Zijn stands in Nederland verboden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Zijn stands in Nederland verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 14:49

Omdat ik verder op het internet niet echt wat kan vinden even hier de vraag, zijn stands in Nederland verboden?
Op een ander forum werd hierover gesproken en iemand had gehoord dat het in Nederland verboden zou zijn paarden in stands te houden.
Nu heb ik zelf ook wel eens zo iets horen rondgaan maar dat kan ook best zijn geweest dat men er een verbod op wil (en terecht uiteraard)

Dus kan iemand licht in de duisternis geven?
Graag niet reageren met "ik denk" en "volgens mij" want ik ben echt op zoek naar artikelen ed waar ik het terug kan lezen, dus ook als het niet verboden is.

Wendy15

Re: Zijn stands in Nederland verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:53

Of het verboden is weet ik niet. Maar op de manege waar ik van de zomer heb gewerkt (en de andere maneges hier ook) staan de paarden overdag in stands en 's nachts in het land.. De maneges zijn namelijk seizoensplaatsen. Als het verboden zou zijn zou het imo wel aangepakt worden. Maar verschil is natuurlijk wel dat deze paarden er maar enkele uren in staan en niet dag en nacht...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:55

ik weet ook een manege waar de pony's op stand staan, daarom denk ik niet dat het verboden is.
af en toe een nacht op stand maakt ook niet uit toch?
misschien kan je bij de AID info opvragen hoerover, hoe dat wettelijk in elkaar zit?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:56

volgens mij mag het gewoon, het komt op zoveel maneges voor.... Alleen denk ik dat stallen prettiger voor de dieren zelf zijn.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:57

Nee ik geloof van niet.. er was wel sprake van een verbod op stands.
Maar waar ik rijd hebben ze ook stands, MAAR dat is alleen omdat de eigenaar niet mag verbouwen van de gemeente. Daarom was hij voor deze wet. Zo kan hij toch verbouwen.
Al vind ik stands niet slecht hoor. Zolang ze niet te smal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:58

Stands zijn NIET verboden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:00

Ik heb volgens mij wel een hele poos terug eens in de Bit gelezen dat stands in Duitsland zouden worden verboden.
Maar hier in Nederland mag het nog gewoon volgens mij.
Ik ken ook meerdere maneges waar paarden nog in stands staan...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:03

stands zijn in duitsland en zwitserland verboden. In zwitserland heeft er iemand een uitvoerig onderzoek gedaan naar hoe paarden leven in stands. Het rapport hebben ze gebruikt om het verbod op stands te kunnen omzetten.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:10

Stands verboden?! Ik zou het wel raar vinden als dat zou gebeuren!
Laat ze eerst maar eens iets doen aan al die opgehokte kippen, kalfjes enz...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 15:14

Marigold schreef:
af en toe een nacht op stand maakt ook niet uit toch?

Daarover verschillen jij en ik dan ontzettend in mening, imo hoort een paard al niet eens op stal, laat staan in een misdadige stand. Als iemand daarvan vind dat het "niet uit maakt" wordt ik daar echt onpasselijk van maar goed, daar gaat dit topic niet over dus laten we daar geen discussie over gaan voeren.
Ik kan idd bij de AID eens wat info vragen, goeie tip!

Nouvel schreef:
Ik heb volgens mij wel een hele poos terug eens in de Bit gelezen dat stands in Duitsland zouden worden verboden.
Maar hier in Nederland mag het nog gewoon volgens mij.
Ik ken ook meerdere maneges waar paarden nog in stands staan...

Kijk, ik denk dat ik dát artikel dus ook heb gelezen en het heb verward met Nederland (of was het wishfull thinking Clown ) Hmmm ik hoop dan maar de Nederland snel zal volgen.

Dinopino schreef:
stands zijn in duitsland en zwitserland verboden. In zwitserland heeft er iemand een uitvoerig onderzoek gedaan naar hoe paarden leven in stands. Het rapport hebben ze gebruikt om het verbod op stands te kunnen omzetten.

Kijk! Dat zijn mooie berichten. Is dat rapport ook online te lezen dat je weet? Heb je misschien een link?

@ supertammy alstjeblieft, even een heel dringend verzoek aan je om toch vooral even onntopic te blijven. Ik weet dat het moeilijk is en ik ben het absoluut met je eens wat bereft alle zielige opgehokte kipjes, kalfjes enz. maar zoals je toch echt heel duidelijk in mijn openingspost kan lezen is dat mijn vraag dus NIET, ik heb het nu even over paarden en stands en probeer daar info over te vinden, met jouw post lukt mij dat dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:16

Nee, in Belgie wel. Er zijn nog maneges die stands gebruiken, triest.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 15:17

Ah, Belgie ook? Dan wordt het toch eens tijd dat Nederland ook gaat volgen niet?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:18

T@nj@ schreef:
Daarover verschillen jij en ik dan ontzettend in mening, imo hoort een paard al niet eens op stal, laat staan in een misdadige stand. Als iemand daarvan vind dat het "niet uit maakt" wordt ik daar echt onpasselijk van maar goed, daar gaat dit topic niet over dus laten we daar geen discussie over gaan voeren.
Ik kan idd bij de AID eens wat info vragen, goeie tip!

