weet dat mijn paard helemaal niet uit de box komt. Overleggen jullie dat niet met elkaar? Het is toch gek dat je helemaal niet weet of het paard nu wel uit zijn box komt?

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:23

Ik vergelijk een paard wat de hele dag op stal moet staan altijd met een mens die de hele dag in hokje moet blijven zo groot als het gemiddelde toilet. Daar zou je ook niet blij van worden toch?!

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:00

Dat is helemaal erg zeg , zelf lekker op vakantie gaan terwijl dat dier maar in stal staat te verkommeren...eigenaar zou zich dan echt dood moeten schamen.

Helemaal als de andere paarden wel de wei op gaan....daar sta je dan , ben je feestelijk mee zo'n baasje .

Tenzij ze een hele goede reden heeft om het dier binnen te houden , dat het echt op 1 of andere manier niet KAN , is deze eigenaar iemand die absoluut geen paard verdient.

Walgelijk , zelf lol maken en je paard het niet gunnen.

sofie123
Berichten: 463
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Schellebelle ( oost-Vlaanderen -> Belgie)

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:06

Goh , wat zielig.Je moet toch wel erg lui zijn om er geen oplossing voor te zoeken! Wat heeft dat beest nog van 'vrije tijd'. Eerst werken en dan in de stal, dag in dag uit. Kunnen ze haar niet aan het halster de weide eens gaan verkennen ofzo? Waarschijnlijk is ze zo blij dat ze buiten mag dat ze flipt. Bijvoorbeeld elke dag een kwartiertje laten grazen aan het halster, en daarna met een longeertouw? Zodat ze op een bepaald moment rustig blijft en ze los kan?

lianne16
Berichten: 23
Geregistreerd: 31-12-06

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:43

Bij ons op de manege is het zelfde probleem.. Een pony gaat de hele wei rond crossen en gaat daarom niet in de wei, als enige.. Oohnee, de shetlander bij ons mag ook niet, want het draad is te hoog dus kan hij erover onderdoor.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 21:01

Zou idd dezelfde vragen hebben als Apple. Dan zou ik ook precies willen weten waarom niet. Om een paard 23u per dag op stal te houden naast 1 uurtje werk vind ik persoonlijk helemaal niets. Halen ze haar dan ook vaker per dag van stal om bijv. te wandelen of te longeren?

Toen ik net mijn eigen paard kocht jaren geleden, viel het mij direct al op dat ze na een staldag helemaal gek was. Soms kon ze wel een uur lang vliegen om alle opgekropte energie eruit de laten. Na een week dat aangezien te hebben besloot ik dat ze elke dag, weer of geen weer, naar buiten ging. Sindsdien nooit geen problemen meer gehad. Soms moet je als eigenaar er ook even doorheen Haha!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 02:45

De eigenaar kan beter overstappen op een andere hobby.... iets met een 'ding' dat je gewoon weg kan zetten

Lancome

Berichten: 2122
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 02:57

Ronduit zielig, het is bewezen dat paarden weidegang nodig hebben en het liefst met soortgenoten. Daarnaast zorgt het voor de nodige vrije beweging en verbetert het de geestelijke toestand van je paard. De vele kauwbewegingen tijdens het grazen zijn onmisbaar voor een goed werkende spijsvertering. Als je geen land hebt dan houdt het op maar je paard binnen houden terwijl er land genoeg is vind ik persoonlijk misdadig. Een paar uur per dag in een paddock zou al veel schelen. En logisch dat ie gaat rennen als ie eindelijk eens naar buiten mag, zou ik ook doen. Dus pak hem de eerste paar keer veilig in en na een paar keer is dat rennen er vast wel af.

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:24

Geen weidegang is pure mishandeling. Hou ons even op de hoogte, als je wilt? Lachen

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:28

vreselijk zeg! diegene is geen paard waard
dus omdat dat beest in de wei doet wat een normaal paard doet,mag hij er niet in?
brrrr zulke mensen moet ik niet tegenkomen, daar heb ik dus echt totaal geen respect voor als ze hun paard niet eens naar buiten doen, ongeacht de redenen.

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:29

En bedankt.

Geen weidegang pure dierenmishandeling.

Ik zal mezelf alvast maar gaan aangeven en mn paard te koop zetten.

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:38

Mijn paard kwam ook weinig in de wei en was dus ook steeds helemaal gek. Dus ik durfde het eigenlijk ook niet meer zo goed.

Nu staat hij op een andere stal en komt elke ochtend in de wei. De eerste paar dagen was hij helemaal gek maar daarna was er niks meer aan de hand.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:39

Ik wou net zeggen apple: dan mogen ze mij gelijk ook maar arresteren wegens dierenmishandeling.
Geen weidegang kan ook andere redenen hebben zoals bv dat ze het land vertrappen waardoor ze in de zomer ook binnen moeten blijven omdat het land niet hersteld.
Mensen denk gewoon even na voordat je wat zegt: geen weide gang is niet per definitie dierenmishandeling. Er zijn ook andere manieren om je paard beweging te geven in bv een bak zetten, mee wandelen oid.
Zou niet te best zijn: dan zou meer dan de helft van bokt zijn/haar paard niet waardig zijn Clown
Als je niet het hele verhaal weet zoals wij, oordeel dan ook niet zo hard.

develwife

Berichten: 1039
Geregistreerd: 12-12-05

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:44

Sjoyceje schreef:
Ik vind ook dat een paard minimaal een paar uur per dag op de wei moet! je kan een paard toch niet de hele dag op stal houden?


