Ervaringen met hoefsmid Fernand van Geene ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Ervaringen met hoefsmid Fernand van Geene ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-02 00:56

Wie heeft met deze man goede of slechte ervaringen ?


Belker

Berichten: 15292
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 08:08

Ik geloof at Twnklebell ervaringen met hem heeft. in ieder geval heeft zij hem wel eens gesproken.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 08:31

Ja, hij heeft wonderen verricht met een paardje dat bij ons op stal stond.. Dat was nogal een wilde en we zagen enorm op tegen de komst van de hoefsmid.. na even kennis gemaakt te hebben stond ze als een engeltje voetjes te geven. Echt niet te geloven, hij kan dus geweldig zijn met moeilijke paarden.. Lachen

Bij Fleur heeft hij de verzenen te kort bekapt, dus daar moet je wel goed op letten.. Het duurt iig een eeuwigheid tot dat weer helemaal goed staat..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 09:52

Hij is inderdaad geweldig in omgang. Mijn paard stond ook slaperig aan een los touwtje toen ze voor de eerste keer warm beslagen werd.

Helaas lagen de ijzers er steeds binnen 5 weken eraf, dus heeft hij het veld moeten ruimen voor een smid waar mijn paard meer ruzie mee heeft maar waarvan de ijzers langer blijven zitten.

Hij heeft bij mij overigens nooit verkeerd bekapt oid.

mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 11:03

nou dat wilde paard volgens batje is dus van mij. ik had dr net en ze kon bij mij geen voetjes geven en hem lukte het dus wel en hij heeft het ons even uitgelegt en 2 dagen later alsof ze het altijd deed! dat wel geweldig. hij heeft idd ook mijn paard verkeerd bekapt. (weet niet of het het zelfde is als bij batje maar de achterkant van de hoeven was te kort. ze liep op dr hakken)

vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 13:47

alleen maar slechte ervaringen met meneer fernand heeft te veel paarden naar de kl*** geholpen, hij heeft geleerd in de states in zes weken!! zegt genoeg?? verders zeg ik niet over die prutser

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 14:29

Sorry jongens maar ik vind dit niet kunnen. Je kan iemand niet zo in het openbaar gaan bespreken. Het valt m.i. gewoon onder roddel en achterklap.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 14:51

Dan gaan we verder per PB Haha!

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 15:02

ach ja ik vind het wel meevallen hoor. als een schrijver een boek geschreven heeft wordt dat ook in de openbaarheid gesproken. ook huisartsen en tandartsen worden tijdens koffiepraat op hun prestatie beoordeeld, als het nu zo was dat alleen negeatieven beoordelingen over deze smid geplaatst werden is het een ander verhaal. deze manier van bespreken vind ik persoonlijk niks mis mee

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-02 20:51

Als iemand een gigantische homepage op het internet zet waar niets dan goeds op te lezen valt, mag m.i. daar openlijk over gesproken worden.
Vul bij een willekeurige zoekmachine "hoefsmid" in, en de man rolt er bij de 1e 3 hits uit.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 23:19

ruiterinrust schreef:
ach ja ik vind het wel meevallen hoor. als een schrijver een boek geschreven heeft wordt dat ook in de openbaarheid gesproken. ook huisartsen en tandartsen worden tijdens koffiepraat op hun prestatie beoordeeld, als het nu zo was dat alleen negeatieven beoordelingen over deze smid geplaatst werden is het een ander verhaal. deze manier van bespreken vind ik persoonlijk niks mis mee


applaus voor deze reactie. Laten we niet vervallen in te politiek correct gedrag. Ik ben wel eens op de site van deze man geweest en ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van zijn klanten

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-02 23:28

Citaat:
applaus voor deze reactie. Laten we niet vervallen in te politiek correct gedrag. Ik ben wel eens op de site van deze man geweest en ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van zijn klanten.


Dat was ook de bedoeling van mijn vraag.

Ginn
Berichten: 38
Geregistreerd: 12-08-02
Woonplaats: Soest

Fernand van Geenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 22:22

Ik vind dat ik er zeker iets over mag zeggen. Vrijheid van meningsuiting noemen ze dat! Deze man pretendeert op zijn website over een schat aan informatie over alles wat met hoeven te maken heeft te bezitten en tevens een goede smid te zijn.

Goede website met goede info. Ik dacht die laat ik komen, want mijn paard heeft een bokvoetje waar nog het een en ander aan gedaan moet worden.Wat een NACHTMERRIE Huilen ! Heeft mijn paard dat hij kwam veel te kort bekapt (weg hoef), in het leven gesneden, en vervolgens op die plek een ijzer gebrand (er ontstond een ontsteking): gevolg een kreupel paard dat niet meer kon lopen. Meneer van Geenen stond er verbaasd naar te kijken. JA raar he Verward ? 3 weken in het land gezet en nu mondjesmaat weer aan het stappen met haar... Ik ben heel erg boos!

Leef!!!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 23:01

Persoonlijk heb ik geen ervaring met hem als hoefsmid. Hij heeft een poosje geleden in Bit gestaan en ik neem aan dat zij van te voren best even checken wat ze in huis halen.
Verder ben ik hem tegen gekomen op de veluwe, ze overnachtten op dezelfde plek als wij en we hebben een avondje met hem doorgebracht kijkend ik zn fotoalbum naar zn nieuwe arabier. Die twee van hem zijn echt superpaardjes en degene die ik gezien heb stond ook super op zn voetjes. Nu wordt er hier wel zijn manier van bekappen/beslaan afgekraakt en ik was er niet bij dus kan er nix van zeggen maar hij bekapt op een andere manier als de reguliere hoefsmid. als je hier wat info over zoekt of het artikel in bit leest zie je ook dat het een hele poos, tot een jaar zelfs, kan duren voor je paardje weer gewend is aan deze stand maar hierna kan hij wel ijzer-loos door het leven!
Er wordt bekapt naar de stand van de hoeven van wilde paarden zeg maar, om het snel even uit te leggen.
Misschien heeft hij niet duidelijk uitgelegd wat hij deed, maar ik geloof niet dat het een persoon is die maar een beetje aan zou klooien.
Het is denk ik het proberen waard en vraag hem om duidelijke uitleg zou ik zeggen
Succes!

mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 20:48

nou in het wild hangt een paard ook niet in zijn pezen hoor!!!
maar goed iedereen moet het zelf weten. bij mij komt ie nooit meer aan mijn paard z'n hoeven ondanks dat ze makkelijk bij hem is.

vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 22:57

natural balance method idd. ben ik op zich erg voor, maar het moet natuurlijk wel goed worden gedaan! ken hem zelf niet, wel degene met wie hij de trektocht over de veluwe maakte..

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 14:36

Ik heb 'm eens een vraag gemailt over een knolvoet. Hij vertelde (heel eerlijk overigens) dat hij niet wist wat dat was en of ik hem dat uit kon leggen.(?) Dat heb ik gedaan, en hij zei me een andere hoefsmid te vragen, want zelf begon hij daar niet aan.... Wel realistisch, maar ja...

Einzelgängers unite!!
Think outside the box...

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 14:56

Het is inderdaad een heel geschikte vent. Aardig, geduldig, legt dingen goed uit.. Alleen is hij voor Fleur qua manier van bekappen helaas niet geschikt.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

DubbelFun

Berichten: 88604
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 19:59

Ik ben een voorstander van Natural Balance en de manier van bekappen die hij uitvoert. Hij is 1x bij mijn paarden geweest en heeft toen voorgedaan wat het verschil is. Mijn paarden lopen al jaren zonder ijzers, al heeft Missy wel schoenen vanwege een oude hoefbevangenheid. Als je niet anders gewend bent lijkt het alsof je paard heel kort staat. Dit geeft misschien in het begin wat extra druk op de pees. maar met rustige opbouwende beweging kan die dat makkelijk aan. Het grootste voordeel van deze manier van bekappen is dat het hoefbeen horizontaler komt te staan, waardoor het paard makkelijker zonder ijzers (pijnlozer) kan lopen.
Ook geeft het de hoeven hun natuurlijke breedtewerking terug, waardoor je minder klachten hebt die anders na jaren ijzer-gebruik optreden.
Het is bewezen dat paarden op deze manier bekapt: minder last van hoefzweren hebben, minder vatbaar zijn voor navicular en een betere doorbloeding in de hoef hebben.
Veel mensen kijken niet verder dan een ijzer eronder slaan, terwijl er tegenwoordig meer onder de zon is Lachen
Er zijn paarden die op deze manier bekapt op hoog niveau in de sport prestaties leveren, dus het kan wel anders Knipoog

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-02 17:12

Ik wil geen olie op het vuur gooien maar is het niet vreemd dat hij binnen no time nieuwe klanten kan aannemen ? Hier in de regio is het vinden van een goede hoefsmid, als het zoeken naar een speld in een hooiberg.

Ginn
Berichten: 38
Geregistreerd: 12-08-02
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 18:45

Ik vond het heel vreemd dat hij direct kon komen en vervolgens ook een hele middag is bezig geweest met het beslaan van mijn paard. Welke smid heeft zoveel tijd over? Ik vond hem ook niet aardig, hij heeft mijn paard 1 keer flink in haar buik gestompt terwijl ze alleen last had van een vliegje! Pardon zeg, met je poten van mijn paard afblijven!!! Ze was helemaal niet vervelend en al was ze dat geweest: handen thuis houden! Extreme duivel

Ik snap best dat een paard tijd nodig heeft om te wennen aan de nieuwe stand van haar hoeven en geen ijzers, maar mijn paard wilde en kon niet meer lopen. Fernand van Geene was sprakeloos en wist ook niet wat er aan de hand was.. Nou dat werd later duidelijk, zie eerder reactie. Verdrietig

Leef!!!

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 19:29

Ginn schreef:
Ze was helemaal niet vervelend en al was ze dat geweest: handen thuis houden! Extreme duivel (


Oke, we gaan offtopic, maar ik moet het even zeggen:

Wat een gezeur zeg, paard niet mogen slaan. De eerste keer dat mijn hoefsmid mijn paard moest bekappen lag ie ook vervelend te doen, beetje springen enzo. Pats, de vijl keihard onder z'n buik. En reken maar dat ie het nooit meer doet. Oke, in jou situatie was dat slaan misschien onterecht, maar moet een hoefsmid alles over zich heen laten komen de hele dag?

BTW. Ken die gast trouwens verder niet, dus daar kan ik geen oordeel over vellen.

DubbelFun

Berichten: 88604
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 09:18

Chompie: in bepaalde delen van het land zitten blijkbaar meerdere smeden. Ik heb nooit een probleem gehad om er één te vinden. Langer dan een week hoef ik nooit te wachten Lachen
Daniel79: dat ben ik niet met je eens. ALS er geslagen moet worden doe ik het zelf wel en ZEKER NIET in de buik. Een smid die mijn paard slaat kan bij mij direkt gaan Boos!

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 11:10

Sugarmiss schreef:
Daniel79: dat ben ik niet met je eens. ALS er geslagen moet worden doe ik het zelf wel en ZEKER NIET in de buik. Een smid die mijn paard slaat kan bij mij direkt gaan Boos!


(oke, we gaan erg ver offtopic...)

En waarom niet in de buik? Waar raak jij hem dan als je een keer flink been moet geven of je hakken erin moet zetten om 'm ergens langs te dwingen (als je erop zit)? Kunnen ze goed hebben hoor, niet zo flauw zijn, dat softe gedoe worden ze alleen maar vervelend van. Niet dat ik mezelf of mijn smid hier wil afschilderen als hardhandige lompe boer ofzo, integendeel juist, maar ik weet gewoon als mijn smid dat doet, dat het 200% terecht is (en mijn paard weet dat ook donders goed).

DubbelFun

Berichten: 88604
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 11:23

daniel79 schreef:
En waarom niet in de buik? Waar raak jij hem dan als je een keer flink been moet geven of je hakken erin moet zetten om 'm ergens langs te dwingen (als je erop zit)? Kunnen ze goed hebben hoor, niet zo flauw zijn, dat softe gedoe worden ze alleen maar vervelend van. Niet dat ik me hier wil afschilderen als hardhandige lompe boer ofzo, maar ik weet gewoon als mijn smid dat doet, dat het 200% terecht is (en mijn paard weet dat ook donders goed).


Benen geven vind ik niet te vergelijken met een schop onder c.q. in zijn buik. Mijn paard is geen stresskikker (Quarter) dus daar heb ik weinig been voor nodig. Schijnheilig en zeker geen hakken. In tegenstelling tot veel 'engelse' ruiters dwing ik mijn paard niet langs iets te gaan wat ' eng' is, maar geef het de kans om stil te gaan staan, er naar te kijken. Door haar karakter is ze snel nieuwsgierig en wil dan eraan snuffelen. Op die manier wordt eventuele angst overwonnen en zijn weinig dingen op den duur nog 'eng'. Voor een goede samenwerking en vertrouwen tussen ruiter en paard zeer aan te bevelen. *LOL*
Een goede inschatting door de ruiter qua veiligheid is natuurlijk wel van belang.

Qua afstraffen is mijn stem vaak al voldoende, hooguit gevolgd door een stomp in de nek of een stevig tik (vlakke hand) op de kont. Maar NOOIT op het hoofd of in de buik.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Anke_, bora, ComscoreBot, Eileen_, Flew, hagelslag, Jagger_magic, Lisewiesje, redbutton en 76 bezoekers