Sedalin vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nastyexplosive

Berichten: 281
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Noordwijkerhout

Sedalin vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-02 11:15

Hallo,

Mijn ijslander gaat erg moeilijk de trailer in sinds ze onder de stang is door gegaan met haar rug, gevolg rug open. Eerst wou ze zelfs niet meer in de buurt komen van de trailer, nu gaat het al beter en loopt ze er weer in, om vervolgens er toch maar weer uit te rennen. Nou ga ik misschien volgende week met haar weg met de trailer (als ze tenmisnste nog iets rustiger word) maar nu wil ik haar toch ook graag sedalin geven om de reis voor haar zo prettig mogeljk te maken, want ze vind het nog steeds niet prettig om er in te staan, en ook moet het niet zo zijn dat ze onderweg in een keer gek word als we stilstaan, want dan heb ik een heel groot probleem, ik zit dan alleen met mijn vader in de auto en die weet niks van paarden.
Maar nu dus de vragen, bij mijn verpakking Sedalin zit namelijk geen gebruiksanwijzing.
1)Hoe lang van te voren moet je het geven?
2)Ik heb gehoord dat je gewoon de hele spuit moet geven en niet afgaan op de gewichtsindex. Kan dit ook bij mijn ijslander (ze is maar 1.32 en niet dik ofzo) en is ze dan nog wel wakker genoeg om de rit te maken? Dat ze niet kan omvallen in de trailer ofzo?
3)Na hoe lang gaat het werken, dat je echt een verandering merkt?
4)Ook heb ik gehoord dat het paard diezelfde dag dan niet bereden kan worden omdat hij dan te suf is en overal tegen aan loopt of struikelt. Is dit waar? En zo ja, kan ik hem dan wel gewoon in de wei gooien bij (nieuwe) andere paarden, of is hij dan te suf om zich te kunnen verdedigen, ik wil natuurlijk niet dat ze lens wordt getrapt.
5) Ik heb ook wel eens gehoord dat het bij sommige paarden het tegenovergestelde effect heeft, dat ze helemaal gek ervan worden, of dat ze er helemaal niet op reageren. Wat is jullie ervaring hiermee?
6)Het middel is toch gewoon velig te gebruiken? Er zitten toch geen (gevaarlike) bijwerkingen aan?
7) Is het verstandig om het eerst een keer uit te proberen, om even te bekijken hoe het paard reageert, of gewoon gelijk die dag geven?

Alvast bedankt

Petra

Ervaren Bijrijder/Grondwerker gezocht voor Arabische Diva: https://horsify.com/nl/26048-arabische- ... rondwerker


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 11:22

Niet de hele spuit geven!!!!!!! hehe het is per paard verschillend hoe erop gereageerd word, ik moest volgens de DA 4 streepjes geven om Flair rustig te krijgen. (om op te bouwen na langdurige kreupelheid) Rijden kon ik er dus wel gewoon mee, ik moest het een uur van te voren geven.

Het hielp alleen voor geen meter, Flair liep er dwars doorheen, zowel de spuit als de muisjes...

Persoonlijk zou ik geen sedalin gebruiken als je met de trailer weggaat, ik zou eerder kiezen voor een rustgeven homeopatisch middel. Er zijn namelijk ook paarden die er echt gigantisch suf van worden, misschien idd wel zo suf dat je ze beter niet in de wei kunt zetten met andere paarden. In de trailer zal het denk ik niet zo`n probleem zijn, ik ben 1 keer van de DA afgekomen na een scan terwijl Flair zo onder de kalmerende middelen stond (gegeven door DA) dat ze vergat een pepermuntje door te kauwen en we haar vooruit moesten duwen om de trailer op de komen... Haha!

maar goed, om een lang verhaal kort te maken, ik raad het je af. Vooral omdat je er geen ervaring mee hebt, en als je het wel besluit te gebruiken zou ik eerst je DA informeren en even uitproberen hoe je paard erop reageerd.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Re: Sedalin vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 11:22

1)Hoe lang van te voren moet je het geven?