Idd

Groetjes

angel25
Berichten: 163
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: rhenen

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:45

je kunt het toch rustig opbouwen, na het rijden aan de hand aan de longeerlijn het weiland in en na een half uurtje haal je de lijn eraf en loop je rustig weg, waarschijnlijk heeft ie niet eens door dat ie nu los is.
het is inderdaad sneu dat het niet mag terwijl er wel mogelijkheid is.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:48

Er wordt ook niet gezegd dat het paard in kwestie helemaal geen beweging krijgt! Beweging is niet persé weidegang.

Joltsje

Berichten: 9037
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:25

hallo

op het moment gaat het op bokt van kwaad tot erger wat betreft weidegang.
de ene heeft ze 24/7 in het land, de ander heeft ze 23 uur per dag op stal.

maar hebben al die mensen die die paarden altijd in het land hebben wel eens nagedacht dat dat soms het hele land naar de malle moeren gaat??

waar mijn paard op pension staat staan 50 paarden op veel land. maar ze staan nu op stal omdat het land vertrapt wordt op deze manier. dan hebben we in de zomer nix meer

pas als het weer gaat vriezen mogen ze weer in het land...
dus ik vind dat dat wel de manier is.. en paarden die heel rustig zijn mogen langer in het land.. want die beesten kunnen scheuren hoor,

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:46

Ja dat is zo , maar dat vind ik geen excuus : ik ga dan zoeken naar een plekje waar ze WEL het hele jaar door naar buiten kunnen.

Het blijft de keuze van de eigenaar , dat je paard niet op het land staat omdat het niet mag dat is gewoon gemiep.

Je paard staat niet op het land omdat dat jouw keuze is , jij zet hem immers op een stal waar dat niet mag.

Prima als je dat zelf okee vindt , maar wees dan ook zo eerlijk dat je je niet gaat verschuilen achter dat het niet mag van de staleigenaar Lachen

Lancome

Berichten: 2122
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:07

pmarena schreef:
Ja dat is zo , maar dat vind ik geen excuus : ik ga dan zoeken naar een plekje waar ze WEL het hele jaar door naar buiten kunnen.

Het blijft de keuze van de eigenaar , dat je paard niet op het land staat omdat het niet mag dat is gewoon gemiep.

Je paard staat niet op het land omdat dat jouw keuze is , jij zet hem immers op een stal waar dat niet mag.

Prima als je dat zelf okee vindt , maar wees dan ook zo eerlijk dat je je niet gaat verschuilen achter dat het niet mag van de staleigenaar Lachen


Ja precies mijn paard heb ik een paar jaar terug op een stal gehad waar beloofd werd dat hij buiten gezet zou worden en die belofte kwamen ze niet na. Ze waren verder supergoed voor mijn paard maar ik heb toch gekozen voor een pensionstal met weidegang en dus mijn paard van stal verhuist.

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:17

Mijn fjord stond op een stal waar hij vrij snel dag en dacht op het weiland mocht. In de zomer, maar in de maanden in de winter maar een paar uur in de paddock. Toen heb ik er voor gekozen om hem op een stal te zetten waar ze het hele jaar door op het weiland staan, alleen wat minder tijd 24/7. Pony zit veel fijner in zijn vel!

rakni
Berichten: 2985
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: op het dorp

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:27

In de winter mogen de paarden bij ons ook niet op het weiland. We zitten op kleigrond en dan gaat het helemaal stuk. Gelukkig was het dit jaar een zachte herfst en konden ze tot eind oktober op het land blijven.

Nu hij op stal staat zet ik hem minimaal een uur per dag in de paddock. Samen met minimaal 1 ander paardje. Vandaag stonden ze met een hele groep in de bak, lekker te spelen met elkaar.

Ik vind het niet kunnen om een paard op stal te laten en de tijd dat hij er niet in staat van het paard precies verlangen hoe hij loopt (met rijden of longeren). Mijn mening is dat een paard ook lekker moet kunnen scharrelen en spelen. Mijn minimum is daarbij 1 uur per dag. Liever zou ik het meer hebben, maar hier in de buurt kan ik geen pensionstal vinden die je paard iedere dag buitenzet. Er is er een maar die is meteen onbetaalbaar.

Ik heb eerder ook een bijrijdpaard gehad die alleen maar uit de stal kwam om te rijden. Ik vond het heel zielig en kon er niet achter staan. Zo eens in de 2 weken kwam hij even in de paddock. Dat is wat mij betreft dierenmishandeling. Maarja, zoveel mensen doen het zo. Ik snap je frustratie als bijrijder wel goed dus.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:01

Onze paarden zijn al ruim 1,5 jaar niet meer in de wei geweest. Hoe het komt? 1 wei staan jonge hengsten in, dit is een zandbak geworden, staat geen spriet gras meer in. De andere wei willen we graag groen houden. Wij zetten de paarden dus in de bak, maaien het gras en voeren het dan op. Zo hebben we veel meer rendement van de wei. Nu hebben we het hele jaar genoeg gras gehad, hadden we de paarden in de wei gezet hadden ze nog geen maand kunnen grazen.

Fitzroy

Berichten: 25130
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:25

Persoonlijk zou ik eerst maar eens aan de eigenaresse vragen waarom dit is ipv hier op Bokt een topic te openen.

Misschien is het dier wel net gerevalideerd na een lange tijd met blessures, weet jij veel?
En dan kan ik me heel goed voorstellen dat het dier nog niet los mag en misschien zelfs wel helemaal niet meer los mag.
Niet te snel oordelen, eerst maar eens aan de eigenaresse vragen waarom niet.