Meningen zullen altijd blijven verschillen, vind wel dat je de mening van een ander ook moet accepteren (en respecteren). Bij 'ons' op de manege staan de paarden 's nachts op het land met de hele kudde. 's Ochtends worden ze met de fiets opgehaald, krijgen brok in de stand en worden daar opgezadeld. Dan maken ze een strandrit, daarna mogen ze een uurtje in de stand uitrusten, maken nog een rustig bosritje, worden in de stand weer afgezadeld en gaan het land weer op.. Oh wat een misdaad zo'n stand Rolleyes . Als dieren er dag en nacht in staan wordt het natuurlijk een ander verhaal..

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:40

Op de manege waar ik reed staan de manegepony's ook nog in stands (de grotere pony's en paarden hadden wel een box). In de zomer stonden ze er alleen in tijdens de lesuren en gingen daarna de wei op tot de volgende dag. Hoe ze dat in de winter doen weet ik eigenlijk niet. Ik dacht dat er een tijdje terug het idee was om alle stands te vervangen in gewone stallen, maar volgens mij is daar nog steeds niks van gekomen. Jammer......

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:48

Bij de situatie van Wendy15 zie ik echt niet waarom dat een probleem zou zijn? Bij de manege waar ik reed, staan de paarden dag en nacht in een stand. Ik kan niet zeggen dat het ongelukkige paarden zijn, maar echt een lekker leven kan je het toch niet noemen.

Van mij hoeft het niet verboden te worden, maar er moet strenger op gecontroleerd worden dat de paarden ook af en toe vrij kunnen lopen, in de wei, de bak of de paddock. Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 16:21

ik ga toch met Tanja mee op dit onderwerp...
opstalen vind ik al drama, laat staan stands...
verschrikkelijke uitvinding

maar was idd niet nl waar het verboden is jammer genoeg

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 16:54

Nogmaals een dringend verzoek aan de mensen die het toch niet kunnen laten.
Ieder zijn/haar mening maar IK VRAAG ER NIET OM!
Alstjeblieft lees toch eens en reageer pas als je daadwerkelijk iets aan dit topic toe te voegen hebt. Weet je bijvoorbeeld waar er iets te lezen is over een voorstel om het te verbieden, weet je bijvoorbeeld waar het rapport waar Dinopino het over heeft online te lezen is? dat soort antwoorden zoek ik.

Nogmaals, het gaat er hier niet om of een stand zielig is of niet. Ik vraag niet of de manege waar jij rijdt of hebt gereden ook stands heeft, ik vraag GEEN persoonlijke mening, van niemand.
Ik hoop echt dat dit duidelijk is zo.

Ik weet inmiddels dat het dus niet verboden is in Nederland maar heb wel veel interesse in artikelen enz. waarin bijvoorbeeld voorstellen staan om het verboden te krijgen, hoe het in die andere landen in zijn werk gaan, dat is echt alles wat ik wil weten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:30

stuur zo even pm ...even zoeken waar ik het gelaten heb Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 17:44

Toppie Draum OK dan!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:46

Volgens mij zijn stands niet verboden, zie regelmatig dat ze vooral op manege's nog pony's in stands hebben staan. Ik heb ook geen idee of eht in andere landen verboden is zou me niets verbazen trouwens dus ben ookw el benieuwd naar artikelen daar over eignelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:48

Bij mij op de manege zijn ook stands,
daar staan ze alleen 'snachts in de winter in
in de zomer staan ze dag en nacht buiten in hele grote weides met veel ruime schuilstallen
en in de winter gaan ze ook gewoon overdag de wei in.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:19

op de luxe manege waar ik vroeger gereden heb staan de pony;s ook in stands. www.dengoubergh.nl

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:33

ik ken ook een manege war de pony's in stands staan dus het is volgens mij niet verboden

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:33

toch nog heel even reageren op je hoor Tanja,
mijn merrie staat altijd op het land, maar als het een keer echt achter elkaar regent en alles blubber word dan kan het zijn dat ik haar een nachtje binnen haal, en dat is dan op een stand.
stand of stal, ik vind het beide geen huisvesting voor een paard, maar af en toe een nachtje kan geen kwaad imo.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:01

T@nj@ schreef:
Nogmaals een dringend verzoek aan de mensen die het toch niet kunnen laten.
Ieder zijn/haar mening maar IK VRAAG ER NIET OM!
Alstjeblieft lees toch eens en reageer pas als je daadwerkelijk iets aan dit topic toe te voegen hebt. Weet je bijvoorbeeld waar er iets te lezen is over een voorstel om het te verbieden, weet je bijvoorbeeld waar het rapport waar Dinopino het over heeft online te lezen is? dat soort antwoorden zoek ik.

Nogmaals, het gaat er hier niet om of een stand zielig is of niet. Ik vraag niet of de manege waar jij rijdt of hebt gereden ook stands heeft, ik vraag GEEN persoonlijke mening, van niemand.
Ik hoop echt dat dit duidelijk is zo.

Ik weet inmiddels dat het dus niet verboden is in Nederland maar heb wel veel interesse in artikelen enz. waarin bijvoorbeeld voorstellen staan om het verboden te krijgen, hoe het in die andere landen in zijn werk gaan, dat is echt alles wat ik wil weten.

Zo, he, rustig maar hoor, een topic is er om op te reageren, en dat deed ik dus. Volgens mij is een forum bedoelt om informatie, meningen en eigen ervaringen te delen, en dat doe ik dus, en dat mag ook gewoon.

Maargoed, ik zal je niet verder irriteren door jouw perfect schone topic te vervuilen Lachen