Uurtje


2)Ik heb gehoord dat je gewoon de hele spuit moet geven en niet afgaan op de gewichtsindex. Kan dit ook bij mijn ijslander (ze is maar 1.32 en niet dik ofzo) en is ze dan nog wel wakker genoeg om de rit te maken? Dat ze niet kan omvallen in de trailer ofzo?

Ik zou eerst eens de helft geven, normaal gesproken worden ze alleen wat suf en blijven dus genoeg bij om ze op de trailer te zetten.


3)Na hoe lang gaat het werken, dat je echt een verandering merkt?

Half uur / drie kwartier


4)Ook heb ik gehoord dat het paard diezelfde dag dan niet bereden kan worden omdat hij dan te suf is en overal tegen aan loopt of struikelt. Is dit waar? En zo ja, kan ik hem dan wel gewoon in de wei gooien bij (nieuwe) andere paarden, of is hij dan te suf om zich te kunnen verdedigen, ik wil natuurlijk niet dat ze lens wordt getrapt.

Ik zou toch zeker tien uur wachten voor dat je er op gaat zitten of hem bij andere paarden in de wei gooit.
Struikelen valt nog wel mee, maar op een duf paard rijd het voor geen meter natuurlijk.



5) Ik heb ook wel eens gehoord dat het bij sommige paarden het tegenovergestelde effect heeft, dat ze helemaal gek ervan worden, of dat ze er helemaal niet op reageren. Wat is jullie ervaring hiermee?

Ik heb 1 keer een pony gezien die dus id er tegen ging vechten en hierdoor juist onhandelbaar werd.


6)Het middel is toch gewoon velig te gebruiken? Er zitten toch geen (gevaarlike) bijwerkingen aan?

Geen bijwerkingen, wel even oppassen met voeren, de darmen zouden ook iets minder vlot werken waardoor de kans op koliek iets groter is.
Ook bij ruinen niet te vaak geven omdat het voorkomt dat ze onder het rijden kokeren.


7) Is het verstandig om het eerst een keer uit te proberen, om even te bekijken hoe het paard reageert, of gewoon gelijk die dag geven?

Tja, ik zou het gewoon die dag pas geven, het is toch een soort vergif wat je niet voor niets moet geven.

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 12:25

Stel je voor dat je het op die dag pas geeft , je zet een suf paard in de trailer en hij kan er zo slecht tegen dat hij in elkaar zakt en zichzelf ophangt....?

Hou daar ook rekening mee , als hij te slap wordt dan heb je een groot probleem in een trailer...

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 13:21

Ik zou het denk ook op de homeophatish weg gooien.
Je moet er goed me oppassen. Je wil geen dood paard in de trailer vinden. Iets kalmerens is niet erg, maar het mag niet versuffend zijn. Een paard moet hard werken als ie op de trailers staat, daar moet hij wel toe in staat zijn.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 22:04

Er zit normaal wel een gebruiksaanwijzing bij hoor! Één streepje per 70 kg, en overdosering is onschadelijk, zelfs geschikt voor drachtige merries/ veulens.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 22:12

Toen we camilla aan het scheren waren (onder verdoving van sedalin) heeft een DA bij jessica op stal (tenminste geloof dat t een DA was) ons aangeraden om pas 2 dagen later wat te doen omdat ze de dag erna nog steeds suf kunnen zijn!!

Esther

Berichten: 4142
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 18:04

Ik zou voorzichtig zijn met doseren, ik heb toen mijn paard van 1.70 m ik geloof 3 streepjes gegeven, nou dat was genoeg voor hem, hij moest toen nog op de vrachtwagen.

Verder heb ik gehoord dat je het moet geven als hij rustig is en niet als hij al opgewonden is, dat dan het opgewonden zijn alleen maar versterkt wordt.

Sprakeloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction, YandexBot en 46 bezoekers