hoe met een platron/speldje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

hoe met een platron/speldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 15:52

bij ons op de club rijden we nog ouderwets met stropdas. nu ga ik 'illegaal' met plastron rijden. ik heb zo'n gladde gekocht die al in elkaar zit zeg maar maar hoe moet ik het speldje erop maken? op welke hoogte?

en moet de plastron bloezen(??????) of niet?

groetjes [naam]

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 16:06

Afbeelding

Zie je die lijn daarachter lopen, de achterkant van de plastron zeg maar....
nou, als je de plastron bij elkaar doet, zou ik hem ongeveer op die hoogte spelden.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 16:08

ps: Je mag hem wat laten bloesen (??? hoe schrijf je dat ??) maar dat hoeft niet, sommige mensen doen de plastron ook erg schuin over elkaar, andere weer niet, het is maar net wat je mooi vindt, denk ik.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 18:06

Ik heb die flapjes schuin over elkaar zitten, in het stuk wat je ziet, daar halverwege zit m'n speldje. Beetje krom uitgelegd, maar anders wist ik het niet. Ik van mij zit niet zo bloused, omdat ik anders bang ben dat ie uit m'n jasje waait en dat vind ik geen gezicht. En van veiligheidsspelden onderaan hou ik niet Knipoog .

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 20:19

Toevallig ben ik net met m'n eigen plastron aan het klooien geweest en ik heb even wat foto's voor je gemaakt van hoe ik 'm heb zitten. M'n hoofd heb ik er even afgeknipt Tong uitsteken

Zo heb ik 'm zitten, dus met de uiteinden schuin over elkaar. Uiteinden vastzetten met een veiligheidsspeldje, dat zie je toch niet met je jasje erover. Lijkt trouwens net of ik een enorme boezem heb op deze foto Verward

Afbeelding

En met een jasje erover ziet dat er dan dus zo uit:

Afbeelding

Ik doe 'm vrij hoog (moet het klittebandje/drukknoopje dan ook altijd verzetten, anders is 'ie te wijd en dat heb ik net dus even gedaan), maar laat 'm niet zo veel blousen. Ik doe er wel een blouse met zo'n opstaand kraagje onder, anders krijg je gelijk zo'n bloot kippenekkie te zien als de boel een klein beetje verschuift, bovendien vind ik het lekkerder zitten.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132039
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 20:19

Oeps, het is zo gemakkelijk, maar hoe leg je het uit ?
Je neemt de beide flapjes, en legt die kruislings over elkaar.
De beide uiteinden met de puntjes aan de binnenkant tegen elkaar leggen.
Het speldje doe je dan iets boven het midden (even expirimenteren met je jasje, het hangt er een beetje vanaf hoe hoog je kraagje zit).
Wapperen kun je tegengaan door de uiteinden van de flapjes een je blouse vast te spelden (sorry Manon Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 20:42

En eigenlijk hoor je de bovenkant iets breder te houden en het speldje een beetje scheef in de richting van het onderste flapje.
Beetje onduidelijk maar ik heb geprobeerd bij te tekenen op de foto van Margreet:

Afbeelding

Althans zo heb ik het geleerd dat ik het zo aan klanten moest uitleggen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 20:46

De bovenkant breder kan wel, maar dan komen die 'puntjes' niet bij elkaar en dan krijg je dus een V vormige 'inkeping' aan de bovenkant van je plastron. Het is maar wat je wilt, ik vind het niet mooi. Misschien dat het met een breder plastron ofzo wel gaat, maar met die van mij gaat dat niet en ik heb nou eenmaal deze (is nog van m'n moeder geweest van vroeger, soort sentiment om daar mee te rijden).
Speldje scheef Verward Als ik iets een stom gezicht vindt is het wel een speldje dat scheef zit!

Onduidelijke foto gevonden van wat ik bedoel, hier zit dus zo'n V in.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 09:35

Even een fotootje van hoe ik hem heb zitten:

Afbeelding

(Normaal heb ik er ook een blouse met opstaand kraagje onder en heb ik de plastron gestreken Knipoog )

Van dat speldje heb ik echt zo vanaf 20 jaar geleden zo geleerd maar misschien is dat tegenwoordig wel ouderwets.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 10:24

Volgens mij is bij jou dat dingetje waar je 'm doorheen moet halen veel breder dan bij mij. Ik heb het geprobeerd, maar als ik bovenkant breder probeer te maken dan krijg ik dus echt zo'n V erin. Of ik moet de flapjes zo schuin over elkaar doen dat ze bijna horizontaal zijn, ook geen gezicht.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 11:25

Ik heb ook altijd een 'V-tje' bovenin, maar doe de speld altijd gewoon recht.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 11:34

Ik vind hem hoe Margreet het heeft heel mooi
Ik zou ze ook zo ver over elkaar doen, krijg je een mooi effect

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 12:30

Ik denk dat het heel persoonlijk is. Ik heb hem net zo als Sjuim, wel met een V.
Ik vind het bij Margreet weer niet zo mooi, zo heel ver over elkaar heen getrokken.

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 12:44

Ik heb hem zoals Margreet en dat vind ik ook het mooist, heb het nagedaan van de divozacataloges.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 16:42

ik zal straks eens even een paar variaties uitproberen. ik vind die van margreet erg sjiek maar ook de andere vind ik mooi. gewoon is ff wat proberen straks

groetjes [naam]

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 17:39

Ach, zo heel veel maakt het ook weer niet uit. Het is zo persoonlijk wat je mooi vindt. Wat het belangrijkste is, vind ik dan, zijn 2 dingen: 1) niet over de revers van je jasje heen en 2) zorgen dat hij er niet uit kan waaien.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 08:48

Ik reed eerst altijd zonder, wist niet eesn dat het eigenlijk verplicht was.
heb nu dsu een oude van Rina overgenomen, een hele eenvoudige.
En als speldje?
Het ik m'n bloedgeefspeldje dat je krijgt als je 5 keer bloedgegeven hebt.
dus erg origineel Haha!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 09:35

wat is de revers van je jasje dan? ik weet eignelijk niet hoe ik hem heb op de onderlinge wedstrijd op stal had ik en niet om ik snapte niet hoe het werkte:? maar ga het nu eens proberen.