Hoelang nog doorvoeren?

Moderators: Neonlight, Just_Sannee, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Shaienne

Hoelang nog doorvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-02 07:40

Drie weken geleden is de dierenarts geweest voor mijn haflinger. Hij was nogal mager (ik heb hem nog niet zo lang) en ik kreeg een voedingsadvies dat ik hem 2 kilo basisbrok op een dag moet voeren.

Dit vind ik erg veel. Vooral omdat hij nog maar twee jaar is en nog geen arbeid verricht. Hij heeft de hele dag kuil en gras ter beschikking.

Nu heb ik hem drie weken lang 2 kg per dag gegeven en ik vroeg me af hoe lang ik dat moet blijven geven. Hij is nu echt niet mager meer, zijn ribben kan ik haast niet meer voelen, terwijl je die eerst gewoon kon zien. En hij heeft een dikke buik.

De dierenarts zei: je kan wel met voer minderen als hij rechtop in de stal staat. Dus als hij er teveel energie van krijgt.
Maar dat is niet het geval. Hij is gewoon normaal en rustig.

Wat zouden jullie doen?

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 07:54

Ik zou gewoon rustig aan gaan minderen. Eerst een half kilo'tje minder en dat een weekje aankijken en iedere week een halve kilo minderen. Wordt ie weer magerder dan voer je 't weer wat op. Maar ik ben zelf niet zo'n enorme voorstander van jonge paarden veel voer geven. Ze gaan dan vaak heel snel groeien en dat is ook niet altijd goed. Goed gras, kuil en hooi zou in principe genoeg moeten zijn voor een tweejarig paard dat nog geen arbeid verricht. Zeker een paard als een Haflinger wat toch behoorlijk schraal gehouden kan worden.

Endurance: To Finish is To Win!

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 11:15

totdat heyt diertje niet meer mager toont. dan kun je het gaan afbouwen. niet te snel, wantv je wil niet dat hij weer mAGER WORDT.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

ruiterinrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 11:45

wij voeren ons haflingertje helemaal niet bij tot ongeveer september, maar die was ook niet te mager. Het lijkt me dat je nu wel kan gaan minder eerlijk gezegd.

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen

Gast998

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 13:54

Jeetje, wat voer jij veel, toen ik mijn haflinger had (goede conditie) was het advies van "kenners" 2 1/2 kilo per dag, dat vond ik te veel en ben met een kilo per dag begonnen, ze werd knettergek. En nu krijgt ze 's winters 250 gram per dag, en verder hooi, 's zomers 3 uur grasweide en hooi, en nu is ze iets te dik, maar ik denk dat je niet zoveel brok nodig hebt voor een haf die nu nog niet werkt.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 16:41

Heel fijn dat hij in ieder geval aangekomen is. Waarom bel je de DA niet gewoon nog een keertje. Kun je vertellen wat het resultaat was en dat je het nu eigenlijk voldoende vindt. Bellen kost niets!

-“Imperfection is beauty, madness is genius and it's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring.” ― Marilyn Monroe

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie