paard doodsbang voor mensen die der afvallen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

paard doodsbang voor mensen die der afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-02 22:38

hallo, Lachen

Sinds een tijdje ben ik een ander paard op stal aan het rijden, zo opzich gaat het redelijk. Zit erg vast, en is doodsbang om langzaam te lopen, dus niet te verzamelen, of uberhaupt een arbeids draf te rijden.
met de gallop donderd ze ongeloofelijk op de voorhand.

Dus ik ben der in de draf veel op mijn stem aan het rijden, en in de gallop gewoon wat omhoger aan het rijden, zodat ze niet op de voorhand donderd.

Nu gooit dit paard iedereen er af, gaat het een tijdje goed ( als ik het moet geloven want zoals ze nu loopt heeft ze altijd gelopen, en dan durf ik te zeggen dat een ezel beter loopt ) en daarna krijgt ze het in en geeft ze een mega bok.

Dus ook vandaag Lachen Was haar gewoon aan het rijden ging opzich dus niet slecht, kreeg haar eindelijk wat rustiger in de draf, nu schrikt ze van iets in de hoek, spurt me weg en gooit op ongeveer 1.50 meter de benen de lucht in en daar lach Lara dus Lachen
Nu bleef ze netjes naast me stanan ( wat ze normaal dus ook niet deed ) en ze trilden als een gek, ik praat dus rustig tegen der om te zeggen dat er niets aan de hand is. En stap weer op, nu is het paard dooooods bang om te lopen, alleen maar te rennen en te rennen, en dus niet terug te rijden op zit of teugel alleen maar met de stem.

Nu blijkt dat wanneer ze er iemand afgooide ze ontzettend met een zweep op der flikker heeft gekregen Boos!
Nu was mijn vraag * he he eindelijk* is dit gewoon een kwestie van vertrouwen winnen, of hoe moet ik zo iets aanpakken.
Afstraffen vind ik NIET de juiste oplossing.


groetjes Lara

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 22:47

Ik denk dat dit trauma, als ik het zo mag noemen, niet de wereld uit te helpen is als er meerdere mensen op dit dier rijden die allemaal een eigen manier van aanpakken hebben. Bovendien denk ik dat er ergens in de rug van het paard iets mis is, dat pijn begin te doen als ze zich een beetje gaat ontspannen en haar rug begint te geven.

Mijn advies is dus: de kraker erbij halen.
Zadel controleren. Desnoods westernzadel eropleggen.
En last but not least: jij bent de enige die erop gaat.

Maar volgens mij is er iets met de rug.

Ik weet niet hoeverre dit haalbaar is, maar volgens mij doet ze dit niet omdat ze dwars ligt.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-02 22:50

idd cassidy, ze heeft een bobbel in de rug, en daar wordt/is al na gekeken, ik ben wel de enige die er op rijdt, maar ze is gewoon bang, echt bang, ook dat bokken, kwam niet vanuit pijn, maar puur uit angst, me moeder zag het gewoon in der ogen. ( als je dat zo kan zeggen) Maar ja aan die rug wordt dus wel wat gedaan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 22:58

Als ze al duidelijk een probleem heeft in haar rug, dan zou ik er niet opstappen voordat dat verholpen is. Al het andere is puur mishandeling.
Bedenk ook dat, mocht het ooit verholpen zijn, ze uit pure gewenning nog wat bokjes gaat geven.

Maar ik zou er niet meer op rijden als ik jouw was. En ook verhinderen dat een ander "het even gaat fiksen".

Niet meer op rijden dus...

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 15:00

als ze tijdens het rijden geen last heeft van dr rug kun je natuurlijk gewoon rijden.
volgens mij is de beste oplossing om het gewoon te negeren als je eraf wordt gegooit en rustig tegen dr te praten als je weer probeert op te stappen en haar heel goed belonen als ze iets goed doet wat ze eerst fout deed...ik weet niet of dit een goede oplossing is omdat het paard ook kan gaan denken dat het niet erg is als ze er iemand afgooit maar je zou het wel kunnen proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 15:40

Zo'n explosie komt ergens vandaan. En hoe beoordeel je of het dier het deed vanuit pijn (niet volgens jou) of angst (zag je moeder in z'n ogen Verward ) Hoe zie je het verschil tussen pijn en angst in een paard z'n ogen?
Ik zou echt heel goed de oorzaak achterhalen. Longeren, gaat dat wel goed? En die bobbel, wat is dat dan precies, hoe is íe er gekomen en hoe gaat íe er weer weg?

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 18:13

Als ik je eerste stukje zo lees dan is het een paard dat erg vlucht.
Ik zou er zelf dan ook niet opgaan voordat ze tot rust is gekomen , je alles met haar kunt doen op je stem en je er een vertrouwensband mee hebt.

Als de rug echt okee is (en dat lijkt me niet met zo'n bobbel?) en het vertrouwen is er , je kunt alles met dat beestje doen , ga er dan pas weer op en rij 'm op je stem en zit.

Hou het leuk , hou het speels en laat het paard lieve woordjes en dergelijke beloningen verdienen.

Marena was ook heel onzeker en vluchterig en de eerste 2 dagen ben ik daarop ook door de bak getorpedeerd.
Toen ben ik even helemaal opnieuw begonnen met aan het halster stemhulpen leren en vertrouwen opbouwen , lekker naar buiten , later naast de fiets , later met zadel en loshangende beugels zodat ze leert niet te vluchten voor elk drukje op haar buik.
Toen eens na een flink rondje spontaan erop gegaan en er weer af , dag erna weer ineens erop en 2 rondjes stappen , enz.

En na 2 weken reed ik er heerlijk relaxed op buiten aan een lang teugeltje , perfect reagerend op m'n stem en zit.....

Het klinkt als de langste weg om even helemaal opnieuw te beginnen maar als je kijkt hoe snel het met die van mij ging...
dat had ik nooit voor elkaar gereden als ik erop doorgestressed had.....
met dat domme gevlucht en geren en die angsten van haar.

Misschien ook een tip voor jou met dit paard ?

Vertrouwen en rust moeten erin komen.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-02 13:01

die bobbel komt uit het vroegere van het paard. ZO heeft ze er geen last van wanner je er op duwd of wat dan ook,.

ze is idd een vluchter, doet alles in een te hoog tempo, en het longeren gaat perfect, dat doe ik dus ook meer dan dat ik rijd.
Ik weet zeker dat ze schrok Sonja. Ze was daar in de hoek al een hgele tijd aan het emmeren, en ik bleef er gewoon iedere keer stug langs rijden, opeens, schrok ze echt van iets, daar in de hoek, wrs een hond die door de deur aan gestoffeld kwam Lachen. Ik heb haar gisteren weer gereden en ze liep 100x beter dan normaal, ik denk idd dat het met geduld en lieve woordjes ver verholpen zal worden (* hoop ik )

Alleen vind ik het niet normaal dat een paard zo panisch wordt wanneer der ruiter der af gevallen is.

Groetjes Lara

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 13:11

Bij jonge paarden zie je het vaak gebeuren dat ze wat paniekerig worden als er iemand afvalt, is natuurlijk ook wel heel vreemd als je baasje ineens voor je in de bak ligt, terwijl je toch zeker wist dat ze net nog op je rug zat Haha!

Ik denk als je het rustig oplost dat het vanzelf goed komt, enne proberen te blijven zitten he!!, heeft sowieso geen zin om haar op der sodemieter te geven als je er afgevallen bent, haar rijtechnisch zo fijn voor elkaar krijgen, dat ze niet meer bokt.